Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3850 - RIA Bilag 1
Offentligt
2529945_0001.png
Samlenotat
vedrørende de sager under Udlændinge- og Integrationsministeriets ressort, der behandles på
indenrigsdelen af rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3. marts 2022
7. Politisk styring af Schengenområdet: Revision af Schengengrænsekodeks. S. 3
KOM dokument:
2021/0428 (COD)
= Orienterende debat
8. Politisk styring af Schengenområdet: Schengenområdets generelle tilstand. S. 10
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
9. Politisk styring af Schengenområdet: Forordning om Schengenevaluerings- og overvågnings-
mekanismen. S. 13
KOM dokument:
KOM(2021) 278 final
= Generel indstilling
10. Asyl- og migrationspagten: Status på fremskridt. S. 20
KOM dokument foreligger ikke
= Fremskridtsrapport
11. Nyt forslag til omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse
af "Eurodac" til sammenligning af biometriske oplysninger med henblik på en effektiv anven-
delse af forordning (EU) XXX/XXX [forordningen om asylforvaltning og migrationsstyring] og
forordning (EU) XXX/XXX [genbosætningsforordningen], identificering af en tredjelands-
Side
1/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
statsborger eller en statsløs person med ulovligt ophold og om medlemsstaternes retshåndhæ-
vende myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om sammenligning med Eu-
rodacoplysninger med henblik på retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
2018/1240 [ETIAS-forordningen] og (EU) 2019/818 [interoperabilitets-forordningen]
(”Euro-
dac-forordningen”). S. 24
KOM dokument:
(2020) 614 final
= Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet for indre anliggender den 3. marts 2022,
men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på generel ind-
stilling.
Side
2/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0003.png
7. Politisk styring af Schengenområdet: Revision af Schengengrænsekodeks
KOM dokument:
2021/0428 (COD)
= Orienterende debat
Nyt notat
Sagen er omfattet af retsforbeholdet, idet der dog er tale om en udbygning af Schengenreglerne
1
.
1. Resumé
Formandskabet lægger overordnet op til drøftelse af den politiske styring af Schengenområdet. Un-
der nærværende dagsordenspunkt lægger formandskabet op til drøftelse af Kommissionens forslag
til revision af Schengengrænsekodeks. Kommissionen har d. 14. december 2021 fremsat forslag til
revision af Schengengrænsekodeks. Schengengrænsekodeks indeholder bl.a. reglerne for midlertidig
genindførelse af grænsekontrol. Kommissionen har i sin Schengenstrategi fra juni 2021 signalleret,
at man ønsker et opgør med den længerevarende midlertidige genindførelse af grænsekontrol i visse
medlemsstater. Kommissionens forslag til revision af Schengengrænsekodeks viderefører muligheden
for midlertidig genindførelse af grænsekontrol ved alvorlige trusler mod den offentlige orden eller
den indre sikkerhed. Der indføres dog en række nye regler for over tid at forøge rapporterings- og
dokumentationskravene ved midlertidig genindførelse af grænsekontrol ud fra et styrket proportio-
nalitetsprincip. Forslaget indeholder endvidere nye bestemmelser vedr. politikontrol i grænsenære
områder og afvisning i nærheden af indre Schengengrænser af udlændinge uden lovligt ophold samt
om håndtering af epidemier og instrumentalisering af migranter. Rådsmødet d. 3. marts 2022 udgør
den første formelle drøftelse af Kommissionens forslag. Fokus i drøftelserne ventes især at være på
reglerne om indre grænser og instrumentalisering af migranter, herunder spørgsmålet om fysiske
barrierer. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Danmark deltager
i Schengensamarbejdet på mellemstatsligt grundlag og forslaget vurderes ikke i sig selv at have sam-
funds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
vil skulle nærmere vurderes.
2. Baggrund
Kommissionen udsendte den 2. juni 2021, i forlængelse af forslaget til Migrations- og Asylpagten fra
september 2020, en meddelelse om en ny Schengenstrategi. Ifølge meddelelsen ville Kommissionen
i fjerde kvartal af 2021 fremlægge forslag til reform af Schengengrænsekodeks. Kommissionen har
d. 14. december fremsat sit forslag til revideret Schengengrænsekodeks.
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
1
Forslaget til forordning er fremsat efter Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V. Proto-
kollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foranstaltningerne
ikke vil være bindende for og ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”). Da forordningen imidlertid udgør en videreud-
vikling af Schengenreglerne, træffer Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark
vil gennemføre forordningen i dansk ret, jf. protokollens artikel 4.
Side
3/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0004.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 77, stk. 2, litra (b og litra e) samt artikel 79, stk. 2 i Trak-
taten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF).
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af foranstalt-
ninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge artikel 2 i protokollen er ingen
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de
ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”). Da forordningen udbygger Schengenreglerne,
skal Danmark imidlertid i henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling inden seks måneder
efter Rådets vedtagelse træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk
ret. Såfremt Danmark tilslutter sig forordningen, skabes en mellemstatslig forpligtelse mellem Dan-
mark og de øvrige medlemsstater og associerede Schengenlande, der er bundet af forordningen.
Forslaget til revision af Schengengrænsekodeks skal vedtages efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Grund- og nærhedsnotat
Grund- og nærhedsnotat oversendes i overensstemmelse med fristen herfor.
3. Formål og indhold
Schengengrænsekodeks indeholder bestemmelser med henblik på at sikre, at personer ikke kontrol-
leres ved passage af de indre grænser mellem EU-medlemsstater og fastsætter endvidere bl.a. regler
for udøvelse af grænsekontrol af personer, der passerer de ydre grænser.
Midlertidig genindførelse af grænsekontrol
Kommissionens meddelelse om en ny Schengenstrategi anfører, at flere medlemsstater, herunder
Danmark, har genindført midlertidig grænsekontrol siden 2015/16. Genindførelse af kontrol ved de
indre grænser har ifølge Kommissionen
”været et problem i adskillige år, også længe før Covid-19-
pandemien startede”. Den kontinuerlige kontrol ved de indre grænser siden 2015
i nogle lande og i
Danmark siden januar 2016 har ifølge Kommissionen givet anledning til at sætte fokus på behovet
for øget koordination på EU-niveau med hensyn til disse kontroller ved de indre grænser for at sikre,
at de står i et rimeligt forhold til formålet.
Kommissionen bemærker videre, at ”det er af helt afgørende betydning for Den Europæiske Union
som helhed at genoprette Schengenområdet
som et område uden kontrol ved de indre grænser”. Kom-
missionen henviser til, at både Europa-Parlamentet
og Det Europæiske Råd ”har anerkendt dette og
opfordret til at genetablere et normalt fungerende Schengenområde”.
Kommissionens forslag til revision af Schengengrænsekodeks af 14. december 2021 viderefører mu-
ligheden for midlertidig genindførelse af grænsekontrol ved alvorlige trusler mod den offentlige or-
den eller den indre sikkerhed. Der indføres dog en række nye bestemmelser om bl.a. risikoanalyser
og vurderinger af konsekvenser for grænseregioner. Kommissionen anfører, at forslaget sigter på over
Side
4/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
tid at forøge dokumentations- og rapporteringskravene ved midlertidig genindførelse af grænsekon-
trol ud fra et styrket proportionalitetsprincip. Der indgår i forslaget en ikke-udtømmende liste over
mulige trusler, som grænsekontrol midlertidigt kan genindføres på baggrund af. Listen omfatter se-
kundære bevægelser såvel som terrorisme og organiseret kriminalitet, sundhedskriser og større inter-
nationale begivenheder.
Tidsperioder for midlertidig genindførelse af grænsekontrol
Mht.
normalproceduren
der har været anvendt af Danmark siden 2017
fastholdes den nugældende
tidsperiode på maksimalt seks måneder. Der foreslås samtidig indført en ny mulighed for forlængelse
til i alt to år. Hvis en medlemsstat finder, at en ekstraordinær situation nødvendiggør grænsekontrol i
mere end to år, kan den informere Kommissionen herom. Normalproceduren finder sted, hvis der er
tale om en forudsigelig trussel, hvor den midlertidige grænsekontrol kan varsles på forhånd.
Forslaget udvider muligheden for midlertidig genindførelse af grænsekontrol under den såkaldte
ha-
steprocedure.
Denne procedure giver i dag mulighed for at genindføre grænsekontrol ved de indre
grænser i et begrænset tidsrum på højst ti dage, hvis en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller
den indre sikkerhed i en medlemsstat kræver øjeblikkelig handling. Der er mulighed for forlængelse
op til to måneder under gældende regler. Med forslaget vil grænsekontrol under hasteproceduren
kunne genindføres i en måned med mulighed for forlængelse op til tre måneder.
Nye krav
Kommissionens forslag indeholder en række nye bestemmelser i relation til styrket proportionalitet
og nødvendighed af midlertidig kontrol ved de indre grænser samt afrapportering i den forbindelse.
Disse krav vil
ikke
forhindre en midlertidig genindførelse af grænsekontrol, hvis en medlemsstat vur-
derer midlertidig genindførelse nødvendig. Disse nye krav angår bl.a. følgende:
Der skal ved genindførelse redegøres for påvirkning af grænseregioner i forhold til sociale og
økonomiske forbindelser.
Der skal ved forlængelser redegøres detaljeret for, hvorfor anvendelse af alternative foranstalt-
ninger som politikontrol, samarbejde med politi i nabolande og den nye afvisningsprocedure ikke
er tilstrækkelig for at imødegå en trussel.
Ved forlængelse efter seks måneder skal der fremsendes en risikoanalyse, som bl.a. skal beskrive
en trussels forventede varighed. Hvis grænsekontrollen begrundes i sekundære bevægelser, skal
risikoanalysen indeholde information om størrelsesorden og trends.
Nuværende bestemmelser om rapporteringsforpligtelser ved ophævelse af intern grænsekontrol
udvides til også at omfatte krav om rapporter en gang årligt, hvis grænsekontrollen opretholdes
længere end et år.
Der lægges i forslaget op til, at Kommissionen skal vedtage en skabelon for notifikationer om mid-
lertidig genindførelse af grænsekontrol for at sikre sammenlignelighed i informationer fra medlems-
landene. Det fremgår af forslaget, at ”de nye forpligtelser vedr. risikovurderinger, skabelon for noti-
fikationer og rapportering såvel som nye opgaver vedr. alternative foranstaltninger kan føre til en
Side
5/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0006.png
situation, hvor den overordnede byrde for medlemsstater ikke reduceres og i visse tilfælde endda
forøges”.
Udtalelser fra Kommissionen
Under de nuværende regler kan Kommissionen afgive en udtalelse, hvis den har betænkeligheder
med hensyn til, hvorvidt den planlagte midlertidige genindførelse af grænsekontrol ved de indre
grænser er nødvendig og står i et rimeligt forhold til truslen.
Det fremgår i forslaget som et nyt element, at Kommissionen
skal
afgive en udtalelse om nødvendig-
hed og proportionalitet, hvis grænsekontrol genindføres i mere end 18 måneder. Det fremgår videre,
at en medlemsstat skal ”tage hensyn” til Kommissionens udtalelse,
hvis grænsekontrollen efter nor-
malproceduren forlænges i mere end to år. Det fremgår af forslagets betragtninger, at en udtalelse
ikke påvirker Kommissionens mulighed for på ethvert tidspunkt at indlede en traktatkrænkelsessag
2
.
Ny rådsprocedure for intern grænsekontrol ved alvorlige trusler for Schengenområdet
Der foreslås en ny rådsprocedure for midlertidig genindførelse af grænsekontrol for at sikre et fælles
svar ved indre grænser i situationer, hvor der foreligger en alvorlig trussel mod den offentlige orden
eller indre sikkerhed mod ”et flertal af medlemslandene”. Medlemsstater kan i sådanne situationer
gives mulighed for at genindføre midlertidig grænsekontrol i perioder af seks måneder, så længe trus-
len foreligger. Det anføres, at denne procedure bl.a. vil kunne anvendes ved epidemier, men den
vurderes at have videre anvendelsesmuligheder end det.
Den foreslåede nye procedure på rådsniveau supplerer således den nuværende procedure på rådsni-
veau. Under den nuværende procedure på rådsniveau skal midlertidig grænsekontrol ved indre græn-
ser således begrundes i alvorlige mangler ved de ydre grænser konstateret ved Schengenevalueringer
eller ved en medlemsstats manglende overholdelse af en rådsafgørelse om Frontex-bidrag ved de ydre
grænser. I sådanne tilfælde kan der under ekstraordinære omstændigheder genindføres grænsekontrol
i højst seks måneder, som kan forlænges op til samlet maksimalt to år. Reglerne for denne mekanisme
videreføres uændret.
Politikontrol og afvisning ved indre grænser
Forslaget til revision af Schengengrænsekodeks skal ifølge Kommissionen ses i sammenhæng med
forslag til kodeks for politisamarbejde, som Kommissionen præsenterede d. 8. december 2021. For-
slaget om politikodeks skal bl.a. fremme informationsudveksling og fælles operationer på tværs af
indre grænser.
2
Som følge af retsforbeholdet er Danmark ikke underlagt EU-Domstolen mht. Schengengrænsekodeks, fordi Danmark er bundet på
mellemstatsligt grundlag. Danske myndigheder vil dog efter almindelige fortolkningsprincipper være forpligtet til at fortolke de dan-
ske gennemførelsesbestemmelser i overensstemmelse med EU-retten, herunder EU-Domstolens praksis, hvis Kommissionen skulle
rejse sager mod andre lande pga. uenighed om behovet for midlertidig grænsekontrol.
Side
6/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0007.png
I forlængelse af forslaget til kodeks for politisamarbejde, der henhører under Justitsministeriets res-
sort, indeholder forslaget til revision af Schengengrænsekodeks en ny procedure for afvisning i nær-
heden af indre grænser af tredjelandsborgere uden lovligt opholdsgrundlag, som er indrejst ulovligt
via en indre Schengengrænse. Den nye procedure omfatter ikke asylansøgere. Proceduren kan alene
finde anvendelse, hvis tredjelandsborgeren er pågrebet inden for rammerne af operationelt politisam-
arbejde på tværs af en grænse, herunder især fælles patruljer.
Kommissionens forslag til revideret Schengengrænsekodeks lægger endvidere op til ændring af be-
stemmelserne om, hvilken kontrol der kan gennemføres i grænseområder, uden at det defineres som
grænsekontrol. Med forslaget vil der som noget nyt ikke være en betingelse om, at kontrollen skal
være stikprøvebaseret. Ligeledes tydeliggøres det i forslaget, at Schengengrænsekodeks ikke forhin-
drer anvendelse af Advance Passenger Information (API) i relation til flyvninger inden for Schengen-
området, hvis der skabes et retlig grundlag herfor ved revision af EU-reglerne for API (under nuvæ-
rende regler er det kun muligt i relation til flyvninger fra tredjelande til Schengenområdet).
Epidemihåndtering
På baggrund af erfaringerne med håndtering af COVID-19-pandemien lægger Kommissionen op til,
at det skal være muligt for Rådet at vedtage fælles bindende regler for ikke-essentielle rejser ind i EU
i situationer, hvor folkesundheden er truet. Dette vil adskille sig fra karakteren af de hidtil gældende
foranstaltninger, der har været i form af ikke-bindende rådshenstillinger.
Restriktioner kan ske både på individ- og landeniveau, og der vil være undtagelser for væsentlige
rejser og for unionsborgere og personer med lovligt ophold i EU.
Instrumentalisering af migranter
I tråd med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i oktober 2021 lægger Kommissionen med for-
slaget op til nye bestemmelser, der skal sikre en effektiv kontrol med den ydre Schengengrænse i
situationer med instrumentalisering af migranter. Forslaget definerer instrumentalisering og fastsæt-
ter regler om reduktion af grænseovergangssteder og øget grænseovervågning i situationer, hvor der
er tale om instrumentalisering.
Forventninger til rådsmødet d. 3. marts 2022.
Rådsmødet d. 3. marts 2022 udgør den første formelle drøftelse af Kommissionens forslag. Fokus i
drøftelserne vedr. Schengengrænsekodeks på rådsmødet ventes især at være på reglerne om indre
grænser og instrumentalisering af migranter, herunder spørgsmålet om fysiske barrierer i relation til
Schengengrænsekodeks.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Side
7/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
5. Nærhedsprincippet
Forslaget til revision af Schengengrænsekodeks vurderes at være i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Gældende dansk ret
Danmark deltager i Schengensamarbejdet på mellemstatsligt grundlag, jf. ovenfor om protokollen om
Danmarks stilling. Schengengrænsekodeks er gennemført i dansk ret, jf. lov nr. 301 af 19. april 2006
med efterfølgende ændringer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser mv. vil skulle nærmere vurderes. Forslaget
vurderes ikke i sig selv at have samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 9. februar 2022.
Dansk Flygtningehjælp udtrykker bekymring over Kommissionens forslag om håndtering af tilfælde
af instrumentalisering på migrations- og asylområdet, da forslaget indeholder en fravigelse af ret-
tighederne for asylansøgere, som kommer til EU for at søge beskyttelse. Dansk Flygtningehjælp frem-
hæver, at retten til at søge asyl er beskyttet af både EU-retten og international lov, og EU bør kunne
håndtere konfliktsituationer med sine nabolande uden at fravige grundlæggende rettigheder. Endelig
understreger Dansk Flygtningehjælp, at det er afgørende for at sikre overholdelse af princippet om
non-refoulement, at alle asylansøgere sikres adgang til fair og effektive asylprocedurer, og desuden
at sårbare asylansøgere skal identificeres og få adgang til passende asylprocedurer.
Dansk Luftfart og DI Transport har bemærket, at hvis der åbnes for API på flyrejser inden for Schen-
genområdet,
vil det i praksis svare ”til at genindføre paskontrol intra-Schengen”.
Dansk Luftfart og
DI Transport mener, at dette vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser. For det første, er det Dansk
Luftfart og DI Transports erfaring
”fra indførelsen af PNR-direktivet,
at alle lande hver for sig indfø-
rer forskellige regelsæt. Det giver luftfarten omkostninger til at udvikle systemer for lige så mange
lande, som indfører API-regler. Dernæst vil det kraftigt øge luftfartsselskabernes transaktionsomkost-
ninger. Ligeledes er det, som nævnt, i praksis en genindførelse af paskontrol, da passet skal swipes
ved afrejse. Det er så et spørgsmål, om det kan gøres elektronisk eller manuelt i lufthavnene. Under
alle omstændigheder vil det betyde forøget check-in tid og generelt endnu en forhindring og kom-
pleksitet for luftfarten og flypassagererne.” Det bemærkes hertil, at udvidelse af API til intra-Schen-
genområdet som nævnt ovenfor ikke vil ske med ændringerne i Schengengrænsekodeks, idet der vil
skulle skabes et retlig grundlag herfor ved revision af EU-reglerne for API. Ændringerne i Schengen-
grænsekodeks tydeliggør alene, Schengengrænsekodeks ikke vil forhindre anvendelse af i relation til
flyvninger inden for Schengenområdet, hvis der skabes et retlig grundlag herfor ved revision af EU-
reglerne for API.
Side
8/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
Amnesty International bemærker, at forslagets definition af ”instrumentalisering af migranter” er
mangelfuldt, kan føre til afvigelser fra gældende EU- og folkeret og øge risikoen for politisk misbrug.
Amnesty International fraråder, at migranter opfattes som en trussel, og gør i den anledning opmærk-
som på, hvordan denne opfattelse kan føre til krænkelser af migranters grundlæggende rettigheder.
Endelig bemærker Amnesty International begrænsning af adgang til grænseovergangssteder kan for-
hindre og afskrække personer fra at passer grænser på ordentlig vis og derved adgangen til beskyt-
telse.
Sagen har tidligere været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 17. no-
vember 2021 i forbindelse med rådsmødet for retlige og indre anliggender den 9.-10. december 2021.
Punktet blev dog ikke drøftet på rådsmødet, fordi Kommissionens forslag blev forsinket og først
fremsat d. 14. december 2021.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er overordnet positiv over Kommissionens forslag, idet regeringen finder det vigtigt, at
forslaget anerkender, at det er op til medlemsstaterne at vurdere, hvorvidt der er behov for midlertidig
genindførelse af grænsekontrol ved de indre Schengengrænser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg i forbindelse med rådsmøde for ret-
lige og indre anliggender d. 9.-10. december 2021. Punktet blev dog ikke drøftet på rådsmødet, fordi
Kommissionens forslag blev forsinket og først blev fremsat d. 14. december 2021.
Folketingets Europaudvalg er i øvrigt på møde den 3. juni 2021 blevet orienteret om Kommissionens
meddelelse af 2. juni 2021 om en ny Schengenstrategi.
Side
9/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
8. Politisk styring af Schengenområdet: Schengenområdets generelle tilstand
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Nyt notat
1. Resumé
Det franske formandskab har foreslået oprettelse af et Schengenråd inden for rammerne af Rådet
(retlige og indre anliggender) mph. at sikre mere politisk styring af Schengenområdet. Møderne i
Schengenrådet skal bl.a. tage udgangspunkt i årlige rapporter fra Kommissionen med et ”score-
board” over medlemsstaterne
gennemførelse af Schengenreglerne. Fra dansk side støttes forslaget,
idet der arbejdes for, at et Schengenråds relation til andre mødeformater klart defineres. Nærværende
dagsordenspunkt rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet, retsforbeholdet, gældende
dansk ret eller lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Frankrig har i flere år foreslået oprettelse af et ”internt sikkerhedsråd” for Schengenområdet. I for-
bindelse med det uformelle rådsmøde (retlige og indre anliggender) d. 3.-4. februar 2022 i Lille i
Frankrig har det franske formandskab stillet forslag om oprettelse af et sådant Schengenråd (’Schen-
gen Council’) inden for rammerne af Rådet (retlige og indre anliggender).
Det er uklart, præcist hvordan afgræsningen vil være mellem et Schengenråd og ordinære rådsmøder
på området for retlige og indre anliggender.
Det er ligeledes uklart, hvordan et Schengenråd nærmere vil relatere sig til Kommissionens Schen-
genforum. Kommissionen har
som annonceret i Asyl- og Migrationspagten fra september 2020
lanceret Schengenforum
i 2020 for ”at indlede en inklusiv politisk debat med henblik på at opbygge
et stærkere Schengen baseret på gensidig tillid”. Der har været afholdt møder i Schengenforum på
ministerniveau d. 30. november 2020 og d. 17. maj 2021. Det fremgår af Kommissionens Schengen-
strategi fra juni 2021, at Kommissionen planlægger faste møder i Schengenforum.
3. Formål og indhold
Møderne i et Schengenråd skal ifølge det franske formandskab sikre mere politisk styring af Schen-
gensamarbejdet, herunder bedre koordination mellem det politiske og operative samarbejde, og mere
politisk opfølgning på Schengenevalueringer.
Det franske formandskab har foreslået møder flere gange årligt og ved kriser med følgende tre ho-
vedopgaver:
Side
10/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0011.png
1. Vurdere tilstanden i Schengenområdet med
udgangspunkt i ”scoreboard” og årlige rapporter
fra Kommissionen om tilstanden i Schengenområdet
3
.
2. Mobilisere Schengenrelaterede instrumenter til at adressere emner relateret til sikkerhed og
fri bevægelighed.
3. Sikre politisk styring af Schengensamarbejdet og svar på kriser.
Det franske formandskab har desuden bemærket, at et Schengenråd vil skulle prioritere en reform af
Schengen, herunder især snarlig vedtagelse af forslagene til revision af Schengenevaluerings- og mo-
nitoreringsmekanismen og Schengengrænsekodeks.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
8. Høring
Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde (SPAIS) er den 9. februar 2022 blevet hørt om
sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet forslaget om oprettelse af et Schengenråd inden for rammerne af Rådet
(retlige og indre anliggender). Der arbejdes fra dansk side på, at et Schengenråds relation til andre
mødeformater klart defineres.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
3
Kommissionen har tidligere udgivet årlige rapporter om tilstanden i Schengenområdet. Med Kommissionens forslag til revision af
Schengengrænsekodeks af 14. december 2021 forpligtes Kommissionen fremover til årligt at udgive rapporter om tilstanden i Schen-
genområdet. Det fremgår af forslaget, at Kommissionen vil integrere et ”State of Schengen Scoreboard” i rapporterne for at vurdere
implementeringen af Schengenreglerne i forskellige politikområder på en sammenhængende måde og for bedre at støtte medlemssta-
terne i håndtering af udfordringer. Det fremgår af Kommissionens forslag, at rapporterne skal præsenteres for Rådet og Europa-Parla-
mentet. Ligeledes fremgår det af forslaget, at rapporterne årligt skal diskuteres på Kommissionens møder i Schengenforum.
Side
11/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side
12/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0013.png
9. Politisk styring af Schengenområdet: Forordning om Schengenevaluerings- og overvågnings-
mekanismen
KOM dokument:
KOM(2021) 278 final
= Generel indstilling
Revideret notat
Sagen er omfattet af retsforbeholdet, idet der dog er tale om en udbygning af Schengenreglerne
4
.
1. Resumé
Forslaget om en ny evaluerings- og overvågningsmekanisme til kontrol af medlemsstaternes anven-
delse af Schengenreglerne blev fremsat af Kommissionen den 2. juni 2021 i forbindelse med Kom-
missionens meddelelse om en ny Schengenstrategi. Formålet med Schengenevalueringsmekanismen
er at opretholde en høj grad af gensidig tillid mellem de deltagende medlemsstater og dermed bidrage
til et velfungerende Schengenområde ved at sikre, at medlemsstaterne anvender Schengenreglerne
effektivt. Med forslaget ophæves og erstattes forordning (EU) nr. 1053/2013, som fastsætter reglerne
for den nuværende evalueringsmekanisme. Forslaget sigter for det første på at øge mekanismens
strategiske fokus og sikre en mere hensigtsmæssig anvendelse af de forskellige evalueringsværktøjer
ved bl.a. at fjerne en forhåndsbestemt liste over politikområder og forlænge evalueringscyklussen fra
5 til 7 år. For det andet forenkler forslaget nuværende procedurer ved bl.a. at fokusere på Rådets
godkendelse af henstillinger på tematiske evalueringer, førstegangsevalueringer og tilfælde af alvor-
lige mangler. For det tredje medfører forslaget et styrket fokus på grundlæggende rettigheder, her-
under gennem øget inddragelse af EU’s Agentur for Grundlæggende Rettigheder og anvendelse af
dokumentation fra bl.a. ikke-statslige organisationer. For det fjerde har forslaget til formål at opti-
mere deltagelsen af medlemsstaternes eksperter og samarbejdet med EU-organer, -kontorer og -
agenturer, bl.a. gennem oprettelse af en pulje af eksperter, hvortil medlemsstaterne har pligt til at
bidrage. Evaluering af gennemførelsen af Schengenreglerne er ikke reguleret i dansk lovgivning, og
forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen
er overordnet positiv over for en styrkelse af Schengenevalueringsmekanismen, idet det dog vurderes
væsentligt, at balancen mellem Rådet og Kommissionen bevares. Det daværende slovenske formand-
skab fremlagde på rådsmøde d. 9. december 2021 en fremskridtsrapport om forhandlingerne under
slovensk formandskab.
Det franske formandskab har sat punktet på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggen-
der) til marts mhp. vedtagelse af generel indstilling. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Det giver ikke anledning til at redegøre nærmere for gældende dansk ret og
4
Forslaget til forordning er fremsat efter Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V. Proto-
kollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foranstaltningerne
ikke vil være bindende for og ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”). Da forordningen imidlertid udgør en videreud-
vikling af Schengenreglerne, træffer Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark
vil gennemføre forordningen i dansk ret, jf. protokollens artikel 4.
Side
13/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0014.png
vurderes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen udsendte i forlængelse af Migrations- og Asylpagten fra september 2020 den 2. juni
2021 en meddelelse om en ny Schengenstrategi. Sammen med meddelelsen fremsatte Kommissionen
et forslag til en ny forordning om evaluerings- og overvågningsmekanismen til kontrol af anvendelsen
af Schengenreglerne i medlemsstaterne. Forslaget skal erstatte den nuværende evaluerings- og over-
vågningsmekanisme (forordning (EU) nr. 1053/2013).
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 70 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF). Forslaget skal vedtages efter en særlig lovgivningsprocedure, der indebærer, at Rådet selv
vedtager forslaget. Det fastsættes således i artikel 70, at Rådet på forslag af Kommissionen kan ved-
tage foranstaltninger om, hvordan medlemsstaterne i samarbejde med Kommissionen foretager en
objektiv og upartisk evaluering af deres myndigheders gennemførelse af Unionens politikker inden
for området med frihed, sikkerhed og retfærdighed. I overensstemmelse med aftale mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen er det dog aftalt, at forslag skal forelægges Europa-Parlamentet
til høring, så der kan tages hensyn til dets udtalelse, inden den endelige tekst vedtages.
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af foranstalt-
ninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge artikel 2 i protokollen er ingen
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de
ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”). Da forordningen udbygger Schengenreglerne,
skal Danmark imidlertid i henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling inden seks måneder
efter Rådets vedtagelse træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i dansk
ret.
Såfremt Danmark tilslutter sig forordningen, skabes en mellemstatslig forpligtelse mellem Danmark
og de øvrige medlemsstater og associerede Schengenlande, der er bundet af forordningen.
3. Formål og indhold
Schengenevalueringer sker som hovedregel gennem besvarelse af et spørgeskema og efterfølgende
evalueringsbesøg med deltagelse af eksperter fra andre medlemslande og Kommissionen. Der kan
også gennemføres tematiske evalueringer, fx af medlemslandenes strategier for integreret grænsefor-
valtning (IBM). På baggrund af evalueringen udarbejdes evalueringsrapporter og henstillinger, som
medlemsstaterne har pligt til at følge op på gennem handleplaner.
Kommissionen foretager evalueringer i samarbejde med eksperter fra medlemsstaterne i medfør af
artikel 70 i TEUF. Denne peer-to-peer-tilgang er ifølge Kommissionens forslag vigtig for at sikre
ansvarlighed, ejerskab af resultater og gensidig tillid.
Side
14/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
Evalueringerne sker efter flerårige programmer, som udarbejdes af Kommissionen. Danmark blev
senest evalueret i 2017. Næste evaluering af Danmark er planlagt i efteråret 2022.
Kommissionen fremlagde i 2020 en evaluering af Schengenevalueringerne under den nuværende for-
ordning (1053/2013) i perioden 2015-2019. Evalueringen konkluderer, at medlemsstaterne generelt
gennemfører Schengenreglerne tilfredsstillende, idet alvorlige mangler er blevet behørigt afhjulpet.
Evalueringen viser dog også betydelige mangler, idet evalueringsprocessen og opfølgningen på og
gennemførelsen af handleplanerne bl.a. tager uforholdsmæssig lang tid. Kommissionen bemærker, at
mekanismen tilsyneladende ikke skaber tilstrækkelig tillid mellem medlemsstaterne, eftersom flere
medlemsstater har forlænget kontrollen ved de indre grænser på trods af positive evalueringer og en
generel vurdering af, at medlemsstaternes gennemførelse af Schengenreglerne er tilfredsstillende.
Kommissionen anfører i forslaget, at formålet med Schengenevalueringsmekanismen er at opretholde
en høj grad af gensidig tillid mellem de deltagende medlemsstater og dermed bidrage til et velfunge-
rende Schengenområde ved at sikre, at medlemsstaterne anvender Schengenreglerne effektivt. Med
forslaget ønsker Kommissionen at sikre, at Schengenevalueringsmekanismen forbliver formålstjenst-
lig, og at dens potentiale kan udnyttes fuldt ud, således at den kan tilpasses den seneste lovgivnings-
mæssige udvikling, håndtere nye udfordringer og omfatte nye medlemsstater, som fuldt ud eller del-
vis anvender Schengenreglerne.
Kommissionen angiver, at forslaget overordnet har fire primære formål:
1. Øge mekanismens strategiske fokus og sikre en mere hensigtsmæssig anvendelse af de forskellige
evalueringsværktøjer
Dette skal bl.a. ske ved at fjerne listen i den nuværende forordning over specifikke politikområder,
der skal evalueres. Inden for rammerne af den gældende forordning er hver medlemsstat blevet eva-
lueret på seks politikområder ved hjælp af seks individuelle evalueringer, som resulterer i seks eva-
lueringsrapporter og seks sæt henstillinger. De seks politikområder er 1) forvaltning af de ydre græn-
ser, 2) tilbagesendelse, 3) den fælles visumpolitik, 4) politisamarbejde, 5) Schengeninformationssy-
stemet (SIS) og 6) databeskyttelsesreglerne.
Ved at fjerne listen over politikområder sigter forslaget på at skabe større fleksibilitet, således at
mekanismen bl.a. hurtigt kan tilpasses til Schengenreglernes dynamiske karakter, herunder i forhold
til de nye it-systemer på Schengenområdet i form af bl.a. nyt ind- og udrejsesystem (EES), nyt system
vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS) og interoperabilitet mellem it-systemerne på
Schengenområdet mv.
Forslaget medfører desuden bl.a. et større fokus på risikobaserede evalueringer, ligesom evaluerings-
cyklussen for de flerårige programmer ændres fra fem til syv år. Uanmeldte besøg vil fremover ge-
nerelt ikke længere kræve forudgående underretning (24 timer under den nuværende forordning). Det
skal sikre bedre brug af uanmeldte evalueringer.
Side
15/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2. Afkorte og forenkle procedurerne for at gøre processen mere effektiv og øge fagfællepresset
Kommissionens forslag sigter på at sikre en hurtigere evalueringsproces med klare procedurefrister.
Det skal bl.a. ske ved, at Kommissionen generelt vil vedtage evalueringsrapporter og henstillinger i
én retsakt. Under den nuværende forordning vedtager Kommissionen først evalueringsrapporter,
hvorefter Rådet vedtager henstillinger. Kommissionens forslag understreger, at Rådets fulde inddra-
gelse fortsat sikres i kraft af undersøgelsesproceduren i Schengenudvalget i Kommissionsregi, hvori
alle medlemsstaterne deltager og stemmer om den retsakt, der omfatter både evalueringsresultaterne
og henstillingerne. Rådet vil herudover også fremover skulle vedtage henstillinger vedr. tematiske
evalueringer, førstegangsevalueringer (når det skal besluttes, om en EU-medlemsstat er rede til at
anvende Schengenreglerne fuldt ud eller på et bestemt område) samt i tilfælde af en alvorlig mangel.
Med forslaget får Rådet en større rolle i opfølgningen på og overvågningen af fremskridt med disse
tilfælde. Navnlig vil Rådet i tilfælde af en alvorlig mangel fastsætte fristerne for gennemførelsen af
henstillingerne, og Rådet vil angive, hvor hyppigt den pågældende medlemsstat skal indgive status-
rapporter, som skal sendes til både Kommissionen og Rådet. Forslaget indeholder endvidere styrkede
bestemmelser, der fremskynder processen i tilfælde, hvor evalueringerne påviser en alvorlig mangel.
Der indføres fx en hasteprocedure i tilfælde af en alvorlig mangel for at sikre, at de konstaterede
mangler straks afhjælpes.
Forslaget indeholder samtidigt forenkling af nuværende bestemmelser. Med forslaget stilles der fx
ikke længere krav om, at evalueringsrapporterne skal behandles som dokumenter, der er klassificeret
som fortrolige. Medlemsstaterne bevarer dog muligheden om at anmode om, at de klassificeres. Li-
geledes vil opfølgningsrapporter på implementering af henstillinger gennem handleplanerne frem-
over skulle fremsendes hver sjette måned i stedet for som i dag hver tredje måned.
3. Styrke evalueringen af, hvorvidt de grundlæggende rettigheder overholdes i forbindelse med
Schengenreglerne.
Forslaget indebærer yderligere styrkelse af evalueringen af overholdelsen af grundlæggende rettighe-
der i forbindelse med gennemførelsen af Schengenreglerne. Det sker fx i form af øget indgivelse af
risikoanalyser fra Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder og anvendelse af
dokumentation fra tredjeparter, herunder uafhængige myndigheder, ikke-statslige organisationer og
internationale organisationer.
4. Optimere deltagelsen af medlemsstaternes eksperter og samarbejdet med EU-organer, -kontorer
og -agenturer
Med forslaget oprettes en pulje af eksperter. Under den nuværende forordning udpeges eksperter
forud for hver evaluering. Det har vist sig tidskrævende, og medlemsstaterne har ikke altid været i
stand til at udpege tilstrækkeligt mange kvalificerede eksperter. Der har således været vedvarende
mangel på eksperter på bestemte politikområder. Kommissionen lægger derfor op til at erstatte det
nuværende system med en ny pulje, hvor medlemsstaterne hvert år skal udpege mindst én ekspert pr.
politikområde, som skal fastlægges i de kommende flerårige evalueringsprogrammer og sikre, at de
står til rådighed.
Side
16/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0017.png
Forslaget indeholder endvidere en styrkelse af samarbejdet med Frontex, Det Europæiske Agentur
for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og
Retfærdighed (eu-LISA), Europol, Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder
og Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse. Det fastsættes i forslaget, at samarbejdet skal
være gensidigt, således at alle disse agenturer og organer også kan drage nytte af de oplysninger, der
indsamles i løbet af evalueringsprocessen. Kommissionen vil også kunne indhente flere forskellige
typer oplysninger og risikoanalyseprodukter fra ovenstående organer og agenturer.
Forslaget øger også synergien med andre evaluerings- og overvågningsmekanismer, der gennemføres
af EU-agenturer og -organer, herunder fx Frontex' årlige sårbarhedsvurderinger.
Det franske formandskab har sat punktet på dagsordenen til rådsmødet d. 3. marts 2022 mhp. vedta-
gelse af generel indstilling.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at evalueringen af den nuværende forordning i 2020 har bekræftet,
at der er behov en mekanisme på EU-plan. Kommissionen finder, at EU-merværdien af mekanismen
først og fremmes skyldes, at Kommissionen og medlemsstaterne har et fælles ansvar. Kommissionen
fremhæver, at evalueringer på EU-plan kan sikre rettidig konstatering af fejl, der skyldes manglende
symmetri i gennemførelsen af Schengenreglerne, forskelle og ukorrekt gennemførelse af Schengen-
reglerne, som kan udgøre en risiko for Schengenområdets integritet. Endvidere finder Kommissionen,
at inddragelsen af andre medlemsstater i evalueringen af de enkelte lande gennem såkaldt fagfælle-
pres (peer-to-peer) på EU-niveau skaber det nødvendige incitament til at sikre, at medlemsstaterne
hurtigt afhjælper mangler, især i tilfælde af alvorlige mangler.
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen er enig
med Kommissionen i, at en yderligere styrkelse af Schengenevalueringssystemet alene kan opnås
ved, at der på EU-niveau fastsættes nærmere regler herom.
6. Gældende dansk ret
Evaluering af gennemførelsen af Schengenreglerne i de lande, som deltager i Schengensamarbejdet,
er ikke reguleret i dansk lovgivning. Forslaget giver på den baggrund ikke anledning til at redegøre
nærmere for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Side
17/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0018.png
Økonomiske konsekvenser
Kommissionen angiver, at det koster Kommissionen ca. 15 mio. kr. (2 mio. EUR) årligt at drive
mekanismen. Udgiftsniveauet ventes at forblive uændret, og forslaget forventes ikke at kræve ekstra
menneskelige eller finansielle ressourcer ud over dem, der allerede er tildelt Kommissionen. Dette
skyldes primært den række ændringer, som reducerer Kommissionens administrative byrde, og de
bestemmelser, som gør det muligt at foretage mere målrettede evalueringer med mindre hold. Dan-
mark finansierer ca. 2 pct. af EU’s budget.
Det fremhæves i betragtningerne til forslaget, at de operationelle omkostninger i forbindelse med
evaluerings- og overvågningsaktiviteterne (rejser, indlogering og underhold) afholdes over Unionens
budget, hvortil Danmark finansierer 2 pct. Det fremhæves endvidere, at dagpenge til nationale ek-
sperter, der deltager i evaluerings- og overvågningsmissioner, og personaleudgifterne til dem, der
erstatter disse eksperter under deres fravær, kan dækkes via medlemsstaternes nationale programmer
inden for rammerne af de relevante EU-fonde. For Danmarks vedkommende vil det sige, at et nyt
program under det finansielle instrument for grænser og visum (BMVI) eventuelt vil kunne dække
disse omkostninger. Der er imidlertid ikke med forslaget lagt op til, at fondsmidlerne skal dække de
generelle omkostninger forbundet med løbende at kunne stille tilstrækkeligt kvalificerede eksperter
til rådighed.
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser i
øvrigt.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 9. februar 2022.
Sagen har tidligere været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 17. no-
vember 2021 forud for rådsmødet for retlige og indre anliggender den 9.-10. december 2021.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er overordnet positiv over for en styrkelse af Schengenevalueringsmekanismen, hvilket
vil forbedre Schengensamarbejdet. Det er væsentligt, at balancen mellem Kommissionen og Rådets
kompetencer bevares.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg i forbindelse med rådsmøde (retlige
og indre anliggender) d. 9.-10. december 2021. Der er oversendt Grund- og nærhedsnotat d. 10. sep-
tember 2021.
Side
18/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
Folketingets Europaudvalg er på møde den 3. juni 2021 blevet orienteret om Kommissionens med-
delelse om en ny Schengenstrategi, herunder at Kommissionen i den forbindelse har vedtaget et for-
slag til ændring af forordningen om Schengenevalueringsmekanismen.
Side
19/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
10. Asyl- og migrationspagten: Status på fremskridt
KOM dokument foreligger ikke
= Fremskridtsrapport
Nyt notat.
1. Resumé
Formandsskabet forventes på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3. marts 2022 at frem-
lægge udkast til en erklæringstekst, som afspejler en ny tilgang til de videre forhandlinger om den
europæiske asyl– og migrationspagt. Erklæringsteksten er baseret på et non-paper fra det franske
formandskab om en trinvis tilgang til vedtagelse af de enkelte forslag under pagten. Sagen giver ikke
i sig selv anledning til at redegøre for nærhedsprincippet eller retsforbeholdet og giver ikke anledning
til at redegøre for gældende ret såvel som lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Den 23. september 2020 præsenterede Kommissionen et forslag til en europæisk migrations- og asyl-
pagt. På det ekstraordinære rådsmøde den 13. november 2020 fandt den første politiske drøftelse sted.
Den tog udgangspunkt i et første udkast til et politisk forståelsespapir udarbejdet af det daværende
tyske formandskab om, hvordan Rådet forestiller sig, at man kan nå til generel enighed om de i Pagten
indeholdte lovgivningsmæssige initiativer. På rådsmødet i december 2020 fremlagde formandsskabet
en fremskridtsrapport som opsummerede Rådets drøftelser henover efteråret. Fremskridtsrapporten
blev overordnet godt modtaget af medlemsstaterne. Dog blev det også fremhævet af mange medlems-
stater, at der stadig var lang vej til at nå til enighed om især spørgsmålene om solidaritet og grænse-
procedurer.
Efterfølgende har pagten været på dagsordenen på rådsmøder i marts og juni 2021, hvor det portugi-
siske formandskab forsøgte at nå til enighed om de enkelte dele af pagten. Det viste sig svært særligt
i forhold til at finde den rette balance mellem solidaritet og ansvar, men også på grund af flere med-
lemsstaters synspunkt om at intet i pagten var vedtaget før alt var vedtaget, den såkaldte pakketilgang.
Denne tilgang blev dog undtagelsesvist brudt, da det slovenske formandskab i december 2021 formå-
ede at skabe et kompromis for vedtagelsen af forordning om det europæiske asylagentur (EUAA).
I forbindelse med overtagelsen af formandskabet har Frankrig i januar 2022 udsendt et non-paper
med forslag til, hvordan man kommer videre med forhandlingerne om pagten.
Det franske formandskab forventes på nærværende møde at fremlægge en erklæringstekst, der tager
udgangspunkt i de forslag, der er fremsat i det franske non-paper.
3. Formål og indhold
Side
20/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
Formålet med dagsordenspunktet om migrations- og asylpagten forventes at være at drøfte den for-
slåede trinvise tilgang til asyl- og migrationspagten.
Det franske formandskab har den 11. januar 2022 udsendt et non-paper vedr. migration og asyl: en
gradvis tilgang til fordel for EU og alle medlemsstater. Formålet med det franske non-paper er at
komme videre med forhandlingerne om asyl-og migrationspagten. Det franske formandskab foreslår
overordnet en skridt-for-skridt tilgang, hvor der forsøges at komme i mål med visse elementer af
Pagtens i flere på hinanden følgende skridt. Det første skridt indebærer blandt andet en opdeling af
screeningforslaget, således at der kun vil indgå en sikkerheds-og sundhedsscreening i det nye forslag
som muligvis skal være på pilotbasis eller med en solnedgangsklausul. Desuden foreslås en række
indsatser på udsendelsesområdet. Endelig foreslås en genoplivning af den såkaldte Malta-aftale, så-
ledes at der på frivillig basis aftales omfordeling efter eftersøgnings- og redningsoperationer. Det
foreslås yderligere, at de medlemsstater, som ikke deltager i aftalen, skal bidrage finansielt til både
den afgivende og modtagende medlemsstat. Endelig foreslås for at modvirke sekundær migration, at
eksisterende lovgivning herunder Dublin bør implementeres bedre, og at national asylpraksis bør
yderligere harmoniseres med støtte fra Det Europæiske Asylagentur (EUAA).
Formandskabet foreslår, at der foretages en evaluering af første skridt, og at andet skridt igangsættes
på baggrund af en rådsbeslutning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde (SPAIS) den 9. februar
2022.
Dansk Flygtningehjælp har i den forbindelse givet udtryk for, at det europæiske asylsystem bør blive
implementeret på en ordentlig måde i samtlige medlemsstater, ligesom at alle medlemsstater burde
udvise reel solidaritet med hinanden, f.eks. i form af omfordeling. Dansk Flygtningehjælp fremhæver,
at det er afgørende, at asylansøgere får adgang til territoriet og til fair og effektive asylprocedurer.
Dansk Flygtningehjælp bemærker i den henseende, at grænseprocedurer kun skal benyttes i meget
Side
21/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
begrænset omfang og for en tydeligt afgrænset gruppe af asylansøgere, og at det altid burde være
muligt for en asylansøger at komme over i den normale procedure, hvis sagen ikke passer til en græn-
seprocedure. Dansk Flygtningehjælp bemærker endeligt, at et ensidigt fokus på udsendelse af afviste
asylansøgere vil have alvorlige konsekvenser for asylansøgeres rettigheder.
Amnesty International udtrykker, at pagten overordnet vægter medlemsstaters ønske om grænsekon-
trol over deres internationale forpligtelser til at sikre migranters grundlæggende rettigheder. Amnesty
International bemærker, at pagten vil belønne medlemsstaternes manglende ansvarstagen, og at rege-
ringens forståelse af solidaritetsbidraget burde øges. Amnesty International opfordrer regeringen i
den forbindelse til at tilslutte sig den såkaldte Malta-aftale om at øge omfordeling blandt medlems-
staterne. Amnesty bemærker endvidere, at pagten lægger op til et øget samarbejde med tredjelande,
som ikke nødvendig kan garantere overholdelse af grundlæggende rettigheder. Derudover bemærker
Amnesty International deres bekymring for den såkaldte ”fast-track” grænseprocedure, hvorved mi-
granter, der ikke bedømmes som havende behov for beskyttelse bliver overdraget til en hurtig udsen-
delsesprocedure. Amnesty gør i den forbindelse opmærksom på, at lignende tilgange i Grækenland
ikke har været effektive og har ført til overfyldte flygtningelejr. Desuden understreger Amnesty In-
ternational, at medlemsstater under ”fast-track” proceduren fortsat har ansvar for
at sikre overholdelse
af migranterne rettigheder, herunder forbuddet mod refoulement.
Sagen har tidligere være forelagt SPAIS den 18. maj 2021, den 22. februar 2021, den 13. november
2020 og den 27. oktober 2020.
Sagen blev første gang forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 17. septem-
ber 2020, inden Kommissionens forslag til migrations- og asylpagten var præsenteret.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der overordnet vil være bred opbakning til formandskabets forslag om en trinvis
proces. Dog vil det være vægtningen af de enkelte elementer i det første skridt, der fortsat kan være
uenighed om.
Der ses dog at være bred tilslutning til at styrke samarbejde på udsendelsesområdet.
Der er ligeledes
generel enighed om en ”whole of migratory routes”-tilgang,
og at løsninger på den
eksterne dimension er afgørende for at lette presset på EU's asyl- og migrationssystem.
Balancen mellem ansvar og solidaritet medlemsstaterne imellem forventes dog fortsat at være en stor
udfordring at nå til enighed om. Det forventes, at frontlinjestaterne på linje med tidligere i forhand-
lingerne vil kræve en klar ramme for, hvorledes medlemsstaterne skal udvise solidaritet over for andre
medlemsstater, der er udsat for migrationspres.
Side
22/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter det franske formandskabs forslag om en skridt-for-skridt tilgang til migrations- og
asylpagten og finder det vigtigt, at der hurtigt opnås enighed om den rette balance mellem solidaritet
og ansvar. Regeringens støtter derfor en trinvis tilgang til den videre vej frem herunder en trinvis
tilgang til forslaget til screeningforordningen. Regeringen anerkender desuden, at frontlinjestater kan
være udsat for et betydeligt migrationspres, og at der, såfremt dette er tilfældet, kan være behov for
konkrete solidaritetsbidrag fra EU's institutioner og andre medlemsstater. Fra regeringens side vur-
deres solidaritetsbidrag kun at være effektive, såfremt de fører til en reduktion i de irregulære flows,
der har skaber migrationspresset. Hovedfokus bør derfor være på solidaritetsbidrag i form af indsatser
i tredjelande langs migrationsruterne, herunder særligt i nabolande til Schengenområdet, indsatser der
styrker den ydre grænseforvaltning og på solidaritetsbidrag, der kan sikre, at udsendelse intensiveres,
hvilket bl.a. nødvendiggør en hurtig udnævnelse af en Udsendelseskoordinator.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Europaudvalget til orientering torsdag den 4. marts og torsdag den 3. juni
2021. Sagen har desuden været forelagt i skriftlig forelæggelse i Europaudvalget den 12. november
og 8. december 2020 til orientering. Sagen blev først gang forelagt for Europaudvalget den 1. oktober
2020 til orientering.
Side
23/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0024.png
11. Nyt forslag til omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse
af "Eurodac" til sammenligning af biometriske oplysninger med henblik på en effektiv anven-
delse af forordning (EU) XXX/XXX [forordningen om asylforvaltning og migrationsstyring] og
forordning (EU) XXX/XXX [genbosætningsforordningen], identificering af en tredjelands-
statsborger eller en statsløs person med ulovligt ophold og om medlemsstaternes retshåndhæ-
vende myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om sammenligning med Eu-
rodacoplysninger med henblik på retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU)
2018/1240 [ETIAS-forordningen] og (EU) 2019/818 [interoperabilitets-forordningen]
(”Euro-
dac-forordningen”)
KOM dokument:
(2020) 614 final
= Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet for indre anliggender den 3. marts 2022, men forventes
sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på generel indstilling.
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet, men falder inden for Danmarks parallelaftale.
5
1. Resumé
Kommissionen fremsatte i 2020 nyt forslag til omarbejdning af Eurodac-forordningen. Det nye for-
slag erstattede Kommissionens oprindelige forslag fra 2016. Forslaget, der udvider forslaget fra
2016, lægger bl.a. op til at øge de data, som Eurodac indeholder, så det f.eks. bliver muligt at opgøre
både antallet af ansøgere og antallet af ansøgninger. Forslaget vil derudover indføre en ny kategori
for personer, der ilandsættes efter en eftersøgnings- og redningsoperation til søs, og oprette en række
nye datafelter. Som i forslaget fra 2016 vil der fremover også skulle optages og registreres ansigtsfoto
af ansøgere i Eurodac. Endvidere skal nationale ETIAS-enheder (European Travel Information and
Authorisation System) og visummyndigheder have adgang til at søge i Eurodac. Endelig vil forslaget
sikre, at Eurodac kan fungere inden for den nye interoperabilitetsramme mellem en række EU-it-
systemer på området for retlige og indre anliggender, der har til formål at forbedre kontrollerne ved
EU’s ydre grænser med henblik på bedre afsløring af sikkerhedstrusler og identitetssvig samt at være
med til at forebygge og bekæmpe ulovlig indvandring. En sådan gennemførelse af ændringerne vil
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V.
Ifølge protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold
til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette af-
snit, bindende for Danmark, ligesom de ikke finder
anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
5
Danmark har imidlertid en parallelaftale i forhold til den gældende Eurodac-forordning, der giver Danmark ret til fortsat
at være tilsluttet retsakten med ændringer på mellemstatsligt grundlag, såfremt Danmark inden 30 dage efter vedtagel-
sen giver meddelelse til Kommissionen om, at man vil gennemføre indholdet af ændringerne i national lovgivning, jf. pa-
rallelaftalens artikel 3, stk. 2. Hvis Danmark beslutter ikke at gennemføre sådanne ændringer, følger det af parallelafta-
lens artikel 3, stk. 7, at aftalen som udgangspunkt betragtes som opsagt.
Side
24/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0025.png
have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget til omarbejdning af Eurodac-forordningen er om-
fattet af retsforbeholdet. Danmark deltager dog i Eurodac-samarbejdet på baggrund af en parallel-
aftale. I henhold til parallelaftalen har Danmark mulighed for at tilslutte sig forslaget på mellem-
statsligt grundlag, hvis Danmark inden 30 dage efter vedtagelsen giver meddelelse til Kommissionen
om, at man vil gennemføre indholdet af ændringerne i national lovgivning. Nærhedsprincippet vur-
deres opfyldt. Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for forslaget. Hvis Danmark tilslutter
sig forslaget på mellemstatsligt grundlag, vurderes det at have lovgivningsmæssige og statsfinansielle
konsekvenser. Forhandlingerne om Eurodac er så fremskredne, at der kan forventes snarlig enighed
i Rådet (retlige og indre anliggender).
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2020) 614 af 23. september 2020 fremsendt nyt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af "Eurodac" til sammenligning af biometriske op-
lysninger med henblik på en effektiv anvendelse af forordning (EU) XXX/XXX
[forordningen om
asylforvaltning og migrationsstyring]
og forordning (EU) XXX/XXX
[genbosætningsforordningen],
identificering af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs person med ulovligt ophold og om med-
lemsstaternes retshåndhævende myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om sam-
menligning med Eurodac-oplysninger med henblik på retshåndhævelse og om ændring af forordning
(EU) 2018/1240
[ETIAS-forordningen]
og (EU) 2019/818
[interoperabilitetsforordningen].
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 78, stk. 2, litra e), om kriterier og procedurer til
bestemmelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om asyl eller
subsidiær beskyttelse. Det anvender også artikel 78, stk. 2), litra g), som retsgrundlag for bestemmel-
ser vedrørende genbosætning. Forslaget bygger derudover på TEUF artikel 79, stk. 2, litra c), der
vedrører ulovlig indvandring og ulovligt ophold, herunder udsendelse og hjemsendelse af personer
med ulovligt ophold. Derudover bygger forslaget på artikel 87, stk. 2, litra a), om indsamling, lagring,
behandling, analyse og udveksling af relevante oplysninger til retshåndhævelsesformål, og på artikel
88, stk. 2, litra a), om Europols arbejdsområder og opgaver.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF),
tredje del, afsnit V. Ifølge protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de
ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Forslaget er en omarbejdning af den gældende Eurodac-forordning. Danmark deltager i den gældende
Eurodac-forordning via en mellemstatslig aftale (parallelaftale), som giver Danmark mulighed for at
tilslutte sig ændringer til forordningen på mellemstatsligt grundlag, hvis Danmark inden 30 dage efter
vedtagelsen giver meddelelse til Europa-Kommissionen om, at Danmark vil gennemføre indholdet i
national ret.
Side
25/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0026.png
Forslaget om ændring af Eurodac-forordningen skal behandles efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Europa-Parlamentet træf-
fer beslutning ved simpelt flertal.
Forslaget er fremsat som led i Kommissionens forslag til en ny pagt om asyl og migration og blev
fremsat sammen med fire andre forslag; et forslag til en ny forordning om asylforvaltning og migra-
tionsstyring, et forslag om ændring af forslaget fra 2016 om en forordning om asylprocedurer, et
forslag til forordning om håndtering af krisesituationer og force majeure, og et forslag til en forord-
ning om indførelse af en obligatorisk screeningprocedure.
Formandskabet arbejder nu på at opnå generel indstilling i Rådet til marts.
Med den oprindelige Eurodac-forordning, der trådte i kraft den 15. december 2000, blev der indført
et system med det formål at lette anvendelsen af Dublin-konventionen og senere Dublin-forordnin-
gen. Dublin-samarbejdet omfatter medlemslandene samt de Schengenassocierede lande, dvs. Island,
Norge, Liechtenstein og Schweiz.
Eurodac-systemet består af en central elektronisk database (det centrale system), hvortil medlemssta-
terne videregiver fingeraftryksoplysninger fra asylansøgere og visse irregulære migranter. Systemet
anvendes til sammenligning af fingeraftryk fra asylansøgere og tjener til at fastlægge, hvilken med-
lemsstat der i henhold til Dublin-forordningen er ansvarlig for at behandle en asylansøgning indgivet
i EU. Videregivelse af oplysninger og sammenligningen af oplysningerne sker i det centrale system.
3. Formål og indhold
Kommissionens oprindelige forslag til omarbejdning af Eurodac-forordningen fra 2016 havde alle-
rede dengang til hensigt at udvide Eurodacs anvendelsesområde ved at tilføje nye kategorier af per-
soner, hvis oplysninger bør lagres, samt ved at tillade, at disse anvendes til at identificere irregulære
migranter, ved at nedsætte aldersgrænsen for optagelse af fingeraftryk, tillade indsamling af identi-
tetsoplysninger sammen med biometriske oplysninger og udvide lagringsperioden. Nærværende for-
slag sigter mod at omdanne Eurodac til en fælles europæisk database til støtte for EU's politikker
vedrørende asyl, genbosætning og irregulær migration.
Forslagets enkelte dele gennemgås nedenfor.
Optælling af både ansøgere og ansøgninger
Det foreslås at omdanne Eurodac-systemet, så det går fra at være en database, der registrerer antallet
af ansøgninger, til at være en database, der registrerer antallet af ansøgere. Det skyldes, at det på
nuværende tidspunkt ikke er muligt at få klarhed over, hvor mange asylansøgere der findes i EU,
eftersom tallene kun omfatter antallet af ansøgninger, og flere ansøgninger kan være indgivet af
samme person. Dette kan gøres ved at sammenkæde alle datasæt i Eurodac vedrørende en person i en
Side
26/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0027.png
enkelt sekvens, uanset hvilken kategori den pågældende tilhører, således at det bliver muligt at regi-
strere personer. Eu-LISA
6
vil med forslaget få mulighed for at udarbejde statistikker over antallet af
asylansøgere og førstegangsansøgere, herunder hvor mange tredjelandsstatsborgere og statsløse per-
soner, der søger om asyl i EU.
Statistikker på tværs af systemerne
Forslaget skal gøre det muligt for eu-LISA at udarbejde statistikker på tværs af systemerne ved hjælp
af oplysninger fra Eurodac, ind- og udrejsesystemet (EES), ETIAS (European Travel Information and
Authorisation System) og visuminformationssystemet (VIS). Efter forslaget skal ikke kun Kommis-
sionen, medlemsstaterne og Frontex, men også EU’s Asylagentur, EUAA, have adgang til sådanne
statistikker.
Oprettelse af en ny kategori for personer, der ilandsættes efter en eftersøgnings- og redningsoperation
Forslaget til en forordning om asylforvaltning og migrationsstyring (AMMR) indeholder et kriterium
til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om internati-
onal beskyttelse i tilfælde, hvor ansøgningen registreres, efter at den pågældende person er blevet
ilandsat efter en eftersøgnings- og redningsoperation. Disse personer er i henhold til de nuværende
regler omfattet af kriteriet vedrørende ulovlig indrejse. Det foreslås derfor, i forlængelse heraf i for-
slaget til omarbejdning af Eurodac forordningen, at der skal være en særskilt kategori for disse per-
soner i Eurodac. I seneste kompromisforslag forelagt Rådet, der blev fremsat af det tidligere sloven-
ske formandskab (december 2021) er det dog forslået at slette den separate kategori for ilandsatte
personer.
Sikring af fuld overensstemmelse med forslaget til forordning om asyl og migration (AMMR)
Der foreslås også en række bestemmelser i Eurodac, der afspejler alle relevante aspekter vedrørende
en medlemsstats ansvar (de forskellige kriterier for at fastslå ansvar, overdragelsen af ansvar og an-
svarets ophør). Disse bestemmelser føjes til dem, der allerede var medtaget i det oprindelige forslag
til omarbejdning af Eurodac-forordningen fra 2016.
Sikring af sammenhæng med bestemmelserne om screening
Der foreslås endvidere et begrænset antal ændringer for at sikre overensstemmelse med forslaget til
en screeningsforordning, herunder at tilpasse det tidspunkt, hvor fristen for optagelse og videregivelse
af biometriske oplysninger om ansøgere løber fra.
Oprettelse af nye felter i Eurodac
Afslag på ansøgning
Der foreslås oprettet et nyt felt, hvor medlemsstaterne kan angive, hvornår der er givet afslag på en
ansøgning om asyl, og ansøgeren dermed ikke har ret til og ikke har tilladelse til at forblive på med-
lemsstatens område i henhold til forslaget til forordning om asylprocedurer. Det vil styrke tilbage-
Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store It-systemer inden for Området med Frihed, Sikker-
hed og Retfærdighed
6
Side
27/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0028.png
sendelsesprocedurer og hjælpe nationale myndigheder, som håndterer asylansøgere, der har fået af-
slag på deres ansøgninger i en anden medlemsstat.
Bistand til frivillig tilbagevenden og reintegration
Der foreslås endvidere oprettet et nyt felt, hvor det skal angives, om der tidligere er ydet bistand til
frivillig tilbagevenden, så medlemsstaternes overvågningskapacitet på dette område kan forbedres,
og så misbrug af frivillig tilbagevenden og reintegration kan forhindres.
Angivelse af, om der er udstedt visum
Der foreslås også indført et nyt felt, hvor det skal angives, hvilken medlemsstat der har udstedt eller
forlænget et visum, eller på hvis vegne et visum er udstedt samt visumansøgningsnummeret, udstedt
til en ansøger. Det vil gøre det lettere for medlemsstaterne at anvende kriterierne for, hvilken med-
lemsstat der er ansvarlig for den pågældende ansøger.
Angivelse af, om det efter en screening tyder på, at personen udgør en trussel mod den indre sikkerhed
Der foreslås tillige indført et nyt felt, hvor det skal angives, om det efter en screening tyder på, at
personen udgør en trussel mod den indre sikkerhed. Det skyldes, at disse personer vil blive udelukket
fra omfordeling i overensstemmelse med reglerne i forslaget til forordning om asylforvaltning og
migrationsstyring, hvilket vil lette gennemførelsen af omfordeling. Det vil derudover kunne frem-
skynde behandlingen af ansøgninger om international beskyttelse, herunder undersøgelsen af, om en
sådan mærkning er tilstrækkelig alvorligt til at retfærdiggøre udelukkelse eller afslag.
Konsekvensændringer og ændringer i forbindelse med interoperabilitetsforordningerne, ETIAS-for-
ordningen og VIS-forordningen
Det foreslås endelig at indføre en række tekniske konsekvensændringer, både i nærværende forslag
til omarbejdning af Eurodac-forordningen, men også i interoperabilitetsforordningerne, ETIAS-for-
ordningen og VIS-forordningen. Ændringerne vil sikre, at Eurodac kan fungere inden for den nye
interoperabilitetsramme.
Det bemærkes, at med henblik på hurtig vedtagelse af nærværende forslag er alle referencer i seneste
kompromisforslag af 20. december 2021 til de øvrige forslag indeholdt i asyl- og migrationspagten
erstattet af henvisninger til gældende lov.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har henvist til, at forslaget udgør
”[…]
en videreudvikling af forordningen om asylforvaltning og migrationsstyring og EU's migrati-
onspolitik og skal sikre, at fælles regler for optagelse af fingeraftryk og ansigtsbillede af tredjelands-
statsborgere til Eurodac anvendes på samme måde i alle medlemsstater. Det giver Den Europæiske
Side
28/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
Union et middel til at få oplysninger om, hvor mange tredjelandsstatsborgere der rejser ind i EU på
irregulær vis eller indrejser i kølvandet på eftersøgnings- og redningsoperationer og søger om inter-
national beskyttelse, hvilket er en forudsætning for at udforme en bæredygtig og evidensbaseret mi-
grations- og visumpolitik. Forslaget hjælper også medlemsstaterne med at identificere tredjelands-
statsborgere med ulovligt ophold og tredjelandsstatsborgere, som er indrejst i Den Europæiske
Union på irregulær vis ved de ydre grænser, idet disse oplysninger kan hjælpe medlemsstaterne, når
der skal udstedes nye papirer til en tredjelandsstatsborger med henblik på tilbagesendelse. Dette mål
kan ikke i tilstrækkelig grad nås af medlemsstaterne hver for sig.
Da problemerne vedrørende asyl og beskyttelse af flygtninge går på tværs af grænserne, er EU godt
placeret til at foreslå løsninger på spørgsmål som ovennævnte samt problemer i tilknytning til Euro-
dac-forordningen inden for rammerne af det fælles europæiske asylsystem. Det er også nødvendigt
at ændre Eurodac-forordningen for at tilføje endnu et formål med den, nemlig kontrol af irregulær
migration til og irregulære migranters ulovlige bevægelser inden for EU og i den forbindelse en
ændring, der vil gøre det muligt at optælle antallet af ansøgere og ikke blot antallet af ansøgninger.
Dette mål kan ikke i tilstrækkelig grad nås af medlemsstaterne hver for sig. Tilsvarende kan med-
lemsstaterne, hvis de handler hver for sig, ikke effektivt anvende udelukkelsesgrundene i henhold til
forordning (EU) XXX/XXX [forordningen om genbosætning]. Endelig kan de ændringer, der er nød-
vendige for en effektiv gennemførelse af interoperabilitetsrammen, kun foreslås af Kommissionen og
anvendes på EU-plan og ikke af medlemsstater, der handler hver for sig.”
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Den gældende Eurodac-forordning er gennemført i dansk ret ved lov nr. 323 af 18. maj 2005 om
ændring af udlændingeloven (Tilknytning til Eurodac-forordningen og Dublinforordningen på mel-
lemstatsligt grundlag m.v.). Danmark indgik den 8. marts 2006 en parallelaftale med Det Europæiske
Fællesskab om Dublin-forordningen og Eurodac-forordningen og indtrådte i samarbejdet med de øv-
rige EU-medlemsstater samt Norge og Island den 1. april 2006.
Senere ændringer af Eurodac-forordningen er gennemført ved lov nr. 1575 af 15. december 2015 om
ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning) og ved lov nr.
738 af 8. juni 2018 (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhæ-
vende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.).
Efterfølgende er der den 24. maj 2019 indgået et tillæg til parallelaftalen, så Danmark på mellem-
statsligt grundlag er tilsluttet den del af den reviderede Eurodac-forordning, der angår adgang til sam-
menligning og videregivelse af fingeraftryksoplysninger i Eurodac-systemet med henblik på retshån-
dhævelse, og så disse bestemmelser tillige gælder mellem Danmark og de Schengenassocierede
lande. Tillægget er trådt i kraft 1. juni 2019.
Side
29/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0030.png
Udlændingelovens §§ 40 a og 40 b indeholder bestemmelser om optagelse af fingeraftryk og person-
fotografi af bl.a. udlændinge, der søger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1-3
(asyl), samt om anvendelse og opbevaring af disse oplysninger.
Udlændingelovens kapitel 8 a indeholder regler om videregivelse af oplysninger i medfør af reglerne
i bl.a. Eurodac-forordningen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Som anført under punkt 2 er forslaget omfattet af Danmarks retsforbehold. Forslaget vil således ikke
i sig selv have lovgivningsmæssige konsekvenser og ændringerne er ikke er bindende for eller finder
anvendelse i Danmark.
Da der er tale om en omarbejdning af Eurodac-forordningen, som Danmark har tiltrådt på mellem-
statsligt grundlag i medfør af parallelaftalen, vil Danmark imidlertid inden 30 dage skulle give Eu-
ropa-Kommissionen meddelelse om, hvorvidt Danmark ønsker at gennemføre indholdet af ændrin-
gerne i dansk ret.
En sådan gennemførelse af ændringerne vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget medfører en teknisk ændring af Eurodacs centrale system for at give mulighed for at fore-
tage sammenligninger af alle kategorier af oplysninger og lagre alle tre kategorier af oplysninger.
Yderligere funktioner såsom lagring af personoplysninger sammen med et ansigtsbillede kræver flere
ændringer af det centrale system.
Kommissionen angiver, at de anslåede omkostninger på ca. 30 mio. EUR omfatter udgifter til det
centrale systems tekniske opgradering og øgede lagerplads og kapacitet. De omfatter også it-relate-
rede tjenester, software og hardware og vil dække opgradering og tilpasning, således at der kan søges
på alle kategorier af oplysninger vedrørende både asyl og irregulær migration. De afspejler også ud-
gifter til det ekstra personale, som eu-LISA får brug for.
Da forslaget er omfattet af retsforbeholdet, bidrager Danmark i udgangspunktet ikke til finansieringen
heraf. Som følge af en dansk tilslutning til forslaget vil Danmark skulle bidrage til finansieringen,
hvortil det bemærkes, at Danmarks finansieringsandel er ca. 2 pct. af EU’s udgifter.
Kategorierne af data, som medlemsstaterne skal registrere og kunne søge med i Eurodac-systemet
udvides, herunder bl.a. med ansigtsfoto, med det fremsatte forslag. Endvidere skal nationale ETIAS-
enheder og visummyndigheder have adgang til søgninger i systemet. På den baggrund forventes det
at blive nødvendigt med tilpasninger af nationale it-systemer. Der vil blive iværksat et arbejde med
henblik på en endelig vurdering af de økonomiske konsekvenser, herunder et foreløbigt skøn over
Side
30/31
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - integrationsdelen
2529945_0031.png
danske udgifter til udvikling af de nationale systemer, evt. indkøb af udstyr og driftsomkostninger, til
brug for Eurodac-systemet. Niveauet for de danske udgifter forventes at være af væsentlig karakter.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter som udgangspunkt afholdes
inden for de berørte myndigheders eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestem-
melser herom.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 10. februar
2022.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne er så fremskredne, at der kan forventes snarlig enighed i Rådet (retlige og indre
anliggender). Eneste væsentlige udestående vedrører spørgsmål relateret til ilandsatte personer efter
redningsaktioner, og hvordan de skal registreres i Eurodac. Størstedelen af medlemsstaterne ser ikke
behov for en særskilt kategori vedrørende eftersøgnings- og redningsoperation, men kan acceptere en
type underkategori, der kan anvendes til statistiske formål.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for forslaget og arbejder i særdeleshed for initiati-
ver, som understøtter og effektiviserer asylproceduren og udsendelsesarbejdet, herunder gennem øget
mulighed for interoperabilitet, og for at få skabt et bedre overblik og bedre statistik om migrations-
mønstre i Europa. Regeringen finder alene behov for at registrere personkategori vedrørende personer
ilandsat i EU efter en eftersøgnings- og redningsoperation af statistiske hensyn. Regeringen ser gerne,
at det nye forslag til Eurodac vedtages hurtigst muligt. Regeringen støtter derfor, at behandlingen af
Eurodac adskilles fra de resterende forslag i asyl- og migrationspagten således, at Eurodac kan ved-
tages hurtigt og ikke skal afvente enighed om alle forslag i asyl- og migrationspagten.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Nærværende forslag til omarbejdning af Eurodac-forordningen har indgået i ministerens forelæggelse
for Europaudvalget omhandlende Kommissionens forslag til en europæisk migrations- og asylpagt 3.
juni 2021 og den 1. oktober 2020.
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat om forslaget til omarbejdning af Eurodac-forordningen
den 1. december 2020.
Side
31/31