Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del EU-note E 10
Offentligt
2500603_0001.png
NYHEDSBREV │
2021-2022
8. DECEMBER 2021
Nye forslag om styrket
politisamarbejde
Forslagene handler bl.a. om at forfølge kriminelle over
grænser og udveksle dna og ansigtsbilleder af mis-
tænkte mellem landenes politimyndigheder.
Tre nye forslag for kodeks for politisamarbejde
Kommissionen præsenterede i dag tre forslag, der skal gøre det nemmere
for politiet at samarbejde og udveksle informationer på tværs af grænserne:
1. En henstilling om øget operationelt samarbejde mellem EU-landenes
politimyndigheder, som skal gøre det lettere for politibetjente at udføre
politiarbejde, når de forfølger mistænkte over landegrænserne i EU.
2. Et direktiv om informationsudveksling mellem politimyndigheder
3. En forordning om automatisk dataudveksling mellem politmyndigheder
om fingeraftryk, dna og registrering af køretøjer (såkaldt PrümII)
Her følger en kort introduktion til hver af de tre inkl. hvordan de forholder
sig til det danske retsforbehold.
Kort fortalt er de to første forslag en videreudbygning af Schengen-reglerne,
hvorfor Danmark har 6 måneder til at tilslutte sig disse, efter de er vedtaget
af de øvrige lande. Danmark vil ikke blive omfattet af det tredje forslag, men
vil formentlig stadig kunne anvende det gældende system for udveksling af
data.
EU-note - 2021-22 - E 10: EU-nyt: Nyt kodeks for politisamarbejde
2500603_0002.png
1. Henstillingen om operationelt samarbejde
Kommissionen foreslår en række fælles standarder for, hvad politibetjente
kan og må gøre, når de opererer på en anden medlemsstats område enten
alene eller som deltager i fælles operationer, herunder:
en fælles liste over forbrydelser, som giver et EU-lands politibetjente
mulighed for forfølgelse over grænserne til et andet EU-land (til lands, til
vands og i luften) bl.a. deltagelse i kriminelle organisationer, terror,
menneskesmugling, seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi,
narkosmugling, korruption, falskmønteri, racisme og xenofobi.
at EU-landene skal tillade politibetjente, der deltager i forfølgelser på et
andet EU-lands territorium at bære tjenestevåben og ammunition og
foretage arrestationer og tilbageholde mistænkte ved brug af fysisk magt,
indtil politiet fra det pågældende EU-land, ankommer.
at politimyndigheder, som opererer på et andet EU-lands territorium, skal
kunne foretage overvågninger af mistænkte og deltage i fælles
operationer med politiet i den pågældende medlemsstat. Fælles
operationer skal bl.a. kunne bruges til at bekæmpe og forebygge
smugling af migranter. I forbindelse med fælles operationer skal politiet
have mulighed for at foretage identitetstjek af mistænkte og tilbageholde
disse, hvis de nægter at identificere sig.
at give politibetjente bedre adgang til at kommunikere med deres
modparter, når de udfører operationer i andre EU-lande.
at fremme en fælles EU-politikultur gennem fælles uddannelse, herunder
sprogkurser eller udvekslingsprogrammer.
Henstillingen om styrket operationelt samarbejde skal vedtages i Rådet med
enstemmighed. Kommissionen beder om, at dette sker senest i juni 2022.
Deltager Danmark?
Danmark deltager ikke i Rådets vedtagelse af henstillingen, ligesom vi ikke
er bundet af den pga. retsforbeholdet. Til gengæld udgør henstillingen ifølge
Kommissionen en udbygning af Schengenreglerne, hvorfor Danmark inden
for seks måneder efter Rådets vedtagelse skal give besked, om Danmark
ønsker at gennemføre reglerne i dansk ret.
2. Direktiv om informationsudveksling mellem
politimyndigheder
Direktivforslaget skal (som et generelt princip) sikre politibetjente i EU den
samme adgang til oplysninger om lovovertrædelser i én anden medlemsstat,
som deres kolleger i den pågældende medlemsstat har - og på samme be-
tingelser. En anmodning skal kun kunne afslås i særligt angivne tilfælde,
f.eks. hvis udleveringen af information kan bringe en igangværende under-
søgelse i fare, skade personers vitale interesser, eller gå imod en medlems-
stat fundamentale sikkerhedsinteresser.
EU-note - 2021-22 - E 10: EU-nyt: Nyt kodeks for politisamarbejde
2500603_0003.png
Kommissionen foreslår, at EU-landene forpligtes til at oprette et kontakt-
punkt, som er udstyret med det nødvendige personale og ressourcer. Det
skal være operationelt døgnet rundt alle ugens dage og fungere som en
"one-stop-shop" til udveksling af oplysninger med de andre EU-landes myn-
digheder. De oplysninger, der anmodes om, bør stilles til rådighed inden for
otte timer (i hastetilfælde) i op til højst syv dage.
Kommissionen foreslår, at man anvender SIENA, der forvaltes af Europol,
som standardkommunikationsplatform. SIENA bruges allerede i dag til at ud-
veksle oplysninger af følsom karakter i sager, som omhandler efterretning og
efterforskning inden for Europols mandatområder, og som foregår på tværs
af grænserne inden for EU. Dansk politis kommunikation i Europolregi fore-
går i dag primært via SIENA.
Direktivet skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet efter den alminde-
lige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Deltager Danmark?
Danmark deltager ikke i Rådets vedtagelse af direktivet, ligesom vi ikke er
bundet af direktivet pga. retsforbeholdet. Til gengæld udgør direktivet ifølge
Kommissionen en udbygning af Schengenreglerne, hvorfor Danmark inden
for seks måneder efter Rådets vedtagelse af direktivet give besked, om vi
ønsker at gennemføre det i dansk ret.
3. En forordning om automatisk dataudveksling mellem
politmyndigheder om fingeraftryk, dna,
Formålet med forslaget at gøre det hurtigere og lettere for
politmyndighederne at udveksle mere relevant data til identificering af
kriminelle og mistænkte.
I dag foregår dette samarbejde påbaggrund af de såkaldte Prüm-afgørelser,
efter hvilke politiet kan søge efter dna, fingeraftryk og registreringsnumre på
køretøjer i andre landes nationale databaser på en hit/no hit-basis. Dvs.
politiet kan alene få at vide, hvorvidt der findes oplsyninger, der matcher,
men ikke automatisk få adgang til selve oplysningerne. Politiet skal så
henvende sig til myndighederne i hvert af de lande, hvor der er et hit og
anmode om at få oplysningerne. Udleveringen af disse data sker efter hvert
lands nationale lovgivning. Det kan være tidskrævende og besværligt.
Hvad er Prüm?
Prüm er en tysk by mellem Aachen og Trier, hvor Tyskland, Frankrig, Spanien, Øst-
rig og Benelux-landene i 2005 underskrev en folkeretlig traktat uden for EU-samar-
bejdet om politisamarbejde. Senere tilsluttede andre lande sig. I juni 2007 beslut-
tede Rådet at omdanne dele af Prüm-traktaten til EU-lovgivning, så det kom til at
omfatte hele EU. Det drejede sig om de dele af Prüm, der går på udveksling af op-
lysninger om fingeraftryk, dna og nummerplader. Dette kaldes Prüm-afgørelserne.
Kommissionen foreslår:
at udvide de oplysninger, politiet kan søge på, til også at omfatte
ansigtsbilleder og politirapporter.
EU-note - 2021-22 - E 10: EU-nyt: Nyt kodeks for politisamarbejde
2500603_0004.png
at etablere to centrale routere, der forbinder medlemslandenes databaser
i stedet for, at de som i dag er forbundet til hinanden. Der er ikke tale om
en central database, hvor der lagres information.
at bevare tilgangen med hit/no hit, men harmonisere de regler, der
gælder for udlevering af oplysninger i tilfælde af et hit. Det skal bidrage til
forudsigelighed og mere ensartet og effektiv udlevering af oplysninger.
at Europol skal bidrage med biometriske oplysninger, der stammer fra
tredjelande
samspil med EU’s øbrige databaser som VIS, SIS, Eurodac, ECRIS/TEN
Da de tekniske løsninger er komplicerede ventes det først at være fuldt
implementeret i 2027.
Forslaget skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet efter den
almindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Deltager Danmark?
I dag deltager Danmark i Prümafgørelserne, idet de er vedtaget før
Lissabontraktaten og dermed ikke omfattet af retsforbeholdet (se boks for
yderligere forklaring). Med dette forordningsforslag aktiverer det danske
retsforbehold. Danmark deltager således ikke i vedtagelse af denne
forordning og vil heller ikke blive bundet af den.
Men forordningen ophæver ikke de gamle Prümafgørelser for Danmark (og
evt. Irland afhængigt af, om Irland vælger at deltage i den nye forordning).
Dansk politi vil således efter al sandsynlighed fortsat kunne anmode
information i de andre lande efter de gamle regler.
Det danske retsforbehold og Prüm?
Danmark deltager i Prüm-afgørelserne i dag, da de er vedtaget før Lissabontraktens
ikrafttrædelse og derfor hørte under den såkaldt tredje søjle af RIA-samarbejdet
det mellemstatslige politi- og strafferetlige samarbejde, som ikke var omfattet af
Danmarks retsforbehold. Prüm-afgørelserne blev implementeret i dansk ret ved
lov nr. 479 af 17. juni 2008.
Den foreslåede Prüm II-forordning får retsgrundlag i Lissabontraktaten og vil såle-
des være et almindelig overstatslige samarbejde, der er omfattet af det danske rets-
forbehold.
Hvis du vil vide mere…
På siden med Kommissionens pressemeddelse er der i bunden link til selve
forslagene, som endnu kun foreligger i en eneglsksproget udgave.
Kommissionens pressemeddelelse
Forslagenes fulde titler om KOM-nr:
Forslag til Rådets henstilling om operationelt politisamarbejde KOM(2021)780
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om udveksling af oplysninger
mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder KOM(2021)782
EU-note - 2021-22 - E 10: EU-nyt: Nyt kodeks for politisamarbejde
2500603_0005.png
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om automatiseret
dataudveksling med henblik på politisamarbejde KOM(2021)784
Produceret og skrevet af:
Morten Knudsen, EU-konsulent
Lotte Rickers Olesen, Folketingets repræsentant ved EU
Kilderne til dette nyhedsbrev kan i deres helhed læses på de enkelte mediers hjemmesider. Klik
på linket under hver kilde for at læse den fulde version.
Har du problemer med at finde en kilde, kan du få hjælp i Folketingets Bibliotek. Kontakt
biblioteket på lokal 3499 e-mail: [email protected].
EU Nyt fra EU-konsulenterne sendes løbende til abonnenter i Folketinget