Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 145
Offentligt
2543164_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 14. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 4 til L 145 til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 4 til L 145:
Vil ministeren redegøre for, hvordan ministerens lovforslag adskiller sig fra EU-rå-
dets direktiv om midlertidig beskyttelse – særligt i forhold til lovforslagets person-
kreds?
Svar:
1.
Spørgsmålet om, hvilke personer der er omfattet af direktivet om midlertidig be-
skyttelse, er reguleret i artikel 2 i Rådets gennemførelsesafgørelse af 4. marts 2022
om konstatering af massetilstrømning af fordrevne personer fra Ukraine i henhold
til direktivet om midlertidig beskyttelse.
Det fremgår af EU-rådsafgørelsens artikel 2, stk. 1, at afgørelsen finder anvendelse
på følgende personer, der den 24. februar eller senere er blevet fordrevet fra Ukra-
ine som følge af de russiske væbnede styrkers militære invasion:
a) ukrainske statsborgere med bopæl i Ukraine inden den 24. februar 2024
b) statsløse personer og statsborgere fra andre lande end Ukraine, som inden
den 24. februar 2024 var omfattet af international beskyttelse eller tilsva-
rende national beskyttelse i Ukraine
c) familiemedlemmer til de i litra a) og b) nævnte personer.
Det fremgår videre af artikel 2, stk. 2, at medlemsstaterne anvender enten denne
afgørelse eller tilstrækkelig beskyttelse i henhold til deres nationale ret i forhold til
statsløse personer og statsborgere fra andre tredjelande end Ukraine, som kan be-
vise, at de havde lovligt ophold i Ukraine inden den 24. februar 2022 på grundlag af
en gyldig permanent opholdstilladelse udstedt i overensstemmelse med ukrainsk
ret, og som ikke kan vende tilbage til deres hjemland eller hjemregion under sikre
og varige forhold.
15. marts 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Ministersekretariatet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 4274
1936869
Side
1/3
L 145 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om ministeren vil redegøre for, hvordan ministerens lovforslag adskiller sig fra Rådets direktiv om midlertidig beskyttelse, særlig i forhold til lovforslagets personkreds, til udlændinge- og integrationsministeren
Det fremgår yderligere af artikel 2, stk. 3, at medlemsstaterne også kan anvende
afgørelsen på andre personer, herunder statsløse personer og statsborgere fra an-
dre tredjelande end Ukraine, der havde lovligt ophold i Ukraine, og som ikke kan
vende tilbage til deres hjemland eller hjemregion under sikre og varige forhold.
Det fremgår af betragtning nr. 14 til EU-Rådsafgørelsen, at medlemsstaterne kan
udvide den midlertidige beskyttelse til yderligere kategorier af fordrevne personer
ud over dem, som rådsafgørelsen finder anvendelse på, hvis disse personer er for-
drevet af de samme grunde og fra det samme hjemland eller den samme hjemre-
gion som omhandlet i afgørelsen. I den forbindelse bør medlemsstaterne overveje
at udvide den midlertidige beskyttelse til personer, der flygtede fra Ukraine kort tid
før den 24. februar 2022, efterhånden som spændingerne tog til, eller som befandt
sig på Unionens område (f.eks. på ferie eller i arbejdsøjemed) lige før nævnte dato,
og som på grund af den væbnede konflikt ikke kan vende tilbage til Ukraine.
2.
Det fremgår af lovforslagets § 1, at der efter ansøgning kan meddeles opholdstil-
ladelse til en udlænding, der er fordrevet fra Ukraine i følgende tilfælde:
1) Udlændingen er ukrainsk statsborger og er den 24. februar 2022 eller se-
nere udrejst af Ukraine, hvor den pågældende på tidspunktet for udrejsen
havde bopæl.
2) Udlændingen havde den 24. februar 2022 status som flygtning i Ukraine og
er den 24. februar 2022 eller senere udrejst af Ukraine.
3) Udlændingen er ukrainsk statsborger eller havde den 24. februar 2022 sta-
tus som flygtning i Ukraine og opholdt sig eller havde opholdstilladelse i
Danmark den 24. februar 2022.
Det fremgår videre af lovforslagets § 2, stk. 1, at der efter ansøgning kan meddeles
opholdstilladelse til følgende:
1) En udlænding over 18 år, som samlever på fælles bopæl i ægteskab eller i
fast samlivsforhold af længere varighed med en udlænding over 18 år med
opholdstilladelse efter § 1.
2) Et ugift mindreårigt barn af en udlænding med opholdstilladelse efter § 1
eller nr. 1.
3) En udlænding, der har nær familiemæssig tilknytning til en udlænding med
opholdstilladelse efter § 1, og som forud for udrejsen fra Ukraine har delt
husstand med den pågældende og må anses for at have været under den
pågældendes forsørgelse.
4) En udlænding, der uden for de tilfælde, der er nævnt i nr. 1-3, har etableret
et beskyttelsesværdigt familieliv med en udlænding med opholdstilladelse
efter § 1, og som samlever på fælles bopæl med denne.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, 3 og 4,
kan kun gives, hvis familielivet og forsørgelsesforholdet bestod den 24. februar
2022.
Side
2/3
L 145 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om ministeren vil redegøre for, hvordan ministerens lovforslag adskiller sig fra Rådets direktiv om midlertidig beskyttelse, særlig i forhold til lovforslagets personkreds, til udlændinge- og integrationsministeren
3.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, pkt. 2.1.2, at persongruppen i lov-
forslagets § 1 i vidt omfang svarer til persongruppen i EU-Rådets gennemførelses-
afgørelse.
Lovforslagets § 1 omfatter imidlertid på den ene side ikke den personkreds, som er
anført i EU-Rådsafgørelsens artikel 2, stk. 2. På den anden side omfatter lovforsla-
gets § 1, nr. 3, en personkreds, som ikke er omfattet af de kategorier af personer,
som EU-medlemsstaterne er forpligtet til at give midlertidig beskyttelse i medfør af
direktivet, jf. det ovenfor anførte om betragtning nr. 14 til EU-Rådsafgørelsen.
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
3/3