Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 119
Offentligt
2492280_0001.png
Europaudvalget
Referat af
30.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
torsdag den 22. april 2021
kl. 12.45
vær. 2-133
Eva Kjer Hansen (V), formand, Henrik Møller (S), næstformand, Jens
Joel (S), Søren Søndergaard (EL), Erling Bonnesen (V), Kim Valentin
(V), Alex Ahrendtsen (DF) og Orla Østerby (UFG).
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri Rasmus Prehn og ud-
viklingsminister Flemming Møller Mortensen.
Desuden deltog:
Henrik Møller fungerede som formand under hele mødet.
L
Punkt 1. Godkendelse af tidsplan for udvalgets behandling af B 266 (om dansk
traktatkrænkelsessag ved EU-Domstolen mod Polens indførsel af lgbtq-frie zoner)
B 266 (20)
bilag 1 (udkast til tidsplan)
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 892
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 119: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/4-21
2492280_0002.png
L
Punkt 2. Drøftelse af fælles udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget og
Ligestillingsudvalget vedr. forslaget til direktiv om ligeløn og løngennemsigtighed
KOM (2021) 0093
KOM (2021) 0093
bilag 2 (fælles udtalelse fra BEU og LIU)
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 894
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 119: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/4-21
30. europaudvalgsmøde 22/4 2021
Punkt 3.
Uformel videokonference for EU’s
landbrugsministre den 26. april 2021
EUU alm. del (20)
bilag 459 (kommenteret dagsorden)
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
forelagde alle punkterne er til orientering.
1. Markedssituationen for landbrugsvarer
Udveksling af synspunkter
Videokonference 26/4-21
landbrug og fiskeri
bilag 1 (samlenotat side 3)
EUU alm. del (20)
bilag 385 (udvalgsmødereferat side 163, senest behandlet i
EUU 12/11-20)
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
Generelt har landbrugs- og fødevaresektoren væ-
ret god til at omstille sig under covid-19 udbruddet. Markedssituationen er relativt stabil. Derfor tror
jeg ikke, at punktet vil give anledning til den store debat.
Udvalget havde ingen kommentarer til dette punkt.
2. Internationale handelsaftaler og
–forhandlinger
på landbrugsområdet, og opdatering
af Kommissionens undersøgelse fra 2016 af fremtidige handelsaftalers indvirkning
på landbrugssektoren
Udveksling af synspunkter
Videokonference 26/4-21
landbrug og fiskeri
bilag 1 (samlenotat side 7)
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
Kommissionen vil orientere om status over
EU’s
handelsforhandlinger. Jeg forventer, at Kommissionen vil nævne den nye aftale mellem EU og
USA om Airbus/Boeing-sagen. Der er enighed om at suspendere straftolden midlertidigt. Det er po-
sitivt. Danske fødevarer har også været ramt. Vi støtter, at der findes en permanent løsning.
Der vil også være en drøftelse af den opdaterede analyse af konsekvenserne af EU’s frihandelsaf-
taler for landbrugssektoren i EU. Der kan være både fordele og ulemper ved frihandelsaftaler. Men
overordnet set er aftalerne en stor fordel for europæisk landbrug. Det gælder særligt for en lille
åben økonomi som den danske.
Udvalget havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 895
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 119: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/4-21
30. europaudvalgsmøde 22/4 2021
3. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om regler for
støtte til strategiske planer, der udarbejdes af medlemsstaterne under den fælles
landbrugspolitik og finansieres gennem Den Europæiske Garantifond for
Landbruget (EGFL) og Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistrikterne (ELFUL) og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1305/2013 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1307/2013
Udveksling af synspunkter
KOM (2018) 0392
Videokonference 26/4-21
landbrug og fiskeri
bilag 1 (samlenotat side 14)
EUU alm. del (20)
svar på spm. 108, om hvorvidt regeringen støtter Europa-
Parlamentets forslag i forhandlingerne med Rådet om landbrugsstøttereformen,
fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
KOM (2018) 0392
bilag 10 (kopi af MOF alm. del - bilag 410: Henvendelse om
den kommende landbrugspakke)
KOM (2018) 0392
bilag 9 (kopi af MOF alm. del svar vedr. landbrugsstøtte,
landbrugsdrift og CAP'en)
EUU alm. del (20)
svar på spm. 56, om de igangværende forhandlinger om en
reform af EU's landbrugspolitik, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
KOM (2018) 0392
svar på spm. 4, om et notat der redegør for udfaldet af
forhandlingerne om en reform af EU’s landbrugsstøtte,
fra ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling
EUU alm. del (19)
bilag 416 (fortroligt udvalgsmødereferat side 599 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 24/1-20)
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
Punkt 3-5 er landbrugsreformen. Her vil formand-
skabet vil give en status over trilogforhandlingerne. Siden marts har forhandlingerne kun rykket sig
en lille smule. Men der er først en aftale, når alle elementer i reformen er aftalt. Derfor er alt i spil
endnu.
Foreløbigt ser det bl.a. ud til, at vi kan undgå Europa-Parlamentets forslag om at fastholde det
gamle fokus på simpel regeloverholdelse. Dermed sikres fokus på, at der rent faktisk kommer re-
sultater ud af indsatserne i medlemslandene. Det ser desværre ud til, at vi igen skal anvende en
definition på en
”aktiv
landbruger”. Det er hverken nødvendigt eller positivt. Det har tidligere været
obligatorisk, men blev frivilligt i 2018. Det var tungt at administrere og uden effekt. Vi havde desu-
den gerne set, at omfordelingsstøtte, støttelofter og reduktion af støtte alle var frivillige værktøjer for
medlemslandene. Men det ser ud til, at det bliver obligatorisk at anvende mindst ét af elementerne.
Det er lidt, som modellen er i dag.
På den grønne arkitektur har formandskabet fremlagt et nyt kompromis i sidste uge. Det lægger op
til en øget øremærkning til eco-schemes på 22 pct. i 2023 og 2024 stigende til 25 pct. i 2025. Øre-
mærkningen kan delvist opnås ved ekstra grønne indsatser i landdistriktspolitikken. I landdistrikts-
politikken kan den såkaldte
”bjergstøtte” også tælle delvist med som grøn indsats. Det
synes vi ikke
er en god idé.
Side 896
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 119: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/4-21
30. europaudvalgsmøde 22/4 2021
Der er også ændringer i krav til arealerne. Vedrørende konditionalitet forslår formandsskabet de
ikke-dyrkede arealer øget fra 3 til 4 pct. Hvis også efterafgrøder og proteinafgrøder kan tælle med,
så øges kravet til 5 pct., hvoraf 3 pct. skal være ikke-dyrkede.
Der blev gennemført en første drøftelse af formandskabets oplæg i mandags. Flere medlemslande
kunne udvise fleksibilitet. Men det skal selvfølgelig ses i lyset af det overordnede kompromis for re-
formen. Der var dog også en gruppe af medlemslande, som ikke ville rykke sig. Det er godt, at vi er
kommet i gang med at drøfte den grønne arkitektur, men det vil kræve en del yderligere arbejde at
få enderne til at mødes.
Endvidere udestår vigtige punkter om markedsorienteringen af landbrugspolitikken. Her er der sta-
dig langt mellem Rådet, der ønsker markedsorientering, og Parlamentet, der ønsker flere mulighe-
der for oplagring og udbudsstyring.
Emnet om at sikre bedre arbejdsforhold i landbrugssektoren udestår også fortsat. Regeringen støt-
ter, at der skal være ordentlige sociale og arbejdsmarkedsforhold i landbrugssektoren. Men det
skal selvfølgelig ske i fuld respekt for den danske arbejdsmarkedsmodel. Formandskabet lægger
som et kompromis op til at styrke bedriftsrådgivningen for landbrugerne om sociale og arbejdsmar-
kedsforhold. Dertil kommer en evaluering af området i 2025. Det er en tilgang, der bør kunne kom-
bineres med den danske arbejdsmarkedsmodel. Det er det, formandskabet arbejder videre med.
Jeg vil også afholde en teknisk gennemgang om emnet, som ordførerne vil blive inviteret til. For-
mandskabet håber fortsat på en aftale i maj eller juni, men der er lang vej endnu.
Erling Bonnesen:
Ministeren omtalte eco-schemes og procentstigningen, og selv om jeg er ret
sikker på, at ministeren og jeg er på samme linje desangående, vil jeg bare opfordre ministeren til
at arbejde for, at resultatet af forhandlingerne kommer til at afspejle det synspunkt, at der skal være
lige vilkår i Europa. For tiden ser vi jo desværre
tendenser i retningen af såkaldt ”renationalisering”,
og det er vigtigt at holde sig denne udvikling for øje.
Som ministeren nævnte, er der fra anden side udtrykt et ønske om, at bjergstøtte skal kunne tælles
med i eco-schemes, hvilket indebærer en risiko for en ujævn fordeling. Dette skal man også være
opmærksom på. Tilsvarende har vi i Danmark haft en ø-støtte til gavn for dem, der driver landbrug
på de små øer, og som derved har større udfordringer med bl.a. fragt. Jeg vil opfordre ministeren til
at have ø-støtten præsent, så den ikke går hen og forsvinder i forhandlingerne.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
Det er fuldstændig rigtigt, at udgangspunktet og
det, vi skal kæmpe for, må være, at reglerne skal gælde for alle EU-lande, så der er fair konkur-
rence eller såkaldt ”level
playing field”. Det går ikke, hvis noget kun rammer ét land og ikke et an-
det. Hertil skal det siges, at der selvfølgelig er mulighed for, at lande kan gå højere end det, EU
spiller ud med. Det har vi bl.a. set Tyskland tale om. Jeg har talt med min tyske kollega Julia Klöck-
ner, som ellers er kristendemokrat og konservativ, som agter at lægge relativt højt ud. I denne dis-
kussion skal man være opmærksom på, at der kan være forskel på, hvad der ligger inden for den
grønne ramme. Nu skal man passe på med fordomme, men der findes dem, der
lidt frækt
taler
om en polsk model, som går ud på bare at have et konventionelt landbrug, men som så bliver kaldt
grønt. For mit vedkommende kender jeg ikke til en polsk model, men ikke desto mindre skal vi
passe på, at der ikke
foregår såkaldt ”greenwashing”.
Så vil vi hellere have en lidt lavere barre,
Side 897
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 119: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/4-21
30. europaudvalgsmøde 22/4 2021
som rent faktisk er grøn. Det er den tilgang, vi arbejder med fra dansk side. Vi vil gerne have høje
ambitioner på den grønne dagsorden, men alle skal kunne blive enige om dem, og det skal ikke
være sådan, at det bliver for nemt at snyde.
Erling Bonnesen opfordrer til, at vi skal være vågne vedrørende Danmarks særlige behov for ø-
støtte. Vores land har jo heldigvis små, charmerende øer, og da det er forbundet med nogle større
omkostninger at drive landbrug på disse, har vi tradition for at give tilskud til dem, der dyrker jorden
her. Så Erling Bonnesens opfordring er skrevet bag øret
vi tager det med videre. Hvis nogle
lande skal have bjergstøtte, finder vi det kun rimeligt, at der ligeledes gives ø-støtte til lande med
mange øer. Jeg er glad for, at Erling Bonnesen holder mig til ilden.
4. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik og om
ophævelse af forordning (EU) nr. 1306/2013
Udveksling af synspunkter
KOM (2018) 0393
Videokonference 26/4-21
landbrug og fiskeri
bilag 1 (samlenotat side 51)
EUU alm. del (20)
svar på spm. 108, om hvorvidt regeringen støtter Europa-
Parlamentets forslag i forhandlingerne med Rådet om landbrugsstøttereformen,
fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
KOM (2018) 0392
bilag 9 (kopi af MOF alm. del svar vedr. landbrugsstøtte,
landbrugsdrift og CAP'en)
EUU alm. del (20)
svar på spm. 56, om de igangværende forhandlinger om en
reform af EU's landbrugspolitik, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
KOM (2018) 0392
svar på spm. 4, om et notat der redegør for udfaldet af
forhandlingerne om en reform af EU’s landbrugsstøtte, fra ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling
EUU alm. del (19)
bilag 416 (fortroligt udvalgsmødereferat side 599 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 24/1-20)
Punkt 3-5 blev behandlet samlet under punkt 3.
Side 898
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 119: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/4-21
30. europaudvalgsmøde 22/4 2021
5. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring
af forordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter, om
kvalitetsordninger for landbrugsprodukter og fødevarer, om definition, beskrivelse,
præsentation, mærkning og beskyttelse af geografiske betegnelser for
aromatiserede vin-produkter, om særlige foranstaltninger på landbrugsområdet i
Unionens fjernområder og om særlige foranstaltninger på landbrugsområdet til
fordel for de mindre øer i Det Ægæiske Hav
Udveksling af synspunkter
KOM (2018) 0394
Videokonference 26/4-21
landbrug og fiskeri
bilag 1 (samlenotat side 66)
EUU alm. del (20)
svar på spm. 108, om hvorvidt regeringen støtter Europa-
Parlamentets forslag i forhandlingerne med Rådet om landbrugsstøttereformen,
fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
KOM (2018) 0392
bilag 9 (kopi af MOF alm. del svar vedr. landbrugsstøtte,
landbrugsdrift og CAP'en)
EUU alm. del (20)
svar på spm. 56, om de igangværende forhandlinger om en
reform af EU's landbrugspolitik, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
KOM (2018) 0392
svar på spm. 4, om et notat der redegør for udfaldet af
forhandlingerne om en reform af EU’s landbrugsstøtte, fra ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling
EUU alm. del (19)
bilag 416 (fortroligt udvalgsmødereferat side 599 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 24/1-20)
Punkt 3-5 blev behandlet samlet under punkt 3.
Side 899
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 119: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/4-21
30. europaudvalgsmøde 22/4 2021
6. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring
af forordning (EU) 2017/625 for så vidt angår offentlig kontrol af dyr og animalske
produkter, der eksporteres fra tredjeland til Unionen, for at sikre overholdelse af
forbuddet mod visse anvendelser af antimikrobielle stoffer
Sagen er ikke på dagsordenen for den uformelle videokonference
for EU’s landbrugsmi-
nistre den 26. april 2021, men forslaget forventes vedtaget på et kommende rådsmøde
KOM (2021) 0108
Videokonference 26/4-21
landbrug og fiskeri
bilag 1 (samlenotat side 77)
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
Forslaget udvider kontrollen til at omfatte visse an-
vendelser af antibiotika i dyr og animalske produkter fra tredjelande. Det er en konsekvensrettelse
som følge af veterinærlægemiddelforordningen fra 2018. Det er også i tråd med målsætningerne i
Kommissionens jord-til-bord strategi om at reducere antibiotikaforbruget.
Vi støtter forslaget. Derudover er det vigtigt, at det følger spillereglerne i WTO af hensyn til vores
handelspartnere.
Udvalget havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 900
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 119: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/4-21
30. europaudvalgsmøde 22/4 2021
7.
Rådskonklusioner vedrørende EU’s prioriteter i forhold til FN’s fødevaretopmøde til
september 2021
Sagen er ikke på dagsordenen for den uformelle videokonference
for EU’s landbrugsmi-
nistre den 26. april 2021, men rådskonklusionerne forventes vedtaget på et kommende
rådsmøde
Videokonference 26/4-21
landbrug og fiskeri
bilag 1 (samlenotat side 80)
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
Topmødet forventes at finde sted i september
2021 i forbindelse med FN’s generalforsamling. Vi kan støtte rådskonklusionerne om EU’s tilgang,
hvor EU ønsker at spille en aktiv rolle i forhold til at skabe konkrete resultater ved topmødet, og
med en effektiv opfølgning, der kan bidrage til en mere bæredygtig, global fødevareproduktion og
stabil fødevareforsyning for alle.
I topmødeforberedelsen har vi særligt engageret os i forhold til:
-
-
-
-
sund, klimavenlig kost og madspild,
antibiotikaresistens,
afskovning, samt
opbygning af modstandsdygtighed overfor fødevareforsyningssikkerhed og sultkriser.
Danmark var i sidste uge vært for ”World Food Summit” med deltagelse af regeringer, internatio-
nale organisationer, privatsektor, civilsamfund med videre. I forlængelse heraf holdt vi en national
dansk dialog om fødevaresystemer. Idéer og løsningsforslag fra disse arrangementer indgår i det
danske indspil til FN-topmødet.
Søren Søndergaard:
Er mødet i New York i september det møde, vi afholder sammen med Etio-
pien?
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
Det har jeg ikke hørt noget om, så det mener jeg
bestemt ikke, at det er. I kraft af min tidligere stilling som udviklingsminister ved jeg, at vi har afholdt
temarækker om energipolitik med Etiopien, men det kan næppe være det, Søren Søndergaard
tænker på her. Vi har et tæt samarbejde med Etiopien på klima- og energiområdet, men jeg er ikke
bekendt med noget specielt indgående samarbejde på fødevareområdet. Man kunne man selvføl-
gelig overveje det, nu når fødevarer også spiller en rolle for klimaet. Hvis Etiopien er interesseret i
det, så gerne for vores vedkommende. Måske kan Søren Søndergaard uddybe, hvad han har i
tankerne. Mine embedsfolk ryster i hvert fald på hovedet som svar på spørgsmålet om, hvorvidt
dette specifikke møde skulle være et samarbejde mellem Danmark og Etiopien
det er dog ikke
det samme, som at det ikke er det.
Søren Søndergaard:
Jeg kunne også høre på ministerens embedsfolk, at de rystede på hovedet.
Jeg har sikkert misforstået noget; jeg mener bare at have hørt, at vi holder et møde i FN sammen
med Etiopien i september, men det er muligvis noget andet, jeg tænker på. Vi kan jo lige få afklaret,
hvad det går ud på.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
Vi må få det med Etiopien afklaret; jeg ved, at der
er en virkelig tæt relation med Etiopien.
Side 901
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 119: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/4-21
30. europaudvalgsmøde 22/4 2021
Dette Food System Summit, som det rettelig hedder, bliver indkaldt af FN's generalsekretær
Guterres, og World Food Summit, som vi holdt her sidste uge er en slags optakt til det førstnævnte.
Guterres har indkaldt til mødet i september, og det bliver spændende at se, om det kan lade sig
gøre som et fysisk møde, eller om det bliver en virtuel omgang som sidste år.
Under alle omstændigheder: Det er enormt spændende og interessant, at Danmark har fået bragt
os i en situation, hvor vi er blandt de ledende figurer i verden og kan inspirere på dette område,
både med hensyn til at bekæmpe madspild, bekæmpelse af antibiotikaresistens, sikre sundhed og
kampen mod sult
og med hensyn til at tænke klima ind.
8. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
9. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 902
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 119: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/4-21
30. europaudvalgsmøde 22/4 2021
Punkt 4.
Uformel videokonference for EU’s udviklingsministre den 29.
april 2021
EUU alm. del (20)
bilag 459 (kommenteret dagsorden)
Udviklingsministeren
forelagde punktet til orientering.
1.
EU’s
udviklingsfinansielle arkitektur
Udveksling af synspunkter
Videokonference 29/4-21
udenrigsanliggender
bilag 1 (samlenotat)
Udviklingsministeren:
Udenrigsrådet (udviklingspolitik) skal den 29. april 2021 drøfte en rapport
om europæisk udviklingsfinansiering. Finansministeren orienterede udvalget i sidste uge om
samme rapport, som også blev drøftet i Økofin.
Arbejdet med reformen af EU’s udviklingsfinansielle arkitektur har været undervejs i en del år. Den
uafhængige rapport, der nu er til drøftelse, vurderer forskellige muligheder for at forbedre EU’s
rammer for finansiering af udviklingsaktiviteter. Formålet er mere effektivt at kunne adressere
klima- og udviklingsmæssige udfordringer uden for EU, særligt i lavindkomstlande.
Rapporten er en opfølgning på anbefalingerne fra Højniveaugruppen, som blev forelagt for udval-
get forud for Rådsmøder i efteråret 2019. Den nye uafhængige rapport analyserer tre optioner:
Option A: Man opretter én Europæisk Bank for Klima og Bæredygtig Udvikling (ECSDB) i
regi af EBRD, dvs. den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling.
Option B: En Europæisk Bank for Klima og Bæredygtig Udvikling oprettes som et dattersel-
skab i den Europæiske Investeringsbank (EIB), samt
Option C: Man bygger videre på og forbedrer den eksisterende arkitektur
optionen kaldes
også Status Quo+.
Regeringen ser reformarbejdet som en mulighed for at udvikle en mere effektiv udviklingsfinansiel
struktur, så EU kan optræde mere sammenhængende, gennemsigtig og resultatorienteret i de fat-
tige lande, med fokus på Afrika syd for Sahara. Det er nødvendigt for, at EU kan levere en mere
slagkraftig indsats imod de store aktuelle udviklingsudfordringer. Her tænker jeg bl.a. på de grund-
læggende årsager til irregulær migration. Og på behovet for at hjælpe landene med en grøn omstil-
ling og med at skærme sig mod effekterne af klimaforandringer.
Rapporten er generelt blevet positivt modtaget af EU-landene. Regeringen vil kunne støtte EU-kon-
sensus om Option C, Status Quo+, og vi vil arbejde for løsninger, der sikrer et reelt kvalitetsløft og
effektivt adresserer behovene.
Det er vigtigt at styrke samarbejdet mellem Kommissionen EIB, og EBRD samt europæiske og na-
tionale aktører, så overlap og huller i indsatsen kan undgås. Samling af en væsentlig del af udvik-
lingsfinansieringen, f.eks. i en bank på sigt, har potentialet til at sikre et sådant kvalitetsløft, hvis der
opbygges de nødvendige kompetencer.
Danmark vil arbejde for, at det af rådskonklusionerne fremgår, at EIB
som
er EU’s egen bank –
bliver opfordret til at fremlægge en plan for styrkelse af bankens udviklingsindsats i de fattigste
Side 903
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 119: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/4-21
30. europaudvalgsmøde 22/4 2021
lande, navnlig i Afrika. Det skal inden for de eksisterende finansielle rammer. Vi vil ligeledes ar-
bejde for, at der på et passende tidspunkt foretages en gennemgang af status over og resultater af
reformerne. Der ventes vedtaget rådskonklusioner om opfølgningen i forbindelse med det ventede
møde i Udenrigsrådet (udviklingspolitik) 25. maj.
Udvalget havde ingen kommentarer til dette punkt.
2. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
3. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede 13.27.
Side 904