Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2107965_0001.png
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. november 2019
J nr.
2019-4053
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 22. oktober 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 21 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 21
Vil ministeren i tabelform redegøre for, hvilke elementer der kan bidrage til at indfri
energispareforpligtelsen i energieffektivitetsdirektivet i 2021-2030 over for EU, her-
under krav om energibesparelser i offentlige bygninger, samt angive bidragenes
størrelse i PJ, herunder hvilke af disse elementer der er gældende eller aftalt poli-
tik?
Svar
Den foreløbige opgørelse af effekten af tiltag og virkemidler, som kan bidrage til at
opfylde energispareforpligtelsen i artikel 7 i energieffektiviseringsdirektivet, og som
indgår i energiaftalen eller allerede er implementeret, fremgår af tabel 1.
Det omfatter puljerne til energibesparelser i hhv. bygninger og procesenergi i er-
hvervsvirksomheder på i alt 500 mio. kr. årligt i 2021-2024 og informationsindsat-
sen rettet mod blandt andet energibesparelser i bygninger mv., som er vedtaget
med energiaftalen fra 2018. Derudover indgår også effekten af allerede implemen-
terede krav i bygningsreglementet til bygningers energieffektivitet samt reglerne om
energimærkning mv.
Tabel 1. Foreløbig opgørelse af effekten af tiltag
Effekt i PJ
Tilskudspulje til energibesparelser
bygninger
Tilskudspulje til energibesparelser
Erhverv
Indsats for eksisterende bygninger (krav i bygnings-
5,00
reglementet, energimærkning, informationsindsats)
27,5
2030
1,19
4,84
Kumulativ effekt 2021-2030
10,1
41,2
Effekterne af bygnings- og erhvervspuljerne er beregnet ud fra, at der i begge puljer
kan opnås en additionalitet på 50 pct. Hvis additionaliteten kan øges yderligere, vil
effekten være større. Når effekten af bygningspuljen frem til 2030 er væsentlig la-
vere end effekten af erhvervspuljen, skyldes det, at bygningsbesparelser har væ-
sentlig længere levetid, og hermed ydes der et større tilskud, da tilskuddet ydes på
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, hvilke elementer der kan bidrage til at indfri energispareforpligtelsen i energieffektivitetsdirektivet i 2021-2030 over for EU, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2107965_0002.png
baggrund af besparelsens levetid. Tilskud til energirenoveringer af boliger vil såle-
des også ofte give besparelser efter 2030. Set over projekternes levetid er effekten
per krone nogenlunde den samme.
Ud over de anførte tiltag vil der kunne medregnes energibesparelser fra andre kon-
krete tiltag, hvor der kan opgøres en energibesparelseseffekt i henhold til reglerne i
energieffektiviseringsdirektivet. Det kan fx være tiltag til at fremme udfasning af
olie- og gasfyr, tiltag til at fremme udbredelsen af elbiler og andre energieffektivise-
ringstiltag inden for transportområdet samt en øget energieffektiviseringsindsats i
den offentlige sektor. Størrelsen af disse effekter vil afhænge af den konkrete ud-
formning af disse tiltag, og det er således ikke muligt på nuværende tidspunkt at
angive effekten af energibesparelseskrav til offentlige bygninger. De konkrete tiltag
til opfyldelse af energispareforpligtelsen vil blive fastlagt i regeringens kommende
klimahandlingsplan.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2