Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del Bilag 62
Offentligt
2475706_0001.png
Transportministeren
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget
9. november 2021
2021-722
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Supplerende offentlig høring af forslag til lov
om infrastruktur for alternative drivmidler til
transport
Til
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalgets
orientering sendes ved-
lagt udkast til lovforslag om infrastruktur for alternative drivmidler
til transport (AFI-loven). Lovforslaget er samtidig sendt i høring.
Høringsfristen udløber den 23. november 2021.
Udkastet til lovforslag har været i offentlig høring fra 8. juli til 16.
august 2021. Transportministeriet har modtaget ca. 31 indholds-
mæssige høringssvar.
Efter offentlig høring har aftalekredsen bag Aftale mellem regerin-
gen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folke- parti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti, Liberal Alliance og Alternativet om Udmøntning af pulje til
grøn transport af 25. juni 2021 drøftet indretningen af ladestander-
markedet på baggrund af den afsluttede offentlige høring over lov-
forslaget.
Aftalekredsen har som opfølgning på disse drøftelser indgået Aftale
om regulering af ladestandermarkedet mellem regeringen (Social-
demokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Libe-
ral Alliance og Alternativet af 28. oktober 2021. Det følger af denne
aftale, at lovforslaget justeres på en række punkter.
Lovforslaget sendes på denne baggrund i en supplerende offentlig
høring.
Lovforslaget indebærer, at der fastsættes krav vedrørende etable-
ring og drift af offentligt tilgængelige ladestandere til elektriske kø-
retøjer samt videreførelse af AFI-lovens eksisterende bestemmelser
om gennemførelse af internationale konventioner og EU-regler om
forhold vedrørende infrastruktur for alternative drivmidler, herun-
der AFI-direktivet.
KEF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Orientering om supplerende offentlig høring af forslag til lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport
2475706_0002.png
Side 2/2
AFI-lovens bestemmelser om offentligt tilgængelige ladestandere
til elektriske køretøjer foreslås udvidet, herunder at der etableres
en sektorlovgivning for kommuners og regioners aktiviteter på
dette område. Det foreslås konkret, at kommuner og regioner kan
indgå aftale med private operatører af ladestandere om ret til at le-
vere tjenester i form af opladning af elektriske køretøjer på offent-
lige arealer, samt at disse aftaler skal indgås på markedsvilkår.
Med henblik på at sikre, at der blandt andet i yderområderne er et
marked for at opsætte ladestandere, vil kommuner og regioner på
egne arealer få mulighed for at yde betaling i forbindelse med ind-
gåelse af aftaler med operatører af ladestandere. Med henblik på at
undgå konkurrenceforvridning samt ikke at hæmme private inve-
steringer i offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur vil betaling skulle
gives inden for kommunens eller regionens egen anlægsramme og
indtil videre alene kunne foretages i en begrænset årrække til og
med 2024.
For at styrke implementeringen af AFI-direktivet er det hensigten
at åbne markedet for opladning og skabe transparente priser. Må-
let er at give brugere af elektriske køretøjer en nem adgang til at
bruge et samlet netværk af offentligt tilgængelige ladestandere,
hvor opladningen kan gennemføres på ad hoc-basis til rimelige og
ikke-diskriminerende priser. Det foreslås derfor, at operatører af
offentligt tilgængelige ladestandere skal stille betalingsløsninger til
rådighed, herunder ved på hurtigladere at acceptere almindelige
betalingskort, når ladestanderen er etableret på offentlige arealer,
eller når en ladestander er etableret med tilskud fra det offentlige.
Ligeledes skal der i et elektronisk display på offentligt tilgængelige
ladestandere skiltes med en listepris pr. kWh og den samlede købs-
pris.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht