Erhvervsudvalget 2020-21
ERU Alm.del
Offentligt
2298873_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
7. december 2020
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 174 (Alm. del) af 1.
december 2020 stillet af Anni Matthiesen (formand) på udvalgets
vegnes
Spørgsmål
BRRD II-direktivet giver på nogle områder øgede nationale handlemuligheder, men
er det regeringens vurdering, at det kan være bedre med snævre rammer for for-
tolkning for at sikre mere ensartede vilkår landene imellem?
Svar
Regeringen støtter generelt direktivet om genopretning og afvikling af kreditinsti-
tutter (BRRD), herunder opdateringerne i ændringsdirektivet (BRRD II), som ud-
gør EU-landenes fælles ramme for at krisehåndtere nødlidende kreditinstitutter.
EU-reglerne bidrager til lige konkurrencevilkår mellem kreditinstitutter på tværs af
EU, understøtter en effektiv krisehåndtering af nødlidende institutter og mindsker
brug af statslige midler til krisehåndteringen. BRRD bragte EU-regler for håndte-
ring af bankkriser på linje med de danske regler kendt fra bankpakke III og er såle-
des baseret på princippet om, at håndtering af nødlidende banker finansieres via
nedskrivning af aktionærer og usikrede kreditorer (bail-in), ikke statslige midler.
BRRD indfører blandt andet et krav om nedskrivningsegnede passiver (NEP-krav).
NEP-kravet indebærer, at kreditinstitutter generelt skal have en vis mængde udstedt
aktiekapital samt efterstillet gæld. Det skal sikre, at et institut har tilstrækkelige pas-
siver, så aktionærer og kreditorer kan bære tab og dække omkostningerne ved kri-
sehåndtering, hvis instituttet bliver nødlidende.
Regeringen støtter generelt, at man bevarer en harmoniseret EU-ramme, hvor visse
nationale handlemuligheder fastholdes, bl.a. mhp. at tage højde for visse nationale
karakteristika, hvilket også Danmark gør brug af.
BRRD rummer bl.a. mulighed for nationale handlemuligheder ift. NEP-kravet.
BRRD giver således på visse betingelser landene mulighed for at undtage realkre-
ditinstitutter fra kravet. I Danmark gøres der brug af denne undtagelse, idet danske
realkreditinstitutter ikke er underlagt et NEP-krav. Realkreditinstitutterne skal i ste-
det efterleve et særligt gældsbufferkrav i tillæg til de øvrige kapitalkrav, hvilket tager
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ERU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om det er regeringens vurdering, at det kan være bedre med snævre rammer for fortolkning for at sikre mere ensartede vilkår landene imellem, til finansministeren
Side 2 af 2
højde for, at risikoen generelt set er mindre på realkreditudlån end for udlån fra
pengeinstitutter.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister