Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 387
Offentligt
2690241_0001.png
Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del - Bilag 531
Offentligt
Orientering om EU-Domstolens dom af 26. april 2022 i de forenede præjudicielle
forelæggelsessager C-368/20 og C-369/20, Landespolizeidirektion Steiermark
m.fl.
27. maj 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
1. Indledning
EU-Domstolen afsagde den 26. april 2022 dom i to forenede præjudicielle forelæg-
gelsessager fra Østrig om, i hvilket omfang en medlemsstat kan blive ved med at
genindføre grænsekontrol ved de indre grænser.
Danmark afgav sammen med en række ligesindede lande indlæg i sagerne med
henblik på at gøre danske synspunkter gældende om fortolkningen af artikel 25,
stk. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2016/399 om en EU-kodeks for
personers grænsepassage (Schengengrænsekodeks) om midlertidig genindførelse
af grænsekontrol ved de indre grænser, herunder i forhold til medlemsstaternes
muligheder for flere på hinanden følge gange at genindføre midlertidig grænsekon-
trol ved de indre grænser, hvorved det samlede tidsrum for grænsekontrol oversti-
ger det maksimale tidsrum, der gælder for hver enkelt genindførelse af grænsekon-
trol i Schengengrænsekodeksen.
2. Danmarks genindførelse af midlertidig grænsekontrol på de indre grænser
Danmark har siden den 4. januar 2016 genindført midlertidig grænsekontrol ved
grænsen mod Tyskland med henvisning til først migrationssituationen og siden pri-
mært den alvorlige terrortrussel mod Danmark. Siden den 12. november 2019 har
Danmark desuden genindført midlertidig grænsekontrol ved grænsen mod Sverige
med henvisning til truslen fra organiseret grænseoverskridende kriminalitet og ter-
ror. Den 13. april 2022 har Danmark notificeret Kommissionen og de øvrige med-
lemslande om, at grænsekontrollen genindførtes i en ny periode på yderligere seks
måneder fra den 12. maj 2022. Den nuværende periode for grænsekontrollen løber
til og med den 11. november 2022. Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg blev
orienteret om beslutningen ved brev af 13. april 2022 (2021-2022 REU, Alm. del,
Bilag 228 og EUU, Alm. del, bilag 455).
Den midlertidige grænsekontrol i Danmark er de seneste år genindført efter den
såkaldte normalprocedure i Schengengrænsekodeksen. Det samlede tidsrum, hvori
der genindføres grænsekontrol efter denne procedure, må ikke overstige seks må-
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 33 14
[email protected]
2020 - 19359
1987481
Side
1/3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 387: Notifikation til Kommissionen om genindførsel af midlertidig grænsekontrol
neder. Det har hidtil været Danmarks forståelse, at normalproceduren kan anven-
des flere på hinanden følgende gange, forudsat at der ved hver genindførelse fore-
tages en fornyet helhedsvurdering af, om betingelserne for at genindføre midlerti-
dig grænsekontrol er opfyldt.
3. EU-Domstolens dom af 26. april 2022 i de forenede præjudicielle forelæggel-
sessager C-368/20 og C-369/20, Landespolizeidirektion Steiermark m.fl.
EU-Domstolen, sat i Store Afdeling, fastslår, at muligheden for at genindføre græn-
sekontrol er en undtagelse til princippet om fri bevægelighed og følgelig skal fortol-
kes strengt (præmis 64). EU-Domstolen anfører, at selv om en trussel ikke nødven-
digvis er tidsbegrænset, fremgår det, at EU-lovgiver har vurderet, at en periode på
seks måneder er tilstrækkelig til, at den pågældende medlemsstat
i givet fald i
samarbejde med andre medlemsstater
vedtager foranstaltninger, der gør det mu-
ligt at imødegå en sådan trussel (præmis 77).
EU-Domstolen fastslår samtidig, at fremkomsten af en ny trussel, der adskiller sig
fra den oprindeligt identificerede trussel, kan begrunde en ny periode med midler-
tidig grænsekontrol. EU-Domstolen udtaler herom, at en sådan ny periode kun kan
anvendes, hvis den pågældende medlemsstat er i stand til at godtgøre, at der fore-
ligger en ny alvorlig trussel mod den offentlige orden eller indre sikkerhed (præmis
79).
Hvad angår de betingelser, hvorunder det kan lægges til grund, at en given trussel
er ny, bemærker EU-Domstolen, at der skal henvises til de omstændigheder, der
gør det nødvendigt at genindføre grænsekontrol ved de indre grænser og til de be-
givenheder, der udgør en alvorlig trussel mod den pågældende medlemsstats of-
fentlige orden eller indre sikkerhed (præmis 80). Domstolen går ikke yderligere ind
i, hvad der kan karakteriseres som en ny trussel, men fastslår, at fremkomsten af
en ny trussel, der adskiller sig fra den oprindeligt identificerede trussel, kan be-
grunde en ny anvendelse af de i Schengengrænsekodeksens artikel 25 fastsatte pe-
rioder for genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser (præmis 81). Skøns-
vurderingen overlades således til medlemsstaterne.
4. Vurderingen af Danmarks muligheder for fortsat at genindføre midlertidig
grænsekontrol
Det er vurderingen, at dommen ikke umiddelbart har betydning for Danmarks be-
slutning om at genindføre grænsekontrol fra den 12. maj 2022 i en ny periode på 6
måneder.
Som grundlag for Danmarks beslutning om genindførelse af grænsekontrol i en ny
periode fra den 12. maj 2022 er der således henvist til bl.a. den mulige trussel mod
Danmark, der udgår fra migrationsstrømme som følge af krigen i Ukraine. Disse be-
givenheder er nye i forhold til tidligere og vurderes umiddelbart at udgøre sådanne
nye omstændigheder, at der er grundlag for genindførelsen af grænsekontrol fra
den 12. maj 2022.
Side
2/3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 387: Notifikation til Kommissionen om genindførsel af midlertidig grænsekontrol
På baggrund af dommen har regeringen den 11. maj 2022 fremsendt uddybende
oplysninger om Danmarks begrundelse for genindførelse af grænsekontrol, hvori
der nærmere redegøres for ovenstående omstændigheder.
Ud over Danmark har Norge, Østrig, Tyskland, Sverige og Frankrig genindført græn-
sekontrol i en ny periode efter dommens afsigelse. Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet udveksler løbende informationer om den nærmere vurdering af dommen
og dens konsekvenser med de enkelte lande, herunder i forbindelse med de aktu-
elle forhandlinger om en revision af Schengengrænsekodeksen.
Side
3/3