Europaudvalget 2019-20
KOM (2020) 0065 Bilag 3
Offentligt
2206789_0001.png
FOLKETINGET
Europaudvalget
Erhvervsudvalgets udtalelse om
kommissionens hvidbog om kunstig
intelligens
Kære Eva Kjer Hansen
Tak for dit brev af 3. april 2020, hvor du anmoder Erhvervsudvalget om at
drøfte Kommissionens hvidbog om kunstig intelligens (KOM (2020) 0065) og
eventuelt afgive en udtalelse til Europaudvalget, jf. ERU alm. del bilag 221.
4. juni 2020
Udvalgssekretariatet
J.n.: 20-000176-9
Morten Villumsen
Udvalgssekretær
.
Kommissionens hvidbog har været i høring i Erhvervsudvalget i skriftlig pro-
cedure og udvalget kan på den baggrund afgive følgende udtalelse:
Venstre
Et mindretal i udvalget (Venstre) anerkender den række af svære dilemmaer,
som en fremtidig fælles europæisk politik for data og kunstig intelligens skal
bygge på.
Den tidligere regering har med Venstre
i
spidsen lavet en national strategi for
kunstig intelligens. Denne strategi er fortsat en ledestjerne for Venstres politik
på området. Dette indebærer bl.a., at kunstig intelligens ikke skal bruges til at
indskrænke menneskets autonomi og retssikkerhed, samt at der skal være
klare retningslinjer for, hvordan udviklerne af kunstig intelligens kan stilles til
ansvar for produkterne. Men det indebærer også, at kunstig intelligens skal
udnyttes af bla. danske virksomheder til at opnå vækst.
Kommissionens foreslåede hvidbog har til formål at lægge grundlaget for, at
der i EU kan opstå et såkaldt “ekspertisemiljø”, der må forstås som værende
til gavn for innovationen, og “tillidsmiljø”, der vedrører borgernes rettigheder
og privatliv. Det er vigtigt, at balancen i vægtn ingen af de to miljøer lægges
det rigtige sted, så der kan skabes mest mulig fremgang for erhvervslivet og
økonomien, uden at borgernes frihed indskrænkes. Venstre har i øvrigt den
holdning, at der skal investeres markant i forskning, herunder kunstig intelli
gens.
[email protected]
+15 3337 3617
Erhvervsudvalget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side
ii
4
kom (2020) 0065 - Bilag 3: Udtalelse fra Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens hvidbog om kunstig intelligens
2206789_0002.png
FOLKETINGET
Venstre synes grundlæggende hvidbogen er et godt udgangspunkt, men har
følgende bemærkninger:
1. Givet den indbyggede kompleksitet i kunstig intelligens et det vigtigt, at
FU’s regulering rent faktisk kan implementeres. Dette gælder f.eks. over
vågningen af brugen af algoritmer, hvor det kræver ekspertviden at kunne
matche amerikanske og kinesiske giganter som Alphabet (der står bag
Google), Amazon, Tencent og Alibaba. I det bedste af alle scenarier bliver
FU’s standarder globale, fordi størrelsen af FU’s indre marked gør det
urentabelt for giganterne ikke at implementere dem globalt. Men i et andet
realistisk scenarie, undgår udenlandske virksomheder reel kontrol i FU, alt
imens europæiske virksomheder holdes ude af markedet fordi de ikke kan
blive godkendt. Denne udfordring bør adresseres i langt højere grad.
2. Det er vigtigt, at reguleringen bliver så lidt byrdefuld som muligt. SMV’er
og iværksættere skal have mulighed for at komme ind på markedet. Re
guleringen skal understøtte den frie konkurrence i FU. Dette indebærer
desuden, at SMV’er og iværksættere skal have en reel mulighed for at be
nytte FU’s finansieringsprogrammer. I dag er det desværre sådan, at de
eksisterende finansieringsprogrammer er for bureaukratiske til, at mange
SMV’er og iværksættere reelt har mulighed for at benytte dem.
3. Erhvervsministeren bør arbejde videre med, hvordan ministeriet kan
hjælpe og vejlede danske virksomheder om FU-reguleringen. Dette ar
bejde bør stå på skuldrene af den nationale strategi for kunstig intelligens,
som den tidligere regering stod bag.
4. Venstre ser positivt på Finans Danmarks forslag om, at der opereres med
flere risikoniveauer end to (høj og lav). Dette for at understøtte virksom
hedshedernes mulighed for at byde ind på opgaverne. Såfremt der kun er
to risikoniveauer, vil der være en risiko for, at opgaver i tvivlstilfælde ud fra
et forsigtighedsprincip ofte og unødvendigt vil blive klassificeret som væ
rende “høj risiko”.
5. Det bør i højere grad overvejes om gældende FU-regulering allerede re
gulerer kunstig intelligens, således at dobbeltregulering undgås.
6. Venstre opfordrer til, at man på baggrund af erfaringerne fra persondata
reglerne tager hensyn til slutbrugerens behov for klare og gennemskue
lige regler. Ellers risikerer vi, at reglerne ender som uhensigtsmæssige
benspænd for virksomheder, myndigheder og borgere.
Side 2
I
4
kom (2020) 0065 - Bilag 3: Udtalelse fra Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens hvidbog om kunstig intelligens
2206789_0003.png
FOLKETINGET
7. Venstre ser positivt på mere fri bevægelighed for data i Europa. Det er
helt afgørende hvis eksempelvis danske og europæiske virksomheder
skal konkurrere med amerikanske og kinesiske udviklere af kunstig intelli
gens på baggrund af brugerdata.
Socialistisk Folkeparti
Et mindretal i udvalget (SF) finder det generelt positivt, at EU-Kommissionen
har taget initiativ til Hvidbogen om kunstig intelligens. Kunstig intelligens er
på fremmarch, og udviklingen er uomgængelig. Kunstig intelligens rummer
flere positive udviklingsmuligheder, som hurtigere opsporing af sygdomme og
grøn omstilling. Men kunstig intelligens medfører også risici, f.eks. for et over
vågningssamfund og monopoler til techgiganter. Den hidtidige udvikling har
desværre båret præg af det sidste, og netop derfor er det på et overordnet
plan positivt, at EU lægger op tit at blive en global spiller, som kan være
normsættende i udrulningen af kunstig intelligens med et europæisk værdi-
sæt.
SF understreger, at udviklingen skal komme alle til gode. Derfor er det afgø
rende, at den tilstrækkelige lovgivning udformes for at beskytte borgernes
fundamentale rettigheder og stille forbrugerne bedre overfor store virksomhe
der. Det er videre afgørende, at kunstig intelligens ikke bruges til kontrol og
overvågning af borgerne, men til at fremme fællesskabets gode med beskyt
telse af retten til privatliv.
SF mener således i tråd med f.eks. Forbrugerrådet TÆNK og Ingeniørfor
eningen IDA, at fokuspunktet i EU’s strategi skal være at være normsættende
og udbrede kunstig intelligens på en demokratisk måde, som understøtter eu
ropæiske værdier, retssikkerhed og forbrugerrettigheder. Det er ligeledes vig
tigt, at der skabes transparens i f.eks. algoritmer, og at man undgår bias og
profilering af borgerne.
I tråd med Forbrugerrådet TÆNK ønsker SF desuden et højere fokus på pri
vacy by design and default, således at it-løsninger fra start designes på en
måde, der sikrer privatlivsbeskyttelse og gennemsigtighed, og at kontrol med
data hele tiden er til stede.
SF deler ligeledes Forbrugerrådet TÆNKs bekymringer i forhold til skelnen
mellem højrisiko områder og ikke-højrisiko områder, idet det er vigtigt at ud
rulningen af kunstig intelligens reguleres tilstrækkeligt. Derudover deler min-
Side 3
I
4
kom (2020) 0065 - Bilag 3: Udtalelse fra Erhvervsudvalget vedr. Kommissionens hvidbog om kunstig intelligens
2206789_0004.png
FOLKETINGET
dretallet IDAs og Akademikernes overvejelser vedrørende behovet for ud
dannetse og opkvaliflcering af medarbejdere i takt med den teknologiske ud
vikling, så udviklingen kommer alle til gode.
U t%,’V’Ï
Lars Christian Lilleholt
Formand for Erhvervsudvalget
Side 4
I
4