Transportudvalget 2021-22, Transportudvalget 2021-22, Transportudvalget 2021-22
L 62 Bilag 9, L 62 A Bilag 9, L 62 B Bilag 9
Offentligt
2497984_0001.png
Fra:
Leif Tullberg [mailto:[email protected]]
Sendt:
9. december 2021 15:33
Emne:
Transportministerens kommentar
Til Transportudvalget, stor tak for jeres vidersendelse af spørgsmålet til Transportministeren,
Som nu har svaret på min henvendelse til Transportudvalget af 23/11-21 om L 62.
Det er min oplevelse, at svaret viser, at der er endnu flere udgifter vedr. tilladelser og offentlige udgifter,
Men Transportministeren undgår at sætte pris på erhvervslivets/vognmændenes/transportørernes,
Omkostninger, ud over den faktiske omkostning til kursusudgiften.
Men Transportministeren undgår også at nævne, den store omkostning ved tabt arbejdsfortjeneste,
På grund af henholdsvis 3 kursus dage til chauffør og 5 kursusdage til vognmand/transportør..
Indløsningsafgift af varebilstilladelser 30.000 stk. af kr.1400 = 42 mio.
Det lovpligtige kursus gennemsnits pris for kursus kr. 5000 x 30.000 i alt kr.150 mio.
plus tabt arbejdsfortjeneste for do, blanding af 3 dage for chauffør og 5 dage for vognmand.
gennemsnit 4 dage pr tilladelse, 30.000 x 4 dage af kr. 1000 pr dag i alt kr.120 mio.
I alt kr.312 mio.
Herudover årlig” ekstra varebils administration 30.000 x kr.1500
= kr.45 mio.
Der pålægges erhvervslivet og i sidste ende kunderne, samt stort kaos i den danske distribution,
Det vil jeg gerne at Transportudvalget hjælper med at få opklaret via Transportministeren.
Herudover er Færdselsstyrelsen nu kommet frem til at de nævnte 1400 tilladelser,
Beskriver de nu som vognmænd der hver især vil søge 4 tilladelser, så de 1400 bliver til 4x 1400
tilladelser.
Der er stadig et meget stort trin op til mit skøn på 30.000 varebilstilladelser som skal udstedes hvis 11kg´s
reglen bliver fjernet,
jeg mener at det tyndt at Færdselsstyrelsen skal presses,
For at komme med de tydelige oplysninger, til de politikere der skal træffe de meget alvorlige
beslutninger,
Der påvirker de mange tusinde små selvstændige vognmænd, som ikke har noget offentligt talerør ..
Samt de voldsomme ekstraomkostninger til det danske erhvervsliv.
Må jeg minde om at i Transportministerens lovforslag nr. L. 62 side 17/18/19 ikke kunne nævne en
eneste positiv konsekvens/mindre udgifter
Ved dette lovforslag.
BH. Leif Tullberg 50 år i dansk transport…