Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3848 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2022-88
Den 31. januar 2022
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 22. februar 2022
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2022 (udkast til kommenteret
dagsorden) ........................................................................................................................................2
2. Styrket kollektivt beredskab, indsatskapacitet og modstandsdygtighed over for fremtidige
kriser .................................................................................................................................................4
3. Artikel 7-procedure (Polen) ..........................................................................................................6
4. Konferencen om Europas Fremtid ...............................................................................................9
1
Rådsmøde nr. 3848 (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/2-22
2523409_0002.png
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2022 (udkast til
kommenteret dagsorden)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 forventes udkastet til kommenteret dagsorden for
mødet i Det Europæiske Råd den 24.
25. marts præsenteret og drøftet. Udkastet til kommenteret dagsorden
foreligger endnu ikke, og dagsordenen for mødet er fortsat under overvejelse. På nuværende tidspunkt er forventningen,
at der på mødet i Det Europæiske Råd den 24.
25. marts vil være en drøftelse sikkerhed og forsvar med forventet
endossering af EU’s strategiske kompas. Derudover forventes en drøftelse af
økonomisk genopretning, det europæiske
semester og den sociale dagsorden samt det indre marked og industripolitik. Der forventes også en statusdrøftelse af
Covid-19.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd den 24.
25. marts 2022. I henhold til
forretningsordenen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender)
møderne i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 forventes udkastet til kommenteret
dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd den 24.
25. marts præsenteret og drøftet. Udkastet
til kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke, og dagsordenen for mødet er fortsat under
overvejelse. På nuværende tidspunkt er forventningen, at der på mødet i Det Europæiske Råd den
24.
25. marts vil være en drøftelse af sikkerhed og forsvar
med forventet endossering af EU’s
strategiske kompas. Derudover ventes en drøftelse af økonomisk genopretning, europæisk
semester og den sociale dagsorden samt det indre marked og industripolitik. Der forventes også
en statusdrøftelse af Covid-19.
Det må forventes, at dagsordenen kan blive justeret frem mod mødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 24.
25. marts 2022
ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget,
for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at
Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet,
2
Rådsmøde nr. 3848 (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/2-22
der vil kunne få sådanne konsekvenser. Konsekvenserne af disse vil først kunne vurderes, når der
foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes
holdninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandskabets præsentation af udkastet til kommenteret dagsorden til
efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3848 (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/2-22
2523409_0004.png
2. Styrket kollektivt beredskab, indsatskapacitet og modstandsdygtighed over for
fremtidige kriser
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 forventes en drøftelse af styrket kollektivt
beredskab, indsatskapacitet og modstandsdygtighed (resiliens) over for fremtidige kriser. Formandskabet har lagt
op til en generel drøftelse. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke nærmere oplysninger om fokus for drøftelsen.
2. Baggrund
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 forventes der en drøftelse af styrket
kollektivt beredskab, indsatskapacitet og modstandsdygtighed (resiliens) over for fremtidige
kriser. Formandskabet har lagt op til en generel drøftelse. Der foreligger på nuværende tidspunkt
ikke nærmere oplysninger om fokus for drøftelsen.
3. Formål og indhold
På rådsmødet ventes en drøftelse af styrket kollektivt beredskab, indsatskapacitet og
modstandsdygtighed (resiliens) over for fremtidige kriser.
Rådet for almindelige anliggender vedtog den 23. november 2021 rådskonklusioner om styrket
kollektivt beredskab, indsatskapacitet og modstandsdygtighed (resiliens) over for fremtidige
kriser. Det Europæiske Råd hilste i dets konklusioner fra 16. december rådskonklusionerne
velkommen. Rådskonklusionerne fra Rådet for almindelige anliggender samt Det Europæiske
Råds konklusioner opfordrer Rådet til at tage arbejdet videre og regelmæssigt drøfte emnet.
Der er generelt stort europæisk fokus på modstandsdygtighed (”resilience”).
Modstandsdygtighed fremhæves således som en særskilt prioritet i det franske
formandskabsprogram med vægt på at arbejde på Rådets integrerede ordninger for politisk
kriserespons (IPCR). Kommissionen lægger i dets arbejdsprogram for 2022 ligeledes vægt på at
opbygge en modstandsdygtig Union.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget, for samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Såfremt
drøftelsen følges op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, vil det kunne
få sådanne konsekvenser. Konsekvenserne af heraf vil først kunne vurderes, når der foreligger
konkrete forslag.
4
Rådsmøde nr. 3848 (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/2-22
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes at medlemslandene vil hilse drøftelsen velkommen, idet der er et generelt fokus på
at styrke det kollektive beredskab, indsatskapaciteten og modstandsdygtigheden over for
fremtidige kriser. Idet det nærmere fokus for drøftelsen endnu ikke foreligger, kendes andre
landes holdninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter det fortsatte arbejde med at styrke europæisk kollektivt beredskab,
indsatskapacitet og modstandsdygtighed over for fremtidige kriser, idet forfølgelsen af styrket
modstandsdygtighed bør ske med respekt for nationale kompetencer og uden at være på
bekostning af princippet om en åben økonomi.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusioner om styrket kollektivt beredskab, indsatskapacitet og modstandsdygtighed over
for fremtidige kriser blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 18. november 2021.
5
Rådsmøde nr. 3848 (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/2-22
2523409_0006.png
3. Artikel 7-procedure (Polen)
KOM (2017) 0835
Revideret notat
1. Resumé
I december 2017 aktiverede Europa-Kommissionen proceduren efter EU-traktatens artikel 7, stk. 1, over for
Polen. Baggrunden er, at den polske regering har gennemført en række retsreformer, som ifølge Kommissionen
udgør en systemisk trussel mod retsstatsprincippet, der er en
af EU’s
grundlæggende værdier. Sagen er under
løbende behandling i Rådet (almindelige anliggender) og på rådsmødet den 22. februar 2022 forventes Rådet at
gennemføre en femte høringssession af Polen.
2. Baggrund
Kommissionen besluttede i december 2017 at aktivere artikel 7, stk. 1, i Traktaten om den
Europæiske Union (TEU) over for Polen. Baggrunden er, at den polske regering har gennemført
en række retsreformer, som ifølge Kommissionen udgør en systemisk trussel mod det
grundlæggende retsstatsprincip. Det var første gang, at proceduren i TEU artikel 7 blev aktiveret
over for et medlemsland.
Hovedpunkterne i kritikken fra Kommissionen
som deles af et flertal af medlemslandene
vedrører særligt den politiske indflydelse på det polske retssystem. Den er konkret kommet til
udtryk i form af bl.a. udskiftning af dommere gennem fremskyndet pensionering og politisk
indflydelse på dommerudnævnelser i Polen. Kommissionen vurderer, at reformerne samlet set
risikerer at skabe tvivl om det polske retsvæsens uafhængighed. Et flertal af medlemslande har
bakket op om Kommissionen og har løbende tilkendegivet deres bekymring over
retsstatssituationen i Polen.
Første del af proceduren efter artikel 7, stk. 1, er en høringsproces af Polen i Rådet (almindelige
anliggender). Fire høringssessioner er blevet gennemført i hhv. juni, september og december
2018 samt i juni 2021. Rådet er desuden blevet orienteret af Kommissionen om status på sagen
en række gange - senest i december 2021.
Den polske forfatningsdomstol, hvis uafhængighed kan betvivles som følge af de polske
retsreformerne, har i afgørelserne af 14. juli og 7. oktober 2021 slået fast, at visse grundlæggende
bestemmelser i EU-traktaten, herunder særligt TEU artikel 19, stk. 1, andet afsnit, om adgang til
domstolsprøvelse og effektiv retsbeskyttelse, ikke er forenelige med den polske forfatning.
Afgørelsen stiller dermed spørgsmål ved domstolenes uafhængighed, som er en grundlæggende
forudsætning i en retsstat. Kommissionen har på den baggrund besluttet at indlede en ny
traktatkrænkelsessag mod Polen den 22. december 2021.
Afgørelsen indskriver sig samtidig i den generelle udvikling på retsstatsområdet i Polen, som er
blevet gradvist forværret i de seneste år. Det gælder ikke mindst disciplinærsanktionerne mod
polske dommere, der f.eks. udtrykker offentlig kritik af ændringerne i det polske retsvæsen, eller
som træffer beslutninger, der er påkrævede for at håndhæve EU-retten.
Artikel 7 i Traktaten om Den Europæiske Union
Proceduren indebærer, at Rådet på begrundet forslag af en tredjedel af medlemslandene, Europa-
Parlamentet eller Europa-Kommissionen med et flertal på fire-femtedele af sine medlemmer
6
Rådsmøde nr. 3848 (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/2-22
2523409_0007.png
(minus det pågældende land, dvs. aktuelt 21 medlemslande), og efter godkendelse af Europa-
Parlamentet, kan fastslå, at der er en klar fare for, at et medlemsland groft overtræder de
grundlæggende værdier, der er nævnt i TEU art. 2. Inden da hører Rådet det berørte
medlemsland og kan efter samme fremgangsmåde rette henstillinger til medlemslandet.
Det Europæiske Råd kan ligeledes ved enstemmighed og på forslag af en tredjedel af
medlemslandene eller Kommissionen og efter godkendelse fra Europa-Parlamentet
og efter at
have opfordret dette medlemsland til at fremsætte sine bemærkninger
fastslå, at et
medlemsland groft og vedvarende overtræder værdierne nævnt i TEU art. 2. Hvis en grov og
vedvarende overtrædelse måtte blive fastslået af Det Europæiske Råd, kan Rådet med kvalificeret
flertal beslutte at suspendere visse af medlemslandets rettigheder, herunder dets stemmeret.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 forventes en høringssession om
retsstatssituationen i Polen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande har løbende udtrykt bekymring over retsstatssituationen i Polen på
rådsmøderne og formået at fastholde sagen på dagsordenen. Enkelte lande har været mere
tilbageholdende eller har
for ganske fås vedkommende
støttet Polen i sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er meget bekymret over retsstatssituationen i Polen og er generelt enig i
Kommissionens kritikpunkter af Polens retsreformer. Regeringen har løbende udtrykt sin
bekymring i Rådet og i forbindelse med bilaterale møder med repræsentanter for den polske
regering.
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemslande lever op
til EU’s grundlæggende værdier,
herunder
demokrati og retsstatsprincippet. EU’s grundlæggende værdier
er afgørende for
legitimiteten og effektiviteten af EU-samarbejdet, herunder eksempelvis også hvad angår det
indre marked. Dertil kommer, at danske borgere, lønmodtagere og virksomheder har konkret
interesse i et velfungerende og uafhængigt retsvæsen i Polen.
7
Rådsmøde nr. 3848 (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/2-22
2523409_0008.png
Regeringen bakker derfor aktivt op om, at man gennemfører fortsatte høringssessioner af Polen
under artikel 7-proceduren i Rådet for at opretholde det politiske pres.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. december
2021.
8
Rådsmøde nr. 3848 (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/2-22
2523409_0009.png
4. Konferencen om Europas Fremtid
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat.
1. Resumé
Konferencen har nu afholdt tre plenarforsamlinger, senest d. 21.-22. januar 2022, hvor der blev drøftet 90
anbefalinger fra de europæiske borgerpaneler 2 og 3. Næste plenarforsamling er d. 11.-12. marts 2022, hvor de to
resterende europæiske borgerpaneler forudses at fremlægge deres anbefalinger. Dernæst afholdes plenarforsamlinger
d. 25.-26. marts og den 8.-9. april 2022 og en afsluttende event på europadagen i år. Der foreligger på nuværende
tidspunkt ikke detaljerede oplysninger om den kommende drøftelse på rådsmødet, men forventningen er, at
formandskabet vil orientere om den seneste udvikling.
2. Baggrund
Konferencen om Europas fremtid udspringer bl.a. af et løfte, som kommissionsformand Ursula
von der Leyen afgav i forbindelse med udpegningen af den nye EU-Kommission i 2019. Det var
oprindeligt planen, at Konferencen skulle være lanceret i foråret 2020, men starten måtte
udskydes pga. COVID-19. Rådet, Europa-Parlamentet og EU-Kommissionen offentliggjorde
deres ønsker og forventninger til Konferencen sidste år, og efter lang tids forhandlinger blev de
tre institutioner enige om rammerne for Konferencen. Formændene for Rådet, Europa-
Parlamentet og EU-Kommissionen underskrev d. 10. marts 2021 en fælles erklæring, som bl.a.
fastsatte tidsrammen og den overordnede struktur for Konferencen.
Forud for Konferencens officielle åbningsceremoni d. 9. maj 2021 i Strasbourg blev
Konferencens centrale, digitale platform for borgerdialogerne lanceret d. 19. april. Efterfølgende
er der blevet afholdt en borgerbegivenhed i Lissabon d. 17. juni med deltagelse af
medlemslandenes borgerrepræsentanter. Derudover er der blevet afholdt tre plenarforsamlinger
hhv. d. 19. juni og 23. oktober 2021 samt senest d. 21.-22. januar 2022 i Strasbourg, hvor to
europæiske borgerpaneler fremlagde 90 anbefalinger.
Næste plenarforsamling finder sted d. 11.-12. marts 2022, hvor de to resterende europæiske
borgerpaneler forudses at fremlægge deres anbefalinger. Derudover forudses afholdelse af
plenarforsamlinger d. 25.-26. marts og den 8.-9. april 2022. Parallelt ventes der afholdt møder i
de europæiske borgerpaneler. Dertil kommer, at hele Konferencen understøttes af den samtidige
gennemførelse af nationale debatter om Europas fremtid. I Danmark har Europa-Nævnet
bevilget 3,8 millioner kroner til afholdelse af yderligere 188 arrangementer over hele landet med
tilknytning til Konferencen.
Danmark har været blandt initiativtagerne til et fælles indspil til Konferencen i form af et non-
papir sammen med 11 andre medlemslande, som deler de danske ambitioner om, at
Konferencen skal fokusere på at fremme et effektivt EU, der leverer konkrete, politiske
resultater til gavn for borgerne. Non-papiret fastslår desuden, at Konferencen bl.a. også bør have
til formål at øge EU’s demokratiske legitimitet, herunder gennem øget åbenhed om EU’s
lovgivningsarbejde samt ved at overveje muligheder for at styrke de nationale parlamenters rolle i
EU’s daglige arbejde.
Derudover er Danmark
sammen med Nederlandene og Tyskland
hovedinitiativtager i en
åbenhedsalliance, der blev lanceret den 23. september 2021 ved en såkaldt åbenhedspledge, som
9
Rådsmøde nr. 3848 (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/2-22
2523409_0010.png
samtlige medlemslande har tilsluttet sig, foruden EU-Kommissionen, en række medlemmer af
Europa-Parlamentet og Den Europæiske Ombudsmand.
3. Formål og indhold
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke detaljerede oplysninger om den kommende drøftelse
på rådsmødet. Det er dog den foreløbige forventning, at formandskabet vil orientere om den
seneste udvikling i Konferencen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog resolutioner i både januar og juli 2020 om dets ønsker og
forventninger til Konferencen. Parlamentet lagde her op til, at Konferencen beskæftiger sig med
en bred vifte af emner, heriblandt også en række institutionelle spørgsmål om blandt andet
gennemførelse af transnationale lister ved valg til Europa-Parlamentet og udvælgelsen af
spidskandidater til posten som kommissionsformand. Europa-Parlamentet tilsluttede sig den 4.
marts 2021 fælleserklæringen om rammerne for Konferencen, som formændene for Rådet,
Europa-Parlamentet og Kommissionen underskrev den 10. marts 2021.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Konferencen om Europas fremtid ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Det kan dog ikke udelukkes, at den afsluttende rapport på Konferencen vil
indeholde målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne medføre omtalte konsekvenser,
såfremt de følges op med konkrete forslag til beslutninger. Konsekvenserne af disse kan først
vurderes, når de konkrete forslag foreligger.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det vides endnu ikke, hvad der bliver fokus for drøftelserne på rådsmødet den 22. februar 2022.
Det er dog forventningen, at medlemslandene vil tage formandskabets status på den seneste
udvikling til efterretning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens holdning er, at Konferencen så vidt muligt bør fokusere på et politisk indhold og
levering af konkrete, politiske resultater via EU-samarbejdet inden for rammerne af de
strategiske prioriteter, som Det Europæiske Råd tidligere har vedtaget, og den eksisterende
Traktat. Samtidig bør Konferencens fokus på institutionelle reformer begrænses.
Regeringen vil desuden arbejde for at fremme horisontale målsætninger som en styrkelse af
nationale parlamenters rolle og øget åbenhed omkring EU’s lovgivningsarbejde. Endvidere er det
en prioritet for regeringen, at borgerne inddrages mest muligt, og at de nationale parlamenter har
en stærk, selvstændig rolle i Konferencen.
10
Rådsmøde nr. 3848 (almindelige anliggender) den 22. februar 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 22/2-22
2523409_0011.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 20. januar 2022.
11