Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 187
Offentligt
2113901_0001.png
Notat
Orientering af Folketingets Skatteudvalg og Europaudvalg om
opdatering
af EU’s fælles sortliste
over skattely
ECOFIN ventes 5. december 2019 uden videre diskussion at vedtage en opdatering
af sortlisten med mere bindende og koordinerede defensive foranstaltninger over
for de lande, der optræder
på EU’s fælles liste over ikke-samarbejdsvillige
skatteju-
risdiktioner (EU’s skatte-sortliste).
Formålet er at fremme god skattepraksis i tred-
jelande i overensstemmelse med skatte-sortlistens kriterier.
Da man i kraft af
rådskonklusioner 5. december 2017 vedtog EU’s sortliste blev
man enige om følgende typer af defensive foranstaltninger:
-
ikke-skattemæssige defensive foranstaltninger, der indebærer, at man afskæ-
rer lande på listen fra adgang til visse EU-midler, herunder midler fra Den
Europæiske Fond for Bæredygtig Udvikling (EFSD).
skattemæssige defensive foranstaltninger, herunder
i)
administrative
foranstaltninger:
a) styrket overvågning af betalinger til sortlistede lande
b) øget kontrol af skatteydere, der har transaktioner med sortlistede
lande
c) øget kontrol af skatteydere, som anvender strukturer eller ordnin-
ger, der omfatter sortlistede lande.
ii)
lovgivningsmæssige
foranstaltninger i form af fx styrkede værnsregler
mod lande på sortlisten. Det kan fx være nægtelse af skattefradrag
for eller højere kildeskatter på hjemlige skatteyderes betalinger til
disse lande, skærpede regler om beskatning af hjemlige virksomhe-
ders kontrollerede udenlandske selskaber i disse lande (såkaldte
CFC-regler), skærpede regler om beskatning af indkomst fra inve-
steringer i disse lande (såkaldt switch-over-regler), pålægning af op-
lysningskrav til skatterådgivere i relation til disse lande mv.
25. november 2019
-
Med rådskonklusionerne af 5. december 2017 var der enighed om, at EU-landene
skal anvende mindst én af de mulige administrative foranstaltninger på skatteområ-
det, mens de lovgivningsmæssige foranstaltninger på skatteområdet blev gjort
valg-
frie.
Konklusionerne af 5. december 2017 opfordrede derudover EU's institutioner og
EU-landene til
hvor relevant
at tage skatte-sortlisten i betragtning i deres uden-
rigspolitik, økonomiske forbindelser og udviklingssamarbejde med relevante tred-
jelande. Opfordringen blev gentaget ifm. opdateringen i marts 2019, jf. nedenfor.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 187: Notat om opdatering af EU’s fælles sortliste over skattely
2113901_0002.png
Side 2 af 2
ECOFIN vedtog 12. marts 2019 en større opdatering af skatte-sortlisten, herunder
et nyt gennemsigtighedskriterium, som indebærer udveksling af land-for-land-op-
lysninger (et nyt kriterium 3.2). Ved samme lejlighed blev EU-landene også enige
om at arbejde videre med de defensive foranstaltninger og opfordrede således Ad-
færdskodeksgruppen for Erhvervsbeskatning (Code of Conduct of Business Ta-
xation
– CoC) til at ”færdiggøre
drøftelserne om yderligere koordinerede defensive
foranstaltninger…”.
Adfærdskodeksgruppen har siden arbejdet på at indføre
obligatoriske
lovgivnings-
mæssige foranstaltninger på skatteområdet med formålet at styrke listens effekt. Rå-
det ventes på den baggrund at godkende en indstilling om, at EU-landene overfor
sortlistede lande skal anvende mindst én af følgende fire lovgivningsmæssige defen-
sive foranstaltninger:
Nægtelse af fradrag, som indebærer, at EU-lande skal nægte fradrag for betalinger,
der ellers er fradragsberettigede, herunder rente- og royaltybetalinger og betalinger
for retten til at anvende immaterielle aktiver, når disse betalinger modtages af virk-
somheder, personer mv. i lande på skatte-sortlisten.
Anvendelse af skærpede CFC-regler, som indebærer, at et EU-land i skattegrundla-
get for et moderselskab, som er etableret i EU-landet, skal inkludere den indkomst,
som er optjent i et datterselskab, som er etableret i et land på skatte-sortlisten.
Anvendelse af kildelandsbeskatning, som indebærer, at et EU-land skal opkræve
kildeskat på visse betalinger, herunder rente- og royaltybetalinger, servicegebyrer
samt vederlagsbetaling, når disse betalinger foretages af virksomheder mv. i EU-
landet og modtages af virksomheder mv. i lande på skatte-sortlisten.
Begrænset skattefritagelse ved overskudsdeling, som indebærer, at EU-lande, som i
dag har regler, der helt eller delvis skattefritager udbytte og andre typer overskud
modtaget fra udenlandske datterselskaber, skal nægte eller begrænse skattefritagel-
sen, hvis datterselskaberne er etableret i lande på skatte-sortlisten.
EU-landene skal senest 1. januar 2021 havde implementeret skærpede regler for
mindst én af de fire lovgivningsmæssige defensive foranstaltninger ift. lande på
skatte-sortlisten.