Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2547345_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. marts 2022
2022-1989
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 331:
Flere transportvirksomheder i grænselandet passerer hver dag den
dansk/tyske grænse for at læsse eller losse ganske få kilometer syd
for grænsen. Som følge af Vejpakkens nye regler skal chauffører
manuelt registrere symbolet for det land, som de rejser ind i efter
at have krydset en medlemsstats grænse. Det betyder, at chauffører
på disse transporter skal holde ind mange gange i løbet af en dag
og ændre landekode, da reglerne betyder, at ændringen skal foregå
ved første stop på den nærmest mulige holdeplads ved eller efter
grænsen. Vil ministeren medvirke til, at tolkningen af disse regler
gør det muligt for chaufførerne af denne type kørsler, først at
ændre landekoden når de er fremme ved det sted, de skal læsse
eller losse?
Svar:
Jeg forstår principielt godt problemstillingen i de tilfælde, hvor en
chauffør kører i pendulfart over grænsen.
Det er imidlertid min forståelse, at lovgivningen på området ikke
tillader den efterspurgte fortolkning. Jeg henholder mig i så hen-
seende til følgende vurdering, som Færdselsstyrelsen har foretaget:
”Ifølge takografforordningen artikel 34, stk. 6 og 7, skal førere af
køretøjer med en analog eller digital takograf monteret registrere
nationalitetsmærket (landekoden) for det land, som føreren kører
ind i efter at have krydset en medlemsstats grænse, ved begyndel-
sen af førerens første stop i denne medlemsstat. Dette første stop
skal foretages på den nærmest mulige holdeplads ved eller efter
grænsen.
For så vidt angår reglerne om registrering af nationalitetsmærke
ved grænsepassage i takografforordningen, er der således tale
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om ministeren vil medvirke til, at tolkningen af vejpakkens regler om, at chauffører manuelt skal registrere symbolet for det land, som de rejser ind i efter at have krydset en medlemsstats grænse, først skal at ændre landekoden når de er fremme ved det sted, de skal læsse eller losse, til transportministeren
2547345_0002.png
Side 2/2
om EU-regulering. EU-forordninger er direkte gældende i Dan-
mark.
Europa-Kommissionen har på deres hjemmeside offentliggjort to
spørgsmål og svar (Q & A) vedrørende fortolkningen af ”ved be-
gyndelsen af førerens første stop i denne medlemsstat” og ”den
nærmest mulige holdeplads ved eller efter grænsen”.
I Europa-Kommissionens Q & A anføres det, at færdselssikkerhe-
den er et af hovedformålene i køre- og hviletidsforordningen. For-
pligtelsen til at standse for at registrere grænsepassage må derfor
ikke bringe færdselssikkerheden i fare. Ifølge Kommissionen med-
fører det, at det samme parkeringsområde (rasteplads) kan være
”nærmest mulige holdeplads ved eller efter grænsen” for én fører,
men ikke for en anden fører, der passerer forbi på et andet tids-
punkt eller dato, hvor rastepladsen er fyldt.
Efter Færdselsstyrelsens opfattelse vil takograforordningens arti-
kel 34, stk. 6 og 7, ikke kunne fortolkes således, at forpligtelsen til
at registrere nationalitetsmærket ved grænsepassage først ind-
træder, når føreren er fremme ved det sted, hvor der skal ske læs-
ning eller losning, medmindre læsse- eller lossestedet er den nær-
mest mulige holdeplads ved eller efter grænsen.
Afslutningsvist kan det oplyses, at nye køretøjer fra den 21. au-
gust 2023 skal være udstyret med en intelligent takograf, version
2, som automatisk registrerer køretøjets position ved grænsepas-
sage. Endvidere er der i takografforordningen indsat bestemmel-
ser om retrofitting af takografer, således at køretøjer, der anven-
des i en anden medlemsstat, senest den 21. august 2025 skal være
udstyret med en intelligent takograf, version 2. Desuden kan det
oplyses, at førere af køretøjer med en intelligent takograf, version
2, monteret ifølge takografforordningen ikke vil være forpligtet til
at registrere nationalitetsmærket ved grænsepassage. Forpligtel-
sen til manuelt at registrere nationalitetsmærket ved grænsepas-
sage vil således være udfaset senest i august 2025”.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen