Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3693 - uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
2055433_0001.png
30. april 2019
Samlenotat
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019
Kultur og sport
8. Rådskonklusioner om unge kreative generationer
side 2
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
9. Rådskonklusioner om fremme af grænseoverskridende cirkulation af europæiske
audiovisuelle værker med fokus på koproduktioner
side 5
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
10. Fra bekæmpelse af desinformation til genopbygning af EU-borgeres tillid til
medierne
side 8
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
11. Rådskonklusioner om adgang til sport for personer med nedsat funktionsevne
KOM-dokument foreligger ikke
side 11
- Vedtagelse
12. Resolution fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer,
forsamlet i Rådet, om medlemsstaternes repræsentation i WADA’s repræsentant-
skab og koordineringen af EU’s og dets medlemsstaters positioner forud for
WADA’s møder
side 15
KOM dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
13. Øge børn og unges deltagelse i sport i det 21. århundredes Europa
side 17
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Jour. nr. 19/00164-12
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
Side 2
Ad 8. Rådkonklusioner om unge kreative generationer
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt forslag til rådskonklusioner om unge kreative genera-
tioner.
Udkastet til rådskonklusioner følger bl.a. op på det rumænske formandskabspro-
gram, Kommissionens meddelelse om en ny europæisk kulturdagsorden fra 2018
samt Kulturarbejdsplanen for 2019-2022.
Rådskonklusionsudkastet lægger op til en strategisk tilgang til unges deltagelse i
kultur til fordel for de unge og set i et bredere samfundsperspektiv. Medlemsstater
og Kommissionen inviteres til at adressere følgende fem prioriterede områder: 1)
Forbedre unges adgang og deltagelse, 2) Styrke tværfagligt samarbejde særligt mel-
lem kultur og uddannelse, 3) Facilitere unges entreprenørskab, 4) Udvikle nye talen-
ter og 5) Fremme digitale færdigheder og mediekendskab.
Regeringen har noteret sig formandskabets ønske om at sætte de unge kreative gene-
rationer på dagsordenen, idet regeringen dog lægger vægt på, at kultur- og uddan-
nelsespolitik er national kompetence.
Rådskonklusionsudkastet er sat på dagsordenen til vedtagelse på rådsmødet (ud-
dannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019. Rådskonklusionerne for-
ventes vedtaget på rådsmødet.
2. Baggrund
Udkastet til rådskonklusionerne skal ses i sammenhæng med det rumænske for-
mandskabsprogram og dets fokus på bl.a. unge og unges adgang til kultur.
Rådskonklusionsudkastet følger endvidere op på bl.a. Kommissionens meddelelse
fra maj 2018 om en ny europæisk kulturdagsorden (KOM (2018) 267) og Kulturar-
bejdsplanen for 2019-2022, vedtaget i november 2018, som under det prioriterede
tema ”samhørighed og trivsel”
lægger op til at skærpe opmærksomheden mod inte-
resser og behov blandt særlige grupper som f.eks. unge, sårbare grupper mv.
3. Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusioner tager afsæt i, at unge mødes af udfordringer i form
af f.eks. arbejdsløshed, social udelukkelse, migration mv. Endvidere mødes de af
den udfordring, der knytter sig til brugen af ny teknologi. På den ene side giver
brugen af ny teknologi således mange muligheder for de unge, men kan på den
anden side også være med til at forstærke uligheder og forskelle mellem de unge.
Der henvises til, at den digitale udvikling har ændret vilkårene for bl.a. skabelse,
formidling, forbrug, distribution og værdiskabelse af kulturelle værker, ligesom
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
2055433_0003.png
Side 3
den digitale teknologi har øget mulighederne for at få kulturelle værker ud globalt.
Det fremhæves i den forbindelse, at udvikling af kunstneriske og kreative færdig-
heder vil kunne spille en væsentlig rolle for opnåelse af en intelligent, bæredygtig
og inklusiv vækst.
På den baggrund peges der bl.a. på, at der er behov for en mere strategisk tilgang
til unges deltagelse i kultur. Dels for at fremme de unges kreativitet og kritiske
tænkning og dels
set i et bredere perspektiv
for at udvikle færdigheder, der er
vigtige for de unges livskvalitet, følelse af at høre til, aktive medborgerskab, sociale
inklusion og fremtidige beskæftigelsesegnethed.
På linje hermed opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til, inden for deres
respektive kompetenceområder og under behørigt hensyn til nærhedsprincippet, at
adressere følgende fem prioriteter:
1. Forbedre børns og unges adgang og deltagelse i kultur,
hvorunder
med-
lemsstaterne og Kommissionen
bl.a. inviteres til at fremme børn og unges adgang
til kultur med fokus på at skabe lige adgang og nå bredest muligt ud til publikum.
Kommissionen
inviteres i den forbindelse endvidere til bl.a. at understøtte udveks-
ling af bedste praksis mellem medlemsstaterne.
2. Styrke tværfagligt samarbejde med fokus på synergi mellem kultur og
uddannelse,
hvorunder
medlemsstaterne og Kommissionen
bl.a. inviteres til at
støtte kultur og uddannelse og udnytte digitale teknologiers potentiale i den for-
bindelse.
Kommissionen
inviteres endvidere til bl.a. at fortsætte sit samarbejde
med internationale organisationer, som f.eks. OECD og UNESCO, med henblik på
at udvikle projekter og programmer om kreativitet i uddannelse og formidle resul-
taterne af initiativerne bredt.
3. Facilitere unges entreprenørskab i de kulturelle og kreative sektorer,
hvorunder
medlemsstaterne
inviteres til bl.a. at overveje bedre udnyttelse af eksi-
sterende støttemuligheder for at støtte unges entreprenørskabsprojekter og frem-
me kultur, kreativitet og innovation gennem livslang læring.
Kommissionen
invite-
res i den forbindelse bl.a. til at støtte uddannelse og videreuddannelse i kulturelt
og kreativt entreprenørskab også uden for uddannelsesinstitutionerne f.eks. i virk-
somheder og bredere i samfundet.
4. Fremme udviklingen af nye unge talenter,
hvorunder
medlemsstaterne
bl.a.
inviteres til at overveje at styrke samarbejdet mellem interessenter på kultur- og
uddannelsesområdet for at understøtte kreative talenter og udvide adgangen til
nye teknologier til styrkelse af unge talenter.
Kommissionen
inviteres i den forbin-
delse til bl.a. at fremme kulturområder som musik og kunst gennem uddannelses-
og videreuddannelsesprogrammer.
5. Fremme digitale færdigheder og mediekendskab,
hvorunder
medlemssta-
terne
bl.a. inviteres til at fremme digitale færdigheder og kreativ tænkning, der er
af stor betydning for de unges evne til at tilpasse sig fremtidige ændringer i digita-
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
2055433_0004.png
Side 4
le teknologier. Endvidere kan digitale færdigheder og kreativ tænkning fremme de
unges beskæftigelsesegnethed.
Medlemsstaterne og Kommissionen
inviteres ligele-
des til bl.a. at understøtte mediekendskab, der er meget vigtig, når man bruger
digitale teknologier, og bidrager til at fremme kritisk tænkning og evnen til at ska-
be kulturelt indhold.
Kommissionen
inviteres derudover til at overveje muligheden
af at indsamle og formidle eksisterende initiativer inden for mediekendskab med
det formål at skabe bevidsthed blandt de unge om nøglespørgsmål, der knytter sig
til det digitale mediemiljø.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konse-
kvenser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konse-
kvenser for EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelses-
niveauet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 29. april 2019. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkastet til rådskonklusioner bakkes generelt op af medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet de fem specifikke prioriteter.
Ift. de enkelte prioriteter bemærkes følgende:
1. Forbedre børns og unges adgang og deltagelse i kultur
Denne prioritet ligger i tråd med den danske politik på området, som både histo-
risk og aktuelt vægter deltagelsen af disse grupper højt. Aktuelt udbyder kultur-
ministerens projekt ”Kend dit land” eksempelvis busture til kultur-
og naturople-
velser i hele Danmark til landets 4. klasses elever. Dette med henblik på, at alle
børn får et kendskab til landets kultur, natur og historie. Ligeledes støtter staten
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
Side 5
eksempelvis musikskoler, børneteater, idrætsaktiviteter og gratis adgang for børn
og unge under 18 til alle landets statsanerkendte museer med henblik på at give
børn og unge adgang til kultur.
Styrke
tværfagligt samarbejde med fokus på synergi mellem kultur og ud-
dannelse
Denne prioritet er helt i tråd med den danske politik på området, hvor der eksem-
pelvis aktuelt samarbejdes mellem kulturliv og skoler inden for rammerne af ”den
åbne skole”.
2.
3.
Facilitere unges entreprenørskab i de kulturelle og kreative sektorer
Under denne prioritet opfordres medlemsstaterne bl.a. til at overveje bedre udnyt-
telse af eksisterende støttemuligheder for at støtte unges entreprenørskabsprojek-
ter. Dette harmonerer med dansk politik på området. Der arbejdes meget målrettet
med entreprenørskab på de kunstneriske uddannelser. I 2018 er der desuden op-
rettet to regionale kunstfonde, som bl.a. skal understøtte entreprenørskab på
kunstområdet, og som også vil kunne være relevante for unge entreprenører her.
4. Fremme udviklingen af nye unge talenter,
Her opfordres medlemsstaterne bl.a. til at overveje at styrke samarbejdet mellem
interessenter på kultur- og uddannelsesområdet for at understøtte kreative talen-
ter og udvide adgangen til nye teknologier til styrkelse af unge talenter. Dette pas-
ser fint med eksempelvis den talentindsats, som varetages af Statens Kunstfond,
og af musik og kulturskoler landet over og suppleres i øvrigt af den særlige indsats,
som Kulturministeriet udarbejdede i 2018 med fokus på unge kunstneres karriere-
udvikling og udviklingen af lokale talentmiljøer.
5.
Fremme digitale færdigheder og mediekendskab,
Arbejdet med at styrke mediekundskab og digital dannelse har i en årrække været
et indsatsområde for regeringen. Medierådet for Børn og Unge har fået sine opga-
ver udvidet til også at omfatte mediekendskab, ligesom Rådet fungerer som natio-
nalt videnscenter for digital dannelse. Desuden fremmes børn og unges brug af
teknologi gennem undervisningstilbud, hvor skolebørn får mulighed for at arbejde
med produktion af film.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 9. Rådskonklusioner om fremme af grænseoverskridende cirkulation
af europæiske audiovisuelle værker med fokus på koproduktioner
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
2055433_0006.png
Side 6
Det rumænske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om fremme af
grænseoverskridende cirkulation af europæiske audiovisuelle værker med et særligt
fokus på koproduktioner.
Der tages udgangspunkt i, at samproducerede audiovisuelle værker kan bidrage til
både at styrke konkurrenceevnen for europæisk film og formidle kulturarven og den
kulturelle mangfoldighed i Europa. På den baggrund opfordres medlemsstaterne og
Kommissionen til at fremme koproduktioner gennem to indsatsområder om hhv. 1)
direkte foranstaltninger til fremme af samproduktioner og 2) fremme af et bæredyg-
tigt økosystem for samproduktioner.
Regeringen ser positivt på formandskabets initiativ til at sætte emnet om fremme af
cirkulation af audiovisuelle værker på dagsordenen. Regeringen støtter konklusi-
onsudkastets ambitioner herom.
Rådskonklusionsudkastet er sat på dagsordenen til vedtagelse på rådsmødet (ud-
dannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019. Rådskonklusionerne for-
ventes vedtaget på rådsmødet.
2. Baggrund
Udkastet til rådskonklusioner skal bl.a. ses som et bidrag til opfølgning af Kultur-
arbejdsplanen for 2019-2022, som fastlægger prioriterede temaer og indsatser for
kultursamarbejdet i den kommende periode. Ifølge Kulturarbejdsplanen udgør
koproduktioner i den audiovisuelle sektor et område, der bør nyde særlig bevågen-
hed.
Rådskonklusionsudkastet indgår derudover i det rumænske formandskabspro-
gram, som har fokus på den europæiske filmindustri, der er med til at formidle
europæisk indhold og Europas kulturelle mangfoldighed.
3. Formål og indhold
Udgangspunktet for udkastet til rådskonklusioner er, at den kulturelle og sprogli-
ge mangfoldighed udgør et vigtigt aktiv for den europæiske audiovisuelle sektor.
Endvidere formidler audiovisuelle værker en kulturarv, som bør fremmes og beva-
res til de kommende generationer.
Der henvises til undersøgelser, der viser, at en stor del af de film, der produceres i
EU, er europæiske koproduktioner, og at koproduktioner har større chancer for at
nå ud til et større publikum end rent nationale film.
Samtidig peges der på, at markedet for den europæiske audiovisuelle sektor er
fragmenteret, hvilket et fokus på koproduktion kan være med til at afhjælpe. Vis-
ninger af koproduktioner på filmfestivaler kan i den forbindelse skabe større syn-
lighed og bidrage til at bane vejen for øget cirkulation af europæiske audiovisuelle
værker.
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
Side 7
På den baggrund lægges der op til at fremme udbredelse af europæiske koproduk-
tioner gennem to indsatsområder, der går på
1) direkte foranstaltninger til fremme
af koproduktioner
og
2) fremme af et bæredygtigt
”økosystem” for koproduktioner.
I forhold til indsatsområdet
direkte foranstaltninger til fremme af koproduk-
tioner
understreges det bl.a., at både nationale filmfonde, filminstitutter mv. og
europæiske fonde som f.eks. Mediadelprogrammet 2014-2020 bidrager væsentligt
til udvikling og markedsføring af europæiske samproduktioner.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres på den baggrund inden for deres
respektive kompetenceområder til bl.a. at tilskynde til europæiske koproduktioner
mellem lande med forskellige udgangspunkter, herunder også små sprogområder.
Endvidere opfordres der til at udveksle god praksis i forhold til f.eks. at lette ad-
gangen til støttemuligheder.
Medlemsstaterne opfordres derudover til bl.a. at fortsætte med at understøtte nati-
onale og regionale fondes fokus på samproduktioner. Medlemsstaterne opfordres
ligeledes til bl.a. at bruge digital teknologi for at gøre det lettere at ansøge om støt-
te.
Kommissionens opfordres endelig til bl.a. at udforske muligheder for yderligere at
fremme og forenkle støttemuligheder for samproduktioner, øge synligheden af
samproduktioner og styrke samarbejdet blandt filmaktører.
Hvad angår indsatsområdet vedr. et
bæredygtigt
”økosystem” for koproduk-
tioner
henvises bl.a. til, at europæiske samproduktioners potentiale kan udnyttes
yderligere ved at udvikle et økosystem, der fremmer samproducerede værker gen-
nem hele værdikæden fra udvikling og manuskriptskrivning over distribution til
fremvisning af koproduktioner.
Med henblik herpå opfordres medlemsstaterne og Kommissionen inden for deres
respektive ansvarsområder til bl.a. fortsat at understøtte den audiovisuelle sektor,
fremme netværksaktiviteter inden for sektoren, overveje særlige foranstaltninger
til at hjælpe unge professionelle aktører i gang og have fokus på fremme af film-
kundskab.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Den danske filmlov giver mulighed for at yde støtte til udenlandske koproduktio-
ner, der er optaget i samarbejde med en danske producent, og det fremgår af den
filmpolitiske aftale for 2019-2023, at der skal ydes støtte til koproduktioner. Film-
loven har desuden til formål, at fremme kendskabet til danske og internationale
film, ligesom der kan ydes støtte til distribution af europæiske filmværker i Dan-
mark og danske films deltagelse i internationale filmfestivaler.
7. Konsekvenser
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
2055433_0008.png
Side 8
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konse-
kvenser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konse-
kvenser for EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelses-
niveauet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 29. april 2019. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkastet til rådskonklusioner forventes at opnå opbakning fra alle lande.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på formandskabets initiativ til at sætte emnet om fremme
af cirkulation af audiovisuelle værker på dagsordenen. Regeringen støtter konklu-
sionsudkastets ambitioner om at sætte fokus på koproduktioner gennem direkte
foranstaltninger til fremme af samproduktioner og til fremme af et bæredygtigt
økosystem for samproduktioner. Dette kan tilsammen bidrage til at styrke konkur-
renceevnen i europæiske produktioner og fremme publikums mulighed for at ople-
ve koproduktioner og herved få et bedre kendskab til den kulturelle mangfoldighed
i Europa.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 10. Fra bekæmpelse af desinformation til genopbygning af EU-
borgeres tillid til medierne
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det rumænske formandskab har foreslået en politisk drøftelse under overskriften
”fra bekæmpelse af
desinformation til genopbygning af EU-borgeres tillid til medi-
erne”.
Til brug for drøftelsen forventes har det rumænske formandskab fremsendt et di-
skussionsoplæg, som lægger op til at drøfte 1) initiativerne på EU-niveau for at be-
kæmpe desinformation og sikre kvalitetsjournalistik og 2) koordineringen på EU-
niveau for at håndtere udfordringen, herunder hvorvidt der er behov for en styrket
politik på det audiovisuelle område på EU-niveau.
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
Side 9
Regeringen ser positivt på muligheden for at udveksle synspunkter om emnet. Rege-
ringen vil under drøftelsen tage udgangspunkt i, at der generelt i forhold til både
bekæmpelse af desinformation og tiltag, der skal medvirke til at genopbygge borger-
nes tillid til medierne, er behov for, at der på såvel nationalt som europæisk plan
arbejdes på fælles initiativer og tiltag af forskelligartet karakter, og at der i arbejdet
tages højde for at sikre beskyttelsen af menneskerettigheder, herunder særligt retten
til ytringsfrihed og pressefrihed.
Alle lande forventes på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-
23. maj 2019 at bidrage til den politiske drøftelse.
2. Baggrund
Det rumænske formandskab har foreslået en politisk drøftelse af bekæmpelse af
desinformation og genopbygning af EU-borgeres tillid til medierne. Drøftelsen vil
tage udgangspunkt i formandskabets diskussionsoplæg.
På baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner af 18. oktober 2018, som bl.a.
efterspurgte foranstaltninger til beskyttelse af EU’s demokratiske systemer og til
at bekæmpe desinformation, herunder i forbindelse med de kommende europæiske
valg har Europa-Kommissionen og Den Fælles Udenrigstjeneste d. 5. december
2018 i en fælles meddelelse fremlagt en handlingsplan for bekæmpelse af desin-
formation.
Handlingsplanen ligger i forlængelse af Kommissionens meddelelse fra april 2018
om ”Bekæmpelse af desinformation på internettet: en europæisk tilgang”, som un-
derstregede civilsamfundets og den private sektors (især sociale medieplatforme)
rolle i håndteringen af udfordringen med desinformation. Som opfølgning på med-
delelsen har online platforme (Facebook, Twitter og Google) og reklameindustrien i
september 2018 i fællesskab udarbejdet et kodeks, som skal øge gennemsigtighe-
den online og beskytte borgerne.
Handlingsplanen for bekæmpelse af desinformation består af fire søjler:
1) Forbedring af EU-institutionernes evne til at opdage, analysere og blotlæg-
ge desinformation.
2) Styrkelse af den koordinerede fælles indsats til bekæmpelse af desinforma-
tion.
3) Mobilisering af den private sektor i forbindelse med bekæmpelse af desin-
formation.
4) Øget kendskab til desinformation og forbedring af samfundets modstands-
dygtighed.
For kulturområdet er den fjerde søjle mest relevant, idet den primært består af
uddannelses- og oplysningstiltag. Tiltagene skal bl.a. understøtte uddannelse og
videreuddannelse inden for mediekendskab, samarbejde mellem mediekendskabs-
udøvere og udarbejdelsen af praktiske redskaber til udbredelsen af mediekendskab
i offentligheden og støtte til uafhængige medier.
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
2055433_0010.png
Side 10
3. Formål og indhold
Punktet har til formål at skabe mulighed for, at ministrene deler synspunkter om
bekæmpelsen af desinformation og genopbygning af EU-borgeres tillid til medier-
ne.
Drøftelsen tager udgangspunkt i formandskabets diskussionsoplæg. Oplægget
præsenterer de igangværende tiltag og næste skridt på EU-niveau for at bekæmpe
desinformation og styrke EU-borgernes tillid til medierne, såsom:
a) Udarbejdelsen af et kodeks (Code
of Practice)
om desinformation, som
Kommissionen i samarbejde med European Regulators Group for Audio-
visual Media Services (ERGA) vil evaluere ultimo 2019.
b) Lanceringen af SOMA (the
Social Observatory for Disinformation and Soci-
al Media Analysis)
som et led i opfølgningen på Kommissionens meddelelse
om bekæmpelse af desinformation på internettet og handlingsplanen for
bekæmpelse af desinformation. Næste skridt er lanceringen af en europæ-
isk online platform om desinformation i september 2019. Platformen for-
ventes bl.a. finansieret af Connecting Europe Facility-instrumentet med
2,5 mio. €.
c) De tiltag til fremme af mediekendskab, som medlemsstaterne er forpligtet
til at igangsætte som led i AVMS-direktivet.
d) At der i Kommissionens forslag til Et Kreativt Europa og Horizon-
programmerne for 2021-2027 foreslås afsat midler til at støtte kvalitets-
journalistik.
Der lægges op til, at ministrene drøfter:
1. Hvordan ministrene vurderer de igangsatte tiltag på EU-niveau og,
2. hvordan en koordineret tilgang mellem medlemsstaterne og EU-
institutionerne kan intensiveres for at håndtere udfordringerne, herunder
hvorvidt politik på det audiovisuelle område på EU-niveau skal styrkes.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i forbindelse med den politiske drøftelse på
rådsmødet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Punktet om den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
Side 11
Punktet om den politiske drøftelse medfører ikke i sig selv økonomiske konsekven-
ser og vurderes ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s
budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Punktet vedrørende den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-
specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 30. april 2019. Hørin-
gen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse på rådsmødet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på muligheden for at drøfte spørgsmålet om bekæmpelse af
desinformation og genopbygning af EU-borgeres tillid til medierne. Regeringen vil
under drøftelsen tage udgangspunkt i, at der generelt både i forhold til bekæmpel-
se af desinformation og påvirkningskampagner og tiltag, der skal medvirke til at
genopbygge EU-borgeres tillid til medierne, er behov for, at der på såvel nationalt
som europæisk plan arbejdes på fælles initiativer og tiltag af forskelligartet karak-
ter, og at der i arbejdet tages højde for at sikre beskyttelsen af menneskerettighe-
der, herunder særligt retten til ytringsfrihed og pressefrihed.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Punktet har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men en
drøftelse om bekæmpelse af desinformation på internettet under det østrigske for-
mandskab har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 23. no-
vember 2018, forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 26.-
27. november 2019.
Ad 11. Rådskonklusioner om adgang til sport for personer med nedsat
funktionsevne
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det rumænske formandskab har fremlagt udkast til rådkonklusioner vedrørende
adgang til sport for personer med nedsat funktionsevne.
Udkastet tager afsæt i, at sport har en række veldokumenterede fordele i form af
fysisk og psykisk velvære, ligesom sport i forhold til personer med nedsat funktions-
evne også har en rekreativ virkning, idet sporten kan bidrage til fysisk rehabilite-
ring og social inklusion. Dog oplever mange med en nedsat funktionsevne, at for-
skellige barrierer hindrer deres deltagelse i sport.
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
Side 12
Hensigten med de fremlagte rådskonklusioner er at vedtage et sæt konklusioner der
kan medvirke til at forbedre adgangen til sport for personer med nedsat funktions-
evne. Der lægges her særlig vægt på at adressere de hindringer, personer med nedsat
funktionsevne møder, for bedst muligt at understøtte deres deltagelse i sport og an-
dre fysiske aktiviteter, ligesom der lægges vægt på at sport kan bidrage til inklusion.
På denne baggrund inviterer konklusionsudkastet på forskellig vis medlemsstater-
ne, Kommissionen og idrætsbevægelsen til at understøtte adgangen til sport for per-
soner med nedsat funktionsevne.
Konklusionerne forventes at blive vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ungdom,
kultur og sport) den 22. og 23. maj 2019.
2. Baggrund
Det rumænske formandskab har valgt „Samhørighed, en fælles europæisk værdi”
som overordnet emne for dets formandskab på sportsområdet. Under underover-
skriften ’Europa af fælles værdier’ har formandskabet udarbejdet udkast til kon-
klusioner om adgang til sport for personer med nedsat funktionsevne. Konklusio-
nerne er desuden i tråd med EU-arbejdsplanen for sport for perioden 1. juli 2017 til
31. december 2020, som fremhæver tre hovedfokusområder, som medlemsstaterne
og Kommissionen skal give høj prioritet i perioden juli 2017 til december 2020. Som
hovedfokusområde er bl.a.
fremhævet ’Sport og samfund’,
som danner udgangs-
punktet for rådskonklusionsudkastet.
3. Formål og indhold
Afsættet for konklusionerne er, at sport kan spille en vigtig rolle for personer med
nedsat funktionsevne, idet sport har en række veldokumenterede fordele i form af
fysisk og psykisk velvære, ligesom sport i forhold til denne gruppe borgere også har
en rekreativ virkning, da sporten kan bidrage til fysisk rehabilitering og social
inklusion. Særligt for personer med nedsat funktionsevne kan der dog være for-
skellige barrierer, der hindrer deres deltagelse i sport.
På den baggrund er formålet med rådskonklusionerne at forbedre adgangen til
sport for personer med nedsat funktionsevne, hvorved der sættes fokus på, hvordan
de forskellige aktører bedst muligt bidrager hertil.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. medlemsstaterne i overensstemmelse med
nærhedsprincippet og på de relevante niveauer til:
a. At understøtte den sociale bevidsthed og uddannelseskampagner rettet mod
relevante aktører, herunder familiemedlemmer, undervisere, træner, med eller
uden nedsat funktionsevne med henblik på at fremme en åben og inkluderende
tilgang til personer med nedsat funktionsevne samt udbrede forståelsen om-
kring muligheder og fordele ved deltagelse i sportsaktiviteter for alle, herunder
børn og voksne med nedsat funktionsevne.
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
Side 13
b. At træffe foranstaltninger der sikre adgang for personer med eller uden nedsat
funktionsevne til sportsinfrastruktur, herunder deltagelse i sportsbegivenhe-
der, træning eller deltagelse i sport.
c. Hvor det er hensigtsmæssigt i de nationale skolesystemer, at fremme inklude-
rende sports- og undervisningsprogrammer for at tilgodese de særlige behov
som børn med nedsat funktionsevnes har, for at sikre lige muligheder for alle
børn.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. Kommissionen og medlemsstaterne inden for
deres respektive kompetenceområder til:
a. At overveje at yde økonomisk støtte til organisationer specielt dedikeret til at
fremme sport for personer med nedsat funktionsevne og til konventionelle
sportsorganisationer, der udvikler sportsaktiviteter til personer med nedsat
funktionsevne med henblik på at bringe de to sportslige samfund tættere på
hinanden.
b. Hvor det er passende på EU niveau at fremme og understøtte tiltag i forbindel-
se med regelmæssig indsamling af statistikker og udvikling af indikatorer ved-
rørende sport og personer med nedsat funktionsevne.
c.
At fremme bevidstheden om de positive resultater som arbejdet inden for om-
rådet sport for personer med nedsat funktionsevne har
d. medført, herunder sportens positive indvirkning på inklusion af personer med
nedsat funktionsevne.
Konklusionsudkastet opfordrer bl.a. Kommissionen til:
a. At fortsætte arbejdet med at inkludere sport i kommende tiltag der understøt-
ter fremtidige handicappolitikker ved at bygge videre på de hidtidige erfaringer
ved gennemførelsen af den europæiske handikapstrategi.
b. At i dialoger om sport med relevante aktører at søge at inkludere EU-politikker
og foranstaltninger, der adresserer de behov som personer med nedsat funkti-
onsevne har, samt fremme denne gruppe og deres repræsentative organisatio-
ners deltagelse i drøftelserne.
c. At udbrede sport for personer med nedsat funktionsevne i EU-regi i relation til
forskellige sportslige anliggender.
Konklusionsudkastet opfordrer idrætsbevægelsen til:
a. At anvende eksisterende solidaritetsmekanismer, særligt på professionelt
sportsniveau, således at sport for personer med nedsat funktionsevne kan opnå
tilstrækkelig finansiering.
b. At sikre adgang til trænings-, sports- og indkvarteringsfaciliteter samt sikre at
indkvartering imødekommer de behov, som personer med nedsat funktionsvene
har.
c. At styrke bevidstheden blandt personer med nedsat funktionsevne om eksiste-
rende muligheder for sportsudøvelse og træningsmuligheder, der svarer til de-
res behov.
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
2055433_0014.png
Side 14
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af rådskonklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konse-
kvenser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konse-
kvenser for EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 29. april 2019.
Udkastet har desuden været sendt i høring hos idrætsorganisationerne DIF, DGI
og Firmaidrætten samt Idrættens Analyseinstitut (Idan), Team Danmark og An-
tidoping Danmark, Sportevent Danmark, Parasport Danmark og International
Sport and Culture Association (ISCA).
DGI og ISCA har tilkendegivet, at konklusionerne bør indeholde en henvisning til,
at sport kan skabe en arena for møder mellem mennesker med og uden nedsat
funktionsevne, hvorfor sport bør betragtes som et værdifuldt redskab til fremme af
inklusion og gensidig forståelse.
Fra dansk side er der efterfølgende i drøftelserne på arbejdsgruppeniveau arbejdet
for, at DGI og ISCA’s forslag indarbejdes i konklusionsteksten,
hvilket har mødt
støtte og nu indgår i det foreliggende udkast til rådskonklusioner.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt medlemsstaterne til udkastet til konklusioner.
Fra dansk side har der været arbejdet aktivt for at sikre en ordlyd i rådskonklusi-
onsudkastet, som er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
10. Regeringens generelle holdning
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
Side 15
Regeringens tilgang til idrætssamarbejdet i EU er, at man fra dansk side især har
fokus på emner af grænseoverskridende karakter, hvor EU-samarbejdet giver en
klar merværdi.
Et generelt opmærksomhedspunkt for regeringen er, at skiftende formandskaber
tager emner op inden for idrætsområdet, der i bedste fald er perifere at adressere
for EU-niveauet. I den forbindelse har regeringen været skeptisk over for behovet
for at adressere emnet om adgang til sport med nedsat funktionsevne, som i rege-
ringens optik
ikke er det mest centrale for EU’s idrætssamarbejde,
men bedst
adresseres på nationalt plan.
Regeringen finder imidlertid samlet set, at det foreliggende konklusionsudkast
indeholder et passende niveau af opfordringer og vejledning til medlemsstaterne,
Kommissionen og idrætsbevægelsen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 12.
Resolution
fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes re-
geringer, forsamlet i Rådet, om medlemsstaternes repræsentation
i WADA’s
repræsentantskab og koordineringen
af EU’s og dets medlemsstaters positi-
oner
forud for WADA’s møder
KOM-dokument foreligger ikke.
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det tidligere østrigske formandskab fremlagde udkast til ny resolution om EU-
medlemsstaternes repræsentation og koordinering af EU’s og dets medlemsstaters
positioner i Det Internationale Antidoping Agentur - WADA. Resolutionsudkastet
blev ikke færdiggjort under det tidligere formandskab og er blevet viderebehandlet
under det nuværende rumænske formandskab.
Resolutionsudkastet skal ses i lyset af, at den nuværende resolution indeholder en
bestemmelse om, at Rådet inden den 31. december 2018 skal se på erfaringerne og
overveje evt. tilpasninger.
Den nuværende resolution fra 2011 omhandler dels en model for udvælgelse af EU's
repræsentanter i WADA's bestyrelse, dels en model for koordinering af en fælles EU-
linje forud for møder i WADA.
Resolutionsudkastet har været drøftet på møder i Rådets sportsarbejdsgruppe. På
mødet den 19. marts 2019 blev der opnået enighed om en resolutionstekst, der bety-
der at den nuværende repræsentationsmodel fortsætter med ganske få tilpasninger.
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
2055433_0016.png
Side 16
I arbejdsgruppen er der støtte til, at koordineringen kun kan gå ud over fællesskabs-
lovgivning og omfatte emner inden for områder, hvor der er medlemsstatskompeten-
ce, hvis en fælles position giver en klar merværdi.
Resolutionsudkastet er sat på dagsordenen for rådsmødet (uddannelse, ungdom,
kultur og sport) den 22.-23. maj 2019. Resolutionsudkastet forventes at opnå opbak-
ning fra medlemsstaterne.
2. Baggrund
Det følger af den nuværende resolution fra 2011 om repræsentation og koordine-
ring forud for møderne i WADA, at Rådet og medlemsstaterne inden den 31. de-
cember 2018 skal se på erfaringerne med anvendelsen af den nuværende resolution
og overveje, om ordningen heri skal tilpasses.
3. Formål og indhold
Resolutionsudkastet har til formål at se på erfaringerne med anvendelsen af reso-
lutionen og overveje, om ordningen heri skal tilpasses.
Der lægges op til en videreførelse af den nuværende mandat-udpegning, hvor EU
har tre medlemmer, hvoraf én udpeges blandt den kommende trio, en kommer fra
den siddende trio og en udpeges som ekspert på ministerniveau blandt de reste-
rende medlemsstater.
Det nuværende resolutionsudkast lægger op til, at koordineringen
såfremt det
giver en klar merværdi
også kan gå ud over EU's kompetencer, idet koordinerin-
gen omfatter emner inden for medlemsstaternes kompetencer.
Desuden lægges op til igen at se på erfaringerne med anvendelsen af resolutionen
og overveje, om ordningen heri skal tilpasses senest den 31. december 2021.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af resolutionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Resolutionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser
og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære konsekvenser for EU’s budget,
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
Side 17
8. Høring
Resolutionsudkastet er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpoliti-
ske spørgsmål med frist den 28. november 2018. Høringen gav ikke anledning til
bemærkninger.
Udkastet har atter været sendt ud i specialudvalgshøring med frist den 29. april
2019. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Resolutionsudkastet har været drøftet i rådsarbejdsgruppen for sport med fokus
på, om koordineringen skal være bredere end fællesskabslovgivningen, og hvordan
man undgår dobbeltarbejde ift. Europarådet.
Der har i arbejdsgruppen været et generelt ønske om at fortsætte den nuværende
repræsentationsmodel med ganske få tilpasninger. Det indebærer en videreførelse
af den nuværende mandat-udpegning, hvor EU har tre medlemmer, hvoraf én ud-
peges blandt den kommende trio, en kommer fra den siddende trio, og en udpeges
som ”ekspert”
på ministerniveau blandt de resterende medlemsstater.
Der er i arbejdsgruppen ligeledes bred enighed om, at den nuværende koordine-
ringsproces er tung og uhensigtsmæssig, hvilket bl.a. kan tilskrives tidsfaktoren,
herunder den sene distribution af mødematerialet
fra WADA’s side, det antal koor-
dinerende fora, som skal behandle materialet samt uklarheder i arbejdsdeling mel-
lem Europarådet og EU.
Danmark har forsøgt at begrænse omfanget af koordinering, så det i størst muligt
omfang afspejler kompetencefordelingen mellem EU og medlemsstaterne. Dan-
mark har på den baggrund foreslået, at fælles koordinering inden for områder med
medlemsstatskompetence alene skal finde sted, såfremt den giver en klar mervær-
di. Der er i rådsarbejdsgruppen opnået opbakning til Danmarks forslag. Forslaget
skal ses i lyset af, at Danmark så vidt muligt ønsker at undgå dobbeltarbejde i EU
og Europarådet, herunder bl.a. med henblik på at sikre en effektiv arbejdsdeling og
minimere risikoen for, at EU og Europarådet har forskellige linjer på samme em-
ner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan tilslutte sig det nuværende resolutionsudkast, der primært fokuse-
rer på koordineringen inden for EU's kompetencer. Koordineringen inden for med-
lemsstatskompetence kan kun iværksættes, hvis den giver en klar merværdi.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Ad 13. Øge børn og unges deltagelse i sport i det 21. århundredes Europa
KOM-dokument foreligger ikke
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
Side 18
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har foreslået en politisk drøftelse på rådsmødets sportsdel over em-
net ”øge børn og unges deltagelse i sport i det 21. århundredes Europa”.
Drøftelsen
forventes at tage udgangspunkt i et skriftligt oplæg fra formandskabet.
Til drøftelsen har formandskabet fremlagt et skriftligt oplæg, der sætter fokus på, at
børn og unges deltagelse i sport i EU i disse år generelt er udfordret af en række
forskellige faktorer, om end udviklingen er forskellig blandt medlemsstaterne. Til
drøftelsen har formandskabet stillet følgende spørgsmål:
1. Hvordan kan offentlige myndigheder og sportsbevægelsen samarbejde på
EU- og medlemsstatsniveau med henblik på at øge antallet af børn og unge,
der dyrker sport? I hvilket omfang ville et sådant samarbejde medføre ud-
fordringer for idrættens autonomi?
2. Hvilke foranstaltninger kan der træffes på EU-niveau for at styrke forbin-
delserne mellem elitesport og sport på græsrodsniveau med henblik på bedre
at understøtte sportens sociale og uddannelsesmæssige dimension?
Danmark vil deltage i drøftelsen på rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og
sport) den 22.-23. maj med afsæt i egne erfaringer, hvor særligt det danske for-
eningsliv vil blive fremhævet.
2. Baggrund
Det rumænske formandskab sætter i sit skriftlige oplæg fokus på, at børn og unges
deltagelse i sport i disse år er udfordret af en række forskellige faktorer, som for-
mandskabet har identificeret. Næsten en fjerdedel af alle unge europæere mellem
15 og 24 år deltager ikke i nogen sport eller dyrker motion, og den manglende
sportsudøvelse er steget med 7 procentpoint fra 2009 til 2017. På den baggrund
ønsker formandskabet en drøftelse af, hvordan man bedre kan understøtte børn og
unges deltagelse
både på nationalt og EU-plan.
Emnet for den politiske drøftelse er i tråd med EU-arbejdsplanen for sport for peri-
oden 1. juli 2017 til 31. december 2020.
3. Formål og indhold
og mulige løsninger, der kan bidrage til en mere sportsbevidst og engageret euro-
pæisk ungdom.
Formandskabets diskussionsoplæg peger i den forbindelse på, at deltagelse i sport
har en række veldokumenterede fordele, men sporten er i disse år udfordret, og
den gennemsnitlige interesse for at dyrke sport er faldende i EU. Ifølge formand-
skabet, er sporten særligt udfordret af de mange tekniske fritidstilbud såsom com-
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
2055433_0019.png
Side 19
puterspil, ligesom brugerbetaling til at dyrke sport også kan udgøre en udfordring
for deltagelsen. Formandskabet påpeger endvidere, at der kan være udfordringer
forbundet med elitesporten, som på den ene side kan inspirere børn og unge til at
dyrke sport, men som på den anden side også kan fokusere for meget på sportens
kommercielle aspekter, hvorved sportens sociale og uddannelsesmæssige funktion
står i baggrunden.
Formandskabet fremhæver endvidere, at diskussionen skal fokusere på de karak-
teristika, der gør sig gældende for de nuværende generationer af børn og unge og
herunder, hvad der motiverer dem til at dyrke sport. Undersøgelser har desuden
vist, at børn og unge er mere tilbøjelige til at engagere sig i mindre veletablerede
sportsgrene, og i den sammenhæng er det vigtigt at undersøge, i hvilket omfang
det europæiske sportsmarked er åben for nye sportsaktører.
Derudover lægger formandskabet op til, at diskussionen skal fokusere på, at piger
og unge kvinder samt personer med nedsat funktionsevne generelt dyrker mindre
sport. En indsats med fokus på disse grupper, både på EU-niveau og medlems-
statsniveau, kunne understøtte en øget deltagelse i sport.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Punktet om den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Punktet om den politiske drøftelse medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske
konsekvenser og vurderes ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekven-
ser for EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien
eller beskyttelsesni-
veauet.
8. Høring
Punktet om den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 30. april 2019. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
Formandskabets diskussionspapir har desuden været sendt i høring hos idrætsor-
ganisationerne DIF, DGI og Firmaidrætten samt Idrættens analyseinstitut (Idan),
Team Danmark, Antidoping Danmark, Spor Event Danmark, Parasport Danmark
og International Sport and Culture Association (ISCA).
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
2055433_0020.png
Side 20
Der er indkommet bemærkninger fra ISCA og DGI, som påpeger, at det ikke er
hensigtsmæssigt at sætte sport op mod digitale tilbud, bl.a. fordi der er masser af
muligheder for at bruge digital teknologi til at fremme eller styrke idrætsoplevel-
sen. Endvidere bemærkes det, at økonomi i
modsætning til hvad der anføres i
diskussionsoplægget
ikke synes at være den vigtigste barriere for idrætsdeltagel-
sen. Ligeledes finder ISCA og DGI ikke, at der er belæg for at påstå, at professionel
sport i sig selv kan få flere unge til at dyrke sport, men at det derimod er sandsyn-
ligt, at medieeksponeringen, professionalisering og kommercialisering kan skabe et
billede af sport og idræt, som ikke er attraktivt for mange unge. Endelig påpeges
det, at det er stærkt begrænset, hvad den økonomiske solidaritet mellem ”top” og
”bund” i idrætten har af betydning i dag, og at det i flere idrætsgrene er bredden,
der betaler for eliten.
Til formandskabets spørgsmål har ISCA og DGI anført, at det med hensyn til
spørgsmål 1 er oplagt at styrke samarbejde og vidensudveksling mellem både rege-
ringer og civilsamfundsorganisationer i EU, og at samarbejde ikke skal ses som et
problem for idrættens autonomi, ligesom det nærmere kan være en fordel med et
mere formaliseret samarbejde. I forhold til spørgsmål 2 bemærkes det, at det næp-
pe er det vigtigste at styrke linket mellem elitesporten og sporten, der udøves på
græsrodsniveau. Mere relevant er det at sikre, at der er et tvær-sektor fokus på
deltagelse i idræt og fysisk aktivitet generelt og ikke kun på sport i traditionel for-
stand.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at emner af grænseoverskridende karakter som f.eks. antido-
ping og matchfixing især
er relevante for EU’s idrætssamarbejde, mens det foreslå-
ede emne om at øge børns og unges deltagelse i sport i mindre grad har relevans for
EU-samarbejdet på idrætsområdet. Diskussionen om børn og unges idrætsdelta-
gelse kan dog være interessant i forhold til udveksling af bedste praksis og ikke
mindst udfordringer på området. I den forbindelse er det grundlæggende vigtigt at
få børn og unge til at dyrke motion og idræt, idet det kan have gavnlige effekter i
forhold til f.eks. sundhed, inklusion, foreningskultur og dannelse. Der kan samtidig
være særlige udfordringer med børn og unges deltagelse i eliteidræt, hvis der ikke
er særlig fokus på de sundhedsskadelige og psykiske slagsider
herunder spisefor-
styrrelser
eliteidræt kan have.
På den baggrund vil Danmark deltage i drøftelsen med udgangspunkt i nationale
erfaringer på området, som kan bidrage til at nuancere billedet, med fokus på
hvordan det danske foreningsliv bidrager til og understøtter børn og unges delta-
gelse i sport.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde uddannelse m.v. 22-23/5-19, kultur- og sportsdelen
Side 21