Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 211
Offentligt
2537231_0001.png
Opgørelse af forpligtelse i VE-direktivet om vedvarende
energi til transport i 2020
Danmark har en national bindende forpligtigelse om, at andelen af vedvarende
energi (VE) anvendt til transport er på mindst 10 pct. i 2020, jf. VE-direktivet.
Danmark indfriede ikke dette mål, men lå i stedet på et niveau på 9,6 pct. i 2020,
jf.
Eurostat.
En mindre andel af biobrændstofferne vurderes ikke at være kategoriseret
korrekt i Eurostats opgørelser. En korrekt kategorisering af biobrændstofferne vil
bringe VE-andelen op på 9,7 pct.
Det var forventningen, at Danmark nåede målet angivet i VE-direktivet. I efteråret
2019 blev der fastlagt et iblandingskrav for biobrændstoffer gældende for 2020,
hvilket med bidrag fra VE-el anvendt på vej og bane skulle sikre en opfyldelse af
målet for andelen af vedvarende energi anvendt til transport.
Da Eurostat ultimo januar 2022 offentligjorde status for forpligtelserne i VE-direktivet
for 2020, iværksatte Energistyrelsen en undersøgelse om årsagerne hertil.
Energistyrelsen vurderer, at den manglende målopfyldelse kan tilskrives følgende
midlertidige udsving fra ”normalåret”:
Andelen af vedvarende energi i elektricitet var lavere end forventet i 2018
1
.
Dette skyldes, at 2018 var et tørår, der medførte en lav produktion af vandkraft
i bl.a. Norge. Derudover var vindindekset lavt og efterspørgslen på el stigende,
hvilket derfor bl.a. blev mødt af øget produktion på de termiske værker.
Elforbruget til vejtransport var lavere i den endelig Energistatistik for 2020 end
forventet, og da el tæller med i opgørelsen med en faktor fem, påvirker det
resultatet. En del af forklaringen herpå kan være mindre kørsel som følge af
nedlukning pga. COVID19.
Kontor/afdeling
VE/SYS
Dato
21-02-2022
J nr.
2022 - 4711
LIBK/LAMJ
Energistyrelsen vil snarest muligt fremsende en korrigeret opgørelse af
biobrændstofforbruget til Eurostat samt rette henvendelse til Europakommissionen
om årsagerne til den manglende målopfyldelse.
Energistyrelsen
1
Forholdene i 2018 påvirker målopfyldelsen i 2020, da EU’s metode indebærer, at VE-andelen for
elektricitet i 2018 indgår som referenceår i beregningen af niveauet for andelen af VE anvendt til
transport i 2020.
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/1