Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del Bilag 446
Offentligt
2373457_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Morthen Dahlin
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 2548
30. marts 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. december 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 150 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mor-
ten Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 150:
”Vil
ministeren redegøre for niveauet i hhv. dagpengesatsen og kontanthjælpssat-
sen i Danmark sammenlignet med tilsvarende/lignende ydelser i de øvrige EU-
lande?”
Svar:
I opgørelserne nedfor er der taget udgangspunkt i opgørelser fra OECD, med hen-
blik på at sikre sammenligheden på tværs af lande. Det betyder bl.a. at der kan
være mindre forskelle i forhold til lignende opgørelser, hvor der ikke foretages en
international sammenligning.
Da de enkelte landes regler for overførselsindkomster og indkomstskatter er kom-
plekse og samtidig spænder vidt på tværs af landene, har OECD valgt at foretage
en række forenklinger i modellen. Der vil således være tilfælde, hvor modellen
ikke giver et dækkende billede af forskellene i de disponible indkomster ved kon-
tanthjælp eller dagpenge mellem de enkelte lande:
Målgruppen for kontanthjælpslignende ydelser kan variere på tværs af
lande.
I nogle lande fastsættes kontanthjælpslignende ydelser decentralt, eksem-
pelvis i Norge og Sverige. Modellen vil i disse tilfælde bygge på nationale
eller regionale retningslinjer, hvilket vil bidrage til at undervurdere ydel-
sernes faktiske omfang, hvis retningslinjerne ikke omfatter alle ydelser el-
ler kun angiver et minimumsniveau for en given ydelse.
De disponible indkomster opgøres ekskl. tilskud til børnepasning og udgif-
ter til el, vand og varme. I lande som Norge og Sverige, hvor udgifter til el,
vand og varme dækkes af kommunen, vil det bidrage til at undervurdere de
samlede ydelser i disse lande.
Nogle lande har særregler for bestemte målgrupper, herunder Danmark. En
række særregler i Danmark indebærer betydeligt lavere ydelser til store
dele af familierne: Kontanthjælp til unge under 30 år, uddannelseshjælp,
integrationsydelse, 225-timersregel. Der kan dog også være særregler for
visse grupper i andre lande
f.eks. unge.
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 446: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 150 om redegørelse for niveauet i hhv. dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen i Danmark sammenlignet med tilsvarende/lignende ydelser i de øvrige EU-lande, fra beskæftigelsesministeren
Det skal yderligere bemærkes, at en række konkrete forhold spiller ind på udmåling
og tildeling af ydelserne, fx alder, boligudgift, børn og deres alder, civilstand, for-
udgående indkomst og varighed af ledighedsperioden. For Danmarks vedkom-
mende gælder det særligt for så vidt angår kontanthjælpssatserne.
Dagpengesatserne afhænger i de fleste EU-lande af den forudgående indkomst.
Derfor er dagpengesatserne for de forskellige EU-lande og Danmark vist ved for-
udgående indkomst på hhv. 67 pct. og gennemsnitsindkomsten i de enkelte lande.
Kontanthjælpssatserne afhænger i de fleste EU-lande af antal af børn. Derfor er
kontanthjælpssatserne for de forskellige EU-lande og Danmark vist ved eksempler
med hhv. to børn og uden børn.
De anførte satser er opgjort som disponibel indkomst, dvs. efter evt. indkomstskat
og obligatoriske sociale bidrag, og med tillæg af evt. boligstøtte. Dette er nødven-
digt, for at kunne sammenligne satserne mellem landene, idet der i de fleste andre
EU-lande ikke betales skat af de indkomsterstattende ydelser, mens boligstøtte er
en integreret del af de disse ydelser.
For at gøre det muligt at sammenligne niveauet i dagpengesatsen og kontanthjælps-
satsen EU-landene imellem, er ydelserne opgjort i euro, i købekraftskorrigeret euro
(PPP), og i procent af gennemsnitsindkomsten i det pågældende land. Dette er for
at fjerne de forskelle, der skyldes forskellige valutaer, prisniveauer og generelt le-
vestandard på tværs af landene. For kontanthjælpspar med to børn (tabel 1) opgøres
imidlertid ikke i procent af gennemsnitsindkomsten, idet det ikke har været muligt
at finde oplysninger om gennemsnitsindkomsten for par på tværs af de forskellige
EU-lande.
I tabel 2 fremgår det bl.a. at kontanthjælpssatsen for enlige er højere i Danmark end
i de fleste øvrige EU-lande. Opgjort i købekraftskorrigeret euro og særlig opgjort
som procent af gennemsnitsindkomsten, bliver forskellene mindre.
Vedlagt bilag med tabellerne med satser mv. for EU-landede, der er refereret til
ovenfor.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 446: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 150 om redegørelse for niveauet i hhv. dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen i Danmark sammenlignet med tilsvarende/lignende ydelser i de øvrige EU-lande, fra beskæftigelsesministeren
2373457_0003.png
Bilag
Tabel 1
Årsniveauer for kontanthjælpssatser for par med to børn. EU-landene.
2020.
Land
Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Holland
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
Sats i euro
21.276
1.683
16.265
41.336
9.332
26.188
17.816
6.900
26.468
30.473
14.160
4.743
6.254
10.240
43.479
12.160
8.289
7.275
2.227
3.990
15.562
9.131
23.329
4.511
25.741
1.698
28.144
Købekraftskorrigeret sats i euro
18.167
3.425
17.278
29.105
11.339
20.715
16.203
8.248
22.108
22.213
13.756
7.256
8.429
15.771
29.572
13.948
15.336
8.489
4.538
5.039
17.988
9.421
17.031
6.615
23.882
3.005
23.754
Anm.: Opgørelserne vedr. satserne
er baseret på OECD’s Tax Benefit
Calculator. Den købekraftskorrigerede sats angi-
ver kontanthjælpssatsen korrigeret med det internationale mål for købekraften (PPP, Purchasing Power Pari-
ties), og tager hensyn til prisforskellene landene imellem.
Kilde: Eurostat, OECD og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
3
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 446: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 150 om redegørelse for niveauet i hhv. dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen i Danmark sammenlignet med tilsvarende/lignende ydelser i de øvrige EU-lande, fra beskæftigelsesministeren
2373457_0004.png
Tabel 2
Årsniveauer for kontanthjælpssats for enlige. EU-landene. 2020.
Land
Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Holland
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
Sats i euro
11.281
574
7.845
14.882
3.297
10.141
9.308
3.240
14.772
13.336
8.721
1.898
1.930
2.609
19.650
7.101
1.847
2.292
349
1.482
5.642
4.800
9.042
1.562
9.873
751
12.370
Købekraftskorrigeret sats i euro
9.633
1.168
8.333
10.479
4.007
8.022
8.465
3.873
12.339
9.721
8.472
2.904
2.602
4.018
13.364
8.145
3.418
2.675
711
1.872
6.522
4.952
6.601
2.290
9.161
1.328
10.441
Sats i pct. af gennemsnitsind-
komst
24
7
34
25
20
22
24
15
27
29
29
14
15
16
34
27
14
12
3
11
28
18
20
10
19
5
25
Anm.: Opgørelserne vedr. satserne er
baseret på OECD’s Tax Benefit Calculator,
som sammenligner satsesformer til-
svarende kontanthjælpssatsen for de respektive lande. Den købekraftskorrigerede satse angiver kontant-
hjælpssatsen korrigeret med det internationale mål for købekraften (PPP, Purchasing Power Parities), og tager
hensyn til prisforskellene landene imellem. Opgørelsen i procent af gennemsnitsindkomsten tager højde for
generelle forskelle i levestandard mellem landene.
Kilde: Eurostat, OECD og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
4
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 446: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 150 om redegørelse for niveauet i hhv. dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen i Danmark sammenlignet med tilsvarende/lignende ydelser i de øvrige EU-lande, fra beskæftigelsesministeren
2373457_0005.png
Tabel 3
Årsniveauer for dagpengesats for personer med en forgående arbejdsind-
komst på 67 pct. af gennemsnitsindkomsten. EU-landene. 2020.
Land
Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Holland
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
Sats i euro Købekraftskorrigeret sats i euro
20.782
3.308
8.670
23.048
5.573
15.783
12.980
4.791
19.708
16.865
12.182
5.485
5.191
7.073
28.095
8.125
3.808
7.621
1.682
4.422
8.292
11.784
16.464
6.421
13.651
3.975
14.329
17.745
6.732
9.210
16.228
6.772
12.485
11.805
5.727
16.462
12.294
11.834
8.391
6.997
10.893
19.108
9.320
7.045
8.894
3.427
5.584
9.585
12.158
12.019
9.415
12.666
7.036
12.094
Sats i pct. af gennemsnitsind-
komst
44
40
37
39
33
35
34
23
36
36
40
40
40
43
48
31
28
39
13
34
41
44
36
42
26
29
29
Anm.: Opgørelserne vedr. satserne er
er baseret på OECD’s Tax Benefit Calculator, som sammenligner
satsesformer
tilsvarende dagpengesatsen for de respektive lande. Den købekraftskorrigerede satse angiver dagpengesatsen
korrigeret med det internationale mål for købekraften (PPP, Purchasing Power Parities), og tager hensyn til
prisforskellene landene imellem. Opgørelsen i procent af gennemsnitsindkomsten tager højde for generelle
forskelle i levestandard mellem landene.
Kilde: Eurostat, OECD og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
5
EUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 446: Kopi af BEU alm. del - svar på spm. 150 om redegørelse for niveauet i hhv. dagpengesatsen og kontanthjælpssatsen i Danmark sammenlignet med tilsvarende/lignende ydelser i de øvrige EU-lande, fra beskæftigelsesministeren
2373457_0006.png
Tabel 4
Årsniveauer for dagpengesats for personer med en forgående arbejdsind-
komst svarende til gennemsnitsindkomsten. EU-landene. 2020.
Land
Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Holland
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
Sats i euro
20.835
8.229
12.492
23.048
7.855
17.423
18.818
4.791
25.973
16.486
13.924
7.149
7.748
8.066
35.441
8.125
3.808
10.611
2.056
6.600
8.292
11.911
16.464
8.010
18.860
3.975
18.046
Købekraftskorrigeret sats i euro Sats i pct. af gennemsnitsindkomst
17.791
10.048
13.269
16.228
9.545
13.781
17.114
5.727
21.695
12.017
13.526
10.937
10.443
12.423
24.104
9.320
7.045
12.383
4.189
8.335
9.585
12.290
12.019
11.745
17.499
7.036
15.231
44
60
54
39
47
38
49
23
47
35
46
52
60
49
61
31
28
54
15
50
41
44
36
52
36
29
37
Anm.: Opgørelserne vedr. satserne er
er baseret på OECD’s Tax Benefit Calculator,
som sammenligner satsesformer
tilsvarende dagpengesatsen for de respektive lande. Den købekraftskorrigerede satse angiver dagpengesatsen
korrigeret med det internationale mål for købekraften (PPP, Purchasing Power Parities), og tager hensyn til
prisforskellene landene imellem. Opgørelsen i procent af gennemsnitsindkomsten tager højde for generelle
forskelle i levestandard mellem landene.
Kilde: Eurostat, OECD og Beskæftigelsesministeriets egne beregninger.
6