Finansudvalget 2019-20
L 1
Offentligt
2126533_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. december 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 10 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 7. oktober 2019 stillet efter ønske fra Troels
Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange af de 2,1 mia. kr., der afsættes til ”Nye
grønne prioriteringer på finanslovsforslaget for 2020”, der reelt er nye midler og
ikke bare omprioriteringer af tidligere afsatte midler?
Svar
Regeringen har en ambition om, at Danmark skal gå forrest i den grønne omstil-
ling. Med regeringens forslag til finanslov for 2020,
Velfærd først
tryghed, tillid og en
grøn fremtid,
er der afsat 2,1 mia. kr. til nye grønne prioriteringer. Der er tale om
prioriteringer, som ikke tidligere var øremærket til grønne initiativer. Dermed ta-
ger vi de første skridt i at bringe Danmark i en grønnere retning.
De nye grønne prioriteringer på finanslovsforslaget for 2020 (FFL20) kan opdeles
i en række kategorier,
jf. tabel 1.
Initiativerne afspejler enten nye eller øgede bevil-
linger i forhold til finansloven for 2019, videreførelse af indsatser, der stod til at
bortfalde fra 2020 eller en omprioritering af eksisterende indsatser til indsatser
med et grønt formål.
Tabel 1
Nye grønne prioriteringer på finanslovsforslaget for 2020
Mio. kr., 2020-pl
Grøn omprioritering inden for erhvervs- og eksportindsatser
Grøn prioritering inden for forskning (eksklusiv grøn forskningsmilliard)
1)
Øvrig grøn omprioritering
Ny grøn forskningsmilliard
Lav proces-elafgift til opladning af el- og plug-in hybridbiler (mindreprovenu)
Dedikerede grønne indsatser inden for udviklingsbistanden
Et grønnere landdistriktsprogram
I alt
2020
60
50
10
1.000
30
600
350
2.100
1)
Der vil først senere blive taget stilling til den endelige udmøntning til konkrete forskningsinitiativer af
uddannelses- og forskningsministeren. Alle tal er afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
Kategorierne i tabel 1 er uddybet nedenfor.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvor mange af de 2,1 mia. kr., der afsættes til nye grønne prioriteringer, der reelt er nye midler, til finansministeren
Side 2 af 5
Grøn omprioritering inden for erhvervs- og eksportindsatser
Regeringen lægger op til et større grønt fokus i eksisterende erhvervsindsatser for
ca. 57 mio. kr. Der lægges bl.a. op til, at erhvervsministeren indgår aftale med
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse om et grønt fokus i den kommende strategi
for den decentrale erhvervsfremmeindsats. Sekretariatet for Danmarks Erhvervs-
fremmebestyrelse skønner, at et sådant grønt fokus kan medføre udmøntning af
mindst 30 mio. kr. af den samlede pulje på 350 mio. kr. i 2020 specifikt til grønne
initiativer. Det er erhvervsfremmebestyrelsen, der træffer beslutning om udmønt-
ning af midlerne.
I tillæg til dette initiativ lægges der på FFL20 ligeledes op til, at det grønne fokus
skærpes i regi af en række andre eksisterende erhvervsindsatser, herunder Iværk-
sætterpuljen, puljen til forsøgsvirksomhed i landdistrikterne og de små øsamfund
(Landdistriktspuljen) samt tilskudsmidlerne fra SMV:Digital, der udmønter tilskud
til digital omstilling og e-handel i små og mellemstore virksomheder samt det nye
innovations- og iværksættermiljø, der etableres som led i Vækstplan for kreative
erhverv.
Hertil indgår et grønt fokus som et strategisk pejlemærke i Digital Hub Denmarks
aktiviteter med at understøtte udviklingen af det danske digitale vækstmiljø. Det er
dog bestyrelsen i Digital Hub Denmark, der træffer beslutning om allokering af
midlerne.
Desuden lægges der op til at oprette et rådgivende panel for bæredygtig finansie-
ring, som kan komme med forslag til, hvordan den private finansielle sektor og
statens finaniselle aktører kan bidrage til grøn omstilling.
Herudover afsættes på FFL20 7,5 mio. kr. til grønne prioriteringer inden for ek-
sport- og investeringsfremme på Udenrigsministeriets område. Der er tale om
omprioriterede midler Afhængig af efterspørgslen skal de omprioriterede midler
bl.a. gå til flere grønne erhvervsfremstød, mere støtte til små og mellemstore dan-
ske virksomheders eksport af grønne løsninger samt medarbejdere på danske re-
præsentationer, der kan hjælpe med at fremme den grønne dagsorden.
Grøn prioritering inden for forskning (eksklusiv grøn forskningsmilliard)
Uddannelses- og forskningsministeren vil senere tage stilling til den konkrete ud-
møntning af en omstillingsreserve til forskningsinitiativer og en pulje til forsk-
ningsinfrastruktur. Samlet set udmøntes omkring 50 mio. kr. herfra til nye grønne
forskningsinitiativer i 2020, ud over hvad der allerede i dag er afsat.
Øvrig grøn omprioritering
Der blev med Energiaftalen af 29. juni 2018 afsat 31,5 mio. kr. (2018-pl) for perio-
den 2019-2022 til to
task forces
på forsyningsområdet. Det aftalte formål for de to
task forces er, at der arbejdes efter at forenkle og sammentænke reguleringen af
forsyningsområdet, så den bliver mere ensartet og digitaliseringsparat.
L 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvor mange af de 2,1 mia. kr., der afsættes til nye grønne prioriteringer, der reelt er nye midler, til finansministeren
2126533_0003.png
Side 3 af 5
I tillæg til opgaven om at forenkle og sammentænke reguleringen på tværs af for-
syningssektoren, vil regeringen prioritere midlerne til, at der kan udarbejdes et
samlet politisk oplæg til en ny grøn forsyningspolitik, der sikrer, at rammerne om
forsyningsselskaberne fortsat støtter op om, at der leveres på de øgede politiske
mål for grøn omstilling af samfundet. Der nedsættes desuden en digitaliserings-
task force, som har fokus på at oprette en fællesoffentlig platform for forsynings-
data og udarbejde forslag til, hvordan digitaliseringspotentialet i forsyningssekto-
ren kan bidrage til at understøtte den grønne omstilling.
I foråret 2019 blev der oprettet en ny Tænketank for forebyggelse af madspild og
fødevaretab. Tænketanken består af myndigheder, forskningsinstitutioner, organi-
sationer og virksomheder og har til formål at styrke den samlede danske indsats i
forhold til madspild og fødevaretab i hele fødevarekæden fra jord til bord. Med re-
geringens forslag til finansloven for 2020 afsættes der yderligere 2,0 mio. kr. årligt
i 2020-2022 til tænketankens arbejde.
Ny grøn forskningsmilliard
Med aftalen om fordeling af forskningsreserven i 2020 er der prioriteret 1.000
mio. kr. til ny grøn forskning, ud over hvad der allerede i dag er afsat og den vækst
i EUDP i 2020, der følger af energiaftalen fra 2018. Den nye milliard er finansie-
res således:
På finanslovforslaget for 2020 er der afsat en forskningsreserve på 1.925 mio.
kr. i 2020, hvilket er 510 mio. kr. højere end i 2019, hvor reserven før udmønt-
ningen var på 1.415 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Stigningen kan overvejende henføres til
to bevægelser: 1) en nedjustering i de budgetterede forskningsudgifter for kom-
muner og regioner svarende til 471 mio. kr. i 2020; og 2) væksten i BNP i 2020,
som medfører en isoleret stigning på 258 mio. kr. Hertil kommer en række øv-
rige mindre bevægelser.
Tabel 1
Forskningsreserven i 2019 og 2020
Mio. kr., 2020-PL
Samlet forskningsreserve
Heraf nedjustering af udgifter til kommunale og regi-
onale forskningsudgifter
Heraf vækst i BNP
Heraf øvrige bevægelse
2019
1.415
2020
1.925
Difference
510
471
258
-219
Anm.: Forskningsreserven i 2019 er udmøntet.
Med aftalen om fordeling af forskningsreserven i 2020 er der ikke tilført ekstra
midler til pionercentre i 2020. I forhold til forskningsreserveaftalen for 2019
frigiver det samlet 183 mio. kr., som prioriteres til grøn forskning. Det bemær-
kes, at det afsatte beløb i 2019 medfører, at pionercentrene vil have en mange-
årig levetid.
L 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvor mange af de 2,1 mia. kr., der afsættes til nye grønne prioriteringer, der reelt er nye midler, til finansministeren
Side 4 af 5
Med aftalen om fordeling af forskningsreserven i 2020 er der afsat færre midler
end i 2019 til uddelinger til ”nye teknologiske muligheder” under Danmarks
Innovationsfond og ”forskning i digitale teknologier” under Danmarks Frie
Forskningsfond for samlet 230 mio. kr. Det bemærkes, at de nye midler til
grøn forskning i vidt omfang forventes at blive udmøntet til teknologisk forsk-
ning.
Endelig er der en række mindre omprioriteringer inden for forskningsreserven
i 2020 ift. 2019 for samlet 77 mio. kr.
Lav proces-elafgift til opladning af el- og plug-in hybridbiler (mindreprovenu)
El- og plug-in-hybridbilejere, der abonnerer på kørestrøm gennem en erhvervs-
mæssig tjeneste (fx CLEVER og E.ON), kan opnå processats på 0,4 øre/kWh til
opladning frem til 1. januar 2020, hvor satsen som udgangspunkt stiger til 89,2
øre/kWh, som er den almindelige elafgift. For at fastholde incitamentet til at
vælge elbiler på helt kort sigt lægges der op til at afsætte midler til at forlænge den
midlertidige særordning med lav proces-elafgift for opladning af elbiler mv. i 2020
og 2021. Den toårige forlængelse skal ses i lyset af, at Kommissionen for grøn
omstilling af personbiler forventes at komme med anbefalinger til indretningen af
bilafgiftssystemet på længere sigt.
Dedikerede grønne indsatser inden for udviklingsbistanden
Den samlede udviklingsbistand på 0,7 pct. af BNI svarer på regeringens finanslov-
forslag til 16.948,4 mio. kr. Den samlede udviklingsbistand er dermed 495,8 mio.
kr. højere end i 2019, hvilket kan henføres til stigningen i det danske BNI.
Regeringen vil bruge de ekstra 495,8 mio. kr. til at øge den grønne bistand i 2020.
Samtidig gennemfører regeringen en række omprioriteringer inden for udviklings-
rammen, der bl.a. giver mulighed for at styrke det grønne område yderligere med i
alt knap 100 mio. kr. Blandt eksempler på dedikerede grønne indsatser er, at kli-
mapuljen løftes med 60,0 mio. kr. om året.
På FFL20 afsættes der således i alt yderligere 595,0 mio. kr. til det dedikerede
grønne område inden for udviklingsbistanden i 2020 ift. 2019. Den samlede dedi-
kerede grønne bistand når dermed op på 1.295,0 mio. kr. i 2020.
Et grønnere landdistriktsprogram
Der udmøntes i alt ca. 350 mio. kr. i 2020 til seks initiativer, med henblik på at
sikre et grønnere landdistriktsprogram. Midlerne er 100 pct. EU-midler, såkaldte
fleksmidler, som forventes ledige i 2020 som følge af annulleringer af tidligere af-
givne tilsagn og mindreforbrug. Der afsættes 170 mio. kr. til to staldmodernise-
ringsordninger for henholdsvis slagtesvinestalde og kvægstalde, som kan bidrage
til at udbrede grønne teknologier i staldene. For eksempel kan der under slagtesvi-
nestaldordningen gives tilskud til staldprojekter med gylleforsuring eller tilsva-
rende ammoniak- og drivhusgasreducerende teknologier.
I tillæg hertil afsættes yderligere 65 mio. kr. til ordningen for privat skovrejsning,
som er en støtteordning for private ejere af landbrugsjord, der ønsker at plante
L 1 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvor mange af de 2,1 mia. kr., der afsættes til nye grønne prioriteringer, der reelt er nye midler, til finansministeren
Side 5 af 5
skov. Skovrejsning kan både understøtte CO2-lagring, reduceret kvælstofudled-
ning og beskyttelse af drikkevand. Desuden afsættes 15 mio. kr. til ordningen for
rydning og forberedelse af afgræsning, som skal bidrage til at sikre bevaringsstatus
for naturtyper og arealer
Herudover afsættes 30 mio. kr. til lokale aktionsgrupper (LAG), der målrettes pro-
jekter, som fremmer bæredygtig udvikling og grøn omstilling.
Endelig lægges der på FFL20 op til at opjustere kvælstofindsatsen i 2020 med
henblik på at adressere den hidtil manglende kvælstofreduktion. Der afsættes 65
mio. kr. i 2020 til at kompensere landbruget for justeres indsats.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister