Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3850 - RIA Bilag 5
Offentligt
2537377_0001.png
Supplerende samlenotat
vedrørende de sager under Udlændinge- og Integrationsministeriets ressort, der behandles på
indenrigsdelen af rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3. marts 2022
Kommissionsforslag til rådsafgørelse om aktivering af EU-rådsdirektivet om
minimumsstandarder for midlertidig beskyttelse i tilfælde af massetilstrømning af fordrevne
personer og om foranstaltninger, der skal fremme ligelig fordeling mellem medlemsstaterne af
indsatsen med hensyn til modtagelsen af disse personer og følgerne heraf (direktivet om
midlertidig beskyttelse). S. 2
KOM dokument: COM(2022) 91 final
= Drøftelse
Side
1/5
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - midlertidig beskyttelse
2537377_0002.png
Forslag fra EU-Kommissionen til rådsafgørelse om aktivering af EU-rådsdirektivet om
minimumsstandarder for midlertidig beskyttelse i tilfælde af massetilstrømning af fordrevne
personer og om foranstaltninger, der skal fremme ligelig fordeling mellem medlemsstaterne af
indsatsen med hensyn til modtagelsen af disse personer og følgerne heraf (direktivet om
midlertidig beskyttelse)
KOM dokument: COM(2022) 91 final
= Drøftelse
Nyt notat
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1
1. Resumé
På det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 27. februar 2022 bragte
formandskabet spørgsmålet om aktivering af EU-rådsdirektivet om minimumsstandarder for
midlertidig beskyttelse i tilfælde af massetilstrømning af fordrevne personer og om foranstaltninger,
der skal fremme ligelig fordeling mellem medlemsstaterne af indsatsen med hensyn til modtagelsen
af disse personer og følgerne heraf op. Det franske formandskab har med kort varsel lagt op til en
drøftelse af forslaget fra Kommissionen om aktivering af direktivet på det ordinære rådsmøde (retlige
og indre anliggender) den 3. marts 2022. Rådsafgørelsen har til formål at konstatere, at der er tale
om en massetilstrømning af fordrevne personer fra Ukraine, og at der dermed iværksættes midlertidig
beskyttelse efter reglerne i direktivet. Regeringen finder formandskabets overvejelser om en drøftelse
af grundlaget og behovet for at iværksætte direktivet på førstkommende rådsmøde relevant og
regeringen vil følge drøftelserne om forslaget tæt. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Rådsafgørelsen er omfattet af det danske retsforbehold, og rådsafgørelsen
vil derfor ikke finde anvendelse i Danmark. Forslaget vurderes derfor isoleret set ikke at få
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til rådsafgørelse om aktivering af Direktivet om
minimumsstandarder for midlertidig beskyttelse i tilfælde af massetilstrømning af fordrevne personer
og om foranstaltninger, der skal fremme en ligelig fordeling mellem medlemsstaterne af indsatsen
med hensyn til modtagelsen af disse personer og følgerne heraf (2001/55/EF) (herefter ”direktivet”)
i forbindelse med medlemsstaternes håndtering af den aktuelle situation med fordrevne personer fra
Ukraine. Forslaget til rådsafgørelse er fremsat med hjemmel i direktivet. Direktivet er omfattet af det
danske retsforbehold, og direktivet, herunder eventuelle rådsafgørelser hjemlet heri, finder derfor
ikke anvendelse i Danmark.
1
Et forslag til rådsafgørelse vil være fremsat efter Direktivet om midlertidig beskyttelse, der er fremsat efter Traktaten om oprettelse
af Det Europæiske Fællesskab, artikel 63, nr. 2, litra a og b. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til traktaten om opret-
telse af Det Europæiske Fællesskab, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil være bindende for og
ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Side
2/5
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - midlertidig beskyttelse
Direktivets regler om midlertidig beskyttelse iværksættes ved en afgørelse i Rådet med kvalificeret
flertal, der konstaterer, at der er tale om massetilstrømning af fordrevne personer.
Rådsafgørelsen har den virkning, at der i overensstemmelse med direktivets bestemmelser indføres
midlertidig beskyttelse i samtlige medlemsstater for de fordrevne personer, der er omhandlet i
afgørelsen. Danmark vil som følge af retsforbeholdet ikke være omfattet af en sådan rådsafgørelse.
3. Formål og indhold
Direktivet har til formål at fastsætte regler for midlertidig beskyttelse i tilfælde af massetilstrømning
af fordrevne personer og at regulere en ligelig fordeling mellem medlemsstaterne med hensyn til
modtagelse af disse personer og følgerne heraf. Hensigten er bl.a. at undgå en overbelastning af
asylsystemet samtidig med, at man kan yde de pågældende beskyttelse.
Den midlertidige beskyttelse har som udgangspunkt en varighed på ét år, men forlænges automatisk
med 2 gange 6 måneder, hvis situationen er uændret. Herefter kan Rådet med kvalificeret flertal
forlænge den midlertidige beskyttelse i yderligere ét år. Den midlertidige beskyttelse kan således højst
vare i tre år. Beskyttelsen bringes til ophør, når som helst, hvis Rådet træffer afgørelse herom på
forslag fra Kommissionen eller ved udløbet af de to henholdsvis tre år.
Personer med midlertidig beskyttelse får i medfør af direktivet ret til at arbejde som lønmodtagere
eller selvstændige erhvervsdrivende, deltage i voksenundervisning, erhvervsuddannelse og
erhvervspraktik, passende indkvartering, sociale ydelser, lægehjælp og adgang til
familiesammenføring.
Personer under 18 år får også ret til adgang til uddannelse på lige fod med værtslandets egne
statsborgere. Hvis medlemmer af den samme familie har fået midlertidig beskyttelse i forskellige EU-
lande, eller hvis nogle af familiemedlemmerne endnu ikke befinder sig på EU's område, skal de have
ret til familiesammenføring i samme EU-land. Personer med midlertidig beskyttelse kan som
udgangspunkt ikke rejse til andre lande.
Der opstilles i direktivet en ramme for solidaritet mellem medlemsstaterne i forbindelse med
modtagelse og fordeling af fordrevne personer. Medlemsstaterne skal således angive deres
modtagelseskapacitet, og medlemsstaterne skal samarbejde om overførsel fra en medlemsstat til en
anden. Der er ikke tale om en obligatorisk omfordeling.
Direktivet angiver videre, at når den midlertidige beskyttelse ophører, finder de almindelige regler
om beskyttelse anvendelse. Personer, der herefter ikke har ret til beskyttelse, skal således udrejse,
medmindre de har ret til ophold på andet grundlag. Personer med midlertidig beskyttelse skal således
kunne ansøge om asyl efter de sædvanlige regler om asyl.
Det angives endelig, at personer kan udelukkes fra midlertidig beskyttelse, hvis der er en alvorlig
grund til at antage, at vedkommende har begået en forbrydelse mod freden, en alvorlig ikke-politisk
forbrydelse, handlinger i strid med FN’s mål og grundsætninger,
eller at der er en rimelig grund til at
anse vedkommende for at være en fare for sikkerheden eller samfundet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres over initiativet, men skal alene underrettes om Rådets afgørelse.
Side
3/5
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - midlertidig beskyttelse
5. Nærhedsprincippet
Forslaget til rådsafgørelsen vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Det vurderes ikke relevant at redegøre for gældende danske ret.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 28. februar 2022.
Dansk Flygtningehjælp udtrykker støtte for iværksættelse af direktivet, og bemærker at tiltaget vil
bidrag til at sikre, at asylsystemet ikke bryder sammen under det store og stigende antal af fordrevne
fra Ukraine. Dansk Flygtningehjælp understreger, at man skal sikre adgang til beskyttelse for statsløse
og andre tredjelandsstatsborgere med bopæl i Ukraine. Her bemærker man, at direktivets
bestemmelser giver mulighed for udvide personkredsen, som kan modtage beskyttelse, og at man
under alle omstændigheder burde sikre, at disse persongrupper får adgang til andre former for
beskyttelse, herunder asyl eller midlertidigt ophold indtil en eventuel tilbagevenden til hjemlandet
kan afklares. Dansk Flygtningehjælp gør i den anledning opmærksom på Ukraines store afghanske
diaspora og nyligt ankomne flygtninge. Dansk Flygtningehjælp fremhæver, at aktivering af direktivet
burde ske i takt med en model for fordeling af fordrevne fra Ukraine. Man opfordrer i den forbindelse
regeringen til at tilslutte sig omfordeling mellem medlemsstaterne. Dansk Flygtningehjælp bemærker
i den forbindelse, at anvendelse af Dublin-forordningens bestemmelser om fastlæggelse af ansvar for
asylsagsbehandling vil modvirke en eventuel omfordelingsordningen og være uhensigtsmæssig i
forhold til det store antal af ankomster til Polen.
Amnesty International er enig i regeringens vurdering af direktivets behov, og bemærker at dens
anvendelse er yderst relevant i den nuværende situation. Amnesty opfordrer regeringen til at indgå et
forpligtende samarbejde med andre EU-lande om at yde midlertidige beskyttelse og omfordeling af
ukrainske flygtninge. Derudover fremhæver Amnesty, at beskyttelse skal ydes til alle med akut behov
uanset race, køn, sprog, religion, politisk eller anden overbevisning, national eller social oprindelse.
Amnesty gør i den anledning opmærksom på rapporter om, at ikke-ukrainske fordrevne nægtes
indrejse til Polen og andre omkringliggende nabolande. Amnesty bemærker i den forbindelse, at alle
menneskerettigheder bør vægtes lige højt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder formandskabets overvejelser om en drøftelse af grundlaget og behovet for at
iværksætte direktivet på førstkommende rådsmøde relevant, og regeringen vil følge drøftelserne om
forslaget tæt.
Side
4/5
Rådsmøde nr. 3850 (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022 - Bilag 5: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde RIA 3-4/3-22 - midlertidig beskyttelse
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Sagen om direktivet blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmøderne
(retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse) den 29. og 30. maj 2000 samt den 15. og 16. marts
2001.
Herudover er Folketingets Europaudvalg tilsendt et grundnotat om direktivforslaget henholdsvis den
10. og den 11. oktober 2000.
Side
5/5