Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2618512_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
6. september 2022
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Emma Saugmandsgaard
Øe
Sagsnr.: 2022-0030-7813
Dok.:
2540883
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1134 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1134 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. juni 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om, hvor mange ressourcer der bruges på grænsekontrol i UKA, opgjort for de seneste 3 år, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1134 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange ressourcer der bruges
på grænsekontrol i UKA, opgjort for de seneste 3 år, og vil mi-
nisteren ligeledes redegøre for sygefraværet for de seneste tre år
for personer tilknyttet grænsekontrollen samt perspektivere
dette med tal, der kan sammenlignes for resten af politiet?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Den
midlertidige, stikprøvevise grænsekontrol er løbende ble-
vet tilpasset til det enhver tid gældende trusselsbillede. Gennem
de seneste 3 år har grænseoperationen været ændret flere gange
blandt andet som følge af COVID-19-pandemien og senest
grundet Ruslands invasion af Ukraine. Dette betyder, at beman-
dingen har varieret henover den adspurgte periode.
Grænsekontrolindsatsen mod Tyskland er forankret i hhv. Ud-
lændingekontrol (UKA) Vest i Syd- og Sønderjyllands Politi
(SSJYL) og i Udlændingekontrol (UKA) Øst i Sydsjælland- og
Lolland Falsters Politi (SSLF). Anvendelsen af politiressourcer
i forbindelse med den midlertidige grænsekontrol mod Tyskland
har i årene 2019 til 2021 udgjort i størrelsesordenen 210, 216 og
216 årsværk fordelt på politibetjente og politikadetter. Hertil
kommer ca. 212 årsværk årligt i form af bistand fra Hjemme-
værnet og Forsvaret.
Anvendelsen af politiressourcer til midlertidig grænsekontrol
mod Tyskland udgør i august 2022 omkring 296 årsværk, hvor
stigningen ift. politiets hidtidige ressource-anvendelse skal ses i
lyset af, at Forsvaret som følge af krigen i Ukraine fra og med
d. 14. februar 2022 midlertidigt har trukket bistanden til politiet
og dermed indtil videre ikke bistår ved grænsekontrolindsatsen.
Det bemærkes i den forbindelse, at Syd- og Sønderjyllands Po-
liti i øjeblikket modtager assistance fra øvrige politikredse mhp.
at kunne opretholde grænsekontrolindsatsen på trods af Forsva-
rets ophør af bistand.
Det estimerede samlede årsværksforbrug til den midlertidige
grænsekontrol mod Tyskland fremgår nedenfor, jf.
tabel 1.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om, hvor mange ressourcer der bruges på grænsekontrol i UKA, opgjort for de seneste 3 år, til justitsministeren
2618512_0003.png
Tabel 1
Den estimerede bemanding ved varetagelsen af den midlertidige grænsekontrol mod Tyskland
(årsværk)
2019
Politiet i alt
Politibetjente
Politikadetter
Hjemmeværnet
Forsvaret
Total
210
139
71
89
123
423
2020
216
116
100
75
137
428
2021*
216
116
100
32
176
425
2022**
296
195
101
32
0
328
Anm.: Estimaterne omfatter årsværksforbruget ved fastlandsgrænsen til Tyskland samt ved færge-
overfarten Rødby-Puttgarden og færgeoverfarten Gedser-Rostock. Årsværkopgørelsen er baseret på
Rigspolitiets opgørelse af den effektive tid, der er anvendt til grænsekontrollen for så vidt angår poli-
tibetjente, politikadetter samt personale fra Hjemmeværnet og Forsvaret, som herefter er omregnet til
årsværk. Opgørelsen kan adskille sig fra øvrige opgørelser for Forsvarets og Hjemmeværnets tidsfor-
brug i forbindelse med grænsekontrollen afhængig af, hvilken norm der benyttes ved omregning til
årsværk. Estimaterne indeholder ikke årsværksforbruget forbundet med den intensiverede grænsekon-
trol som følge af COVID-19, der blev gennemført i varierende omfang i 2020 og 2021. Afvigelser i
sum skyldes afrundinger.
*Ressourceestimatet for 2021 indeholder ikke konsekvenserne af midlertidigt bortfald af Forsvarets
bistand fra december 2021 til januar 2022 som følge af Forsvarets midlertidige bistand til Sundheds-
styrelsen i forbindelse med udrulningen af covid-vaccinationsprogrammet.
**Ressourceestimatet for 2022 er udtryk for det nuværende ressourceforbrug pr. august 2022.
Kilde: Rigspolitiet.
Foruden den midlertidige grænsekontrol blev der d. 14. marts
2020 iværksat intensiveret grænsekontrol som følge af COVID-
19, der indebar en styrket kontrol ved alle landets væsentligste
grænseovergange
dvs. såvel indre som ydre Schengen-græn-
ser
med det formål at afvise personer uden et anerkendelses-
værdigt formål indrejse i Danmark.
Intensiteten i den intensiverede grænsekontrol mod Tyskland
har varieret under COVID-19-indsatsen under hensyn til smitte-
udbredelse og smittemutationer i udlandet og indebar i perioder
fuld kontrol af alle indrejsende. Da den intensiverede kontrol var
på sit højeste medførte den et øget ressourceforbrug samlet set i
politiet (inkl. Grønland og Færøerne) på ca. 135-200 årsværk,
såfremt indsatsen blev opretholdt et helt år. Indsatsen over tid
har varieret, og det er derfor ikke muligt at opgøre det faktiske
ressourceforbrug i politiet hverken i 2020 eller 2021 som følge
af den intensiverede grænsekontrol, og herunder ligeledes for så
vidt angår ressourceforbruget isoleret set i de to UKA’er.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at der løbende sker en vurde-
ring af indsatsen ved grænserne og behovet for en tilpasning
heraf, herunder i forhold til den aktuelle situation i Europa. Res-
sourceforbruget ændrer sig derfor løbende i både opadgående og
nedadgående retning afhængig af det faktiske situationsbillede
ved grænsen.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om, hvor mange ressourcer der bruges på grænsekontrol i UKA, opgjort for de seneste 3 år, til justitsministeren
2618512_0004.png
Rigspolitiet skal oplyse, at det ved et dataudtræk i politiets sy-
stemer ikke er muligt at opgøre fraværet for den præcise gruppe
af politibetjente og -kadetter, som varetager grænsekontrollen i
UKA. Dette skyldes, at UKA varetager flere opgaver end den
fysiske grænsekontrol ved de blå og grønne grænser, samt at
data over fravær for indlånt personale ikke opgøres hos UKA,
men hos den afgivende kreds. Besvarelsen af delspørgsmålet
vedrørende sygefravær er derfor med forbehold for, at der ikke
er tale om den præcise gruppe medarbejdere, som er angivet i
tabel 1.
I
tabel 2
ses det gennemsnitlige sygefravær for politibetjente og
politikadetter tilknyttet UKA Vest og Øst. De danske lufthavnes
grænsekontrol er ikke inkluderet i opgørelsen, da der ikke er en
decideret udlændingekontrolafdeling i de danske lufthavne.
I gennemsnit havde politibetjente og politikadetter i UKA 9,7
sygefraværsdage i 2020, 10,3 sygefraværsdage i 2021 og 6,8 sy-
gefraværsdage pr. medio 2022, jf. tabel 2.
Tabel 2
Gennemsnitligt antal sygefraværsdage i alt pr. politibetjent og politikadet
2020
UKA Vest
Politibetjente
Politikadetter
UKA Øst
Politibetjente
Politikadetter
Gennemsnitligt antal sygefraværsdage i UKA
9,5
11,9
4,5
10,1
13,5
5,6
9,7
2021
9,3
11,5
5,1
12,3
17,0
5,8
10,3
2022*
7,0
8,5
4,5
6,5
5,7
7,3
6,8
Anm.: Politibetjentelever, politikadetelever og ansatte på fleksjobordning tæller ikke med i opgørel-
sen. Kun sygefravær på planlagte arbejdsdage opgøres som sygefraværsdage.
*Opgørelse for perioden fra den 1. januar 2022 til den 30. juni 2022.
Kilde: Politiets SAP-BI
I
tabel 3
er sygefraværet for politibetjente og politikadetter op-
gjort for alle danske politikredse eksklusiv Grønland og Færø-
erne.
Sammenlignes politibetjentes sygefravær i UKA Vest med
landsgennemsnittet, ligger de 4,4 dage højere i 2020, 2,8 dage
højere i 2021 og 2,8 dage højere i 2022 (januar til juni). Politi-
betjentes fravær i UKA Vest i 2022 skyldes primært korttidssy-
gemeldinger.
Sygefraværet for politibetjente i UKA Øst ligger
sammenlig-
net med landsgennemsnittet
6,0 dage højere i 2020, 8,3 dage
højere i 2021 og præcis på gennemsnittet i 2022 (januar
juni).
Side 4/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om, hvor mange ressourcer der bruges på grænsekontrol i UKA, opgjort for de seneste 3 år, til justitsministeren
2618512_0005.png
Det højere antal sygedage i UKA Øst i 2020 og 2021 skyldes
flere langtidssygemeldte politibetjente.
Sammenlignes politikadetters sygefravær med landsgennem-
snittet, ligger sygefraværet i UKA Vest i 2020 0,4 dage højere,
0,3 dage lavere i 2021 og 0,5 dage lavere i 2022 (januar
juni),
mens sygefraværet i UKA Øst ligger 1,7 dage højere i 2020, 0,4
dage højere i 2021 og 2,3 dage højere i 2022 (januar
juni), jf.
tabel 3.
Tabel 3
Gennemsnitligt antal sygefraværsdage for alle danske politikredse, ekskl. Grønland og Færø-
erne
2020
Politibetjente
Politikadetter
7,5
3,9
2021
8,7
5,4
2022*
5,7
5,0
Anm.: Landsgennemsnitligt sygefravær, fordelt på politibetjente og politikadetter, inklusiv elever.
Kun fleksjobordning tæller ikke med i opgørelsen. Kun sygefravær på planlagte arbejdsdage opgøres
som sygefraværsdage.
*Opgørelse for perioden fra den 1. januar 2022 til den 30. juni 2022.
Kilde: Politiets SAP-BI
Side 5/5