Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 651
Offentligt
2191751_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 204 alm. del stillet af udvalget den 15. april
2020 efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V) og Eva Kjer Hansen
(V).
Spørgsmål:
Kan Danmark - uden at komme i strid med hvidvaskdirektiver- stille lem-
peligere krav til foreninger i relation til hvidvaskreglerne om reelle ejere
og kundekendskab, end lovgrundlag og administrative forskrifter kræver i
dag? Herunder bedes redegjort, hvor stort råderum Danmark har i forhold
til fastsættelse af regler om risikobaseret kundekendskabsprocedurer for
foreninger efter hvidvaskdirektiverne.
Svar:
Reglerne
i EU’s 4. hvidvaskdirektivet
om reelle ejere og kundekendskabs-
procedurer blev implementeret direktivnært i den danske hvidvasklov i
2017.
I forbindelse med implementeringen oplyste EU-Kommissionen over for
Erhvervsministeriet, at det ikke vil være i overensstemmelse med hvid-
vaskdirektivet at gøre undtagelser fra kundekendskabsforpligtelsen, end
ikke for fx foreninger med velgørende formål. Det er på den baggrund vur-
deringen, at der ikke inden for rammen af hvidvaskdirektivet kan stilles
lempeligere krav til foreninger.
En bank eller virksomhed omfattet af hvidvaskloven, der har en forening
som kunde, skal således identificere foreningens reelle ejere. Hvordan op-
lysninger indhentes og verificeres vil bero på en konkret risikovurdering.
Er der ud fra en risikovurdering tale om et kundeforhold med begrænset
risiko, kan banken eller virksomheden nøjes med at identificere de reelle
ejere, men undlade at kontrollere de reelle ejeres identitetsoplysninger.
Dermed er det muligt at begrænse den administrative byrde for de forenin-
ger, der udgør en begrænset risiko.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 651: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 204, 206, 207, 213 og 214 om hvidvaskningsdirektivet, fra erhvervsministeren
2191751_0002.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 206 alm. del stillet af udvalget den 15. april
2020 efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V) og Eva Kjer Hansen
(V).
Spørgsmål:
I svar på spørgsmål 233 alm. del 2017-18 og spørgsmål S 471 2019-20
henvises til et afvisende svar fra Kommissionen om muligheden for, at gøre
undtagelser fra oplysningspligten om reelle ejere over for banker i forbin-
delse med kunde-kendskabs-forpligtigelsen, når der er tale om frivillige
foreninger med velgørende formål. Vil det være muligt, at få oversendt sva-
ret fra Kommissionen?
Svar:
Henvendelse til og svar fra Kommissionen er vedlagt denne besvarelse.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 651: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 204, 206, 207, 213 og 214 om hvidvaskningsdirektivet, fra erhvervsministeren
2191751_0003.png
Katrine Sauer (EM-DEP)
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Pernille Christiansen
14. december 2018 11:46
Pernille Christiansen
VS: Udlevering af svar fra KOM til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
To whom it may concern.
Christian Fuglsang
29. september 2015 18:50
'[email protected]'
Question regarding the implementation of Directive (EU) 2015/849
In connection with the implementation of article 30 in Directive (EU) 2015/849 in Danish law, I have run into a
question regarding the Directive’s scope of application concerning small foundations.
According to the Danish Foundations Act (consolidated act no. 938 of 20 September 2012 with later amendments),
small foundations with assets worth less than 1 million DKK (approximately 133 333 €) are excluded from the act’s
scope of application with a few exceptions. Such foundations are thus only under an obligation to form by-laws with
a certain content and to make sure that the foundation’s assets and net capital are in a reasonable proportion to the
foundation’s purpose. See section 1 (6) in the Danish Foundations Act.
It is not clear for the Danish Ministry of Justice whether such foundations are bound by the obligation to obtain and
hold adequate, accurate and current information on their beneficial ownership, including the details of the
beneficial interests held, and to make sure the information is held in a central register according to article 30 in the
Directive.
On the one side, article 3 (6) (c) of the Directive states that foundations are covered by the Directive. Moreover,
number 12 in the preamble reads that Member States should ensure that the widest possible range of legal entities
incorporated or created by any other mechanism in their territory is covered.
On the other side, number 22 in the preamble reads that the risk of money laundering and terrorist financing is not
the same in every case and that, accordingly, a holistic, risk-based approach should be used. Moreover, number 27
of the preamble reads that it is appropriate to take account of the characteristics and needs of smaller obliged
entities which fall under the scope of the Directive, and to ensure treatment which is appropriate to their specific
needs, and the nature of the business when applying the Directive.
The Danish Ministry of Justice is at first of the understanding that such small foundations are not covered by the
Directive. The Danish Ministry of Justice places emphasis on the fact that such small foundations have less valuable
assets (and do not thus imply a proper risk of money laundering or terror financing) and on the fact that such small
entities are not bound by the same thorough obligations as foundations with assets worth 1 million DKK and more
(it would thus seem to be unjust to oblige such foundations to obtain and hold adequate, accurate and current
information on their beneficial ownership and to make sure the information is held in a central register according to
article 30 in the Directive.
However, the Danish Ministry of Justice acknowledges that the Directive is not clear on this matter
Accordingly, can you please contact me by phone or e-mail as soon as possible, regarding the issue? I would be
grateful if you could get back to me tomorrow (30 September) as we have a deadline to have our legislative proposal
ready by the end of the week. If you need any further information, please do not hesitate to contact me.
1
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 651: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 204, 206, 207, 213 og 214 om hvidvaskningsdirektivet, fra erhvervsministeren
2191751_0004.png
Thank you very much in advance and I am looking forward to hearing from you.
Sincerely,
Christian Fuglsang
The Danish Ministry of Justice
Property Law Division
Slotsholmsgade 10
DK-1216 Copenhagen K
Phone.: +45 7226 8711
Phone.: +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Fra:
EC ARES NOREPLY [mailto:[email protected]]
Sendt:
2. oktober 2015 17:49
Til:
Christian Fuglsang
Cc:
SCHWANDER David (JUST); SIMEONOFF Kallina (JUST); VAGNHAMMAR Bertil (JUST); JUST AML PACKAGE
TRANSPOSITION WORKSHOP; TERRIER Catherine (JUST)
Emne:
Ares(2015)4075110 - RE: Question regarding the implementation of Directive (EU) 2015/849
Ares(2015)4075110 - RE: Question regarding the implementation of Directive (EU) 2015/849
Sent by CARRUBBA Marianne (JUST) <[email protected]>. All responses have to be
sent to this email address.
Envoyé par CARRUBBA Marianne (JUST) <[email protected]>. Toutes les réponses
doivent être effectuées à cette adresse électronique.
Dear Mr Fuglsang,
Thank you for your e-mail.
We discussed the issue of foundations as regards the scope of Article 30 during our last transposition workshop. The
question was in particular focused on whether foundations have to be registered in the BO register whichever their
status is (charitable purposes foundations, private foundations).
On this occasion, the Commission made clear that according to Article 3.6 c) foundations are considered as legal
entities thus falling into the scope of Article 30 for the transparency requirement. As regards the possibility to
exempt some entities, it is not in the spirit of the Directive (and of the FATF standards either) to grant exemptions
from CDD obligations, even for charitable purposes organisations. The different ways proposed in Article 3.6 to
identify who the beneficial owner of a legal entity or a trust is, allow for the identification of the beneficial owner in
a wide range of situations, even when the 25% of shares or the direct or indirect control are not identifiable.
In addition, it seems clear to us that the basic requirement to comply with CDD obligations is the identification of
the BO. As soon as a foundation (or another kind of legal entity) wants to open an account, the bank shall be in a
position to identify the beneficial owner either directly from the foundation or through the central register as
provided in Article 30.3.
We hope that these elements would be useful.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 651: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 204, 206, 207, 213 og 214 om hvidvaskningsdirektivet, fra erhvervsministeren
2191751_0005.png
Best regards,
Marianne CARRUBBA
Policy Analyst-Seconded National expert
European Commission
Directorate General Justice and Consumer
Corporate Governance, Social responsibility Unit (A3)
1049 Brussels, Belgium
Office: LUX 46 00/138
Tel: +32 2-295-35-28
e-mail:
[email protected]
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 651: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 204, 206, 207, 213 og 214 om hvidvaskningsdirektivet, fra erhvervsministeren
2191751_0006.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 207 alm. del stillet af udvalget den 15. april
2020 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V) og Preben Bang (V).
Spørgsmål:
Hvidvaskdirektivet definerer i artikel 3, stk. 6 den reelle ejer som den
eller de fysiske personer, der i sidste ende ejer eller kontrollerer kunden,
eller den eller de fysiske personer, på hvis vegne en transaktion eller en
aktivitet gennemføres hvor det så nærmere præciseres, hvem det omfatter
for selskaber, truster og juridiske enheder som fonde og juridiske arran-
gementet svarende til truster, men fremgår det af direktivet, hvad der skal
forstås ved reelle ejere, når der er tale en konstruktion som en frivillig
forening?
Svar:
EU’s hvidvaskdirektiv
gennemføres i Danmark dels ved hvidvasklovens
regler om kundekendskabsprocedurer (kend-din-kunde) og dels ved sel-
skabsloven m.fl. om virksomheders, fondes og foreningers pligt til at ind-
hente og registrere oplysninger om deres reelle ejere (kend-dig-selv).
Frivillige foreninger er udtryk for foreninger, der kan, men ikke har pligt
til at være registreret i Erhvervsstyrelsens register.
Gruppen af frivillige og ikke erhvervsdrivende eller ikke-faglige forenin-
ger såsom grundejerforeninger, spejderkorps, sportsforeninger, kortklub-
ber, strikkeklubber m.v. er ikke omfattet af pligten til at registrere reelle
ejere i Danmark.
En frivillig forening kan dog på lige fod med erhvervsdrivende foreninger
og virksomheder blive mødt med dokumentationskrav som led i kunde-
kendskabsprocedurer, herunder krav om oplysninger om reelle ejere, hvis
foreningen fx er kunde i en bank.
Frivillige foreninger er ikke udtrykkeligt nævnt i direktivet. De reelle
ejere i en frivillig forening bestemmes i henhold til Finanstilsynets prak-
sis efter de samme kriterier som de reelle ejere i et selskab eller forening.
I frivillige foreninger vil ingen medlemmer som udgangspunkt være reel-
le ejere. Det vil typisk være den daglige ledelse, der skal anses som reelle
ejere.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 651: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 204, 206, 207, 213 og 214 om hvidvaskningsdirektivet, fra erhvervsministeren
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 651: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 204, 206, 207, 213 og 214 om hvidvaskningsdirektivet, fra erhvervsministeren
2191751_0008.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
12. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 213 alm. del stillet af udvalget den 15. april
2020 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V) og Preben Bang Henriksen
(V).
Spørgsmål:
Vil den rapport om gennemførelsen af hvidvaskningsdirektivet, som Kom-
missionen skal fremlægge senest den 11. januar 2022, give mulighed for
en egentlig evaluering af bl.a. kundekendskabsprocedurerne?
Svar:
Det følger af 5. hvidvaskdirektiv, at EU-Kommissionen skal udarbejde en
rapport om EU-landenes gennemførelse af direktivet. Første gang senest
den 11. januar 2022 og herefter hvert tredje år.
I henhold til evalueringsbestemmelsen skal rapporten bl.a. indeholde en
analyse af de foranstaltninger, der kan give mulighed for at indsamle op-
lysninger om de reelle ejere af selskaber og andre juridiske enheder, der er
etableret udenfor Unionen, såvel som en analyse af proportionaliteten af de
foranstaltninger, der vedrører politisk eksponerede personer. Det fremgår
ikke konkret af direktivets evalueringsbestemmelse, at der skal gennemfø-
res en evaluering af de metoder, der benyttes til at foretage kundeskabspro-
cedurer.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 651: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 204, 206, 207, 213 og 214 om hvidvaskningsdirektivet, fra erhvervsministeren
2191751_0009.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
13. maj 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 214 alm. del stillet af udvalget den 15. april
2020 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V) og Preben Bang Henriksen
(V).
Spørgsmål:
Kan ministeren sige noget om, hvordan det fremtidige arbejde på EU-plan
med bekæmpelse af hvidvask forventes at påvirke det nuværende danske
regelsæt, herunder en mulig overførelse af dele af hvidvaskdirektivet til en
forordning samt brugen af teknisk innovationer i bl.a. kundekendskabs-
procedurer?
Svar:
EU-Kommissionen forventes i løbet af maj i år at offentliggøre en hand-
lingsplan, der skitserer nye mulige initiativer til at styrke bekæmpelsen af
hvidvask og terrorfinansiering.
Handlingsplanen forventes at indeholde et initiativ om at omdanne dele af
hvidvaskdirektivet til en forordning. En omdannelse fra direktivbaserede
regler til forordningsbaserede regler vil påvirke det nuværende danske re-
gelsæt, da en forordning er direkte gældende i medlemsstaterne. En over-
førelse af reglerne fra direktiv til forordning forventes dog ikke at få store
konsekvenser for det danske regelsæt, da den nuværende implementering
af direktivet i dansk lovgivning er meget tekstnær. Konsekvenserne vil
blive vurderet nærmere, når et eventuelt konkret forslag fremsættes af
Kommissionen.
Regeringen vil i forbindelse med de kommende forhandlinger om EU-
Kommissionens forslag bl.a. arbejde for, at der kommer større fokus på
udvikling af digitale værktøj til bekæmpelse af hvidvask. Formålet er at
understøtte en mere effektiv indsamling samt bedre udnyttelse af de oplys-
ninger, som pengeinstitutterne og de øvrige virksomheder omfattet af hvid-
vaskreglerne indhenter om deres kunder i forbindelse med kundekend-
skabsprocedurerne.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup