Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2294846_0001.png
Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 521
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
06. november 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 521 alm. del stillet af udvalget den 17. septem-
ber 2020 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Med henvisning til artiklen: ”Finansrådgiver om flove virksomheder
med
renteswap: ”Hvis de fortæller om det, frygter de at blive udstillet””, den
16. september 2020, Børsen.dk, bedes ministeren redegøre for regeringens
holdning til den nuværende situation vedrørende renteswaps på det finan-
sielle marked, og om regeringen har i sinde at igangsætte initiativer til at
sikre en mere gennemsigtig værdiansættelse af renteswaps.
Svar:
En renteswap
der overordnet kan beskrives som et bytte af rentevilkår
mellem to parter for en given periode - er et avanceret finansielt instrument,
som kan være svært at forstå. Det gør derfor naturligvis indtryk på mig, når
virksomheder oplever, at de kommer i klemme.
Finanstilsynet har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”En
renteswaps kompleksitet og høje risiko gør, at det anses for at være et
komplekst finansielt instrument, som der er knyttet nogle særlige investor-
beskyttende regler til.
En bank må således ikke sælge en renteswap til en virksomhed, der er ka-
tegoriseret som en detailkunde
hvilket langt de fleste danske erhvervs-
virksomheder er
uden som minimum at sikre, at virksomheden har til-
strækkeligt kendskab og erfaring med dette instrument til at forstå de risici,
der er knyttet til dem. Og hvis virksomheden ikke har en sådan forståelse
så bør banken oplyse virksomheden om at det ikke er hensigtsmæssigt at
købe den pågældende renteswap.
Det vil sige, at en virksomhed, som ikke har den fornødne viden om kom-
plekse finansielle instrumenter, bør afholde sig fra at indgå aftaler om ren-
teswaps, medmindre virksomheden forinden har modtaget behørig profes-
sionel og individuel rådgivning om den konkrete renteswap og de fordele
og risici, den indebærer.”
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm., om ministeren mener, at det er acceptabelt, at bankerne alene får lov til at definere, hvordan renteswappens værdig bliver defineret, jf. artiklen: Styrelse i vildrede over renteswap med stor slagside, Børsen, den 17. september 2020, til erhvervsministeren
Det fremgår af den artikel, der henvises til i spørgsmålet, at der er tvivl om,
hvordan værdien af en renteswap skal beregnes og indgå i virksomheder-
nes regnskab. Erhvervsstyrelsen og Finanstilsynet har oplyst følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”En
virksomhed, som har indgået en renteswap, skal som altovervejende
hovedregel optage denne i regnskabet til dagsværdi.
Dagsværdi er i henhold til regnskabsreglerne den værdi, der vil blive mod-
taget ved salg af et aktiv eller som skal betales for at overdrage en forplig-
tigelse ved en normal transaktion mellem uafhængige, markedsdeltagere
på måletidspunktet.
Dagsværdien af den enkelte renteswap er bestemt af en række faktorer, der
er aftalt i kontrakten for renteswappen. Disse faktorer består bl.a. i, hvilke
renter renteswappen relaterer sig til, tidspunktet for opgørelsen, og om der
løbende skal stilles sikkerhed til at dække eventuel kreditrisiko på den part
i renteswappen for hvem det er en forpligtigelse.
Den virksomhed, som har indgået en renteswap, kan ikke uden videre an-
vende en værdi opgjort af sin bank til værdiansættelsen, men skal selv for-
holde sig til værdien af renteswappen, herunder sin egen kreditrisiko. Ofte
vil den værdi banken oplyser kunden nemlig være den værdi, kunden skal
betale for at indfri renteswappen. Denne værdi er ikke nødvendigvis lig
dagsværdien af renteswappen, da værdien ved indfrielse afhænger af, hvad
der er specificeret i kontrakten og denne vil som regel ikke være justeret
for kreditrisiko.
Da beregningen af dagsværdien på renteswaps afhænger af mange forskel-
lige kontraktbestemte forhold, er det ikke muligt at opstille en ensartet mo-
del for beregning af dagsværdien.
For at øge transparensen om renteswaps er der af markedsdeltagerne gjort
en række tiltag for at øge ensartetheden af renteswaps gennem bl.a. natio-
nale og internationale standardiserede kontrakter både udarbejdet af bran-
cheorganisationen International Swaps and Derivatives Association
(ISDA) og Finans Danmark. De standardiserede kontrakter kan hjælpe til
at sikre mere ensartede rammevilkår for swapaftalerne. Det er dog altover-
vejende finansielle virksomheder, som bruger disse rammeaftaler i handel
mellem hinanden da aftalerne typisk kræver løbende udveksling af sikker-
hedsstillelse. En sådan løbende sikkerhedsstillelse kan være vanskelig for
en almindelig erhvervsvirksomhed at stille.”
Jeg forventer klart, at bankerne lever op til deres ansvar, også når det angår
salg af renteswaps, og derfor ikke sælger en renteswap til en virksomhed,
der er kategoriseret som en detailkunde, uden som minimum at sikre, at
2
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm., om ministeren mener, at det er acceptabelt, at bankerne alene får lov til at definere, hvordan renteswappens værdig bliver defineret, jf. artiklen: Styrelse i vildrede over renteswap med stor slagside, Børsen, den 17. september 2020, til erhvervsministeren
virksomheden har tilstrækkeligt kendskab og erfaring med dette instrument
til at forstå de risici, der er knyttet til dem.
Samtidig opfordrer jeg til, at virksomheder afholder sig fra at købe kom-
plekse finansielle produkter, de ikke har viden om.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
3