Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del Bilag 207
Offentligt
UDKAST
Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del - Bilag 207
Offentligt
Forslag
til
Lov om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved
samhandel og rapportering m.v.
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne lov finder anvendelse på organer inden for den offentlige
forvaltning samt andre juridiske enheder, der anvender eller formidler
adgang til den fælles digitale infrastruktur.
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1) Fælles digital infrastruktur: Digital infrastruktur for elektronisk
udveksling af standardiserede, strukturerede og maskinlæsbare data i
åbne, standardiserede formater, herunder elektroniske dokumenter, og
som skal forstås i overensstemmelse med regler udstedt i medfør af § 3.
2) Virksomhed: En privatretlig juridisk enhed, der er registreret i Det
Centrale Virksomhedsregister (CVR), og som ikke er et organ inden for
den offentlige forvaltning.
3) Organer inden for den offentlige forvaltning: Statslige myndigheder og
statsfinansierede selvejende institutioner, der er omfattet af § 2, stk. 1, nr.
1 og 2, i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., kommuner og
regioner, kommunale og regionale organisationer og selskaber mv., som
er oprettet i henhold til lov om kommunernes styrelse, samt institutioner
hvor statslige, regionale eller kommunale tilskud til drift udgør halvdelen
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
4)
5)
6)
7)
eller mere og forventes vedvarende at dække halvdelen eller mere af
institutionens ordinære driftsudgifter.
Serviceleverandør: System- eller it-serviceleverandør, samt disses
underleverandører, til omfattede virksomheder og organer inden for den
offentlige forvaltning, som forestår udvekslingen af data og elektroniske
dokumenter i den fælles digitale infrastruktur.
Elektronisk dokument: Dokumenter, som er udstedt, sendt og modtaget i
et struktureret elektronisk format, og som er muligt at behandle
automatisk og elektronisk.
E-handel: Digitale indkøb, der foretages gennem anvendelse af de
elektroniske dokumenter for kataloger og ordrer.
Standarder: Nationale, europæiske eller internationale standarder for
udformning og transport af elektroniske dokumenter.
Kapitel 2
Fastsættelse og anvendelse af standarder, der indgår i den fælles digitale
infrastruktur
§ 3.
Erhvervsstyrelsen definerer, udpeger og fastsætter nærmere regler
om hvilke standarder, der indgår i den fælles digitale infrastruktur, herunder
om e-handel, e-fakturaer, lovpligtige indberetninger til offentlige
myndigheder m.v.
Organer inden for den offentlige forvaltnings anvendelse af den fælles
digitale infrastruktur
§ 4.
Ved udveksling af elektroniske dokumenter og e-handel skal organer
inden for den offentlige forvaltning anvende den fælles digitale
infrastruktur, hvis den konkrete anvendelse understøttes af infrastrukturen.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler for organer inden for
den offentlige forvaltnings anvendelse af den fælles digitale infrastruktur,
herunder at de skal være tilsluttet infrastrukturen og skal kunne sende og
modtage elektroniske dokumenter i den fælles digitale infrastruktur i
overensstemmelse med fastsatte standarder.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan efter forhandling med berørte myndigheder
fastsætte regler, der forpligter disse myndigheder til at anvende den fælles
digitale infrastruktur til anden dataudveksling med virksomheder, herunder
lovpligtige indberetninger.
Stk. 4.
Forestår organer inden for den offentlige forvaltning selv
udveksling af data og elektroniske dokumenter i den fælles digitale
infrastruktur finder § 6 tilsvarende anvendelse for disse.
Virksomheders anvendelse af den fælles digitale infrastruktur
2
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
§ 5.
Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler for virksomheders
anvendelse af den fælles digitale infrastruktur, herunder hvilke standarder,
der skal benyttes, når de e-handler med organer inden for den offentlige
forvaltning og udveksler finansielle data og andre former for elektronisk
data med organer inden for den offentlige forvaltning i den fælles digitale
infrastruktur.
Stk. 2.
Forestår virksomheder selv udveksling af data og elektroniske
dokumenter i den fælles digitale infrastruktur finder § 6 tilsvarende
anvendelse for disse.
Serviceleverandørers anvendelse af den fælles digitale infrastruktur
§ 6.
Serviceleverandører, der forestår udvekslingen af data og
elektroniske dokumenter i den fælles digitale infrastruktur, er forpligtede til
at implementere og anvende de standarder, der er defineret og udpeget af
Erhvervsstyrelsen, jf. § 3.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler for
serviceleverandørers anvendelse og implementering af den fælles digitale
infrastruktur. Der kan herunder bl.a. fastsættes regler om, at
serviceleverandører skal opbevare data forsvarligt, samt at
serviceleverandører er forpligtede til vederlagsfrit at overdrage data til en
anden serviceleverandør, såfremt en af loven omfattet virksomhed eller
organ inden for den offentlige forvaltning ønsker at skifte serviceleverandør.
Endvidere kan der fastsættes regler om, at serviceleverandører er forpligtede
til at føre teknisk kontrol af udvekslingen af data og elektroniske
dokumenter i den fælles digitale infrastruktur.
Kapitel 3
Kontrol-, klage- og straffebestemmelser
Kontrol
§ 7.
Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med overholdelsen af denne lov og
regler udstedt i medfør heraf.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan på anmodning forlange, at der fremsendes
fornøden dokumentation for, at styrelsen kan tage stilling til, om loven og
regler fastsat i medfør af loven er overholdt.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan udstede påbud om at bringe forhold, der
strider mod bestemmelser i denne lov eller mod regler fastsat i medfør heraf,
i overensstemmelse med disse.
§ 8.
Hvis der er begrundet formodning om, at der er sket eller vil ske
misbrug af den fælles digitale infrastruktur, kan Erhvervsstyrelsen med
øjeblikkelig virkning foretage de nødvendige og forholdsmæssige tekniske
indgreb til skadesbegrænsning og forebyggelse af misbruget.
3
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan for at afværge skade, misbrug eller lignende
herunder træffe afgørelse om i en nærmere fastsat periode at fratage en
virksomhed, en serviceleverandør eller organ inden for den offentlige
forvaltning, adgangen til brug af den fælles digitale infrastruktur.
Klageadgang
§ 9.
Klage over Erhvervsstyrelsens afgørelser efter denne lov eller regler
fastsat i medfør heraf kan alene påklages til højere administrativ myndighed
for så vidt angår retlige spørgsmål.
Straf
§ 10.
Medmindre strengere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der
1) overtræder § 4, stk. 1,
2) overtræder § 4, stk. 4, og § 5, stk. 2,
3)
undlader at overholde sin forpligtelse efter § 6, stk. 1, til at imple-
mentere og anvende de standarder, der er defineret og udpeget af
Erhvervsstyrelsen, jf. § 3,
eller
4)
underlader at fremsende fornøden dokumentation, som påkrævet ef-
ter § 7, stk. 2.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 3.
I forskrifter, der udstedes i medfør af denne lov, kan der fastsættes
straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Kapitel 4
Ikrafttræden
§ 11.
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Kapitel 5
Territorialbestemmelser
§ 12.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
4
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilslutning og anvendelse
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
I 2005 var Danmark det første land i verden, der indførte obligatorisk
elektronisk fakturering (e-fakturering) i det offentlige, hvilket betød at
myndigheder blev forpligtede til at kunne modtage elektroniske fakturaer
(e-fakturaer) fra deres leverandører. Tiltaget medførte store
automatiseringsgevinster og besparelser i fakturahåndtering og bogføring
for myndigheder, samt hurtigere betaling til virksomhederne. I 2007 blev
Nemhandel lanceret som en fællesoffentlig infrastruktur, der alene anvendes
til e-fakturering til det offentlige og kun i begrænset omfang digitale indkøb
mellem myndigheder og virksomheder. Nemhandel har siden 2018 været
integreret med den fælleseuropæiske infrastruktur, Peppol, der anvendes til
grænsekrydsende handel. “Nemhandel” benyttes i lovforslagets tekst,
når
det eksisterende netværk omtales.
Med lovforslaget lægges der op til, at Nemhandel udvides til at blive en
fælles digital infrastruktur, der ikke alene understøtter e-fakturering mellem
myndigheder og virksomheder, men også i højere grad understøtter både
myndigheders og virksomheders handels- og rapporteringsprocesser med
øget automatisering til følge.
Nærværende lovforslag fastsætter ikke i sig selv pligt til elektronisk
samhandel eller pligt til elektronisk rapportering til det offentlige. Dog skal
lovforslaget skabe rammen for at indføre en fælles digital infrastruktur for
elektronisk dataudveksling, herunder i forbindelse med samhandel,
5
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
rapportering mv. I den forbindelse har lovforslaget til formål at effektivisere
og understøtte automatiseringen af samhandel mellem virksomheder samt
bogføringsprocessen i virksomheder. Samtidig forventes lovforslaget at
etablere den nødvendige infrastruktur, der skal til for i højere grad at
automatisere erhvervslivets indrapporteringsforpligtelser til det offentlige.
Lovforslaget følger op på regeringsgrundlaget 2022
”Ansvar for Danmark”,
hvor det fremgår, at der skal arbejdes aktivt for at mindske byrder på
erhvervslivet
ved
at
fortsætte
arbejdet
med
Automatisk
Erhvervsrapportering, der skal understøtte, at erhvervslivet og samfundet
realiserer gevinstpotentialer ved digitalisering og automatisering af
bogførings- og regnskabsprocesser.
For at realisere det fulde potentiale for automatisering af elektronisk
samhandel, bogføring, rapporteringskrav mv., er det nødvendigt med en
fælles digital infrastruktur, hvor flere dokumenter end fakturaer, herunder
ordrer, kataloger og kvitteringer, standardiseres med henblik på
automatisering af processer. Med disse tre dokumenter i struktureret format,
dvs. standardiseret, er det bl.a. muligt at fuldautomatisere den
rutinemæssige bogføring og eksekvere betaling. En sådan infrastruktur
muliggør,
at
it-systemer,
såsom
indkøbs-,
bogførings-,
rapporteringssystemer mv, kan kommunikere direkte sammen uden tab af
data og med øget automatisering af dataindlæsning og -håndtering. Dermed
er
lovforslaget
en
teknisk
understøttelse
af
Automatisk
Erhvervsrapportering.
Samtidig er lovforslaget en understøttelse af aftale om kommunernes og
regionernes økonomi, hvor parterne er enige om at arbejde videre med
implementeringen af digitale indkøb. En fælles digital infrastruktur og
standardisering af digitale indkøb vil gøre det nemmere at implementere
løsninger for digitale indkøb (e-handelsløsninger), da de alle kan tilkobles
det samme åbne netværk og udveksle digitale indkøbsdokumenter, der er
standardiserede og strukturerede, således at automatisk indlæsning og
behandling er mulig.
-
Den foreslåede udvidelse af Nemhandel til en fælles digital infrastruktur
med et bredere anvendelsesområde end tidligere er blandt andet nødvendig
som følge af lov nr. 700 af 24. maj 2022 om bogføring og regler udstedt i
medfør heraf. Erhvervsministeren har med hjemmel i § 20, stk. 4, udstedt
bekendtgørelse nr. 98 af 26. januar 2023 om anmeldelse og registrering af
digitale standard bogføringssystemer, der indfører krav om, at alle digitale
standard bogføringssystemer skal muliggøre elektronisk fakturering i den
fælles digitale infrastruktur, omtalt som Nemhandel, og i den
fælleseuropæiske infrastruktur (Peppol). Dette repræsenterer en betydelig
udvidelse af Nemhandels brugerkreds, herunder til brugergrupper der ikke
6
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
nødvendigvis har stor erfaring med struktureret elektronisk dataudveksling.
Det er derfor nødvendigt at regelsætte en del praksis, der hidtil har hvilet på
bilaterale aftaler, uformelle forståelser og markedskonventioner i branchen,
således at alle brugere har en klar og ensartet forståelse af deres retsstilling.
En udvidelse af Nemhandel til en fælles digital infrastruktur vil med
lovforslaget blive en ’teknisk motorvej’ baseret på europæiske og
internationale standarder. Derved ensrettes Nemhandel (den nationale
digitale infrastruktur) med den fælleseuropæiske (Peppol). Det vil gøre det
lettere for udbydere af bogføringssystemer at leve op til de tekniske krav,
herunder standarder for data og udveksling. Samtidig vil en fælles digital
infrastruktur gøre det lettere for udbydere af bogføringssystemer at tilbyde
e-fakturering og andre services til virksomheder.
-
Nemhandel og dens anvendelser har udviklet sig i et omfang og en retning,
som er utilstrækkeligt dækket af den gældende regulering, som findes i
lovbekendtgørelsen nr. 494 af 4. maj 2023 om offentlige betalinger m.v.
Særligt er der behov for juridisk klarhed om og tydeligere hjemmel til
reguleringen af elektronisk dataudveksling mellem virksomheder gennem
den fælles digitale infrastruktur, da den eksisterende lovgivning primært
fokuserer på virksomheders udveksling af e-fakturaer til den offentlige
sektor.
Det foreslås med lovforslaget, at Erhvervsstyrelsen får bemyndigelse til at
indføre krav om udveksling af elektronisk data igennem den fælles digitale
infrastruktur, samt at fastsætte regler for, hvordan denne dataudveksling
skal foregå. For anvendelsesområder uden for den eksisterende anvendelse
af Nemhandel, som bl.a. er e-fakturering og digital samhandel, fastlægges
eventuelle krav om pligt til anvendelse af infrastrukturen efter forhandling
med berørte myndigheder. Dette kan eksempelvis være understøttelse af
rapportering af finansielle data eller grønne produktdata. Det foreslås med
lovforslaget, at regler for teknisk indretning, standarder og anvendelse af
den fælles digitale infrastruktur fastlægges af Erhvervsstyrelsen. Der er
derfor behov for hjemmel til at standardisere og regulere, hvilken
rapportering der vil ske gennem den fælles digitale infrastruktur, så
infrastrukturen kan klargøres til at understøtte fremtidige
rapporteringsbehov fra virksomhedernes egne systemer. Derved kan de
ressortansvarlige myndigheder fokusere på at udforme kravene til det
substantielle indhold af en rapporteringsforpligtelse, uden at skulle bruge
ressourcer på at udvikle en parallel teknisk infrastruktur til rapportering.
Samlet set får Danmark herved en sammenhængende infrastruktur for elek-
tronisk dataudveksling i forbindelse med elektronisk handel, rapportering
mv. Denne vil blandt andet muliggøre øget automatisering af manuelt tunge
indkøbsprocesser både i det offentlige og private. Lovforslaget udgør en
7
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
nødvendig forudsætning for, at det på længere sigt bliver muligt at automa-
tisere store dele af den rutinemæssige bogføring i virksomheder. Endeligt
vil det også understøtte fremtidige muligheder for opfyldelse af rapporte-
ringskrav direkte fra virksomheders egne systemer til offentlige systemer og
derved lette virksomhedernes administrative arbejde, hvilket frigiver tid til
værdiskabende aktiviteter i virksomheden. Samtidig vil det indberettede
data være standardiseret og struktureret, hvilket vil gøre det lettere for myn-
digheder at håndtere og behandle, og forventes at øge kvaliteten og fuld-
stændigheden af de rapporterede oplysninger.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Tilslutning og anvendelse af den fælles digitale infrastruktur
3.1.1. Gældende ret
Den gældende bestemmelse i § 7, stk. 2 i lov om offentlige betalinger
medfører, at finansministeren efter forhandling med berørte myndigheder,
kan fastsætte regler om myndigheders anvendelse af elektronisk
betalingsforvaltning. I henhold til den kongelige resolution af 16. februar
2018, har erhvervsministeren efter denne bestemmelse bemyndigelse til at
fastsætte krav om teknisk indretning og standarder, hvorimod
finansministeren kan udstede regler for myndigheders pligt til elektronisk
betalingsforvaltning og samhandel.
Anvendelsesområdet for elektronisk betalingsforvaltning og samhandel er
efter gældende ret begrænset til myndigheder, og der gælder visse
fritagelsesmuligheder i forhold til selvejende institutioner under
kommunerne og regionerne. Begge de ovenfor nævnte bekendtgørelser
omfatter elektronisk afregning med offentlige myndigheder, uanset om den
elektroniske fakturering sker som led i et offentligt udbud, eller om der er
tale om et køb under EU-tærskelværdierne for udbud. Reglerne om
elektronisk afregning omfatter fakturaer, rykkere samt kreditnotaer mv. og
er således ikke begrænset til fakturaer alene.
I henhold til bekendtgørelse nr. 346 af 15. marts 2019 om elektronisk
fakturering i den fælleseuropæiske serviceorienterede infrastruktur er det en
pligt for offentlige myndigheder at implementere og anvende den
fælleseuropæiske digitale infrastruktur (Peppol) for e-fakturering.
Myndigheder er derved forpligtet til at kunne modtage e-fakturaer i
overensstemmelse med den fælleseuropæiske Peppol standard, ligesom de
er forpligtet til at modtage e-fakturaer i den nationale OIOUBL standard.
Det følger af lov nr. 1593 af 18. december 2018 om elektronisk fakturering
ved offentlige udbud, at der kan fastsættes krav om anvendelse af
europæiske standarder ved fakturering i forbindelse med offentlige udbud.
Loven er en implementering af direktiv 2014/24/EU af 26. februar 2014 og
8
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
ligger i forlængelse af Europa-Kommissionens meddelelse til Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget ”Udnyttelse af fordelene ved elektronisk fakturering i
Europa” KOM/2010/712, hvor Kommissionen opfordrede til,
at elektronisk
fakturering senest i 2020 blev den fremherskende form for fakturering i EU.
OIOUBL vil ved udgangen af 2023 være i overensstemmelse med den
europæiske standard for elektronisk fakturering.
Anvendelsesområdet for direktivet er bredere end eksisterende national
regulering, da visse myndigheder, der var undtaget i den eksisterende
lovgivning om elektronisk fakturering, blev omfattet af direktivets
implementering, ligesom visse dele af den private sektor bliver omfattet.
Implementeringen af direktivet i national ret finder alene anvendelse ved
offentlige udbud, mens bekendtgørelse nr. 1593 af 18. december 2018 er en
nærmere teknisk implementering af standarden og digital infrastruktur, for
at sikre lettere og ensartet implementering i Danmark. Grundet den store
udbredelse af e-fakturering i Danmark har bekendtgørelsen for den
fælleseuropæiske standard og infrastruktur samme anvendelsesområde som
øvrig regulering for standarder og teknisk indretning for e-fakturering, dog
uden fritagelsesmuligheder for visse myndigheder.
3.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Fastsættelsen af en fælles digital infrastruktur for elektronisk
dataudveksling vil kunne reducere omkostninger ved at forbinde
virksomhedernes it-systemer dels med hinanden og dels med
myndighedernes. Dette omfatter de systemer for e-fakturering, og
tilsvarende systemer og standarder for relaterede forretningsområder,
herunder også systemer for indkøb og e-handel.
Disse forretningsområder indebærer væsentlige automatiseringspotentialer,
ved at muliggøre digitale indkøb og øvrig elektronisk dataudveksling
relateret til samhandel og indkøb. Standardiseringen af digitale indkøb og
anvendelsen af fælles digitale standarder og infrastruktur vil muliggøre øget
automatisering af indlæsning og opdatering af elektroniske kataloger,
dannelse og afsendelse af elektroniske ordrer, fakturaer mv., samt
behandling af disse elektroniske dokumenter. Det vil reducere mængden af
manuelle processer, da eksempelvis ordreafgivelsen kan automatiseres
gennem anvendelse af elektroniske kataloger, og fakturering kan
automatiseres ved omdannelse af e-ordrer. En fuldstændig implementering
af e-ordrer, e-kvitteringer og e-fakturaer kan anvendes til automatisering af
store dele af virksomheders bogføring. Samtidig vil der være et stort
datagenbrug, da det samme data kun skal indtastes få gange, hvilket også vil
reducere mængden af fejl og øge kvaliteten og sporbarheden af de
udvekslede data.
9
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
Erhvervsministeriet vurderer, at standardiseringen af elektronisk
dataudveksling i en fælles digital infrastruktur kan øge automatisering af
bogføring og handelstransaktioner hos danske virksomheder og gøre dem
mere konkurrencedygtige med relativt få implementerings- og
driftsomkostninger. Virksomheder vil også have bedre adgang til digital
samhandel med andre virksomheder og offentlige ordregivere, da
standardiserede systemer er omkostningsreducerende og udligner den
digitale ulighed mellem store og små virksomheder.
I dag fungerer mange digitale indkøb gennem proprietære (lukkede og ikke-
standardiserede) netværk og standarder, hvilket medfører øgede
omkostninger for virksomheder, da de skal integrere op imod flere typer
systemer, der ikke kan integreres med hinanden. Dette medfører ofte, at
tredjepartsserviceleverandører
tager
uforudsete
gebyrer
hos
virksomhederne, selv efter at systemerne er forbundet, fx i forbindelse med
konvertering af elektroniske dokumenter til andre formater eller i
forbindelse med besvarelse af support spørgsmål. Processerne er samtidig
ofte forbundet med konverteringer af dokumenter mellem forskellige
formater, hvilket kan resultere i tab og forvanskning af data. En fælles
digital infrastruktur vil forhindre en række af disse omkostningstunge
uhensigtsmæssigheder, der opstår ved ikke-standardiserede krav, da al
dokumentudveksling kan foregå i samme netværk i en samlet flydende
proces mellem it-systemer.
I takt med at der er stigende krav til virksomheders rapportering af data, vil
det være hensigtsmæssigt med tiltag, der nedbringer omkostningerne ved
rapportering. Erhvervsministeriet vurderer, at en fælles digital infrastruktur
er omkostningsreducerende for virksomhederne ved at sikre et juridisk
grundlag for, hvordan kommende krav om datarapportering kan
imødekommes gennem standardiserede systemløsninger, der kan udveksle
data via samme infrastruktur. Det vil gøre det muligt for virksomheder at
danne standardiserede elektroniske dokumenter med struktureret data, der
kan rapporteres direkte via egne systemer uden anvendelse af
tredjepartsløsninger eller selvbetjeningsløsninger. Data vil kunne
maskinindlæses automatisk og øge automatiseringen af behandlingen hos de
ansvarlige myndigheder. Ved at benytte den infrastruktur der allerede
eksisterer for udveksling af e-fakturaer, reduceres byrderne ved at nyudvikle
og tilpasse it-systemer, da virksomheders systemer allerede er i stand til at
udveksle data via den fælles digitale infrastruktur.
3.1.3. Den foreslåede ordning
For at samle erhvervsministerens bemyndigelse i én fælles lov videreføres
bemyndigelsen, der tilhører Erhvervsministeriet, til denne lov, hvor der
fastsættes krav om teknisk indretning og fælles standarder af bl.a.
elektronisk betalingsforvaltning og samhandel. Derimod ændres ikke på
10
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
reglerne for myndighedernes pligt til elektronisk betalingsforvaltning, som
fortsat ligger hos finansministeren. Det betyder eksempelvis, at
Finansministeriet kan fastsætte regler for hvilke myndigheder, der skal e-
fakturere, mens Erhvervsstyrelsen fastsætter regler for, hvad e-fakturering
er, og hvordan det foregår.
Efter den foreslåede § 4, stk. 1, skal organer inden for den offentlige
forvaltning fra lovens foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt den 1. januar 2024
være tilsluttet den fælles digitale infrastruktur og benytte den sammen med
relevante standarder, når de modtager e-fakturaer, foretager digitale indkøb
eller øvrig elektronisk dataudveksling, såfremt infrastrukturen understøtter
det, og der af Erhvervsstyrelsen er fastlagt fælles standarder.
For nærmere gennemgang henvises til lovforslagets § 4 og bemærkningerne
hertil.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 5, kan Erhvervsstyrelsen fastsætte
regler for virksomheders anvendelse af den fælles digitale infrastruktur.
Erhvervsstyrelsen kan dermed fastsætte regler for standardisering og teknisk
indretning af rapporteringsløsninger og dataformater for fx e-kataloger,
således at data udveksles på standardiseret vis via den fælles digitale
infrastruktur. Ligeledes kan det være aktuelt ved anden dataudveksling,
hvor der er behov for automatiserede processer i kommunikationen mellem
it-systemer og i behandlingen af data.
For nærmere gennemgang henvises til lovforslagets § 5 og bemærkningerne
hertil.
Efter den foreslåede § 6, kan Erhvervsstyrelsen fastsætte regler for de
betingelser, under hvilke it-serviceleverandører skal formidle adgang til
infrastrukturen på vegne af andre økonomiske aktører. Dette sætter blandt
andet Erhvervsstyrelsen i stand til at stille krav om, at de
serviceleverandører, der formidler adgang til netværket, behandler alle
brugere lige, og ikke f.eks. diskriminerer imellem trafik imellem deres egne
kunder og trafik imellem deres kunder og andre brugere.
For nærmere gennemgang henvises til lovforslagets § 6 og bemærkningerne
hertil.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
De økonomiske konsekvenser for den offentlige sektor vil være minimale,
da det offentlige allerede er tilkoblet den eksisterende Nemhandel-
infrastruktur og kan modtage e-dokumenter i overensstemmelse med
gældende standarder. Infrastrukturen gennemgår en teknisk opgradering i
11
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
foråret 2023, som Erhvervsstyrelsen står for, så den fremover vil være
baseret på europæiske standarder for dataudveksling og netværksteknologi
(eDelivery). Myndigheder er allerede tilkoblet den fælleseuropæiske
serviceorienterede infrastruktur, som også er baseret på eDelivery, og har
derfor it-systemer, der allerede lever op til de fleste tekniske krav og er i
stand til at udveksle data igennem denne type netværk. Den tekniske
opgradering af infrastrukturen foregår særskilt fra lovforslaget og følger
almindelige processer for it-vedligehold og drift.
Erhvervsstyrelsen har herudover overvejet, hvorvidt lovforslaget følger de
syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
Det vurderes, at princip nr. 1 om enkle og klare regler er opfyldt. Et af
formålene med lovforslaget er at samle nuværende lovgivning, som i
øjeblikket er spredt over forskellige love, i én fælles lov. Dermed bliver det
klarere for myndigheder og virksomheder at gennemskue, hvilke regler der
gælder for dem. Som beskrevet i lovforslagets indledning (punkt 1), er der
behov for juridisk klarhed og tydeligere hjemmel til reguleringen af
elektronisk dataudveksling mellem virksomheder.
Princip nr. 2 om digital kommunikation findes opfyldt, da loven netop
omhandler digitalisering af visse kommunikationsformer.
Det vurderes, at princip nr. 3 om muliggørelse af automatisk sagsbehandling
i stor udstrækning efterleves, da den fælles digitale infrastruktur, som
defineres af dette lovforslag, samt den elektroniske dataudveksling der
foregår i infrastrukturen, bistår til en øget anvendelse af standardiserede og
strukturerede data, som vil kunne maskinindlæses automatisk. I dag
anvendes ustrukturerede data. Da strukturerede data er en forudsætning for
automatiseret sagsbehandling efterleves dette princip i stor udstrækning.
Princip nr. 4 om ensartede begreber og genbrug af data vurderes også at
være opfyldt, da lovforslaget er baseret på eksisterende begreber og genbrug
af data. Eksempelvis defineres ”E-dokument” med udgangspunkt i
eksisterende lovgivning, herunder bogføringsloven. Dermed introducerer
lovforslaget ikke modtageren for mange nye begreber. Derudover vil en
fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling forventes at
medføre øget genbrug af data, da de samme oplysninger kun indtastes få
gange, hvilket vil reducere mængden af fejl.
Princip nr. 5 om tryg og sikker databehandling vurderes opfyldt, igennem
anvendelsen af anerkendte nationale, europæiske og internationale
standarder.
12
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
Princip nr. 6 om anvendelse af offentlig infrastruktur er ligeledes opfyldt,
da lovforslaget vil danne ramme for en fælles digital infrastruktur, der
udbygger den nuværende infrastruktur (Nemhandel), så den i højere grad
understøtter både myndigheder og virksomheders handels- og
rapporteringsprocesser mv. Det vil sige, at den nye infrastruktur er udformet
med anvendelse af den eksisterende infrastruktur (Nemhandel) for
udveksling af e-fakturaer. Samtidig anvendes MitID som funktion, der er
integreret i Nemhandel.
Endelig vurderes det, at princip nr. 7 om forebyggelse af snyd og fejl er
efterlevet, da lovforslaget indfører bestemmelser, der tager højde for
muligheden for efterfølgende kontrol og tilsyn af dem, der anvender den
fælles digitale infrastruktur i forhold til at forebygge snyd og svindel.
Samtidig vil en fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling
forventes at medføre øget genbrug af data, da de samme oplysninger kun
indtastes få gange, hvilket vil forebygge snyd og fejl.
På baggrund af den samlede vurdering heraf vurderes det, at lovforslaget
følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget stiller ikke krav til erhvervslivet, hvorfor erhvervslivet ikke vil
opleve økonomiske konsekvenser. Der vil foretages økonomiske
konsekvensvurderinger i forbindelse med eventuelle bekendtgørelser, der
fastsætter nærmere krav. Det forventes dog ikke, at der vil være økonomiske
konsekvenser forbundet med bekendtgørelserne, da de hovedsaligt vil
modernisere eksisterende bestemmelser og tydeliggøre tekniske krav for
udveksling af data i henhold til europæiske standarder,
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. juni til den 17. august 2023
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
13
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
2730602_0014.png
UDKAST
Det Nationale Netværk af Virksomhedsledere, Danmarks Statistisk, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Iværksætterforening, Danske Regioner, Dansk Standard, Datatilsynet,
Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsens Området for Bedre Regulering,
Finansforbundet, Finanstilsynet, Finans Danmark, Foreningen af Offentlige
Indkøbere, FSR
danske revisorer, HK Handel, IT-Branchen (ITB), KMD,
Kommunernes Landsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Landbrug & Fødevarer, Nationalbanken, Revisorgruppen, Rigsrevisionen,
Skattestyrelsen, SMVdanmark, Statens og Kommunernes Indkøbsservice,
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, Økonomistyrelsen.
11. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen.
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen.
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen.
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen.
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen.
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen.
Miljø-
og
konsekvenser
naturmæssige Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Er i strid med de principper for
implementering
Ja
af
erhvervsrettet
EU-
regulering/
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
14
Nej
X
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
Den eksisterende Nemhandel infrastruktur er reguleret i lov om offentlige
betalinger, hvor der i henhold til bemyndigelsen i § 7 er udstedt tre
bekendtgørelser. De tre bekendtgørelser er henholdsvis bekendtgørelse nr.
354 af 26. marts 2010 om information i og transport af OIOUBL elektronisk
regning til brug for elektronisk afregning med offentlige myndigheder,
bekendtgørelse nr. 206 af 11. marts 2011 om elektronisk afregning med
offentlige myndigheder samt bekendtgørelse nr. 346 af 15. marts 2019 om
elektronisk fakturering i den fælleseuropæiske serviceorienterede
infrastruktur.
Disse bekendtgørelser regulerer fortrinsvis offentlige myndigheders
anvendelse af Nemhandel infrastrukturen. Der er efter gældende ret ikke
regler for private juridiske enheders anvendelse af Nemhandel
infrastrukturen. Private juridiske enheders anvendelse af Nemhandel
infrastrukturen er fastsat igennem bilaterale aftaler mellem brugere og
Erhvervsstyrelsen om adgang til infrastrukturen.
Efter de gældende regler er tilslutning til og anvendelse af Nemhandel
infrastrukturen frivillig for private juridiske enheder. Dog er der i
bogføringsloven fra 2022 indført nye krav, der bl.a. betyder at
bogføringssystemer skal understøtte elektronisk fakturering i Nemhandel
infrastrukturen, som på nuværende tidspunkt alene er understøttet af den
gældende regulering og bilaterale aftaler. På baggrund af dette samt
forventede ændringer i EU’s momsdirektiv, er anvendelsen af den fælles
digitale infrastruktur i stadig ringere grad frivillig, hvorfor en rent
aftaleretlig regulering af området bliver mere og mere uholdbar. Brugere
kan næppe siges, at have indgået en aftale om at bruge en infrastruktur, som
det er obligatorisk for dem at anvende.
Det følger af den foreslåede
§ 1,
at loven finder anvendelse på organer inden
for den offentlige forvaltning samt andre juridiske enheder, der anvender
eller formidler adgang til den fælles digitale infrastruktur.
Bestemmelsen fastsætter anvendelsesområdet for lovforslaget.
Formålet med lovforslaget er at skabe en fælles retlig ramme for en fælles
digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling i forbindelse med e-
handel, e-fakturaer, lovpligtige indberetninger til offentlige myndigheder
mv. Lovforslaget er endvidere en teknisk understøttelse af Automatisk
Erhvervsrapportering, der skal understøtte, at erhvervslivet og samfundet
realiserer gevinstpotentialer ved blandt andet øget automatisering af
bogføring og indberetning for virksomheder.
15
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
Det foreslås i § 1, at loven finder anvendelse på organer inden for den
offentlige forvaltning.
Ved andre juridiske enheder, der anvender eller formidler adgang til den
fælles digitale infrastruktur forstås juridiske enheder, som sender eller
modtager data igennem den fælles digitale infrastruktur, eller som har en
teknisk rolle i formidlingen af disse data.
Juridiske enheder, der formidler adgang til den fælles digitale infrastruktur
vil anses for at være system- og it-serviceleverandører, som defineret i
lovforslagets § 2, nr. 4.
En udenlandsk system- eller it-serviceleverandør vil kunne formidle adgang
til netværket, da den underliggende teknologi vil være baseret på
fælleseuropæiske og internationale standarder. Sådan anvendelse vil være
omfattet af loven, i det omfang Danmark har jurisdiktion over anvendelsen.
Det vil normalt være tilfældet, da netværket er afhængigt af centrale
komponenter og specifikationer, som Erhvervsstyrelsen administrerer.
Til § 2
De gældende definitioner findes i tre bekendtgørelser, som alle er udstedt i
medfør af § 7 i lov om offentlige betalinger. De tre bekendtgørelser er
henholdsvis bekendtgørelse nr. 354 af 26. marts 2010 om information i og
transport af OIOUBL elektronisk regning til brug for elektronisk afregning
med offentlige myndigheder, bekendtgørelse nr. 206 af 11. marts 2011 om
elektronisk afregning med offentlige myndigheder samt bekendtgørelse nr.
346 af 15. marts 2019 om elektronisk fakturering i den fælleseuropæiske
serviceorienterede infrastruktur.
Der fremgår i den gældende § 1, nr. 5, i bekendtgørelse nr. 346 af 15. marts
2019 en definition af en fælleseuropæisk serviceorienteret infrastruktur,
som er Nemhandel, der dækker over transport/udveksling af elektroniske
fakturaer via den fælleseuropæiske serviceorienterede infrastruktur.
I gældende ret er organer indenfor offentlig forvaltning defineret som de af
Lov om Offentlige Betalinger omfattede juridiske enheder. Virksomheder
og serviceleverandører er ikke defineret.
Elektronisk dokument er kun defineret i lov nr. 700 af 24. maj 2022. I denne
fremgår det i § 3, nr. 9, at et e-dokument er et dokument, der sendes eller
modtages i et struktureret, elektronisk. Samtidig fremgår det af
bekendtgørelse nr. 346 af 15. marts 2019, at e-faktura er defineret som en
faktura, der er udstedt, sendt og modtaget i et struktureret elektronisk
format, der gør det muligt at behandle den automatisk og elektronisk.
16
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
Ligeledes følger det, at elektronisk faktura dækker over dokumenttyperne
faktura og kreditnota. En tilsvarende definition af e-faktura fremgår af lov
nr. 700 af 24. maj 2022.
E-handel er ikke defineret i den gældende ret, da den primært omhandler
fakturering.
Den foreslåede § 2 indeholder definitioner for centrale begreber i
lovforslaget.
Det følger af den foreslåede § 2,
nr. 1,
at der ved fælles digital infrastruktur
forstås digital infrastruktur for elektronisk udveksling af standardiserede,
strukturerede og maskinlæsbare data i åbne, standardiserede formater,
herunder elektroniske dokumenter, og som skal forstås i overensstemmelse
med regler udstedt i medfør af § 3.
Med den foreslåede bestemmelse vil definitionen af infrastrukturen blive
udvidet, således at infrastrukturen ikke alene omfatter udveksling af e-
fakturering, men også omfatter udveksling af andre data og dokumenter i
infrastrukturen, herunder elektroniske dokumenter og andre finansielle data.
Den fællesoffentlige infrastruktur, Nemhandel, udvides derfor til at blive en
fælles digital infrastruktur, der ikke alene omfatter e-fakturering mellem
myndigheder og virksomheder, som det er tilfældet i dag, men i højere grad
skaber den fornødne juridiske klarhed til at understøtte øget automatisering
af
både
myndigheders
og
virksomheders
handels-
og
rapporteringsprocesser.
Det følger af den foreslåede § 2,
nr. 2,
at der ved virksomhed skal forstås en
privatretlig juridisk enhed, der er registreret i Det Centrale Virksomhedsre-
gister (CVR), og som ikke er et organ inden for den offentlige forvaltning.
Det følger af den foreslåede § 2,
nr. 3,
at definition af organer inden for den
offentlige forvaltning omfatter statslige myndigheder og statsfinansierede
selvejende institutioner, der er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1 og 2, i
bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., kommuner og regioner,
kommunale og regionale organisationer og selskaber mv., som er oprettet i
henhold til lov om kommunernes styrelse, samt institutioner hvor statslige,
regionale eller kommunale tilskud til drift udgør halvdelen eller mere og
forventes vedvarende at dække halvdelen eller mere af institutionens
ordinære driftsudgifter.
Samlet indeholder definitionsbestemmelserne i § 2, nr. 3 således alle typer
af myndigheder, offentligretlige organer og offentlige virksomheder, uanset
om de er offentlige igennem ejerskab, eller fordi de drives for offentlige
midler.
17
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
Det følger af den foreslåede § 2,
nr. 4,
at serviceleverandører er system- eller
it-serviceleverandører, samt disses underleverandører, til omfattede
virksomheder og organer inden for den offentlige forvaltning, som forestår
udvekslingen af data og elektroniske dokumenter i den fælles digitale
infrastruktur.
Serviceleverandører vil i udgangspunktet være virksomheder. En
serviceleverandør vil således være omfattet af de af denne lov fastsatte
forpligtelser for såvel serviceleverandører som for virksomheder.
Serviceleverandører er defineret som en særlig gruppe af omfattede
juridiske enheder, fordi serviceleverandører spiller en særlig rolle i
udvekslingen af data i den fælles digitale infrastruktur. Serviceleverandører
må forventes at have større teknisk modenhed og indsigt end de øvrige
grupper omfattet af lovforslaget, da teknisk modenhed og indsigt er en del
af det produkt, de sælger til deres kunder.
Det følger af den foreslåede § 2,
nr. 5,
at et elektronisk dokument er
dokumenter, som er udstedt, sendt og modtaget i et struktureret elektronisk
format, og som er muligt at behandle automatisk og elektronisk.
Denne definition er i overensstemmelse med gældende ret for e-fakturering,
Nemhandel og bogføring. Denne definition er enslydende med definitionen
af “elektronisk faktura” som
følge af e-faktureringsdirektivets artikel 2, nr.
1, hvori denne defineres som en faktura, der er udstedt, sendt og modtaget i
et struktureret elektronisk format, der gør det muligt at behandle den
automatisk og elektronisk. Den igangværende revision af momsdirektivet
forventes ligeledes at tilnærme momsdirektivets definition af e-faktura til e-
faktureringsdirektivets.
Med den foreslåede bestemmelse vil den fælles digitale infrastruktur
inkludere andre former for elektroniske dokumenter end e-faktura.
Elektroniske dokumenter kan eksempelvis være en e-faktura, e-ordre, e-
katalog,
varestamdatadokumenter
eller
lignende
dokumenter.
Automatiseringen af bogføringen kan øges i endnu højere grad hos både
sælger og køber, hvis en e-faktura ledsages af andre typer af e-dokumenter,
herunder eksempelvis en e-ordre. Derfor udvides definitionen til at
inkludere andre typer af elektroniske dokumenter end e-fakturaer.
Eksempler på et struktureret elektronisk format til forsendelse af e-faktura
er eksempelvis den danske standard OIOUBL. Et andet eksempel er Peppol,
der er udviklet som en EU-standard til udveksling af elektroniske
forretningsdokumenter i forbindelse med indkøb.
18
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
Ved at udvide den eksisterende definition af e-faktura til elektronisk doku-
ment, vil det være muligt i den fælles digitale infrastruktur at regulere andre
former for elektroniske dokumenter, eksempelvis e-ordre og e-kataloger.
Det vil i højere grad give mulighed for at øge automatiseringen af såvel
samhandel som bogføring hos både sælger og køber.
Det følger af den foreslåede § 2,
nr. 6,
at e-handel betegner digitale indkøb,
der foretages gennem anvendelse af de elektroniske dokumenter for
kataloger og ordrer.
Med den foreslåede bestemmelse vil e-handel reguleres i den fælles digitale
infrastruktur. Således vil hele indkøbsprocessen, fra ordreafgivelser til fak-
turaer, indgå i den fælles digitale infrastruktur. Definitionen har til formål
at sikre, at der ikke opstår tvivl om, hvorvidt f.eks. webshops er at regne for
e-handel. E-handel regnes alene som handel foretaget ved hjælp af de af den
fælles digitale infrastruktur understøttede indkøbsdokumenter.
Det følger af den foreslåede § 2,
nr. 7,
at standarder er nationale, europæiske
eller internationale standarder for udformning og transport af elektroniske
dokumenter.
Med den foreslåede bestemmelse følger det, at standarder skal være
standardiserede efter anerkendte nationale eller internationale standarder.
Samtidig skal standarder udformes og vedligeholdes af dertil
ressortansvarlige
myndigheder
eller
internationale
standardiseringsorganisationer. Derved sikres, at den fælles digitale
infrastruktur udvikles indenfor en ramme af velgennemarbejdet teknologi,
som har et højt niveau af faglig anerkendelse indenfor de relevante
professionelle miljøer. Nationale standarder kan eksempelvis være
OIOUBL standarden, som er den danske udgave af den internationale
standard UBL (Universal Business Language) for elektroniske
forretningsdokumenter. Europæiske og internationale standarder kan
eksempelvis være den fælleseuropæiske Peppol standard.
Til § 3
Der er i den gældende § 3 i bekendtgørelse nr. 354 af 26. marts 2010 om
information i og transport af OIOUBL elektronisk regning til brug for
elektronisk afregning med offentlige myndigheder krav om, at offentlige
myndigheder skal sende og modtage elektroniske regninger, som opfylder
nogle tekniske og forretningsmæssige krav, som er reguleret i en
dokumentstandard (OIOUBL). Dokumentstandarden OIOUBL er den
danske udgave af den internationale standard UBL for elektroniske
forretningsdokumenter.
19
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
Disse tekniske krav, der gælder for al offentlig elektronisk afregning, er
fastsat i bekendtgørelse nr. 206 af 11. marts 2011 om elektronisk afregning
med offentlige myndigheder.
Den gældende bekendtgørelse nr. 346 af 15. marts 2019 om elektronisk
fakturering i den fælleseuropæiske serviceorienterede infrastruktur
ligestiller det multinationale netværk Peppol med det danske Nemhandel i
relation til e-faktureringsforpligtelse ved at det er obligatorisk for offentlige
myndigheder at modtage e-fakturaer via såvel Nemhandel som Peppol.
Fakturaafsender har således frit valg imellem de to infrastrukturer.
Serviceleverandørernes adgang til Nemhandel infrastrukturen er ikke
reguleret i den gældende lovgivning. Adgangen reguleres primært igennem
anvendelsesbetingelser for Nemhandelsregisteret, som Erhvervsstyrelsen
har offentliggjort på styrelsens nemhandel.dk hjemmeside under
”aftalevilkår”.
Disse aftalevilkår skal serviceleverandører acceptere for at få
adgang til Nemhandel infrastrukturen, og til at oprette deres kunder som
modtagere af Nemhandel dokumenter. Adgangen til Peppol netværket er
primært reguleret igennem kontrakter med Erhvervsstyrelsen, i dennes
egenskab af Peppol-myndighed. Slutbrugernes adgang er i gældende ret
overvejende et rent kommercielt forhold imellem slutbrugeren og dennes
serviceleverandør.
Det følger af den foreslåede
§ 3,
at Erhvervsstyrelsen definerer, udpeger og
fastsætter nærmere regler om hvilke standarder, der indgår i den fælles
digitale infrastruktur, herunder om e-handel, e-fakturaer, e-dokumenter
relateret til lovpligtige indberetninger m.v.
Erhvervsstyrelsen bemyndiges herved til at definere infrastrukturens
tekniske elementer og fastsætter nærmere regler for deres anvendelse.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte de almene spilleregler for
anvendelsen af infrastrukturen, som påhviler samtlige brugere, uanset om
de er organer inden for den offentlige forvaltning, virksomheder eller
serviceleverandører. Disse regler dækker emner såsom ansvars- og
opgavefordelingen imellem de forskellige parter i transaktioner foretaget
igennem den fælles digitale infrastruktur, standardtolkninger og definitioner
af forretningsgange, terminologi og datastrukturer og standard-relationer
imellem forskellige dokumenttyper, herunder f.eks. hvilke dokumenter der
som udgangspunkt regnes for autoritative kilder til hvilke oplysninger (i det
omfang dette ikke er reguleret af anden lovgivning eller aftale imellem
dataudvekslingens parter).
Det vil sige, at Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for, hvilken
data der kan udveksles igennem infrastrukturen, samt hvordan dette gøres
20
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
korrekt. Erhvervsstyrelsen er med til at udforme de standarder, der skal
benyttes, samt specificering af korrekt anvendelse af felter i eksempelvis en
e-faktura.
It-standardisering er et felt i løbende udvikling, og det er derfor væsentligt,
at det er muligt fra tid til anden at udskifte og opdatere elementer af den
fælles digitale infrastruktur, herunder standarder, it-snitflader, tekniske
kodelister, valideringsmekanismer mv.
Ligeledes er internationale standarder ofte meget brede og generelle, og
kræver lokale begrænsninger for at være praktisk anvendelige. For eksempel
vil en international standard typisk ikke forholde sig til antallet af cifre i et
dansk CVR-nummer, hvilket er nødvendigt for at kunne automatisk
kontrollere at CVR-numre er korrekt udfyldt. Ved at bemyndige
Erhvervsstyrelsen til at stille krav til den specifikke anvendelse af standarder
gives mulighed for at tilpasse de internationale standarder til konkrete
danske behov.
Sådanne tilpasninger kan f.eks. omhandle standardisering og teknisk
indretning af rapporteringsløsninger og dataformater for fx e-kataloger,
således at data udveksles på standardiseret vis i den fælles digitale
infrastruktur. Digitale dokument-standarder indeholder ofte flere mulige
måder at angive den samme oplysning, fx at postnumre angives med tal og
ikke foranstillet landekode.
Erhvervsstyrelsen kan med denne bestemmelse ligeledes fastsætte standard-
tolkninger af del-elementer af de dokumenter, der indgår i den fælles
digitale infrastruktur.
På den måde kan Erhvervsstyrelsen fastslå hvilken af disse, der er den
gyldige måde at angive en given oplysning på, og hvordan en forkert angivet
oplysning tolkes. Standard-tolkninger giver derfor et sikrere grundlag i
tilfælde af tvist, hvor den ene part har angivet en oplysning på en måde som
fx teknisk er ulæselig.
Ligledes kan det være aktuelt med fastsatte standarder ved anden
dataudveksling, hvor der er behov for automatiserede processer i
kommunikationen mellem it-systemer og i behandlingen af data.
Til § 4
Myndigheder er i dag forpligtet til at være tilsluttet og anvende Nemhandel
til fakturaer, som følge af § 3 i bekendtgørelse nr. 354 af 26. marts 2010 om
information i og transport af OIOUBL elektronisk regning til brug for
elektronisk afregning med myndigheder. Bekendtgørelsen er teknisk
21
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
forældet, bl.a. fordi den detaljeret beskriver standarden (OIOUBL), som den
var, da bekendtgørelsen blev udstedt. Denne standard (OIOUBL) er løbende
blevet udviklet og opgraderet, da det har været nødvendigt for at sikre
funktionsdygtighed og imødekommelse af markedsbehov, fx forretnings- og
sikkerhedsmæssige. Derudover henviser den til en teknisk forældet
transportstandard (OIORASP), som forventes helt udfaset primo 2024.
Bekendtgørelse nr. 354 af 26 marts 2010 forventes derfor med lovforslagets
ikrafttræden at blive ophævet og erstattet af ny bekendtgørelse, der udstedes
med hjemmel i den foreslåede § 4, stk. 1.
Det følger af den foreslåede § 4,
stk. 1,
at ved udveksling af elektroniske
dokumenter og e-handel skal organer inden for den offentlige forvaltning
anvende den fælles digitale infrastruktur, hvis den konkrete anvendelse
understøttes af infrastrukturen.
Med den foreslåede bestemmelse vil organer inden for den offentlige
forvaltning være forpligtet til at anvende den fælles digitale infrastruktur til
e-handel. Dette er en udvidelse i forhold til den eksisterende forpligtelse til
at anvende elektronisk fakturering, da e-handel også omfatter e-ordrer og e-
kataloger.
Den foreslåede bestemmelse forpligter ikke organer inden for den offentlige
forvaltning til at foretage digitale indkøb og e-handel, hvorfor de fortsat kan
købe ind via e-mail, post, webshop, telefon, personlig henvendelse, eller
andre metoder, som ikke er defineret som e-handel efter forslagets § 2,
nr. 6.
Myndigheder vil med lovforslaget ligeledes blive forpligtet til at anvende
den fælles digitale infrastruktur ved øvrig elektronisk dataudveksling,
såfremt der er fastsat krav om anvendelse af fælles standarder og teknisk
indretning indenfor rammerne af den fælles digitale infrastruktur.
Det følger af den foreslåede § 4,
stk. 2,
at Erhvervsstyrelsen fastsætter
nærmere regler for organer inden for den offentlige forvaltnings anvendelse
af den fælles digitale infrastruktur, herunder at de skal være tilsluttet
infrastrukturen og skal kunne sende og modtage elektroniske dokumenter i
den fælles digitale infrastruktur i overensstemmelse med fastsatte
standarder.
Med den foreslåede bestemmelse kan Erhvervsstyrelsen
sammen med de
foreslåede bestemmelser i §§ 5, stk. 1 og 6, stk. 2, fastsætte nogle fælles
regler for anvendelse af den fælles digitale infrastruktur.
Den foreslåede § 4, stk. 2, medfører, at Erhvervsstyrelsen bemyndiges til at
indføre specifikke krav til myndigheders anvendelse af infrastrukturen, som
22
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
er mere vidtrækkende end de almene regler, der fastsættes for alle brugere
af infrastrukturen. Det kan f.eks. være en forpligtelse til at benytte bestemte
centrale komponenter, en forpligtelse til at understøtte flere forskellige
dokumenttyper end minimumsimplementeringen, eller en forpligtelse til at
implementere sikkerheds-tiltag, der er valgfri for private brugere af
netværket.
Det følger af den foreslåede § 4,
stk. 3,
at Erhvervsstyrelsen efter
forhandling med berørte myndigheder kan fastsætte regler, der forpligter
disse til at anvende den fælles digitale infrastruktur til anden dataudveksling
med virksomheder, herunder lovpligtige indberetninger.
Med den foreslåede bemyndigelse kan Erhvervsstyrelsen
efter forhandling
med den pågældende myndighed - fastsætte krav om, at disse myndigheder
skal understøtte indberetning direkte fra virksomheders systemer. Det be-
mærkes, at den foreslåede bemyndigelse ikke giver Erhvervsstyrelsen mu-
lighed for at forpligte virksomheder til at anvende den fælles digitale infra-
struktur, da sådanne forpligtelser i så fald vil skulle reguleres i anden lov-
givning.
Bemyndigelsen foreslås i udgangspunktet alene anvendt efter forudgående
forhandlinger med de berørte myndigheder. Det er således tanken, at der
skal tilstræbes enighed mellem parterne i videst mulig omfang. For at sikre
de mest effektive løsninger er det af afgørende betydning, at der løbende
finder drøftelser sted mellem de forskellige offentlige myndigheder, således
at en tilpasning og videreudvikling af den fælles digitale infrastruktur til
stadighed sikres.
Det foreslås med lovforslaget, at regler for teknisk indretning, standarder og
anvendelse af den fælles digitale infrastruktur fastlægges af
Erhvervsstyrelsen, jf. den foreslåede § 3. Der er på den baggrund behov for
at standardisere og regulere hvilken rapportering, der vil ske gennem den
fælles digitale infrastruktur, hvorved de ressortansvarlige myndigheder ikke
vil skulle udvikle en parallel teknisk infrastruktur til rapportering, men i
stedet fokusere på at udforme kravene til det substantielle indhold af en
rapporteringsforpligtelse.
Ved anvendelse af den foreslåede bemyndigelse vil Erhvervsstyrelsen,
forud for vedtagelsen af sådanne krav, have indgået aftale med den relevante
ressortmyndighed om omfanget af pligten til anvendelse af den fælles
digitale infrastruktur, herunder indholdet af de omfattede dokumenter og
data, og eventuelle tekniske forhold af særlig relevans for den pågældende
dataoverførsel.
23
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
2730602_0024.png
UDKAST
Det følger af den foreslåede § 4,
stk. 4,
at forestår organer inden for den
offentlige forvaltning selv udveksling af data og elektroniske dokumenter i
den fælles digitale infrastruktur finder § 6
tilsvarende anvendelse for
disse.
Som følge heraf vil organer inden for den offentlige forvaltning, der selv
står for udvekslingen data og elektroniske dokumenter i den fælles digitale
infrastruktur ligeledes skulle iagttage de forpligtelser, som følger af § 6, stk.
1, og 2. I disse tilfælde vil organer inden for den offentlige forvaltning derfor
være forpligtede til at implementere og anvende de standarder, der er
defineret og udpeget af Erhvervsstyrelsen, jf. § 3. Ligeledes vil disse være
omfattet af de nærmere reglerne, om serviceleverandørers anvendelse og
implementering af den fælles digitale infrastruktur, som Erhvervsstyrelsen
måtte fastsætte efter § 6, stk. 2.
Til § 5
Der er ikke efter gældende ret fastsat regler for virksomheders anvendelse
af Nemhandel, herunder hvilke standarder de skal benytte, når de e-handler
med myndigheder.
Virksomheders adgang til de tekniske løsninger i Nemhandel, er et
aftaleforhold imellem den enkelte virksomhed og dennes serviceleverandør,
samt imellem serviceleverandører og Erhvervsstyrelsen, enten i
sidstnævntes egenskab af Peppol-myndighed eller som ansvarlig for
Nemhandelsregisteret.
Det følger af den foreslåede
§ 5,
at Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere
regler for virksomheders anvendelse af den fælles digitale infrastruktur,
herunder hvilke standarder, der skal benyttes, når de e-handler med organer
inden for den offentlige forvaltning og udveksler finansielle data og andre
former for elektronisk data med organer inden for den offentlige forvaltning
i den fælles digitale infrastruktur
Med den foreslåede bestemmelse kan Erhvervsstyrelsen
sammen med de
foreslåede bestemmelser i §§ 4, stk. 2 og 6, stk. 2, fastsætte nogle fælles
regler for anvendelse af den fælles digitale infrastruktur. Herudover foreslås
det at Erhvervsstyrelsen kan fastsætte særlige regler for virksomheders
anvendelse af den fælles digitale infrastruktur. Dette kan f.eks. være krav til
understøttelse af særlige formater, som myndigheder ikke har behov for at
modtage, f.eks. dokumenter der lader organer inden for den offentlige
forvaltning rekvirere data omfattet af de digitale rapporteringskrav.
Bestemmelsen indebærer ikke en bemyndigelse til at forpligte virksomheder
til at anvende den fælles digitale infrastruktur. En sådan forpligtelse
forventes i så fald at være reguleret i særlovgivningen.
24
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
2730602_0025.png
UDKAST
Det følger af den foreslåede § 5,
stk. 2,
at forestår virksomheder selv
udveksling af data og elektroniske dokumenter i den fælles digitale
infrastruktur finder § 6
tilsvarende anvendelse for
disse.
Som følge heraf vil virksomheder, der selv står for udvekslingen data og
elektroniske dokumenter i den fælles digitale infrastruktur ligeledes skulle
iagttage de forpligtelser, som følger af § 6, stk. 1, og 2. I disse tilfælde vil
virksomheder derfor også være forpligtede til at implementere og anvende
de standarder, der er defineret og udpeget af Erhvervsstyrelsen, jf. § 3, og
vil ligeledes være omfattet af de nærmere reglerne, om serviceleverandørers
anvendelse og implementering af den fælles digitale infrastruktur, som
Erhvervsstyrelsen måtte fastsætte efter § 6, stk. 2.
Til § 6
I henhold til de gældende regler i lov om offentlige betalinger er det ikke
muligt at regulere system- og it-serviceleverandørers tekniske
implementering af den fælles infrastruktur. Dette betyder, at der i dag er
risiko for, at der kan opstå leverandørafhængighed, hvilket vil sige, at man
som virksomhed eller myndighed er låst til én serviceleverandør, hvorfor
det kan være svært at skifte til en anden. Det er i dag ikke muligt at pålægge
serviceleverandører, at de skal assistere deres kunder med leverandørskifte,
eller pålægge serviceleverandører at håndtere logfiler og lignende
dokumentation på vegne af deres brugere. Disse forhold er i nogen grad
reguleret af anvendelsesbetingelserne for Nemhandelsregisteret, men dette
er et rent aftaleretligt forhold, hvilket ikke vurderes at være holdbart for en
national fælles digital transportinfrastruktur.
Det følger af den foreslåede
§ 6, stk. 1,
at serviceleverandører, der forestår
udvekslingen af data og elektroniske dokumenter i den fælles digitale
infrastruktur, er forpligtede til at implementere og anvende de standarder,
der er defineret og udpeget af Erhvervsstyrelsen, jf. § 3, samt fastsat i regler
udstedt i medfør af § 3.
Den foreslåede bestemmelse har den virkning, at Erhvervsstyrelsen får
bedre mulighed for at regulere serviceleverandørers anvendelse og
implementering af infrastrukturen. Dette omhandler blandt andet korrekt
anvendelse af standarder, i tilfælde hvor dette ikke kan sikres ved tekniske
tiltag. Herunder at data afløftes korrekt og fuldstændigt fra modtagne
dokumenter, og fremstilles retvisende for slutbrugeren.
Det følger af den foreslåede § 6,
stk. 2,
at Erhvervsstyrelsen fastsætter
nærmere regler for serviceleverandørers anvendelse og implementering af
den fælles digitale infrastruktur. Der kan herunder bl.a. fastsættes regler om,
25
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
at serviceleverandører skal opbevare data forsvarligt, samt at
serviceleverandører er forpligtede til vederlagsfrit at overdrage data til en
anden serviceleverandør, såfremt en af loven omfattet virksomhed eller
myndighed ønsker at skifte serviceleverandør. Endvidere kan der fastsættes
regler om, at serviceleverandører er forpligtede til at føre teknisk kontrol af
udvekslingen af data og elektroniske dokumenter i den fælles digitale
infrastruktur.
Med den foreslåede bestemmelse kan Erhvervsstyrelsen
sammen med de
foreslåede bestemmelser i §§ 4, stk. 2 og 5, stk. 1, fastsætte nogle fælles
regler for anvendelse af den fælles digitale infrastruktur.
Den foreslåede bestemmelse har den virkning, at Erhvervsstyrelsen får
bemyndigelse til at fastsætte særlige regler om, hvilke oplysninger
serviceleverandører skal gemme og hvor længe, hvilke de skal slette og hvor
hurtigt, hvilket ansvar leverandøren har for at sikre, at de kan identificere de
brugere de formidler data på vegne af, hvilke tiltag leverandøren er
forpligtet til at foretage for at forhindre uretmæssig anvendelse, og lignende
betingelser og forpligtelser for anvendelsen af den fælles digitale
infrastruktur. De nærmere regler fastsættes ved bekendtgørelse.
Bestemmelsen bemyndiger Erhvervsstyrelsen til at forpligte
serviceleverandører til at bistå deres kunder med leverandørskifte, samt
hvilke data, identifikations-numre og lignende kunden har krav på at få
udleveret eller overdraget til en ny leverandør. Sådanne krav har til formål
at skabe et standardiseret sæt af mindstekrav, der gør det muligt for kunder
at skifte leverandør uden uoverskuelige tab af data, og uden at skulle
kontakte alle deres samhandelspartnere for at orientere dem om at de har
fået et nyt identifikationsnummer i netværket.
I fraværet af en sådan bestemmelse vil hver overdragelse involvere en
individuel forhandling imellem den gamle leverandør, den nye leverandør
og den kunde der bliver overdraget. Dette skaber unødige omkostninger,
vanskeliggør leverandørskifte, hvilket hæmmer konkurrencen i markedet,
og øger risikoen for at data som leverandøren har pligt til at opbevare går
tabt fordi begge leverandører tror det er den anden leverandørs ansvar at
opbevare det.
Det forventes endelig, at bemyndigelsen endvidere vil blive benyttet til at
fastsætte regler om, at man som kunde over for en serviceleverandør har ret
til vederlagsfrit at få udleveret sin egen slutbrugerdata i et læsbart format.
Bestemmelsen giver Erhvervsstyrelsen mulighed for at pålægge
serviceleverandøren en forpligtelse til at identificere hvilke parter de
formidler data på vegne af, og foretage rimelige og praktiske tekniske tiltag
26
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
for at sikre imod misbrug af netværket. Disse forpligtelser kan indebære at
leverandører ved mislighold pådrager sig et erstatningsansvar for deres
slutbrugeres misbrug af netværket. Dette er en undtagelse fra det sædvanlige
princip om at serviceleverandøren ikke er ansvarlig for deres brugeres
adfærd i netværket (serviceleverandøren formidler blot deres data, og har
intet ansvar for det kommercielle indhold).
Bestemmelsen giver Erhvervsstyrelsen mulighed for at pålægge
serviceleverandøren en forpligtelse til at opbevare visse kundedata (f.eks.
transaktionslogs over hvilke dokumenter der er blevet sendt og modtaget
hvornår), og slette visse andre kundedata (f.eks. ikke at opbevare indholdet
af de dokumenter leverandøren formidler). Mislighold af sådanne
bestemmelser vil sædvanligvis være et erstatningsretligt forhold imellem
serviceleverandøren og de(n) skadelidte part(er), men kan være et strafbart
forhold (f.eks. hvis det indebærer destruktion af bevismateriale eller
uretmæssig håndtering af persondata eller andre fortrolige oplysninger).
Til § 7
Der er i dag ikke fastsat regler om offentligt tilsyn med den fælles digitale
infrastruktur. I praksis fører Erhvervsstyrelsen tilsyn med infrastrukturen, i
det omfang det er nødvendigt for at vedligeholde og drifte infrastrukturen.
Erhvervsstyrelsen har også i praksis fungeret som mediator for mindelig
bilæggelse tvister imellem serviceleverandører.
Det følger af den foreslåede
§ 7, stk. 1,
at Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med
overholdelsen af denne lov og regler udstedt i medfør heraf.
Efter den foreslåede bestemmelse vil Erhvervsstyrelsen få hjemmel til at
føre tilsyn med overholdelse af loven og regler udstedt i medfør heraf.
Erhvervsstyrelsen forventer at føre et reaktivt tilsyn, hvor Erhvervsstyrelsen
vil basere sit tilsyn på henvendelser eller klager omhandlende mulige
overtrædelser af loven eller bestemmelser fastsat i medfør heraf. Styrelsen
vil kunne afvise åbenlyst grundløse klager eller henvendelser.
Erhvervsstyrelsen vil efter det foreslåede ikke få til opgave at føre et aktivt
tilsyn herunder at gennemføre kontrol på eget initiativ.
Erhvervsstyrelsen får efter denne bestemmelse alene til opgave at føre tilsyn
med den tekniske implementering af infrastrukturen. Eventuelle tvister
omhandlende det substantielle indhold af den information, der udveksles
gennem den fælles digitale infrastruktur, vil være et inter partes anliggende
mellem de berørte parter, som således ikke vedrører Erhvervsstyrelsen.
27
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
Det følger af den foreslåede
§ 7, stk. 2,
at Erhvervsstyrelsen på anmodning
kan forlange, at der fremsendes fornøden dokumentation for, at styrelsen
kan tage stilling til, om loven og regler fastsat i medfør af loven er overholdt
Hvilken dokumentation som er fornøden vil afhænge af hvilken mulig
overtrædelse der undersøges, men vil ofte omfatte logfiler,
konfigurtionsfiler, kopier af valideringsskabeloner, kopier af
fejlmeddelelser, og lignende tekniske artifakter.
Det følger af den foreslåede
§ 7, stk. 3,
at Erhvervsstyrelsen kan udstede
påbud om at bringe forhold, der strider mod bestemmelser i denne lov eller
mod regler fastsat i medfør heraf, i overensstemmelse med disse.
Erhvervsstyrelsen kan i den forbindelse efter omstændighederne angive en
nærmere bestemt frist, inden for hvilken forholdet skal være bragt i
overensstemmelse med loven eller regler fastsat i medfør heraf, samt en
angivelse af, at såfremt forholdet ikke er bragt i overensstemmelse hermed
inden den angivne frist, kan Erhvervsstyrelsen politianmelde forholdet i
henhodl til den foreslåede § 10.
Til § 8
Adgangen til Nemhandel infrastrukturen er i gældende ret et aftaleforhold
mellem Erhvervsstyrelsen og den enkelte bruger. Som en del af de
betingelser brugeren tilslutter sig ved adgang til Nemhandelsregisteret
accepterer brugeren, at Erhvervsstyrelsen kan gøre fornødne tekniske og
administrative tiltag til at beskytte netværket, op til og inklusive at
udelukke brugeren fra adgang til netværkets centrale komponenter.
Lovforslaget ændrer dermed ikke vilkårene for anvendelse af den fælles
digitale infrastruktur. Lovforslaget flytter alene anvendelsesbetingelserne
fra at være et aftaleretligt forhold til at være et forvaltningsretligt forhold.
Overtrædelse af betingelserne for anvendelse af Nemhandel er i gældende
ret sanktioneret ved udelukkelse fra netværket og andre tekniske indgreb i
brugerens anvendelse af infrastrukturen, som beskrevet i bemærkningerne
til § 8.
Det følger af den foreslåede
§ 8, stk. 1,
at hvis der er begrundet formodning
om, at der er sket eller vil ske misbrug af den fælles digitale infrastruktur,
kan Erhvervsstyrelsen med øjeblikkelig virkning foretage de nødvendige og
forholdsmæssige tekniske indgreb til skadesbegrænsning og forebyggelse af
misbruget.
Endvidere foreslås det i
§ 8, stk. 2,
at Erhvervsstyrelsen kan for at afværge
skade, misbrug eller lignende herunder træffe afgørelse om i en nærmere
28
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
fastsat periode at fratage en virksomhed, en serviceleverandør eller organ
inden for den offentlige forvaltning, adgangen til brug af den fælles digitale
infrastruktur.
Disse tekniske indgreb kan inkludere at spærre brugeres adgang til hele eller
dele af infrastrukturen.
Misbrug af infrastrukturen kan f.eks. være, at sende indhold af chikanøs,
bedragerisk eller på anden måde uhæderlig karakter, at afsende ukorrekte
forsendelser i et sådant omfang at den resulterende fejlsøgning er til
væsentlig gene for modtagerne, at forsøge at tilegne sig andres forsendelser
ved at registrere sig med et endepunktsnavn, der kan mistolkes som
tilhørende en anden bruger eller med et endepunkts-ID, som man ikke har
adkomst til, uberettiget at udgive sig for en myndighed ved at registrere sig
med et endepunktsnummer reserveret til myndighedsbrug, at udbrede
skadelig software igennem infrastrukturen, at anvende infrastrukturen på en
utilsigtet måde, der sætter infrastrukturens stabilitet eller integritet i fare
(f.eks. denial-of-service angreb), efter gentagne henvendelser fra
Erhvervsstyrelsen fortsat at anvende infrastrukturen på en måde, der er til
uberettiget gene for andre brugere (f.eks. ved at undlade obligatoriske
integritetsvalideringer af forsendelser, som skaber unødigt behov for
fejlsøgning hos modtager).
Erhvervsstyrelsens indgreb efter lovforslagets § 8 skal være nødvendige og
forholdsmæssige, hvormed skal forstås at indgrebets negative påvirkning
skal stå i et rimeligt forhold til den skade, der med rimelighed vil kunne
formodes at blive forvoldt, hvis indgrebet ikke blev foretaget.
Formålet med de i § 8 hjemlede tiltag er at bringe misbruget til ophør og
fremadrettet beskytte infrastrukturen og dens brugere imod skade, ikke at
straffe brugeren for misbruget. Der er således ikke i § 8 hjemmel til at
Erhvervsstyrelsen foretager indgreb overfor parter, der allerede har ophørt
misbrug, medmindre der er væsentlig grund til at formode, at misbruget vil
blive genoptaget. Sådanne strafbestemmelser findes i § 10.
Til § 9
Gældende ret regulerer ikke pligter og rettigheder for andre end
myndigheder, hvorfor der ikke i dag er fastsat regler om adgang til at
udstede afgørelser og ret til at klage herover.
Med lovforslaget foreslås pligter over for virksomheder og
serviceleverandører, der anvender den fælles digitale infrastruktur. Det
29
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
foreslås derfor, at Erhvervsstyrelsen efter § 7 kan træffe afgørelse om
anmodning af oplysninger og om påbud om at bringe konstaterede
overtrædelser til ophør. Endvidere foreslås det med forslaget til
bestemmelsen i § 8, at Erhvervsstyrelsen for at forhindre misbrug er
berettiget til at træffe afgørelse om at foretage proportionale tekniske
indgreb over for den, der misbruger den fælles digitale infrastruktur.
Det følger på den baggrund af den foreslåede
§ 9,
at klage over
Erhvervsstyrelsens afgørelser efter denne lov eller regler fastsat i medfør
heraf kan alene påklages til højere administrativ myndighed for så vidt angår
retlige spørgsmål.
En konsekvens af den foreslåede bestemmelse er, at i det omfang, en
afgørelse efter loven eller regler fastsat i medfør af loven beror på
skønsudøvelse, er der ikke adgang til prøvelse af denne skønsudøvelse.
Klageinstansen kan således alene foretage en prøvelse af spørgsmål i det
omfang, efterprøvelsen alene beror på fortolkning af retsregler og
forvaltningsretlige principper.
Til § 10
Der er ikke i gældende ret fastsat strafferetlige sanktioner for overtrædelser
af lovgivningen.
Det følger af den foreslåede
§ 10, stk. 1, nr. 1,
at
medmindre strengere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der over-
træder §§ 4, stk. 1.
Efter lovforslagets § 4, stk. 1, skal organer inden for den offentlige
forvaltning ved udveksling af elektroniske dokumenter og e-handel anvende
den fælles digitale infrastruktur, hvis den konkrete anvendelse understøttes
af infrastrukturen.
En overtrædelse af den foreslåede § 4, stk. 1, vil bestå i manglende
anvendelse af den fælles digitale infrastruktur ved udveksling af
elektroniske dokumenter og e-handel i tilfælde, hvor den konkrete
anvendelse understøttes af infrastrukturen. Der kan f.eks. være tale om et
offentligretligt organ, der nægter at modtage elektroniske fakturaer, eller
afviser at realitetsbehandle teknisk gyldige fakturaer, fordi de stiller
syntakskrav som går ud over standarden.
Det vil alene være organer inden for den offentlige forvaltning, som
defineret i lovforslagets § 2, nr. 3, der vil kunne straffes efter bestemmelsen.
Ligeledes begrænses strafansvaret til tilfældet, hvor der vil være tale om
forsætligt adfærd eller grov uagtsomhed.
30
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
Det følger af den foreslåede § 10, stk. 1,
nr. 2,
at
medmindre strengere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den overtræder
§ 4, stk. 4, og § 5, stk. 2.
Det følger af den foreslåede
§ 10, stk. 1, nr. 3,
at medmindre strengere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, undlader
at overholde sin forpligtelse efter § 6, stk. 1, til at implementere og an-
vende de standarder, der er defineret og udpeget af Erhvervsstyrelsen, jf. §
3.
Efter lovforslagets § 6, stk. 1, vil serviceleverandører være forpligtede til at
implementere og anvende de standarder, der er defineret og udpeget af
Erhvervsstyrelsen, jf. § 3. Manglende implementering og anvendelse vil
kunne bestå i manglende implementering af syntaksvalidering, der medfører
at ugyldige dokumenter sendes igennem infrastrukturen, til gene for de
modtagere der skal bruge tid på at identificere fejlen; ukorrekt indlæsning
af dokumenter, som forholder modtageren nødvendig og obligatorisk
information; manglende understøttelse af obligatoriske felter, f.eks.
obligatoriske modtager-ID typer; og tilsvarende alvorlige brud på korrekt
anvendelse af infrastrukturen.
Det er alene serviceleverandører, som defineret i lovforslagets § 2, nr. 4,
der vil være forpligtet til at implementere og anvende disse standarder,
hvorfor disse også vil være ansvarssubjekt efter den foreslåede § 10, stk. 1,
nr. 2. Ligeledes begrænses strafansvaret til tilfældet, hvor der vil være tale
om forsætligt adfærd eller grov uagtsomhed.
Det følger af den foreslåede
§ 10, stk. 1, nr. 4,
at medmindre strengere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den underlader
at fremsende fornøden dokumentation, som påkrævet efter, § 7, stk. 2.
Hvis organer inden for den offentlige forvaltning, virksomheder eller
serviceleverandører efter anmodning fra Erhvervsstyrelsen undlader at
fremsende fornøden dokumentation for, at styrelsen kan tage stilling til, om
loven og regler fastsat i medfør af loven er overholdt, straffes med bøde.
Det følger af den foreslåede
§ 10, stk. 2,
at der kan pålægges selskaber m.v.
(juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Det følger af den foreslåede
§ 10, stk. 3,
at i forskrifter, der udstedes i medfør
af denne lov, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifterne.
31
ERU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 207: Lovudkast - Høring vedr. lovforslag om fælles digital infrastruktur for elektronisk dataudveksling ved samhandel og rapportering m.v., fra erhvervsministeren
UDKAST
Det vil være op til domstolene at fastsætte et passende strafniveau. I valget
af en passende sanktion bør der dog inddrages hensyn til hvor stor eventuel
skadevirkning, overtrædelsen har forvoldt eller har tilsigtet at forvolde, om
overtrædelsen er sket med henblik på at skade den fælles offentlige
infrastruktur eller at omgå tekniske krav og standarder mv.
Det antages, at overtrædelser, der måtte have uberettiget berigelse til sigte,
vil kunne henføres under straffelovens bestemmelser om fx databedrageri. I
det omfang, dette ikke måtte være muligt, vil der ved straf efter denne
bestemmelse også kunne inddrages hensyn hertil, herunder hvor stor en
uberettiget berigelse, der er tilsigtet opnåelse.
Til § 11
Det følger af den foreslåede
§ 11, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar
2024.
Den foreslåede ikrafttrædelse er fastsat med henblik på at imødekomme
pligten i bekendtgørelse nr. 98 af 26. januar 2023 om anmeldelse og
registrering af digitale standard bogføringssystemer, der medfører, at
bogføringssystemsudbydere skal have anmeldt deres systemer til
registrering hos Erhvervsstyrelsen, når de opfylder en række krav, herunder
e-fakturering i den fælles digitale infrastruktur. Udbyderne skal i løbet af
2024 tilbyde e-fakturering til deres virksomhedskunder, hvorfor
lovforslaget om den fælles digitale infrastruktur foreslås trådt i kraft 1.
januar 2024. Dette vil gøre lovgrundlaget mere klart og tilgængeligt for
systemudbyderne og virksomhederne, når de skal tilvælge e-fakturering.
Til § 12
Det foreslås i
§ 12,
at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighedsområde og indebærer,
at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Øvrig regulering på området
gælder ligeledes ikke for Færøerne og Grønland.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at juridiske enheder, der tilgår
netværket fra Færøerne eller Grønland, vil være at betragte som udenlandske
aktører, og omfattet i det omfang og af de forpligtelser, som ville påhvile
tilsvarende udenlandske aktører.
32