Erhvervsudvalget 2021-22
L 131
Offentligt
2564426_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
27. april 2022
Besvarelse af spørgsmål 11 ad L 131 stillet af udvalget den 24. marts
2022 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Der står i lovforslagets § 34, stk. 1, at tjenesteyderen skal sikre, at de tje-
nester, den pågældende designer og leverer, er i overensstemmelse med
kravene i denne lov og regler fastsat i medfør heraf. Er ministeren opmærk-
som på, at det ikke er forhandlerne, men forlagene, der designer e-bøgerne?
Og hvis ja, hvordan forestiller ministeren sig en straf over for forhandleren
for ikke at have designet korrekt?
Svar:
Det er et opmærksomhedspunkt, at den, der designer en e-bog, ikke nød-
vendigvis er den samme som den, der leverer e-bogen. Det er forlagene,
der designer selve e-bogen, og i nogle tilfælde er det også forlagene selv,
der leverer e-bogen til forbrugerne. Det bemærkes dog, at der i mange til-
fælde vil være tale om, at forhandleren, der leverer e-bogen til forbrugeren,
ikke er sammenfaldende med det forlag, der har designet e-bogen.
Lovforslagets § 34 har direkte ophæng i tilgængelighedsdirektivet, hvilket
betyder, at tjenesteyderens forpligtelse til at designe og levere tjenester i
overensstemmelse følger direkte af direktivet. En tjenesteyder er en fysisk
eller juridisk person, som leverer en tjeneste på EU-markedet, eller som
tilbyder at levere en sådan tjeneste til forbrugere i EU. Det følger af lov-
forslagets § 3, nr. 4, der også har direkte ophæng i direktivet.
Fordi en forhandler af e-bøger leverer en tjeneste til forbrugere, er forhand-
leren også tjenesteyder. Det betyder, at selvom forhandleren ikke selv har
designet en e-bog, har den pågældende et ansvar for, at den e-bog, som
forhandleren sælger til en forbruger, lever op til tilgængelighedskravene.
En forhandler skal ikke kunne straffes for ikke at have designet en e-bog
korrekt, når den pågældende ikke selv har designet e-bogen. Men forhand-
leren er ansvarlig for at
levere
en e-bog, der er designet i overensstemmelse
med tilgængelighedskravene.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 131 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, at det ikke er forhandlerne, men forlagene, der designer e-bøgerne, til erhvervsministeren
Det bemærkes i den forbindelse, at lovforslaget, i de tilfælde, hvor kontrol-
myndigheden konstaterer, at et produkt eller en tjeneste ikke lever op til
kravene, lægger op til, at parten vil modtage et påbud om stop af salg eller
at bringe produktet eller tjenesten i overensstemmelse med kravene. Imø-
dekommer parten påbuddet, vil der ikke blive tale om, at parten kan straffes
yderligere for, at produktet eller tjenesten ikke lever op til kravene.
Det samme gør sig gældende for e-bøger, hvilket indebærer, at hvis en for-
handler leverer en e-bog, der ikke er designet korrekt i henhold til reglerne,
vil forhandleren modtage et påbud om at bringe forholdet i orden. Efter-
kommer forhandleren påbuddet, vil denne ikke få yderligere straf. Forhol-
det kan f.eks. bringes i orden ved, at forhandleren får forlaget til at designe
e-bogen i overensstemmelse med kravene, hvorefter forhandleren kan fort-
sætte leveringen. Forholdet kan også bringes i orden ved, at forhandleren
stopper salget af e-bogen. Vælger forhandleren ikke at efterkomme påbud-
det, vil den pågældende derimod kunne have et strafansvar.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2