Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 148 , L 148 A , L 148 B
Offentligt
2359501_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. marts 2021
J nr.
2020-3173
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. marts 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 21 til L 148, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Tommy Ahlers (V).
Spørgsmål 21
Vurderer ministeren, at det vil have en effekt på det danske forbrug og produktion
af biodiesel i årene før 2025, såfremt ILUC-kravet indføres tidligere end 2025? Hvis
ja, bedes effekten på produktionen, forbruget og eksporten opgjort.
Svar
I
Aftale om grøn omstillingen af vejtransporten af 4. december 2020
er det aftalt, at
nationale ILUC-værdier eller lignende, der tager højde for globale effekter ved pro-
duktionen af biobrændstoffer, skal indgå i den nationale regulering senest fra 2025.
Af aftalen fremgår det yderligere, at regeringen i 2023 vil præsentere en strategi for
videreudvikling af markedet for bæredygtige VE-brændstoffer i Danmark, der skal
understøtte bæredygtigheden af VE-brændstoffer og bidrage til overgangsløsnin-
gen frem mod udfasningen af fossile biler. Som led i strategien igangsættes et om-
fattende analysearbejde, der skal fastlægge nationale ILUC-værdier eller lignende.
Før resultaterne af disse analyser ligger klar, vil det ikke være muligt at redegøre
for effekten af inklusionen af ILUC-værdier eller lignende i det nationale CO
2
-for-
trængningskrav.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1