Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
2359509_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. marts 2021
J nr.
2020-3173
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. marts 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 13 til L 148, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Tommy Ahlers (V).
Spørgsmål 13
Vil ministeren redegøre for, om det samlede danske biobrændstofmarked og bru-
gen af CO
2
-fortrængningskrav på 3,4 pct. i 2022-2024 frem for iblandingskrav vil nå
samme niveau som i 2020 med og uden at inkludere brug af biobrændstof til off-
road kørsel?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020
erstattes det
nuværende iblandingskrav i 2022 med et CO
2
-fortrængningskrav for benzin, diesel
og gas. CO
2
-fortrængningskravet indfases ved 3,4 pct. i 2022-24, hvilket skønnes
at medføre en årlig CO
2
-reduktion på 0,2 mio. ton, jf. tabel 1. Det skønnes tilsva-
rende, at en forhøjelse af iblandingskravet til 7,6 pct. i 2022 vil medføre en årlig
CO
2
-reduktion på ca. 0,2 mio. ton i 2021-24. Anvendelsen af VE-brændstof vil der-
for være nogenlunde den samme under begge reguleringer ved de angivne krav.
Det bemærkes, at i den nugældende regulering er iblandingskravet 7,6 pct. i 2021
og 5,75 pct. i 2022-24.
Med CO
2
-fortrængningskravet udvides brændstofbasen til at inkludere brændstof
anvendt i ikke-vejgående køretøjer, som fx landbrugs- og entreprenørmaskiner. Ud-
videlsen af brændstofbasen til at inkludere brændstof anvendt i ikke-vejgående kø-
retøjer vurderes at udgøre en reduktion på ca. 0,2 mio. ton CO
2
, jf. tabel 1. Det er
dog op til den enkelte brændstofleverandør, hvordan CO
2
-fortrængningskravet op-
fyldes, herunder den konkrete brændstofsammensætning under de aktuelle mar-
kedsforhold.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 148 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om det samlede danske biobrændstofmarked og brugen af CO2-fortrængningskrav på 3,4 pct. i 2022-2024 frem for iblandingskrav vil nå samme niveau som i 2020, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2359509_0002.png
Tabel 1
CO
2
-effekt som følge af CO
2
-fortrængningskrav og iblandingskrav i 2021-2024
Mio. tons
CO
2
-reduktion ved CO
2
-fortræng-
ningskrav på 3,4 pct.
- heraf fra baseudvidelsen
CO
2
-reduktion ved iblandingskrav på
7,6 pct.
2021
-
-
0,2
2022
0,2
0,2
0,2
2023
0,2
0,2
0,2
2024
0,2
0,2
0,2
Anm: Opgørelsen tager udgangspunkt i egne beregninger på baggrund af Energistyrelsens
Basisfremskrivning 2020. Effekten er opgjort i forhold til nugældende lovgivning inkl.
baseudvidelse og korrigeret for samspilseffekten, der opstår som følge af mindre salg af
fossilt brændstof ved større antal elbiler som følge af afgiftsomlægningen i samme aftale.
Det skal bemærkes, at brændstofsammensætningen ved et CO
2
-fortrængningskrav
og et iblandingskrav skønnes at være forskellig. Det nuværende iblandingskrav stil-
ler krav til, at brændstofleverandørerne skal iblande en minimum mængde af bio-
brændstoffer, og sondrer som udgangspunkt ikke mellem forskellige typer af bio-
brændstoffers vugge-til-grav udledninger, ligesom iblandingskravet alene opfyldes
med brændstoffer baseret på biomasse.
Ved at erstatte iblandingskravet med et CO
2
-fortrængningskrav får brændstofleve-
randørerne derimod et incitament til teknologineutralt at anvende bæredygtige
brændstoffer med en højere vugge-til-grav reduktionseffekt, hvilket giver en naturlig
konkurrencefordel for anden generation og avancerede biobrændstoffer samt nye
brændstoffer som Power-to-X (P-t-X), der er kendetegnet ved, at have en markant
højere CO
2
-fortrængning og lave ILUC-effekter. CO
2
-fortrængningskravet giver så-
ledes et incitament til, at brændstofleverandørerne udskifter første generations bio-
brændstoffer med andre alternativer, i takt med at markedet udvides, og nye
brændstoffer bliver tilgængelige og konkurrencedygtige.
Det skal bemærkes, at det alene er muligt at skønne over brændstofsammensæt-
ningen og de forventede CO
2
-reduktioner baseret på nuværende prisforhold og det
aktuelle udbud af brændstoffer.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2