Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2520858_0001.png
31. januar 2022
J.nr. 2022 - 1026
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 284 af 20. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om at redegøre for, at formelbaseret indkomstundtagelse effektivt kan modvirke BEPS, og at metoden er særlig relevant for CFC-beskatning af IP indkomst, som er emnet for lovforslag nr. L 89 (folketingsåret 2020-21), til skatteministeren
2520858_0002.png
Spørgsmål
I svaret på SAU alm. del
– spørgsmål 39 svarer ministeren: "Der vurderes (…) ikke at
være grundlag for at ændre CFC-reglerne, således at der i stedet indføres en formelbaseret
indkomstundtagelse som den, der skal gælde efter GloBE-reglerne. En sådan skematisk
undtagelse ville tværtimod stride mod CFC-reglernes
overordnede formål (…)". Kan mi-
nisteren bekræfte, at der i rapporten "Designing Effective Controlled Foreign Company
Rules" udgivet i 2015 af "OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project", der
gennemgår ændringer af CFC-regler, som effektivt kan modvirke erodering af skattebase
og flytning af profit (BEPS), redegøres for, at formelbaseret indkomstundtagelse effektivt
kan modvirke BEPS, og at metoden er særlig relevant for CFC-beskatning af IP ind-
komst, som er emnet for lovforslag nr. L 89 (folketingsåret 2020-21)?
Svar
Rapporten "Designing Effective Controlled Foreign Company Rules" fra 2015, som der
henvises til i spørgsmålet, indeholder en redegørelse for og vurdering af en række forskel-
lige måder, hvorpå CFC-reglerne kan udformes. Når der i spørgsmålet henvises til, at rap-
porten redegør for, at en formelbaseret indkomstundtagelse effektivt kan modvirke ero-
dering af skattebase og flytning af profit (BEPS), formodes det, at der primært sigtes til
rapportens afsnit 4.2.3.
I dette afsnit (”Excess profit analysis”) redegøres der for muligheden for at udforme
CFC-reglerne således, at der kun sker CFC-beskatning af overnormal profit, og det næv-
nes, at metoden kan være særlig relevant i relation til at imødegå BEPS-risici vedrørende
indkomst fra immaterielle aktiver. Det anføres i rapporten (pkt. 94), at en sådan formelba-
seret tilgang vil kunne have både fordele og ulemper. En ulempe er navnlig, at tilgangen
ikke tilstrækkeligt præcist målretter CFC-beskatningen til de tilfælde, hvor der faktisk er
sket en indkomstflytning.
I rapporten anbefales der ikke en bestemt tilgang, jf. rapportens punkt 73, men både skat-
teundgåelsesdirektivet og de danske CFC-regler tager udgangspunkt i den tilgang, at CFC-
indkomsten defineres med udgangspunkt i bestemte indkomstkategorier (”the categorical
analysis”,
jf. rapportens afsnit 4.2.1)
og ikke en ”Excess profit analysis”.
Det bemærkes, at det af de grunde, der er redegjort for i svaret på SAU alm. del
svar på
spm. 39, fortsat er vurderingen, at indførelse af en formelbaseret indkomstundtagelse
som den, der skal gælde efter GloBE-reglerne, ikke vil være i overensstemmelse med de
danske CFC-reglers overordnede formål.
Side 2 af 2