Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2153175_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Morten Messerschmidt
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Europaudvalget har i brev af 24. januar 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 129
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten
Messerschmidt (Dansk Folkeparti).
Spørgsmål nr. 129:
”Vil
ministeren oplyse, hvilket hjemmelsgrundlag EU-Kommissionen forventer, at
forslaget om en EU-bestemt mindsteløn kan hvile på?”
Svar:
Kommissionen har, bl.a. i sin høring af arbejdsmarkedets parter, der blev igangsat
den 14. januar 2020, lagt op til, at et kommende forslag om mindsteløn vil blive
fremsat med hjemmel i traktatens (TEUF) artikel 153.
Artikel 153 indeholder en hjemmel til at foreslå direktiver om arbejdsvilkår, men
nævner udtrykkeligt, at ”bestemmelserne
i denne artikel gælder ikke for lønforhold,
organisationsret, strejkeret eller ret til lockout.”
Som det fremgår af Kommissionens konsultationspapir af 14. januar 2020, der bl.a.
henviser til sag C-268/06 Impact, har EU-Domstolen i praksis bekræftet, at artikel
153 ikke giver mulighed for at foreslå direktiver, der direkte griber ind i fastsæt-
telse af lønninger, fx i form af en fælles EU-mindsteløn eller købekraftkorrigerede
nationale mindstelønninger.
Det står altså klart, at Kommissionen ikke har hjemmel til
direkte
at regulere
spørgsmål om løn. Artikel 153 er imidlertid ikke til hinder for, at lønforhold
indi-
rekte
berøres i direktiver.
Det kan bl.a. oplyses, at arbejdsgiveren efter direktivet om gennemsigtige og forud-
sigelige arbejdsvilkår skal oplyse om lønvilkår, ligesom direktiverne om vikarar-
bejde, deltidsarbejde og tidsbegrænset ansættelse giver ret til ligeløn.
Det er endnu uklart, om og hvordan Kommissionen vil anvende artikel 153 til indi-
rekte at fremme, at alle arbejdstagere får en anstændig løn. Kommissionen fremhæ-
ver i sit konsultationspapir til arbejdsmarkedets parter på europæisk plan, at forsla-
get ikke har til hensigt at indføre en lovbestemt mindsteløn i lande med høj over-
enskomstdækning, og hvor løn udelukkende fastættes ved kollektiv overenskomst.
21. februar 2020
J.nr.
2020 - 641
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om hjemmelsgrundlag for en EU-bestemt mindsteløn, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Anvendelsen af artikel 153 som hjemmelsgrundlag betyder, at arbejdsmarkedets
parter skal konsulteres to gange, jf. traktatens artikel 154, inden Kommissionen kan
fremsætte et egentligt forslag til en retsakt.
Regeringen er meget opmærksom på Kommissionens overvejelser om en europæ-
isk mindsteløn og risikoen for indvirkninger på den danske model. Sagen har der-
for meget høj prioritet for mig, og jeg har på den baggrund allerede drøftet sagen
ad flere omgange med EU-kommissæren for jobs og sociale rettigheder, Nicolas
Schmit samt flere af mine ministerkollegaer i andre EU-lande for at fremme danske
interesser på området, ligesom jeg bl.a. har mødtes med medlemmer af Europa-Par-
lamentet og repræsentanter for de europæiske arbejdsmarkedsparter. Senest har jeg
den 11. februar 2020 mødtes med det kommende tyske formandskab i Berlin, hvor
jeg har drøftet sagen med den tyske beskæftigelsesminister, de tyske arbejdsmar-
kedsparter og med medlemmer af Forbundsdagens arbejds- og socialudvalg.
Når og hvis Kommissionen fremsætter et forslag, vil regeringen selvfølgelig have
særskilt fokus på hjemmelsgrundlaget, og vil om nødvendigt udfordre Kommissio-
nen på dette.
Der må ikke herske nogen tvivl om, at regeringen er imod en europæisk mindsteløn
uanset om den direkte eller indirekte vil gribe ind i den danske arbejdsmarkeds-
model. Derfor vil vi på alle niveauer og med alle skridt værne om den velfunge-
rende danske arbejdsmarkedsmodel.
Jeg vil endvidere have tæt kontakt med udvalget om denne sag.
Til orientering vedlægger jeg Kommissionens høring af arbejdsmarkedets parter på
europæisk plan.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2