Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
B 177
Offentligt
2211884_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. juni 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 4 til B 177 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten
Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed be-
svares.
Spørgsmål nr. 4 til B 177:
Er ministeren enig i, at Marrakesherklæringen fremstår som et manifest, der
fremmer og hylder migration, og at det måske er årsagen til, at lande, der ikke
deltager i erklæringen, generelt opfattes som førende en restriktiv politik på mi-
grationsområdet?
Svar:
Nej, den opfattelse deler jeg ikke.
Jeg mener til gengæld, at et så omfattende og komplekst politisk dokument som
FN's migrationserklæring gør det vanskeligt at opgøre det endelige regnskab over
gode og mindre gode dele af teksten.
Når migration foregår lovligt
f.eks. når en amerikaner, en koreaner eller en inder
på lovlig vis kommer til Danmark for at studere eller arbejde
så er migration som
udgangspunkt positiv. Når migration derimod foregår irregulært og ulovligt
f.eks. når irregulære migranter lader sig lokke af menneskesmuglere og ulovligt
indrejser i EU og i Danmark
så udgør migration et stort problem. Med andre ord
er det afgørende at skelne mellem irregulær og regulær migration. Ligesom det er
afgørende at skelne mellem migranter og flygtninge. Netop denne skelnen gøres
gælde de i FN’s
migrationserklæring. Den lovlige migration skal foregå sikkert,
velordnet og regulært, hvorimod den irregulære migration skal imødegås og for-
hi dres. Det er efter i opfattelse hovedbudskabet i FN’s igratio serklæri g.
Migration er i sin natur et grænseoverskridende fænomen, og det er derfor efter
min opfattelse vigtigt, at vi har en politisk ramme for at indgå i en international
dialog på tværs af grænser og kontinenter.
FN’s igratio serklæri g et det første
forsøg på en sådan global politisk rammesætning, der i øvrigt anerkender staters
17. juni 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 10162
1292922
Side
1/2
B 177 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: MFU spm., om ministeren er enig i, at Marrakesherklæringen fremstår som et manifest, der fremmer og hylder migration, og at det måske er årsagen til, at lande, der ikke deltager i erklæringen, generelt opfattes som førende en restriktiv politik på migrationsområdet, til udlændinge- og integrationsministeren
suveræne ret til at fastlægge egen udlændingelovgivning inden for eksisterende
internationale forpligtelser.
Blandt de lande, der undlod at tilslutte sig migrationserklæringen, er f.eks. USA,
Schweiz og New Zealand. Det er lande, der alle tilbyder en bred vifte af ordninger
for lovlig migration. F.eks. er mere end en halv mio. kvoteflygtninge ankommet til
USA de seneste ti år, ca. 577.000 udlændinge blev i 2019 meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse i USA og 834.000 udlændinge fik amerikansk statsborgerskab
ved naturalisation, hvilket er det højeste antal i 11 år. Jeg er derfor ikke enig i, at
de lande, der ikke deltager i erklæringen, generelt kan opfattes som førende en
mere restriktiv politik på migrationsområdet.
Mattias Tesfaye
/
Jesper Egevang
Side
2/2