Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del Bilag 709
Offentligt
2615424_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
29. august 2022
Besvarelse af spørgsmål 298 alm. del stillet af udvalget den 6. maj 2022
efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for forskelle i de danske hvidvaskregler sammen-
lignet med reglerne i Storbritannien, Tyskland, Sverige og Holland, herun-
der vurdere om de danske regler er strammere eller mere lempelige?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der har oplyst følgende:
”EU-landenes
hvidvaskregler er baseret på EU's hvidvaskdirektiver, som
landene er forpligtede til at implementere i deres nationale lovgivning.
Den danske hvidvasklov er en tekstnær implementering af EU’s 4. og 5.
hvidvaskdirektiv. Med bredt politisk flertal er der dog på visse områder
indført strammere krav for at forebygge hvidvask og terrorfinansiering, end
direktiverne foreskriver. Det drejer sig om følgende områder:
Valutavekslere skal efter hvidvaskloven have tilladelse for at udøve
valutavekslingsvirksomhed. 4. hvidvaskdirektiv stiller alene krav
om, at valutavekslingsvirksomhederne
”skal godkendes eller regi-
streres”.
Baggrund for at indføre et tilladelseskrav var et ønske om
at styrke tilsynsindsatsen over for valutavekslingsvirksomheder.
Lovforslaget blev vedtaget i 2017.
Ved valutaveksling skal der gennemføres kundekendskabsprocedu-
rer ved en transaktion på 500 euro eller derover, uanset om transak-
tionen sker på én gang eller som flere transaktioner. Beløbsgrænsen
er på 1000 euro i 4. hvidvaskdirektiv. Grænsen blev sat til 500 euro,
da daværende Statsadvokat for Økonomisk og International Krimi-
nalitet vurderede, at valutavekslingsområdet er et højrisikoområde.
Lovforslaget blev vedtaget i 2017.
Virksomheder, der udbyder en finansiel aktivitet, der ikke er under-
lagt et tilladelseskrav efter den finansielle lovgivning, skal registres
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 709: Kopi af ERU alm.del - svar på spm. 298 om forskelle i de danske hvidvaskregler sammenlignet med reglerne i Storbritannien, Tyskland, Sverige og Holland, fra erhvervsministeren
2/4
hos Finanstilsynet. EU’s hvidvaskdirektiv indeholder ikke en regi-
streringspligt. Kravet skal forhindre kriminelle i at anvende sådanne
virksomheder til hvidvask eller terrorfinansiering. Lovforslaget
blev vedtaget i 2017.
Tilsynsmyndighederne skal offentliggøre afgørelser og politian-
meldelser på hvidvaskområdet. Offentlighedsadgangen efter hvid-
vaskloven er ikke begrænset til specifikke artikler som i direktivet.
Lovforslaget blev vedtaget i 2017.
Forbud mod anvendelse af 500-eurosedler.
EU’s hvidvaskdirektiv
indeholder ikke et tilsvarende forbud. Denne ændring blev gennem-
ført på baggrund af den politiske aftale fra 19. september 2018 mel-
lem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Kon-
servative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radi-
kale Venstre og Socialistisk Folkeparti, da særligt 500-eurosedler
anvendes af kriminelle i forbindelse med pengesmugling, hvidvask
og terrorfinansiering. Lovforslaget blev vedtaget i 2019.
Kunsthandlere omfattes af en lavere beløbsgrænse på 50.000 kr.
end den grænse på 10.000 euro, som 5. hvidvaskdirektiv indehol-
der. Beløbsgrænsen blev fastsat til 50.000 kr. i overensstemmelse
med den daværende beløbsgrænse vedrørende kontantforbuddet.
Lovforslaget blev vedtaget i 2019.
Udlejning af al fast ejendom er omfattet af hvidvaskreglerne uanset
beløbsstørrelse på den månedlige leje i modsætning til kravene i 5.
hvidvaskdirektiv, der fastsætter en beløbsgrænse på 10.000 euro.
Reglen skal ses i lyset af, at investering i fast ejendom blev vurderet
af daværende Statsadvokat for Økonomisk og International Krimi-
nalitet til at være et fremtrædende risikoområde. Lovforslaget blev
vedtaget i 2019.
Virksomheder omfattet af hvidvaskloven skal kunne dokumentere,
hvordan der er fulgt op på henvendelser fra whistleblowere om mis-
tænkelige forhold i virksomheden. EU’s hvidvaskdirektiv fastlæg-
ger ikke et egentlig dokumentationskrav for opfølgning på indrap-
portering til whistleblowerordningen. Denne ændring blev gennem-
ført på baggrund af den politiske aftale fra 19. september 2018 mel-
lem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Kon-
servative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radi-
kale Venstre og Socialistisk Folkeparti. Lovforslaget blev vedtaget
i 2019.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 709: Kopi af ERU alm.del - svar på spm. 298 om forskelle i de danske hvidvaskregler sammenlignet med reglerne i Storbritannien, Tyskland, Sverige og Holland, fra erhvervsministeren
3/4
Forbuddet i hvidvaskloven mod ufordelagtig behandling eller ufor-
delagtige følger for ansatte, som har indberettet via whistleblower-
ordningen,
skal også omfatte tidligere ansatte. EU’s hvidvaskdirek-
tiv fastlægger alene beskyttelse af ansatte. Denne ændring blev gen-
nemført på baggrund af den politiske aftale fra 19. september 2018
mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti Lovforslaget blev ved-
taget i 2019.
Kontantforbuddet, hvorefter erhvervsdrivende omfattet af hvid-
vaskloven ikke må modtage kontantbetalinger på 20.000 kr. eller
derover. Kontantforbuddet i 5. hvidvaskdirektiv er på 10.000 euro.
Beløbsgrænsen blev sænket under henvisning til den høje risiko ved
kontantbetalinger. Lovforslaget med denne ændring blev vedtaget i
2021.
Udbydere af veksling mellem en eller flere typer af virtuel valuta,
udbydere af overførsel af virtuel valuta og udstedere af virtuel va-
luta er omfattet af hvidvasklovens anvendelsesområde, selvom det
ikke følger af hvidvaskdirektiverne. Denne skærpelse blev gennem-
ført på baggrund af Financial Action Task Forces anbefaling og for
at styre og afbøde de risici, der opstår ved virtuelle valutaer. Lov-
forslaget blev vedtaget i 2021.
Finanstilsynet har rettet henvendelse til tilsynsmyndighederne i Storbritan-
nien, Tyskland, Sverige og Holland med forespørgsel om, hvorvidt de på-
gældende lande har overimplementeret EU’s hvidvaskregler og i så fald på
hvilke områder.
Finanstilsynet har modtaget svar fra tilsynsmyndigheden i Sverige, der op-
lyser, at Sverige har overimplementeret på følgende områder:
Kontantforbuddet er reduceret fra 10.000 til 5.000 euro.
Pantelånere, crowdfunding og forbrugerkreditaktiviteter er omfattet
af den svenske hvidvasklov.
Registret over reelle ejere er fuldt ud åbent for offentligheden.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 709: Kopi af ERU alm.del - svar på spm. 298 om forskelle i de danske hvidvaskregler sammenlignet med reglerne i Storbritannien, Tyskland, Sverige og Holland, fra erhvervsministeren
4/4
Finanstilsynet har også modtaget svar fra den tyske tilsynsmyndighed, der
har oplyst, at Tyskland har overimplementeret på følgende områder:
Der er en udtømmende liste over dokumenter, der må bruges i iden-
tifikationsprocessen for fysiske og juridiske personer (f.eks. ID-kort
og registerudtræk).
Der er en nultærskel for udbydere af pengeoverførsler, når de ac-
cepterer kontanter. Udbydere af pengeoverførselstjenester skal
identificere deres kunder, og hvis det er relevant den reelle ejer,
selvom der kun skal overføres én euro.
Som en del af BaFins (den tyske tilsynsmyndighed) bindende vej-
ledning for kreditinstitutter, er kreditinstitutter forpligtet til at bede
om og dokumentere kilden til midler for alle kontante indskud på
over 10.000 euro.
Finanstilsynet har også modtaget svar fra den hollandske tilsynsmyndig-
hed, der har oplyst, at Holland har overimplementeret på følgende områder:
Outsourcing af transaktionsovervågning er ikke tilladt i henhold til
den nationale lovgivning.
Tilsynsmyndighederne i Storbritannien er ikke vendt tilbage med svar på
Finanstilsynets henvendelse.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup