Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2254671_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. oktober 2020
2020-7186
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. september 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Spørgsmål nr. 707:
Vil ministeren med henvisning til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørel-
se om køre- og hviletidsbestemmelser i vejtransport redegøre for, om det ikke
vil være en bedre ide at lade kontrollen overgå til politiet, som reelt er dem, der
møder chaufførerne under deres razziaer? Ministeren bedes ligeledes indhente
høringssvar fra tungvognscentrene i den forbindelse, så disse kan kommentere
på ideen om, hvor kontrolmyndigheden bør ligge.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Færdselsstyrelsen, der har
oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Færdselsstyrelsen
kan oplyse, at ændringsforordning (EU) 2020/1054 af 15.
juli 2020, der ændrer køre- og hviletidsforordningen (forordning (EF) nr.
561/2006) ikke ændrer på, at politiet også fremover i forbindelse med deres
vejkontrol kan udføre kontrol med, om danske og udenlandske chauffører af-
holder deres ugehvil, og herunder kan kontrollere om forbuddet mod at afholde
det regulære ugehvil på mindst 45 timer i køretøjet overholdes.
Hvad angår kontrollen med transportvirksomheders overholdelse af de to nye
bestemmelser i køre- og hviletidsforordningens artikel 8, stk. 8, og stk. 8a, føl-
ger det af kontroldirektivet, at denne kontrol udføres som led i den administra-
tive virksomhedskontrol”.
Jeg finder således ikke, at det vil være en god ide at lade kontrollen med de nye
forpligtelser for transportvirksomhederne overgå til politiet.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht