Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del
Offentligt
2611027_0001.png
Ref.
THOMOR/ESNOLU/LENDAL
Den 10. august 2022
Jr. Nr. 22-1516-000020
Bilag 1 - Oversigt over bemyndigelser i udkast til forslag til lov om
administration af den fælles landbrugspolitik m.v.
Lovbestemme
lse
Bemyndigelse i lovbestemmelse
Karakter af bemyndigelse
Forslag til lov
om
administration
af den fælles
landbrugspolitik
m.v.
§ 2, stk. 1.
Beskrivelse af indhold i bemyndigelse
Videreførelse / udvidet anvendelsesområde / ny
bemyndigelse
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan inden
for deres respektive områder fastsætte regler
og træffe de beslutninger, der er nødvendige
for anvendelse af Den Europæiske Unions
forordninger om forhold, der er omfattet af
denne lov.
Udvidet anvendelsesområde
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 er en
videreførelse af landbrugsstøttelovens § 1, stk. 1,
og foreslås udvidet til at gælde for lovforslagets
anvendelsesområde for så vidt angår lovforslagets §
1, stk. 1.
På den baggrund vil den foreslåede bemyndigelse
give adgang til at fastsætte regler og træffe
beslutninger, der er nødvendige for at anvende de
nævnte forordninger under EU's fælles
landbrugspolitik.
Da der her er tale om en ny hovedlov, er det
hensigtsmæssigt, at bemyndigelsen til at fastsætte
regler og træffe beslutninger omfatter hele
lovforslagets område og ikke alene det, der er
blevet reguleret i landbrugsstøtteloven.
Udvidet anvendelsesområde
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 er en
videreførelse af landbrugsstøttelovens § 1, stk. 2,
og foreslås udvidet til at gælde for lovforslagets
anvendelsesområde for så vidt angår lovforslagets §
1, stk. 1.
På den baggrund vil den foreslåede bemyndigelse
give adgang til at fastsætte regler og træffe
beslutninger, der er nødvendige for anvendelsen af
ordninger og forordningsbestemmelser, som det er
frivilligt for medlemslandene at anvende.
Da der her er tale om en ny hovedlov, er det
hensigtsmæssigt, at bemyndigelsen til at fastsætte
regler og træffe beslutninger omfatter hele
§ 2, stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan inden
for deres respektive områder fastsætte regler
og træffe de beslutninger, der er nødvendige
for anvendelsen af ordninger og
forordningsbestemmelser, som i medfør af
Den Europæiske Unions forordninger om
forhold, der er omfattet af denne lov, er
frivillige for medlemsstaterne at anvende.
Landbrugsstyrelsen • Nyropsgade 30 • 1780 København V
Tlf. 33 95 80 00
• CVR 20814616 • EAN 5798000877955 • [email protected] • www.lbst.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1129: Spm. om en oversigt over de bemyndigelser, som er indeholdt i udkastet til CAP-lovforslaget, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2611027_0002.png
lovforslagets område og ikke alene det, der er
blevet reguleret i landbrugsstøtteloven.
§ 2, stk. 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan inden
for deres respektive områder fastsætte regler
om fravigelse af regler i Den Europæiske
Unions forordninger om forhold, der er
omfattet af denne lov i det omfang, disse
indeholder adgang hertil.
Udvidet anvendelsesområde
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 er en
videreførelse af landbrugsstøttelovens § 1, stk. 3,
og foreslås udvidet til at gælde for lovforslagets
anvendelsesområde for så vidt angår lovforslagets §
1, stk. 1.
Bestemmelsen giver bemyndigelse til at fastsætte
regler om fravigelse af regler i forordningerne, i det
omfang forordningerne indeholder adgang hertil.
Da der her er tale om en ny hovedlov, er det
hensigtsmæssigt, at bemyndigelsen til at fastsætte
regler og træffe beslutninger omfatter hele
lovforslagets område og ikke alene det, der er
blevet reguleret i landbrugsstøtteloven.
§ 2, stk. 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan inden
for deres respektive områder fastsætte regler
om ansøgning om støtte, betingelser for
støtte, støtteniveau, beregning af støtte,
udbetaling af støtte og supplerende
betingelser for udbetaling af støtte finansieret
helt eller delvist af Den Europæiske
Garantifond for Landbruget og Den
Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistrikterne. Der kan desuden fastsættes
regler om administration af støtteordninger,
herunder om prioritering, udvælgelse og
afslag på ansøgninger, og om regnskab og
revision for støtte.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan inden
for deres respektive områder fastsætte regler
om støtte i landbrugs- og skovbrugssektoren
og i landdistrikter inden for de bevillinger,
der afsættes på de årlige finanslove, og inden
for rammen af Den Europæiske Unions
statsstøtteregler.
Ministrene kan inden for deres respektive
områder fastsætte regler om ansøgning om
støtte, herunder om form, indhold og
tidsfrister, betingelser og vilkår for
modtagelse af støtte, modtagerkreds,
støtteniveau og tilskudsberettigede udgifter,
støttekriterier og andre forpligtelser samt om
beregning og udbetaling af støtte. Ministrene
kan endvidere inden for deres respektive
områder fastsætte regler om administration af
støtteordninger, herunder om udvælgelse og
prioritering af ansøgninger, afslag på
ansøgninger, regnskab og revision for støtte,
nedsættelse, bortfald og tilbagebetaling af
støtte.
Udvidet anvendelsesområde
Den foreslåede bestemmelse skal ses i
sammenhæng med de foreslåede bestemmelser i
stk. 1-3.
Det vil således være i medfør af en bemyndigelse i
stk. 1-3, at ministrene inden for deres respektive
områder vil kunne fastsætte regler om selve
anvendelsen og udformningen af en ordning efter
forordningsgrundlaget. Det gælder både
nødvendige, jf. stk. 1, og frivillige ordninger,
herunder også fastsættelse af regler i medfør af
frivillige tiltag inden for de enkelte ordninger, jf.
stk. 2, samt fastsættelse af regler om fravigelse af
forordningsgrundlaget i det omfang, dette giver
mulighed herfor, jf. stk. 3.
Ny bemyndigelse
I visse tilfælde har der tidligere været hjemler i
tekstanmærkninger. Sigtet med den foreslåede
bemyndigelse er, at det fremover skal være muligt
at fastsætte regler om støtte inden for landbrugs-
eller skovbrugssektoren eller i landdistrikter, hvor
det hidtil har været praksis at regulere ved regler
fastsat i medfør af materielle tekstanmærkninger på
finansloven.
Ny bemyndigelse
I medfør af den foreslåede bemyndigelse i § 3, stk.
2, vil der f.eks. kunne fastsættes almindelige krav
til indholdet af en støtteansøgning, herunder bl.a.
særlige oplysninger og erklæringer, som
støttemodtager skal afgive om tidligere modtaget
de minimis-støtte.
Det vil være en forudsætning for udnyttelse af den
foreslåede bemyndigelse i lovforslagets § 3, at der
er bevillingsmæssig hjemmel på finansloven til
finansiering af den pågældende støtteordning.
Ligeledes vil det være en forudsætning, at
støtteordningen lovligt kan etableres i henhold til
EU's statsstøtteregler.
§ 3, stk. 1.
§ 3, stk. 2.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1129: Spm. om en oversigt over de bemyndigelser, som er indeholdt i udkastet til CAP-lovforslaget, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2611027_0003.png
§ 4, stk. 1.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan for de
ordninger, der er omfattet af § 1, stk. 1, inden
for deres respektive områder, medmindre
andet er fastsat i Den Europæiske Unions
forordninger om forhold, der er omfattet af
denne lov, fastsætte regler om følgende
administrative foranstaltninger og sanktioner
for overtrædelse af regler eller undladelse af
opfyldelse af forpligtelser fastsat i denne lov,
i regler fastsat i medfør af denne lov eller i
regler fastsat i Den Europæiske Unions
forordninger om forhold, der er omfattet af
denne lov vedrørende ansøgt støtte:
1) Reduktion af støtte eller sanktion af
støtten med et beløb, der overstiger
reduktionen.
2) Bortfald af støtte.
3) Hel eller delvis tilbagebetaling af
uberettiget udbetalt støtte, herunder
med krav om tilbagebetaling af et
beløb, der overstiger det uberettiget
oppebårne beløb.
4) Udelukkelse fra at ansøge om støtte
i senere perioder end den, hvor
overtrædelsen eller undladelsen
fandt sted.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan fastsætte regler om, at ordninger efter
denne lov eller regler fastsat i medfør af
denne lov betinges af, at eventuelle
forpligtelser om klima, natur og
miljøbeskyttelse for ejendommens ejer
fastlægges i en tinglyst servitut.
Videreførelse
§ 5, stk. 1.
Udvidet anvendelsesområde
Den foreslåede bestemmelse fastslår udtrykkeligt
den mulighed for, at ministeren kan fastsætte regler
om tinglysning af servitutter som betingelse for
tilskud, som er udledt af landdistriktsfondslovens §
2, stk. 1. Bestemmelsen udvides samtidig til at
omfatte hele lovens anvendelsesområde.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at støtte
med hjemmel i lovens bemyndigelser kan gøres
betinget af, at støttemodtager, som vilkår for
tilskuddet, får tinglyst en servitut med
opretholdelse af ordningsmæssige formål som
f.eks. bevaring og genopretning af miljø, natur og
klima.
Da der her er tale om en ny hovedlov, er det
hensigtsmæssigt, at bemyndigelsen til at fastsætte
regler og træffe beslutninger omfatter hele
lovforslagets område og ikke alene det, der er
blevet reguleret i landdistriktsfondsloven.
§6
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan fastsætte regler om, at lov om
indhentning af tilbud på visse offentlige og
offentligt støttede kontrakter ikke finder
anvendelse for private udbydere af bygge- og
anlægsarbejder, som modtager offentlig støtte
i henhold til forordninger, der er nævnt i
denne lovs § 1, stk. 1, nr. 1, og nationale
støtteordninger, som er omfattet af denne lovs
§ 1, stk. 2, i det omfang størrelsen af den
Udvidet anvendelsesområde
Den foreslåede bestemmelse vil have et bredere
anvendelsesområde sammenlignet med den
tilsvarende bestemmelse i landdistriktsfondslovens
§ 2, stk. 4.
Da der her er tale om en ny hovedlov, er det
hensigtsmæssigt, at bemyndigelsen til at fastsætte
regler og træffe beslutninger omfatter hele
lovforslagets område og ikke alene det, der er
blevet reguleret i landdistriktsfondsloven.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1129: Spm. om en oversigt over de bemyndigelser, som er indeholdt i udkastet til CAP-lovforslaget, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2611027_0004.png
offentlige støtte er fastsat på baggrund af
standardomkostninger.
Bestemmelsen forventes overvejende at blive
anvendt som hidtil i forbindelse med
projektstøtteordninger, som helt eller delvist er
finansieret af ELFUL.
Videreførelse (fra tekstanmærkninger, der har
reguleret dette hidtil)
Ny bemyndigelse
Bestemmelsen foreslås indsat for at kunne sikre, at
der ikke uberettiget udbetales støtte for arealer, der
er pålagt forskellige rådighedsindskrænkninger.
Idet støtte efter nogle støtteordninger også vil
skulle kompensere ansøgeren for, at der ikke
anvendes eksempelvis pesticider, vil der ikke
kunne opnås fuld støtte for et areal, der allerede er
pålagt begrænsninger med hensyn til anvendelse af
pesticider.
Landbrugsstyrelsen modtager ikke disse
oplysninger automatisk, og oplysningerne er
nødvendige for at sikre overholdelsen af Danmarks
EU-retlige forpligtelser. Derfor er der behov for
den foreslåede bemyndigelse.
§ 7, stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan fastsætte nærmere regler for ordningen,
herunder om krav til projekterne.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal indberette
oplysninger om aftaler indgået efter § 13 d i
lov om vandforsyning m.v. og om påbud,
forbud eller rådighedsindskrænkning, som er
udstedt i medfør af §§ 24 og 26 a i lov om
miljøbeskyttelse. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om tidsfrister for
indberetningen.
§9
§ 10, stk. 1.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan fastsætte regler om, at importører,
eksportører, støttemodtagere, producenter,
handlende, virksomheder,
indkøbsfællesskaber samt erhvervs- og
brancheorganisationer skal afgive de
oplysninger, der er nødvendige for at opfylde
indberetningspligten til Europa-
Kommissionen i medfør af Den Europæiske
Unions forordninger om forhold, der er
omfattet af denne lov.
Udvidet anvendelsesområde
Videreførelse af landbrugsstøttelovens § 3, men
med bredere anvendelsesområde.
Den foreslåede bestemmelse anses for nødvendig,
fordi der påhviler medlemsstaterne en meget
vidtgående indberetningspligt til Den Europæiske
Union. Landbrugsstyrelsen vil uden den foreslåede
bestemmelse kun modtage de nødvendige
oplysninger fra private aktører ad frivillighedens
vej. Bestemmelsen er derfor nødvendig for at have
sikkerhed for at kunne opfylde Danmarks EU-
retlige forpligtelser.
Da der her er tale om en ny hovedlov, er det
hensigtsmæssigt, at bemyndigelsen til at fastsætte
regler og træffe beslutninger omfatter hele
lovforslagets område og ikke alene det, der er
blevet reguleret i landbrugsstøtteloven.
§ 11, stk. 1.
§ 11, stk. 2.
§ 13, stk. 1.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan fastsætte regler om hel eller delvis
betaling for omkostningerne ved
kontrolopgaver, der udføres efter Den
Europæiske Unions forordninger, der er
nævnt i § 1, stk. 1, nr. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan endvidere fastsætte regler om hel eller
delvis betaling for særlige tjenesteydelser,
som de kontrollerende myndigheder udfører
efter anmodning.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan inden
for deres respektive områder fastsætte regler
om tilsyn og kontrol med, at denne lov eller
regler fastsat i medfør af denne lov eller Den
Videreførelse
Videreførelse
Videreførelse
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1129: Spm. om en oversigt over de bemyndigelser, som er indeholdt i udkastet til CAP-lovforslaget, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2611027_0005.png
§ 13, stk. 2.
Europæiske Unions forordninger om forhold,
der er omfattet af denne lov, overholdes.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan inden
for deres respektive områder fastsætte regler
om opbevaring af oplysninger med henblik på
tilsyn og kontrol med overholdelse af denne
lov eller regler fastsat i medfør af denne lov
eller Den Europæiske Unions forordninger
om forhold, der er omfattet af denne lov.
Udvidet anvendelsesområde
Den foreslåede bestemmelse svarer til
bestemmelserne i landbrugsstøttelovens § 4, stk. 5
og 5, men udvides til at omfatte hele lovens
anvendelsesområde.
Der vil eksempelvis kunne fastsættes regler om, at
en støttemodtager skal opbevare gødningsplaner,
gødningsregnskaber, skatte-, moms- og
driftsregnskaber og lignende dokumenter i en
bestemt periode.
Da der her er tale om en ny hovedlov, er det
hensigtsmæssigt, at bemyndigelsen til at fastsætte
regler og træffe beslutninger omfatter hele
lovforslagets område og ikke alene det, der er
blevet reguleret i landbrugsstøtteloven.
§ 18, stk. 1.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan med navns nævnelse offentliggøre
resultater samt art og omfang af sanktioner på
grundlag af kontrol, som gennemføres i
henhold til denne lov eller regler fastsat i
medfør af denne lov eller af Den Europæiske
Unions forordninger om forhold, der er
omfattet af denne lov. Ministeren kan
fastsætte regler om offentliggørelsen,
herunder regler om, at klage ikke har
opsættende virkning på offentliggørelsen.
Udvidet anvendelsesområde
Den foreslåede bestemmelse viderefører
landbrugsstøttelovens § 4 a, stk. 1, men omfattes af
lovens bredere anvendelsesområde.
Det er hensigten med bestemmelsen at videreføre
den hidtidige praksis for offentliggørelse.
Offentliggørelsen vil omfatte dels resultaterne fra
klassificeringskontrollen under ordningen om
vejning, klassificering og indberetning af
markedspriser for slagtekroppe af svin, kvæg og
får, dels resultaterne fra kontrollen under Smiley-
ordningen.
Da der her er tale om en ny hovedlov, er det
hensigtsmæssigt, at bemyndigelsen til at fastsætte
regler og træffe beslutninger omfatter hele
lovforslagets område og ikke alene det, der er
blevet reguleret i landbrugsstøtteloven.
§ 18, stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan fastsætte regler om, hvor, på hvilken
måde og i hvilken form kontrolresultaterne
skal gøres tilgængelige for offentligheden,
herunder på hvilke betingelser virksomheder
kan fritages for pligten til at gøre
kontrolresultater tilgængelige.
Udvidet anvendelsesområde
Videreførelse af landbrugsstøttelovens § 4 a, stk. 2,
men omfattes af lovens bredere
anvendelsesområde.
I forhold til bestemmelsens 2. pkt. om, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at klage ikke har opsættende
virkning på offentliggørelsen, vurderes dette
nødvendigt, da erfaringer på fødevareområdet
viser, at kontrolresultaterne skal offentliggøres
hurtigst muligt efter kontrollen for, at resultaterne
er relevante for forbrugerne.
Da der her er tale om en ny hovedlov, er det
hensigtsmæssigt, at bemyndigelsen til at fastsætte
regler og træffe beslutninger omfatter hele
lovforslagets område og ikke alene det, der er
blevet reguleret i landbrugsstøtteloven.
§ 18, stk. 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan fastsætte regler om formen for og
Udvidet anvendelsesområde
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1129: Spm. om en oversigt over de bemyndigelser, som er indeholdt i udkastet til CAP-lovforslaget, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2611027_0006.png
omfanget af offentliggørelse, herunder at
offentliggørelse kan ske elektronisk.
Ministeren kan bestemme, at visse resultater
ikke skal offentliggøres.
Videreførelse af landbrugsstøttelovens § 4 a, stk. 3,
men omfattes af lovens bredere
anvendelsesområde.
Den foreslåede bestemmelse skal ses som en
videreførelse af den tilsvarende bestemmelse i
landbrugsstøttelovens § 4 a, stk. 3 men vil blive
udvidet til at gælde hele lovforslagets
anvendelsesområde.
Da der her er tale om en ny hovedlov, er det
hensigtsmæssigt, at bemyndigelsen til at fastsætte
regler og træffe beslutninger omfatter hele
lovforslagets område og ikke alene det, der er
blevet reguleret i landbrugsstøtteloven.
§ 19, stk. 1.
§ 19, stk. 2.
§ 19, stk. 5.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan inden
for deres respektive områder fastsætte regler
om, at skriftlig kommunikation til og fra
henholdsvis Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri og Indenrigs- og
Boligministeriet om forhold omfattet af denne
lov eller regler fastsat i medfør af denne lov
eller af Den Europæiske Unions forordninger
om forhold, der er omfattet af denne lov, skal
foregå digitalt.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan
fastsætte regler om digital kommunikation,
herunder om anvendelse af bestemte it-
systemer, særlige digitale formater og den til
enhver tid gældende, nationale eID-løsning
el.lign.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan
fastsætte regler om opfyldelse af
underskriftskravet i stk. 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan fastsætte regler om, at kortværk, der
henvises til i regler fastsat i medfør af denne
lov, ikke kundgøres i Lovtidende.
Videreførelse
Udvidet anvendelsesområde
Viderefører med visse ændringer de tilsvarende
bestemmelser i § 1 a, stk. 2, i landbrugsstøtteloven,
§ 6, stk. 2, i landdistriktsfondsloven samt § 29 a,
stk. 2, i skovloven.
Udvidet anvendelsesområde
Videreførelse af bestemmelserne i
landbrugsstøttelovens § 1 a, stk. 5, og
landdistriktsfondslovens § 6, stk. 5, men omfattes
af lovens bredere anvendelsesområde.
Ny bemyndigelse
Den foreslåede bestemmelse skal skabe mulighed
for, at kortværk, der henvises til i forskrifter udstedt
i medfør af denne lov, kan undtages fra
kundgørelse i Lovtidende og dermed kundgøres
autoritativt på en måde, der er mere
hensigtsmæssig.
Forslaget vil give ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri bemyndigelse til administrativt
at fastsætte regler om, at kortværk, som der
henvises til i forskrifter udstedt i medfør af loven,
kan kundgøres autoritativt i elektronisk form og
gøres tilgængelig for offentligheden et andet sted
på internettet end der, hvor der sker kundgørelse i
Lovtidende.
§ 20, stk. 1.
§ 20,stk. 2.
Ved udnyttelse af bemyndigelsen i stk. 1
fastsætter ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri regler om, hvordan kortværket skal
kundgøres, herunder om sikkerhed i
forbindelse med kundgørelsen.
Ny bemyndigelse
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om sikkerheden ved den
elektroniske kundgørelsesordning, herunder regler
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1129: Spm. om en oversigt over de bemyndigelser, som er indeholdt i udkastet til CAP-lovforslaget, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2611027_0007.png
om it-sikkerhed, driftssikkerhed og sikkerhed for
autenticiteten af de kundgjorte kortværk, samt om
opbevaring af en uforgængelig kopi af et udstedt
kortværk og om tilgængelighed i forhold til
tidligere gældende kort.
Det er erfaringen, at kortbilag til bekendtgørelser
kan udgøre op til flere tusinde sider ved
kundgørelse i Lovtidende, hvilket ikke skaber de
bedste rammer for brugervenligheden eller
tilgængeligheden af kortmaterialet.
§ 21, stk. 2.
Indenrigs- og boligministeren kan fastsætte
regler om etablering og drift af lokale
aktionsgrupper, der kan medvirke til
administration af denne lov.
Henlægger ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri eller indenrigs- og boligministeren
deres beføjelser efter loven til en myndighed
under det pågældende ministerium, kan
ministrene inden for deres respektive områder
fastsætte regler om adgangen til at klage over
myndighedens afgørelser, herunder om at
klage i særlige tilfælde ikke kan indbringes
for anden administrativ myndighed, og om
myndighedens adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage. Ministrene kan
endvidere fastsætte regler om indgivelse af
klage, herunder om formkrav til klagen.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan inden
for deres respektive områder efter forhandling
med vedkommende minister henlægge deres
beføjelser efter loven til en anden statslig
myndighed eller institution. Ministrene kan i
forbindelse hermed fastsætte regler om
adgangen til at klage over myndighedens eller
institutionens afgørelser, herunder om, at
klage i særlige tilfælde ikke kan indbringes
for anden administrativ myndighed, og om
myndighedens eller institutionens adgang til
at genoptage en sag, efter at der er indgivet
klage. Ministrene kan endvidere fastsætte
regler om indgivelse af klager, herunder om
formkrav til klagen.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan inden
for deres respektive områder efter forhandling
med vedkommende kommunale organisation
henlægge varetagelsen af opgaver vedrørende
støtteordninger, der er omfattet af § 1, stk. 1,
nr. 1, og støtteordninger omfattet af § 1, stk.
2, til en kommunal myndighed eller
institution. Ministrene kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at
klage over den kommunale myndigheds eller
institutions afgørelse, herunder om, at klage
ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed, og om myndighedens eller
institutionens adgang til at genoptage en sag,
efter at der er indgivet klage. Ministrene kan
endvidere fastsætte regler om indgivelse af
Videreførelse
§ 24, stk. 1.
Videreførelse
§ 24, stk. 2.
Videreførelse
§ 24, stk. 3.
Udvidet anvendelsesområde
Viderefører muligheden for, at ministrene kan
delegere varetagelsen af opgaver vedrørende støtte
til landdistriktsudvikling til kommunale
myndigheder eller institutioner, men foreslås
udvidet til at omfatte alle støtteordninger efter
lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 1, samt nationalt
finansierede støtteordninger omfattet af
lovforslagets § 1, stk. 2.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1129: Spm. om en oversigt over de bemyndigelser, som er indeholdt i udkastet til CAP-lovforslaget, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2611027_0008.png
§ 24, stk. 4.
§ 24, stk. 5.
§ 26, stk. 2.
§ 28, stk. 2.
klager, herunder om formkrav til klagen. De
pågældende ministre kan ændre afgørelserne,
uden at der foreligger klage. De pågældende
ministre bevarer deres fulde
instruktionsbeføjelse.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan fastsætte regler om, at visse afgørelser
eller dispositioner i henhold til forordninger
om forhold, der er omfattet af denne lov, kan
træffes af private juridiske personer.
Ministeren kan fastsætte regler om adgangen
til at klage over disse afgørelser, og om den
private juridiske persons adgang til at
genoptage en sag, efter at der er indgivet
klage. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om indgivelse af klage, herunder om
formkrav til klagen. Ministeren kan ændre
afgørelserne, uden at der foreligger klage.
Ministeren bevarer sin fulde
instruktionsbeføjelse.
Indenrigs- og boligministeren kan henlægge
kompetencen til at træffe afgørelse om at
indstille en ansøgning om støtte til
godkendelse hos ministeren eller at afvise
ansøgningen til den lokale aktionsgruppes
bestyrelse. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at
klage over den lokale aktionsgruppes
bestyrelses afgørelser, og om den lokale
aktionsgruppes bestyrelses adgang til at
genoptage en sag, efter at der er indgivet
klage. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om indgivelse af klager, herunder om
formkrav til klagen, og at afgørelserne kun
kan påklages for så vidt angår retlige
spørgsmål. Ministeren kan ændre
afgørelserne, uden at der foreligger klage.
Ministeren bevarer sin fulde
instruktionsbeføjelse.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan inden
for deres respektive områder fastsætte regler
om finansieringen nævnt i stk. 1.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan inden
for deres respektive områder fastsætte regler
om straf af bøde for overtrædelse eller forsøg
på overtrædelse af regler fastsat i medfør af
denne lov.
Udvidet anvendelsesområde
Viderefører ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeris mulighed efter landbrugsstøttelovens § 22,
stk. 1, og landdistriktsfondslovens § 11, stk. 3, for
at delegere visse opgaver til private juridiske
personer, men vil blive udvidet til at omfatte hele
lovforslagets anvendelsesområde.
Da der her er tale om en ny hovedlov, er det
hensigtsmæssigt, at bemyndigelsen til at fastsætte
regler og træffe beslutninger omfatter hele
lovforslagets område og ikke alene det, der er
blevet reguleret i landbrugsstøtteloven og
landdistriktsfondsloven.
Delvis videreførelse
Den foreslåede bestemmelse i § 24, stk. 5 skal ses
som en delvis videreførelse af
landdistriktsfondslovens § 11, stk. 3, idet det dog
foreslås fastsat direkte i bestemmelsen, at
indenrigs- og boligministeren alene kan henlægge
det til den lokale aktionsgruppes bestyrelse at
træffe afgørelse om at indstille en ansøgning om
støtte til godkendelse hos ministeren eller at afvise
ansøgningen.
Ministerens mulighed for at delegere sine
beføjelser efter loven bliver dermed indsnævret
sammenlignet med landdistriktsfondslovens § 11,
stk. 3, der generelt giver ministeren mulighed for at
delegere opgaver vedrørende støtteordninger til en
privat organisation.
Videreførelse
Udvidet anvendelsesområde
Bestemmelsen svarer til landbrugsstøttelovens § 24
og skovlovens § 65, stk. 3, men udvides til at
omfatte hele lovforslagets anvendelsesområde.
Da der her er tale om en ny hovedlov, er det
hensigtsmæssigt, at bemyndigelsen til at fastsætte
regler og træffe beslutninger omfatter hele
lovforslagets område og ikke alene det, der er
blevet reguleret i landbrugsstøtteloven og
skovloven.
Udvidet anvendelsesområde
Viderefører og udvider muligheden for at fastsætte
regler om straf for overtrædelse af bestemmelser
fastsat af Den Europæiske Union i skovlovens § 65,
stk. 3, til hele lovforslagets anvendelsesområde.
Da der her er tale om en ny hovedlov, er det
hensigtsmæssigt, at bemyndigelsen til at fastsætte
§ 28, stk. 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
og indenrigs- og boligministeren kan inden
for deres respektive områder fastsætte regler
om straf af bøde for overtrædelse af regler
fastsat i Den Europæiske Unions forordninger
om forhold, der er omfattet af denne lov.
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1129: Spm. om en oversigt over de bemyndigelser, som er indeholdt i udkastet til CAP-lovforslaget, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2611027_0009.png
regler og træffe beslutninger omfatter hele
lovforslagets område og ikke alene det, der er
blevet reguleret i skovloven.
§ 29, stk. 1.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte regler om, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri for nærmere
angivne sager om overtrædelse af denne lov,
regler fastsat i medfør af denne lov og regler i
Den Europæiske Unions forordninger om
forhold, der er omfattet af denne lov, der ikke
skønnes at medføre højere straf end bøde, i et
bødeforlæg kan tilkendegive, at sagen kan
afgøres uden retssag, hvis den, der har begået
overtrædelsen, erklærer sig skyldig i
overtrædelsen og erklærer sig rede til inden
en nærmere angiven frist at betale en bøde,
som angivet i bødeforlægget.
Udvidet anvendelsesområde
Viderefører landbrugsstøttelovens § 29 men
udvides til hele lovens anvendelsesområde.
Da der her er tale om en ny hovedlov, er det
hensigtsmæssigt, at bemyndigelsen til at fastsætte
regler og træffe beslutninger omfatter hele
lovforslagets område og ikke alene det, der er
blevet reguleret i landbrugsstøtteloven.
Ændringer i
anden
lovgivning
§ 32
ændring
af
landbrugsstøttel
oven
§ 35
ændring
af lov om
planter og
plantesundhed
§ 23 affattes således:
§ 23, stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan i regler, der udstedes i medfør af denne
lov, fastsætte bødestraf overtrædelse eller
forsøg herpå.
I § 13 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
”Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, at
betaling for kontrol, der udføres efter lov om
administration af den fælles landbrugspolitik
m.v., skal opkræves efter stk. 1, når
kontrollen indgår som en del af et overordnet
kontrolområde omfattet af denne lov.”
Videreførelse
Ny bemyndigelse
Det foreslås, at der i § 13 i planteloven indsættes en
ny bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
betaling for kontrol, der udføres efter lov om
administration af den fælles landbrugspolitik m.v.,
skal opkræves efter stk. 1, når kontrollen indgår
som en del af et overordnet kontrolområde omfattet
af planteloven.
9