Europaudvalget 2020-21
EUU Alm.del EU-note E 10
Offentligt
2291570_0001.png
NYHEDSBREV │ 2019-2020 │
23. SEPTEMBER 2020
Ny asyl og migrationspagt
Efter mange års frugtesløse forhandlinger om revision
af EU’s asyl og migrationspolitik
gør Kommissionen et
nyt forsøg med en samlet pakke med fokus på hurti-
gere asylbehandling, hjemsendelser og solidaritet mel-
lem EU-landene.
Overblik
Kommissionens forslag til en asyl- og migrationspagt består af fem
lovforslag og fem meddelelser. Denne EU-nyt fokuserer på forslaget om en
ny hurtig grænseprocedure og forslaget om det nye system, der skal afløse
Dublinreglerne. Undervejs angives de kringlede regler for Danmarks stilling i
lyset af retsforbeholdet med kursiv. Nederst er en oversigt over og link til
alle ti forslag.
Ny hurtig grænseprocedure
Udspillet lægger op til en hurtigere sagsbehandling gennem en ny fast track
procedure, så migranter med minimal chance for at opnå asyl kan sendes
hurtigere hjem. Proceduren er i to led (og derfor i to adskilte forslag):
Screening af nyankomne
Første skridt vil være en hurtig screening af personens identitet, et sikker-
heds- og sundhedstjek og en registrering i Eurodac-databasen med fingeraf-
EU-note - 2020-21 - E 10: EU-nyt: Ny asyl og migrationspagt
2291570_0002.png
tryk. Den skal være afsluttet inden for fem dage. Det vil samtidig blive beslut-
tet, hvilket EU-land der er ansvarlig for at behandle ansøgningen, og hvilken
procedure personen skal igennem. Også personer, som er blevet samlet op
af et skib og sat i land efter en redningsaktion skal screenes. Alle omfattede
EU-lande skal etablere en uafhængige myndighed, som skal sikre, at alle
grundlæggende rettigheder overholdes ved screeningerne.
Danmark er på grund af retsforbeholdet ikke omfattet af dette forslag, men
da der er tale om en viderebygning af Schengen, vil Danmark inden for seks
måneder skulle beslutte, om forslaget skal gennemføres i dansk lovgivning.
Grænseprocedure
Efter screeningen skal det besluttes, om en asylansøgning skal behandles
efter en almindelig asylprocedure eller en ny hurtigere grænseprocedure.
Kommissionen foreslår, at grænseproceduren kan benyttes, hvis en person
kommer fra et land med anerkendelsesrate på under 20 pct., og ikke er del
af en familie med mindre børn, en uledsaget mindreårig, eller en person med
behov for medicinsk behandling. Hvis grænseproceduren fastslår, at beskyt-
telse ikke er nødvendigt, vil man kunne indlede en hjemsendelsesprocedure.
Grænseproceduren er omfattet af det danske retsforbehold og er derfor ikke
bindende for Danmark.
Hvad er det nye i Dublins arvtager?
Hjørnestenen i EU’s asylpolitik
er Dublinforordningen. Hovedreglen her er, at
det land, en asylansøger først ankommer til og registreres i, har ansvaret for
at behandle asylansøgningen. De fleste EU-lande har således kunne sende
asylansøgere retur til Middelhavslandene, som er blevet overbebyrdet og
har undladt at registrere de indkomne migranter. Derfor har Dublin længe
ikke fungeret. Men at indføre en omfordeling, der breder ansvar for
asylansøgere ud, er stødt på grund blandt EU-landenes regeringer i Rådet.
Nu foreslår Kommissionen at ophæve den eksisterende Dublinforordning og
lade Juncker-Kommissionens ændringsforslag fra 2016 om obligatorisk
omfordeling bortfalde. I stedet foreslår Kommisionen et nyt system. Man
genfinder imidlertid mange hovedelementer fra såvel Dublinreglerne som fra
omfordelingsforslaget.
Vil det nye system gælde for Danmark?
Nogle dele vil gælde for Danmark, andre vil kke. Danmark står uden for asyl
og migrationsområdet pga. retsforbeholdet, men er omfattet af
Dublinforordningen gennem en parallelaftale fra 2006. Dele af dette forslag
er en videreudvikling af Dublinforordningen. Parallelaftalen har en
bestemmelse, som gør det muligt for Danmark at tilslutte sig ændringer af
Dublinforordningen efterfølgende. Vælger Danmark ikke at tilslutte sig de
relevante ændringer, kan de andre lande overveje, hvorvidt parallelaftalen
skal opsiges. Hidtil har Danmark tilsluttet sig alle ændringer af
Dublinreglerne.
EU-note - 2020-21 - E 10: EU-nyt: Ny asyl og migrationspagt
2291570_0003.png
Efter Kommissionens vurdering falder følgende under under paralleaftalen:
de dele, der viderefører og justerer gældende Dublinregler, generelle
bestemmelser om bl.a. databeskyttelse og overgangsbestemmelser.
Forslaget om obligatorisk solidaritet vil Danmark derfor ikke være omfattet
af.
Hvilke elementer indeholder forslaget?
Det bærende princip i Dublinsystemet fastholdes. Ankomstlande vil fortsat
have hovedansvaret for asylbehandling. I dag er undtagelsen til
hovedreglen, at hvis asylansøgeren har nær familie i et andet EU-land, er
dette land ansvarlig for asylbehandlingen. Nu foreslås defintionen af nær
famile udvidet med søskende.
Ankomstlandets forpligtelser til at undersøge asylansøgningen skærpes.
Asylansøgeres forpligtelser skærpes (bl.a. til samarbejde og til ikke at rejse
fra det land, vedkommende er registreret i).
Danmark vil være bundet af dette, hvis parallelaftalen ønskes fastholdt.
Nye bestemmelser om obligatorisk solidaritet
Alle EU-lande forpligtes til at hjælpe et EU-land, der er under stort
migrationspres, med at håndtere enten asylansøgere eller afviste migranter.
Det skal ske efter en fordelingsnøgle (baseret 50% på BNP, 50% på
befolkningsstørrelse). Bestemmelserne indeholder fleksibilitet for EU-
landene, der kan vælge at bidrage på følgende måder:
At modtage et antal asylansøgere og behandle deres asylansøgning,
(dvs. omfordeling).
At modtage et antal flygtninge, der har fået anerkendt international
beskyttelse (genbosætning).
At overtage ansvaret for at hjemsende afviste asylansøgere fra det EU-
land, der anmoder om assistance
(såkaldt ’return sponsorship’).
I første
omgang ved at lede eller støtte dialog med oprindelseslandet eller ved at
rådgive og hjælpe ved frivillig hjemsendelse. Hvis det ikke har meført
resultater inden for 8 måneder, skal de afviste migranter overføres til det
bidragende EU-land.
At modtage migranter, der opholder sig illegalt i det pressede EU-land.
Hvis det pressede EU-land har behov for kapacitetsopbygning i forhold til
modtagelse eller hjemsendelse, kan de bidragende EU-lande også vælge
at hjælpe med det istedet.
Mekanismen sættes i værk ved, at et land anmoder om assistance, hvorpå
Kommissionen vurderer, om dette land er under alvolig migrationspres ud fra
en række kriterier. Flere steder bemyndiges Kommissionen til at træffe
beslutninger om disse elementer gennem gennemførelsesretsakter.
Solidarietsbestemmelserne gælder også i forhold til migranter, der samles
op på havet.
Danmark vil ikke være bundet af dette.
Styrket samarbejde med tredjelande
Kommissionen skal gennem en rapport til Rådet identificere effektive incita-
menter til at forbedre samarbejdet med tredjelande. Det skal supplere an-
EU-note - 2020-21 - E 10: EU-nyt: Ny asyl og migrationspagt
2291570_0004.png
vendelse af visum som løftestang for samarbejde om hjemsendelse af afvi-
ste migranter. Det kan Kommissionen som følge af en ændring af visumko-
dekset fra 2019, der nu skal implementeres.
Danmark er omfattet af visumpolitikken, men ikke af lovgivning om hjemsen-
delser, dog samarbejder Danmark i praksis med EU om hjemsendelser.
Forslag om krisesituationer og force majeure
Skulle Europa igen blive udsat for et ekstraordinært pres på grænserne, er
der ifølge Kommissionen behov for særlige regler. Derfor foreslår Kommissi-
onen, at der i sådanne situationer skal gælde yderligere solidaritetsforpligtel-
ser, procedurer med ændrede tidsfrister samt mulighed for, at et presset an-
komstand kan meddele, at det ikke har mulighed for at modtage asylansø-
gere fra andre EU-lande i en periode.
Også her gælder det, at Danmark i udgangspunktet ikke vil være bundet af
forordningen (herunder bestemmelser om solidaritet) pga. forbeholdet, men
dog af de dele, der handler om tidsfrister og suspension af muligheden for at
sende ansøgere retur til første ankomstland (videreudvikling af Dublinregler).
Samlet overblik over alle forslag
For lovforslag er angivet, om det danske forbehold er relevant
Overordnet meddelelse om den nye asyl og migrationsforslag KOM(2020)609
Forordningsforslag om ny screening
(DK
deltager via Schengen)
KOM(2020)612
Ændring til forordningsforslag om at ændre proceduredirektivet (ny
grænseprocedure)
(DK
deltager ikke pga forbehold)
KOM(2020)611
Ændringsforslag til EURODAC-forordningen
(DK
deltager via parallelaftale)
KOM(2020)614
Forodningsforslag om asyl og migrationshåndtering
(DK
deltager i nogle dele via
parallelaftale)
KOM(2020)610
Forodningsforslag krisesituationer
(DK
deltager i nogle dele via parallelaftale)
KOM(2020)613
Anbefaling om krisehåndtering
Anbefaling om samarbejde blandt EU-lande om skibe, der redder migranter på
havet
Kommissionens guidelines for implemtering af EU-regler om uautoriseret indrejse,
transit og ophold
Anbefaling om legale veje til at søge beskyttelse i EU
Link til alle forslag
Produceret og skrevet af:
Morten Knudsen, EU-konsulent, og Lotte Rickers Olesen, Folketingets repræsentant ved EU
EU Nyt fra EU-konsulenterne sendes løbende til abonnenter i Folketinget