Finansudvalget 2019-20
L 1 Bilag 13
Offentligt
2097520_0001.png
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I forbindelse med teknisk gennemgang af FFL20 på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets område d. 8. oktober 2019 har udvalget efter ønske fra Sofie
Carsten Nielsen (RV) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål
Hvad bliver huslejeomkostningen for Københavns Universitet ved at leje Mærsk-
tårnet med de fordyrelser af projektet, der er sket?
Svar
Den daværende transportminister beskrev i en fortrolig orientering til udvalget den
30. november 2018 status for opførelsen af Mærsk-tårnet, som Bygningsstyrelsen
herefter vil udleje til Københavns Universitet.
Jeg har overdraget spørgsmålet til boligministeren.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
70000
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 1/1
L 1 - 2019-20 - Bilag 13: Orientering om svar på spørgsmål ifm. teknisk gennemgang af FFL20 i udvalget den 08-10-2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2097520_0002.png
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I forbindelse med teknisk gennemgang af FFL20 på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets område d. 8. oktober 2019 har udvalget efter ønske fra Sofie
Carsten Nielsen (RV) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål
Hvad vil det betyde økonomisk for Københavns Universitet at få bygningsselveje?
Svar
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
70000
For institutioner, der ejer de bygninger, de anvender, beror de samlede omkost-
ninger på en række variable forhold, herunder:
-
Værdien af bygningerne og de eventuelle årlige afskrivninger, der følger heraf.
-
Finansieringen af bygningerne, de renter, bidrag og andre omkostninger, der
følger heraf
-
Bygningernes driftsomkostninger, herunder til el, vand og varme.
-
Omkostningerne til bygningsdrift i øvrigt, herunder til fagligt personale til ser-
vice, vedligehold og drift.
-
Reinvesteringsbehovet, herunder de ændringer, som lokaleforsyningen til det
enkelte universitet skal gennemgå.
-
Bygningernes udnyttelsesgrad, herunder forholdet mellem omsætning og
omkostning pr. kvadratmeter, og mulighederne for kapacitetstilpasning.
Det fremadrettede omkostningsniveau ville afhænge af den konkrete model for
sådanne omkostninger. En væsentlig del af størrelsen på omkostningerne ville
skulle aftales mellem staten og universitetet, og ministeriet råder således ikke over
oplysninger, der kan lægges til grund for et svar på spørgsmålet.
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 1/1
L 1 - 2019-20 - Bilag 13: Orientering om svar på spørgsmål ifm. teknisk gennemgang af FFL20 i udvalget den 08-10-2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2097520_0003.png
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I forbindelse med teknisk gennemgang af FFL20 på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets område d. 8. oktober 2019 har udvalget efter ønske fra Troels
Lund Poulsen (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål
Hvordan er vilkårene for SU-lån, og hvordan har de været over tid? Hvad gør SU-
lån attraktive på nuværende tidspunkt?
Svar
De gældende regler for SU-lån følger af SU-loven. Det fremgår af lovens § 33, stk.
2, at den til enhver tid værende gæld under uddannelsesperioden forrentes med 4
pct. årligt. Det følger videre af SU-lovens § 33, stk. 3, at den til enhver tid værende
gæld efter uddannelsesperioden forrentes med en årlig rente svarende til den til
enhver tid fastsatte officielle diskonto med et procenttillæg eller et procentfradrag,
der fastsættes på finansloven for det pågældende år. Procenttillægget kan ikke
overstige 1. Er den officielle diskonto mindre end -1,00 pct., forrentes den til en-
hver tid værende gæld med 0,0 pct. Diskontoen i dag er 0 pct. og renten efter endt
studie er fastsat på finansloven til 1 pct.
De nuværende rentesatser på SU-lån blev indført i 1988. Omlægningen af SU-
ordningen dengang var bl.a. et opgør med statsgaranterede studielån i bankerne.
Daværende logik var at undgå, at gælden var vokset voldsomt allerede inden ud-
dannelsen var færdig, da renteniveauet var højt under og efter studietiden. I 1988
var diskontoen 7,0 pct. og renten under uddannelse blev sat til 4,0 pct.
Diskontoen og dermed renten for studielån efter uddannelsesperioden er siden
1988 faldet og udgjorde
i løbet af 90’erne
ca. 4-9 pct., ca. 2-5
pct. i 00’erne og har
siden 2013 været ca. 1 pct. efter uddannelsesperioden.
Derudover stiller staten ikke krav til låntageren ud over, at låntageren skal opfylde
de generelle betingelser for at modtage SU.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
70000
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 1/1
L 1 - 2019-20 - Bilag 13: Orientering om svar på spørgsmål ifm. teknisk gennemgang af FFL20 i udvalget den 08-10-2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2097520_0004.png
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I forbindelse med teknisk gennemgang af FFL20 på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets område d. 8. oktober 2019 har udvalget efter ønske fra Troels
Lund Poulsen (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål
Hvordan går det med projektet vedr. dekommissionering af Risøs nukleare anlæg,
og hvad er udsigterne til lukning af faciliteten?
Svar
Afviklingen af Risø-anlæggene blev igangsat som opfølgning på B48 fra marts
2003. Dansk Dekommissionering oplyser, at det pt. forventer at dekommissione-
ringen i henhold til B 48 vil kunne være afsluttet i 2024.
Jeg forventer snarest at forelægge et aktstykke for Finansudvalget, hvori jeg søger
udvalgets tilslutning til at igangsætte dekommissioneringen af Behandlingsstatio-
nen og de tilhørende lagre. I den forbindelse vil indgå en mere detaljeret beskri-
velse af status for arbejdet med dekommissionering.
Det udestående arbejde, bl.a. afvikling af en behandlingsstation, har en sammen-
hæng med den nye lagerfacilitet på Risø, som et enigt Folketing i maj 2018 med
B90 (langsigtet løsning for Danmarks radioaktive affald) besluttede skulle igang-
sættes.
Når afviklingen er afsluttet, vil det radioaktive affald være placeret i det nye opgra-
derede lager, hvor Dansk Dekommissionering også fortsat vil skulle modtage af-
fald fra brugere af radioaktive stoffer, bl.a. hospitaler. Tanken er, at affaldet skal
være under fortsat sikker lagring frem mod placering i et dybt geologisk slutdepot,
der kan tages i brug senest i 2073, jf. B90.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
70000
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 1/1
L 1 - 2019-20 - Bilag 13: Orientering om svar på spørgsmål ifm. teknisk gennemgang af FFL20 i udvalget den 08-10-2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2097520_0005.png
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I forbindelse med teknisk gennemgang af FFL20 på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets område d. 8. oktober 2019 har udvalget efter ønske fra Troels
Lund Poulsen (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål
Vil ministeren sende en mere læsevenlig graf over udviklingen i udgiften til videre-
gående uddannelse mv., SU-stipendier og offentligt forskningsbudget?
Svar
Af tabel 1 fremgår de værdier, der lå til grund for graferne for videregående ud-
dannelse mv., SU-stipendier og offentligt forskningsbudget, som jeg præsenterede
for udvalget den 8. oktober ved en teknisk gennemgang af regeringens FFL20.
Tabel 1
Budgetteret forløb for videregående uddannelser mv., SU-stipendier og offentligt forsk-
ningsbudget i FFL20
Mia. kr., 2020-pl
Videregående uddannelser mv.
SU-stipendier
Offentligt forskningsbudget
Anm.:
Kilde:
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
70000
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
14,6
17,2
21,9
14,8
18,7
22,2
14,8
20,0
23,2
15,4
21,3
23,2
15,9
21,5
23,6
16,3
21,2
22,1
16,3
21,3
22,2
16,0
21,2
22,6
15,9
21,4
23,4
15,3
21,2
23,7
15,3
21,0
23,8
15,3
21,0
23,9
15,2
20,9
24,0
Der er anvendt regnskabstal for perioden 2011-2018 og budget- og prognosetal for 2019-
2023.
FFL20 og UFM’s tilskudsdata for videregående uddannelser
mv. og SU-stipendier. Finansmi-
nisteriet og Danmarks Statistik for offentligt forskningsbudget.
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 1/1
L 1 - 2019-20 - Bilag 13: Orientering om svar på spørgsmål ifm. teknisk gennemgang af FFL20 i udvalget den 08-10-2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2097520_0006.png
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I forbindelse med teknisk gennemgang af FFL20 på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets område d. 8. oktober 2019 har udvalget efter ønske fra Rasmus
Jarlov (K) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål
Hvad prioriterer ministeren midler fra i finansieringen af den nye grønne forsk-
ningsmilliard?
Svar
Finansieringen af 1.000 mio. kr. mere til grøn forskning fremkommer som følge af:
Det offentlige forskningsbudget er samlet set steget med 271 mio. kr. i
2020 i forhold til 2019 (2020-priser) på tidspunktet for vedtagelsen af fi-
nansloven for 2019.
Forskningsreserven er 510 mio. større i 2020 end 2019. Det skyldes høje-
re BNP (261 mio. kr.) og lavere forskningsudgifter i kommuner og regioner
(471 mio. kr.) samt øvrige bevægelser (-219 mio. kr.) og deraf følgende
højere statslig “opfyldning” til 1,00 pct. af BNP.
Regeringen har udmøntet midler direkte på FFL20 til en række forsknings-
initiativer, som var en del af forskningsreserveaftalen for 2019, og som
derfor ikke indgår i regeringens udspil til udmøntning af forskningsreser-
ven.
Der er afsat 183 mio. kr. i 2019 til pionercentrene på FL19. Regeringen fo-
reslår ikke at gentage denne prioritering i 2020. De midler, der blev afsat
på FL19 til Pionercentre, bliver udmøntet af Grundforskningsfonden i
overensstemmelse med aftalen om forskningsreserven for 2019 i henhold
til finansloven for 2019. Partierne har ikke i aftalen om fordeling af forsk-
ningsreserven for 2019 forudsat at afsætte midler i efterfølgende år. Dette
er heller ikke forudsat i den aftale om udmøntning af i alt 1 mia. kr. til pio-
nercentrene, som Danmarks Grundforskningsfond og de private fonde ar-
bejder efter.
Endelig
foreslår regeringen at afsætte færre midler end i 2019 til ”Øvrige
prioriteringer” til udmøntning under DFF og Innovationsfonden.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
70000
Side 1/2
L 1 - 2019-20 - Bilag 13: Orientering om svar på spørgsmål ifm. teknisk gennemgang af FFL20 i udvalget den 08-10-2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2097520_0007.png
Det skal hertil bemærkes:
Både Danmarks Frie Forskningsfond og Danmarks Innovationsfond vil
med regeringens oplæg til fordeling af forskningsreserve for 2020 samlet
set uddele flere midler i 2020 end i 2019, fordi regeringen lægger op til, at
de to fonde skal uddele hovedparten af den nye milliard kroner til grøn
forskning. Heraf foreslår regeringen, at en del af uddelingerne under
Danmarks Frie Forskningsfond skal bidrage til at opbygge et vækstlag af
yngre forskere inden for grøn forskning.
Med oplægget afsættes der det samme niveau af frie midler til udmønt-
ning af Danmarks Frie Forskningsfond i 2020 som i 2019. Der vil derfor ik-
ke være tale om færre midler til den frie forskning under fonden.
Der er færre penge, som er øremærket til "nye teknologiske muligheder"
og ”forskning i digitale teknologier”,
men de nye midler til grøn forskning
forventes i vidt omfang at blive udmøntet i teknologisk forskning.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/2
L 1 - 2019-20 - Bilag 13: Orientering om svar på spørgsmål ifm. teknisk gennemgang af FFL20 i udvalget den 08-10-2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2097520_0008.png
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I forbindelse med teknisk gennemgang af FFL20 på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets område d. 8. oktober 2019 har udvalget efter ønske fra Rasmus
Jarlov (K) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål
Er der skrænter i bevillingerne til videregående uddannelse andre steder end på
HUM/SAMF-uddannelser?
Svar
Takst 1 til aktivitetstilskud på universitetsuddannelser (størstedelen af de humani-
stiske og samfundsvidenskabelige uddannelser) har siden 2010 været forhøjet for
at understøtte et højere timetal og bedre forskerdækning på de berørte uddannel-
ser. Takstforhøjelsen blev i finansloven for 2017 budgetteret til og med 2019.
Derudover skyldes ændringerne i bevillingerne til videregående uddannelse mv.
fra 2019 til 2020-2023 i finanslovforslaget for 2020 primært:
Samlet lavere husleje for uddannelses- og forskningsinstitutioner i den
statslige huslejeordning (SEA) og tilsvarende lavere bevilling.
Ændrede skøn for aktivitet på de videregående uddannelser samt dimensi-
onering af visse videregående uddannelser.
Effektiviseringer som følge af Statens Indkøbsprogram.
Udløb af særligt tilskud til MARTEC (tidligere Skagen Skipperskole) i 2021,
jf. aftale mellem den daværende V-regering, DF, LA og K om finansloven for
2017.
Udløb af særligt tilskud til Øresundsakvariet i 2022.
Udløb af midler til uddannelsesstationer i 2022.
Udløb af særligt tilskud til center for animation, visualisering mv. ved VIA
University College i 2023,
jf. aftale mellem den daværende V-regering, DF,
LA og K om finansloven for 2017,
og udløb af særligt tilskud i 2023.
Udløb af midler til udviklingsprogram om videregående efter- og videreud-
dannelse og tilskud til dækning af deltagerbetaling på akademi- og diplom-
uddannelser i 2022,
jf. Trepartsaftale mellem den daværende VLAK-
regering og arbejdsmarkedets parter og styrket og mere fleksibel voksen-,
efter- og videreuddannelse (2018-2021) af oktober 2017.
Udløb af midler til nationalt center for fremmedsprog på Københavns Uni-
versitet og Aarhus Universitet i 2023.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
70000
Side 1/2
L 1 - 2019-20 - Bilag 13: Orientering om svar på spørgsmål ifm. teknisk gennemgang af FFL20 i udvalget den 08-10-2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2097520_0009.png
Udløb af midler til ekstra togt til Skoleskibet Georg Stage i 2020,
jf. aftale
mellem den daværende VLAK-regering og DF om finansloven for 2019.
Udløb af særligt tilskud til Professionshøjskolen Absalon i 2023,
jf. aftale
mellem den daværende VLAK-regering og DF om finansloven for 2019.
Udløb af takstforhøjelser til akademiuddannelser i 2020,
omfattet af tre-
partsaftale om mere og bedre voksen- og efteruddannelse, jf. Aftale om en
vækstpakke af juni 2014.
Derudover falder rammen for investeringer på Uddannelses- og Forskningsmini-
steriets område fra 3.143 mio. kr. årligt i 2020-2021 til 2.829 mio. kr. årligt i 2022-
2023,
jf. § 19. tekstanmærkning nr. 207 i finanslovforslaget for 2020.
Med venlig hilsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/2
L 1 - 2019-20 - Bilag 13: Orientering om svar på spørgsmål ifm. teknisk gennemgang af FFL20 i udvalget den 08-10-2019, fra uddannelses- og forskningsministeren
2097520_0010.png
Ministeren
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I forbindelse med teknisk gennemgang af FFL20 på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets område d. 8. oktober 2019 har udvalget efter ønske fra Sofie
Carsten Nielsen (RV) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål
Er der taget hånd om underfinansiering af forskningen på ITU, CBS og RUC?
Svar
I finanslovene for 2018 og 2019 er der afsat nye midler til basistilskud til forskning
til ITU, CBS og AAU som følge af aftaler om fordeling af forskningsreserven for
henholdsvis 2018 og 2019.
I finanslovforslaget for 2020 er disse basistilskud til forskning videreført og ind-
budgetteret frem til 2022 på linje med de øvrige basistilskud til forskning. Af tabel 1
fremgår de samlede nye basisforskningsmidler til CBS, AAU og ITU i finanslovene
for 2018 og 2019 samt finanslovforslaget for 2020.
I finanslovforslaget for 2020 er der ikke foreslået nye forhøjelser af basistilskud til
forskning på noget universitet.
Tabel 1
Nye basisforskningsmidler til CBS, AAU og ITU
Mio. kr., 2020-pl
Nye basisforskningsmidler
Heraf forskningsreserveaftalen 2018 til
CBS, ITU og AAU
Heraf forskningsreserveaftalen 2019 til
CBS og ITU
Anm.:
Kilde:
2018
41
41
2019
141
77
63
2020
145
77
67
2021
145
77
67
2022
145
77
67
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
70000
Differencer i 2019-2020 skyldes primært ændringer i skøn for pris- og lønudvikling. 2018 er
regnskabstal, mens tallene i 2019-2023 er budgettal.
Finanslovforslaget for 2020
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 1/1