Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del Bilag 178
Offentligt
2327996_0001.png
Skejby 17.02.2020
Forslag til ændring af købeloven
I maj 2019 vedtog EU-parlamentet et nyt forbrugerdirektiv, som indeholder ændringer i ram-
merne for handel. En af ændringerne i den forbindelse er, at EU-forbrugerdirektivet ikke læn-
gere skal omfatte handler med levende dyr, og det er der gode grunde til.
Landsudvalget for Heste og SEGES Heste, der som paraplyorganisationer for den organise-
rede avl i Danmark, repræsenterer såvel købere som sælgere af heste, hilser ændringen i EU-
direktivet velkommen, og vil gerne udtrykke ønske om at ændringen også gennemføres i den
danske købelov snarest muligt. Organisationerne foreslår således købelovens § 4a tilføjet føl-
gende:
stk. 3. Køb af levende dyr skal ikke anses som forbrugerkøb.
Baggrund for ovennævnte forslag er følgende:
Under drøftelserne i såvel EU-Ministerrådet som i EU-parlamentet er politikerne kommet til er-
kendelse af, at handel med levende dyr under de hidtidige lovmæssige rammer har givet an-
ledning til store problemer for både købere og sælgere. Der har været et væld af ulykkelige
sager, som overvejende har haft tabere, både når det gælder mennesker og dyr. Handel med
levende dyr adskiller sig ganske enkelt så meget fra handel med materielle varer, at det ikke
giver mening med de samme lovmæssige rammer.
Handel med levende dyr adskiller sig fra de fleste handelsobjekter netop ved, at det handlede
er levende. Handelsobjektet kan således i sagens natur ændres i løbet af ganske kort tid. I for-
bindelse med forandringer i miljø, træning eller håndtering opleves ofte, at dyr ændrer såvel
fysisk forfatning som adfærd indenfor en meget kort tidsperiode. Dette taler for indførelse af
aftalefrihed, i forhold til, hvor længe en sælger skal holdes ansvarlig for et levende dyr, der
skifter ejer, miljø og håndtering.
Det tidligere forbrugerdirektiv introducerede en formodnings-regel med omvendt bevisbyrde i
den danske købelov. Det har betydet, at der i en 6 måneders periode stilles ufravigeligt krav til
sælger om at dokumentere, at en påstået fejl eller mangel ikke har været til stede på handels-
tidspunktet, hvis det kommer til en tvist. Dette har for alvor udfordret balancen mellem køber
og sælger. Det pålægges nemlig herved sælger at redegøre for forhold, som sælger måske
ingen mulighed har for at undersøge oprindelsen af, efter at et levende dyr er introduceret i
nye omgivelser hos køber. Det er altså en situation, der ligger meget langt fra handel med uor-
ganisk materiale f.eks. TV og hårde hvidevarer.
REU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 178: Udtalelse af 17. februar 2020 fra Landsudvalget for Heste og SEGES Heste til Udvalget om gennemførelse af varedirektivet, direktivet om digitalt indhold og visse dele af direktivpakken New Deal for Consumers, jf. Delbetænkning I om gennemførelse af varedirektivet og direktivet om digitalt indhold (1576/2021)
2327996_0002.png
Et andet område hvor det tidligere forbrugerdirektiv har vist sig at ramme udenfor skiven rela-
terer sig til selve formålet med direktivet. Grundlæggende er formålet med forbruger-direktivet
nemlig, at forbrugeren beskyttes mod større og økonomisk stærkere aktører i forbindelse med
handler. Det giver bestemt mening, når handelsaftaler indgås på f.eks. detailmarkedet, hvor
det ofte er større multinationale virksomheder, der agerer som producenter og salgsled. Det
giver dog ingen mening, når der handles med levende dyr, da disse handler langt overvejende
indgås mellem økonomisk ligeværdige parter med samme mulighed for indsigt i handelsobjek-
tet. En række fakta støtter dette synspunkt:
-
Det er normal praksis ved handler med heste, at en autoriseret dyrlæge udfærdiger en
handelsundersøgelse på vegne af køber. Handelsundersøgelserne er standardiserede
og foretages ofte med både klinisk undersøgelse og røntgenundersøgelse. Man kan
sige, at dyrlægen udfærdiger en slags tilstandsrapport på hesten. Herved sikres indsigt
på samme niveau for de handlende parter.
-
Langt størstedelen af hestehandler reguleres af branchens standardiserede handels-
kontrakter. I disse kontrakter føres såvel køber som sælger gennem tjeklister, der sik-
rer, at alle væsentlige forhold ved handlerne er drøftet og afklarede. De standardise-
rede forløb afstemmer tillige forventninger hos såvel køber som sælger, således at
misforståelser minimeres.
EU-forbrugerbeskyttelsesreglerne har vist sig at være uhensigtsmæssige til regulering af han-
del med levende dyr. Det har praksis tydeligt vist, og det er også baggrunden for, at EU-direk-
tivet ikke længere skal omfatte handler med levende dyr.
Landsudvalget for Heste og SEGES Heste skal på den baggrund anmode om, at handel med
levende dyr ikke længere anses som forbrugerkøb i dansk lovgivning. Der ønskes aftalefrihed
og dermed balancering af forholdet mellem købere og sælgere, i tråd med de nuværende ram-
mer i EU forbrugerdirektivet efter tilretningen i maj 2019.
Med venlig hilsen
Landsudvalget for Heste
Jan Pedersen, næstformand
Tlf. 2094 9078
Landbrug & Fødevarer - SEGES, Heste
Jørgen Kold, chefkonsulent
Tlf. 2683 9069
2/2