Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2241360_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
7. september 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 3. august 2020, efter ønske fra Morten
Messerschmidt (DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 392 (Alm. del), som jeg hermed
besvarer.
Spørgsmål:
Spørger bemærker, at der er foretaget en række ændringer i Radio- og tv-nævnets
forretningsorden – herunder en række ændringer som følge af implementeringen af
EU’s nye direktiv om audiovisuelle medietjenester, jf. den nye bekendtgørelse:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/1007 og den gamle bekendtgørelse:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/1527.
-
Som en ny §5, stk. 2 har Radio- og tv-nævnet fået lov til at se bort fra klager og lade
være med at behandle dem i bred forstand, mens de tidligere regler alene gav en
sådan mulighed for åbenbart grundløse klager. Vil ministeren oplyse, hvad denne
ændring skyldes, og om ændringen er en følge af EU-direktivet og hvis ikke, hvorfra
nyskabelsen så stammer?
-
Der gives i den nye §14, stk. 3 hjemmel til, at formanden kan dispensere fra kravet
om, at nævnet skal have mødemateriale senest en uge før møder. Dette var et af de
kritiserede punkter ifm. DAB-udbuddet, som Radio Loud vandt, og som blandt
andet blev kritiseret i Rigsrevisionens notat (pkt. 41). Vil ministeren oplyse, hvad
denne ændring skyldes, og om ændringen er en følge af EU-direktivet og hvis ikke,
hvorfra nyskabelsen så stammer?
-
Også §16 ændres, sådan at nævnet ikke længere skal tage referat af deres
drøftelser, men kan nøjes med et beslutningsreferat. Det bemærkes, at dette forhold
var et af de kritiserede punkter i Rigsrevisionens notat vedr. behandlingen af DAB
udbuddet, som Radio Loud vandt (Pkt. 8, pkt. 35 og pkt. 40). Vil ministeren oplyse,
hvad denne ændring skyldes, om ændringen er en følge af EU-direktivet og hvis
ikke, hvorfra nyskabelsen så stammer?
Dok. nr. 20/03265-2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 393: Spm. om ministeren vil oversende en gennemgang af den reviderede version af Radio- tv-nævnets forretningsorden, hvori det gøres klart, hvilke ændring der skyldes implementering af nye reglerne fra EU, og hvad der er på eget dansk initiativ, til kulturministeren
Svar:
De tre omtalte ændringer i Radio- og tv-nævnets forretningsorden er ikke et resultat af
implementeringen af AVMS-direktivet.
Som det fremgår af Rigsrevisionens notat af 30. marts 2020 om udbuddet i 2019 af den
digitale public serviceradiokanal med fokus på kultur, som blev oversendt til
Kulturudvalget den 24. april 2020, tilkendegav Kulturministeriet og Radio- og tv-
nævnet i forbindelse med Rigsrevisionens undersøgelse af sagen, at man ville arbejde
for tiltag, der sikrer, at det eksplicit fremgår af nævnets forretningsorden, at der kan
dispenseres fra tidsfristen for udsendelse af materiale forud for nævnsmøderne, hvis
forholdene taler herfor. Ændringen af forretningsordenens § 14, stk. 3 er en udløber af
denne tilkendegivelse.
I forbindelse med Rigsrevisionens undersøgelse var der tillige fokus på Radio- og tv-
nævnets referatpligt. På denne baggrund er foretaget en præcisering af § 16, stk. 1 i
Radio- og tv-nævnets forretningsorden. Der er tale om en kodificering af en praksis for
nævnets referater, som har eksisteret i en årrække.
Der er endvidere foretaget en sproglig præcisering i forbindelse med den allerede
gældende regel i bekendtgørelsens § 5, stk. 1, om, at Radio- og tv-nævnet på grundlag af
ansøgninger, klager eller lignende eller på eget initiativ kan tage sager op til
behandling. Der er således tilføjet et stk. 2, hvoraf det fremgår, at nævnet ikke er
forpligtet til at behandle alle klager, som nævnet modtager. Allerede fordi § 5, stk. 1 er
en ”kan”-bestemmelse og ikke en ”skal”-bestemmelse kan den nye § 5, stk. 2 anses som
en ordensforskrift, som blot understreger gældende ret. Denne sproglige præcisering
ændrer ikke på den allerede gældende retstilstand.
I forbindelse med høringen over ændringerne i bekendtgørelsen om Radio- og tv-
nævnets forretningsorden fik kulturordførerne fra Folketingets partier d. 28. april 2020
oversendt udkast til bekendtgørelsen. Oversendelsesmailen var vedlagt et notat, hvoraf
de nævnte ændringer – med undtagelse af den sproglige præcisering – var oplistet. Den
18. juni 2020 blev kulturordførerne orienteret om udfaldet af høringen.
Jeg skal beklage, at det ikke fremgik af oversendelsesmailene fra d. 28. april og 18. juni,
at der ikke alene var tale om bekendtgørelsesændringer som følge af implementeringen
af AVMS-direktivet, men at to af ændringerne hidrører fra Rigsrevisionens
undersøgelse samt at den tredje ændring er en sproglig præcisering, der ikke ændrer
retstilstanden.
I de videre drøftelser om rammerne for Radio- og tv-nævnet drøfter jeg gerne, om der
skal ske ændringer af Radio- og tv-nævnets forretningsorden.
Joy Mogensen
Side 2