Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 669
Offentligt
2196024_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
16. maj 2020
Komitésag vedrørende Kommissionens gennemførelsesretsakt om
indsamling og deling af brugerstatistik og feedback om tjenester fra
den fælles digitale portal i overensstemmelse med forordning (EU)
2018/1724.
1.
Resume
Kommissionen har den 16. april 2020 fremsendt udkast til gennemførelses-
retsakt om indsamling og deling af brugerstatistik og feedback om tjenester
fra den fælles digitale portal i overensstemmelse med Forordning (EU)
2018/1724. Kommissionen præsenterede d. 12. maj et revideret udkast.
Gennemførelsesretsakten forelægges EU’s komité for den fælles digitale
portal med henblik på dets vedtagelse. Komitéen mødes virtuelt den 26. maj
2020, hvorefter Kommissionen vil fremsende en revideret version af udka-
stet til gennemførelsesretsakt, der behandles i skriftlig procedure med fem
dages frist til medlemslandene. Det virtuelle møde i komitéen og den efter-
følgende skriftlige procedure skyldes den ekstraordinære situation med
COVID-19.
Med gennemførelsesretsakten bliver det muligt at indsamle sammenlignelig
statistik og brugerfeedback på tværs af det indhold, der bliver del af den fæl-
les digitale portal. Gennemførelsesretsakten vurderes ikke at påvirke beskyt-
telsesniveauet i Danmark. Gennemførelsesretsakten ventes at få statsfinan-
sielle konsekvenser, da kravene til indsamling af brugerfeedback og stati-
stik bredt set vil skulle implementeres af de danske myndigheder, der er
forpligtet til at stille information til rådighed på deres egne hjemmesider
under den fælles digitale portal.
Regeringen støtter, at der er behov for ensartet statistik og brugerfeedback
på tværs af den fælles digitale portal med henblik på løbende at forbedre
portalen til gavn for borgere og virksomheder, hvorfor regeringen kan
støtte gennemførelsesretsakten, såfremt der ikke indføres krav om indhent-
ning af statistik for brugen af selvbetjeningsløsninger, hvilket regeringen
lægger afgørende vægt på. Regeringen lægger vægt på, at Kommissionens
eget værktøj og krav til dataformater er kompatibelt med gældende mar-
kedsstandarder.
Regeringen lægger derudover vægt på, at gennemførelsesretsakten skal
give mulighed for at implementere den fælles digitale portal på så omkost-
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 669: Notat om komitésag om brugerfeedback og statistik
2/6
ningseffektiv vis som muligt. Regeringen lægger vægt på, at brugerfeed-
back kan indsamles fra den informationsside, der linker til en selvbetje-
ningsløsning, og ikke fra selve selvbetjeningsløsningen.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 16. april 2020 fremsendt udkast til gennemførelses-
retsakt om indsamling og deling af brugerstatistik og feedback om tjenester
fra den fælles digitale portal i overensstemmelse med forordning (EU)
2018/1724. Kommissionen præsenterede d. 12. maj et revideret udkast,
som notatet er baseret på.
Gennemførelsesretsakten har hjemmel i forordning (EU) 2018/1724 af 2.
oktober 2018 om oprettelse af en fælles digital portal, der giver adgang til
oplysninger, procedurer og bistands- og problemløsningstjenester, og om
ændring af forordning (EU) nr. 1024/2012. Det er i vid udstrækning de
kompetente myndigheder i de enkelte medlemslande, der skal stille oplys-
ninger, procedurer mv. til rådighed for borgere og virksomheder. Det følger
af forordningens artikel 24 og 25, at der skal indsamles brugerstatistikker
og brugerfeedback om portalens tjenester, hvortil de specifikke metoder og
regler fastlægges ved gennemførselsretsakter. Kommissionen har valgt at
gøre dette i én samlet gennemførelsesretsakt.
Gennemførelsesretsakten vedtages i overensstemmelse med Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (182/2011) af 16. februar 2011 om de gene-
relle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere
Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser. Gennemførelses-
retsakten forelægges EU’s komité for den fælles digitale portal med hen-
blik på dets vedtagelse. Forslaget vedtages af Kommissionen, hvis et kva-
lificeret flertal af komitéens medlemmer stemmer for forslaget. Hvis der
ikke er kvalificeret flertal for forslaget, eller hvis der er kvalificeret flertal
imod forslaget, vedtager Kommissionen ikke forslaget. Komitéen mødes
virtuelt den 26. maj 2020, hvorefter Kommissionen vil fremsende en revi-
deret version af udkastet til gennemførelsesretsakt, der behandles i skriftlig
procedure med fem dages frist til medlemslandene. Det virtuelle møde i
komitéen og den efterfølgende skriftlige procedure skyldes den ekstraordi-
nære situation med COVID-19.
3.
Formål og indhold
Med gennemførelsesretsakten bliver det muligt at indsamle sammenlignelig
statistik og brugerfeedback på tværs af det indhold, der bliver del af den fælles
digitale portal. Ved aflevering af statistik og brugerfeedback skal også data
relateret til information på hjemmesider samt URL’en for hjemmesiden,
hvortil
brugerfeedback eller statistik relaterer sig, indsendes. Såkaldte ”tags”
skal benyttes til at identificere hjemmesidens indhold. Data hertil skal omfatte
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 669: Notat om komitésag om brugerfeedback og statistik
3/6
information om den relevante medlemsstat, regionalt eller lokalt niveau,
sprog, om der er tale om information, procedurer eller problemløsningstjene-
ster samt det relevante emne som oplistes i bilag 1 til selve forordning (EU)
2018/1724 af 2. oktober 2018 om oprettelse af en fælles digital portal.
Kommissionen skal tilvejebringe et værktøj, der muliggør automatisk afleve-
ring af data til opbevaring i det fælles dataopbevaringssted.
Statistik
For alle sider under den fælles digitale portal, der giver adgang til information
om rettigheder og forpligtelser, selvbetjeningsløsninger samt bistands- og
problemløsningstjenester, skal der indsamles følgende statistik:
Sproget fra den valgte webbrower eller sproget på den besøgte hjem-
meside
Antallet af besøg i hele rapporteringsperioden
Hvilket land den besøgende tilgår hjemmesiden fra
Hvilken type enhed der benyttes til at tilgå hjemmesiden
Statistikken skal afleveres månedligt til det fælles dataopbevaringssted.
Bistands- og problemløsningstjenester skal rapportere statistik om de henven-
delser, de får fra borgere eller virksomheder, herunder blandt andet svartid og
om henvendelsen kommer fra en grænseoverskridende eller national bruger.
Dette skal indsendes to gange årligt. Den indsendte statistik må ikke inde-
holde persondata.
Den indsamlede statistik vil blive gemt i et fælles dataopbevaringssted i mak-
simalt tre år, hvor nationale koordinatorer (der er udpeget i overensstemmelse
med forordningens artikel 28), tjenesteudbydere (den kompetente myndighed
eller eventuelt en privat aktør, der har indhold på portalen) og Kommissionen
kan tilgå det.
Brugerfeedback
Der skal kunne indgives feedback for alt indhold på den fælles digitale portal,
hvilket indbefatter information, selvbetjeningsløsninger samt bistands- og
problemløsningstjenester.
Kommissionen udvikler et fælles værktøj til brugerfeedback på alle officielle
EU-sprog. Dette vil overholde alle krav til brugerfeedback, hvilket blandt an-
det tæller en vurdering af indholdet fra 1-5 og et fritekstfelt. Kommissionens
værktøj kan automatisk aflevere feedbacken til det fælles dataopbevarings-
sted. Nationale tjenesteudbydere vil kunne tilgå den indsendte brugerfeed-
back.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 669: Notat om komitésag om brugerfeedback og statistik
2196024_0004.png
4/6
Det fælles værktøj til brugerfeedback skal gøre det muligt at indsende kom-
mentarer anonymt, hvorfor brugeren tillige advares mod at inkludere person-
data.
Det er også tilladt at benytte et alternativt værktøj, hvilket er relevant for myn-
digheder, der i forvejen indsamler brugerfeedback og således ikke behøver at
implementere Kommissionens værktøj, men kan tilpasse et eksisterende. De
indsamlede data skal svare til de data, der indsamles ved hjælp af Kommissi-
onens værktøj, og en mekanisme udviklet af Kommissionen skal benyttes til
at aflevere data automatisk løbende og alternativt samlet en gang om måne-
den.
Udbydere af bistands- og problemløsningstjenester skal sikre, at brugere, der
kan kontaktes digitalt, inviteres til at give feedback på den leverede service i
forbindelse med, at de modtager det endelige svar fra bistands- og problem-
løsningstjenesten eller kort tid herefter.
Brugerfeedback vil blive gemt i det fælles dataopbevaringssted, hvor det kan
tilgås af de kompetente myndigheder, Kommissionen og nationale koordina-
torer. Data gemmes i højst tre år. De nationale koordinatorer har adgang til al
feedback på nær fritekstfelter. Tjenesteudbydere har adgang til al feedback
inklusiv fritekstfelter, hvor det er relevant for dem. Det fremgår, at tjeneste-
udbydere er forpligtede til at slette alle personoplysninger i fritekstfeltet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Forordning (EU) 2018/1724 af 2. oktober 2018 om oprettelse af en fælles
digital portal, der giver adgang til oplysninger, procedurer og bistands- og
problemløsningstjenester, og om ændring af forordning (EU) nr.
1024/2012 er allerede trådt i kraft. Dele af forordningen finder anvendelse
den 12. december 2020 og den 12. december 2023.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelsesretsakten vil få direkte virkning i Danmark og vil finde an-
vendelse fra den 12. december 2020, hvilket er samtidigt med dele af forord-
ning (EU) 2018/1724 af 2. oktober 2018 om oprettelse af en fælles digital
portal, der giver adgang til oplysninger, procedurer og bistands- og pro-
blemløsningstjenester, og om ændring af forordning (EU) nr. 1024/2012.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 669: Notat om komitésag om brugerfeedback og statistik
2196024_0005.png
5/6
Gennemførelsesretsakten ændrer ikke på omfanget af information, selvbe-
tjeningsløsninger samt bistands- og problemløsningstjenester, som danske
myndigheder skal stille til rådighed på den fælles digitale portal.
Økonomiske konsekvenser
Gennemførelsesretsakten ventes at få statsfinansielle konsekvenser, da kra-
vene til indsamling af brugerfeedback og statistik bredt set vil skulle im-
plementeres af de danske myndigheder, der er forpligtet til at stille infor-
mation til rådighed på deres egne hjemmesider under den fælles digitale
portal.
Udgiftsniveauet for den enkelte myndighed afhænger af, om myndigheden
vælger at foretage en tilpasning af eksisterende systemer, eller om Kom-
missionens værktøj benyttes. De forventede udgifter for myndighederne
ventes primært at være til systemopsætning og efterbehandling af de ind-
samlede oplysninger. Udgiftsniveauet afhænger dog også af en række fort-
sat ubekendte faktorer, såsom omfanget af hjemmesider og selvbetjenings-
løsninger, der bliver en del af den fælles digitale portal, og hvor meget til-
pasning de enkelte myndigheders systemer kræver. Derudover kan myn-
digheder, der anvender Kommissionens værktøj, være tvunget til at for-
holde sig til dataansvar.
Gennemførselsretsakten ventes at få positive erhvervsøkonomiske konse-
kvenser, i det omfang den indsamlede statistik og brugerfeedback anvendes
til at forbedre den fælles digitale portals brugbarhed for danske virksomhe-
der, der ønsker at gøre forretning i et andet EU-land.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
8.
Høring
Ikke relevant.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen har tidligere lagt op til også at indsamle statistik fra brugen
af selvbetjeningsløsninger, hvilket vil påføre en stor byrde for alle med-
lemslande. Der forventes modstand mod dette krav fra en bred gruppe af
lande. Flere vil formentlig lægge vægt på, at implementeringen ikke bliver
for byrdefuld, og at det er muligt at behandle persondata i overensstem-
melse med persondataforordningen (EU) 2016/679 (GDPR), da brugere
kan ventes at indtaste personoplysninger i fritekstfelterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der er behov for ensartet statistik og brugerfeedback
på tværs af den fælles digitale portal med henblik på løbende at forbedre
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 669: Notat om komitésag om brugerfeedback og statistik
6/6
portalen til gavn for borgere og virksomheder, hvorfor regeringen kan
støtte gennemførelsesretsakten, såfremt der ikke indføres krav om indsam-
ling af statistik på selvbetjeningsløsningerne, hvilket regeringen lægger af-
gørende vægt på, da sådanne krav vil være meget udgiftsdrivende for of-
fentlige myndigheder. Regeringen lægger vægt på, at Kommissionens eget
værktøj og krav til dataformater er kompatibelt med gældende markeds-
standarder.
Regeringen lægger derudover vægt på, at gennemførelsesretsakten skal
give mulighed for at implementere den fælles digitale portal så omkost-
ningseffektivt som muligt. Regeringen lægger vægt på, at brugerfeedback
kan indsamles fra den informationsside, der linker til en selvbetjeningsløs-
ning, og ikke fra selve selvbetjeningsløsningen.
Regeringen lægger vægt på, at gennemførelsesretsakten i komitologipro-
cessen ikke udvides, således at kravene går videre end de, der følger af
forordning 2018/1724 om oprettelse af den fælles digital portal.
Derudover lægger regeringen vægt på, at persondata kan behandles i over-
ensstemmelse med persondataforordningen (GDPR) i de foreslåede værk-
tøjer, og at kravet om mulighed for feedback via et fritekstfelt ikke bliver
unødigt byrdefuldt for medlemsstaterne i forhold til gevinsterne.
Endelig lægger regeringen vægt på, at udvælgelsen af Kommissionens
eventuelle eksterne leverandører sker efter gældende regler i en transparent
proces, hvor der lægges vægt på en robust og sikker tjeneste.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.