Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
2359513_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. marts 2021
J nr.
2020-3173
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. marts 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 15 til L 148, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Tommy Ahlers (V).
Spørgsmål 15
Vil ministeren oplyse, om der er forskel på et nationalt fortrængningskrav og et ge-
nerelt fortrængningskrav?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020
bliver det nu-
gældende iblandingskrav fra 2022 erstattet med et nationalt CO
2
-fortrængningskrav
for benzin, diesel og gas. Samtidig vil brændstofleverandørerne være omfattet af
brændstofkvalitetsdirektivet (FQD), der bl.a. indeholder et reduktionskrav på 6 pct.
De to krav har visse ligheder, idet det nationale CO
2
-fortrængningskrav anvender
samme opgørelsesmetode og omfatter samme brændstofbase som FQD. Det nati-
onale CO
2
-fortrængningskrav må således antages at medføre en forenkling af reg-
lerne for brændstofleverandørerne. Det nationale CO
2
-fortrængningskrav er dog et
skærpet krav sammenlignet med FQD-kravet, da det ikke vil være muligt at opfylde
det nationale krav ved anvendelse af kreditter og el,
jf. KEF 2020-21 alm. del svar
på spm. 100.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1