Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 556
Offentligt
2724263_0001.png
Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 198
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. juni 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 198 (Alm. del) af 15. maj
2023
Spørgsmål
Er det regeringens prioritet, at de fælles minimumsstandarder skærpes i
forhandlingerne om EU-Kommissionens lovgivningsforslag til en reform af EU's
ramme for økonomisk styring af 26. april 2023? Endvidere bedes oplyst, hvor meget
regeringen mener, at gælden skal falde efter planperiodens udløb for lande med
substantielle gældsudfordringer, og om regeringen støtter Tysklands forslag om
minimum årlig gældsreduktion?
Svar
Det er generelt centralt for regeringen, at de fælles EU-regler bidrager til sunde
offentlige finanser og lavere gæld i EU. Regeringen arbejder derfor for en balanceret
reform af
EU’s
finanspolitiske regler, der både sikrer realistiske krav til EU-landene,
så de efterleves i praksis, men også ambitiøse krav, der sikrer visse minimumstan-
darder ift. nedbringelsen af høj gæld i EU-landene.
Regeringen ser derfor positivt på, at Kommissionen foreslår en række minimum-
standarder, som lande med høje underskud og/eller høj gæld skal overholde. Kom-
missionen foreslår konkret, at der for lande med underskud og/eller gæld på over
hhv. 3 og 60 pct. af BNP fastlægges retningslinjer for udviklingen i de pågældende
landes udgifter, der sikrer, at:
i) Det er plausibelt, at gælden er nedadgående i de 10 år efterfølgende den 4-7
årige tilpasningsperiode (tilpasningsperioden følger i udgangspunktet de fire-
årige nationale mellemfristede planer, men kan forlænges med op til 3 år) eller
fastholdes stabilt på et moderat niveau;
ii) Underskud bringes og/eller holdes under 3 pct. af BNP, herunder i de 10 år efter
tilpasningsperioden;
iii) Den finanspolitiske tilpasning må ikke udskydes til de sidste år af tilpasningspe-
rioden;
iv) Gælden er lavere efter den fireårige plan end før;
v) Væksten i de offentlige nettoudgifter overstiger i gennemsnit ikke BNP-væksten
i planens periode.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 556: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 198, 199 og 200 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
Side 2 af 2
I tillæg til ovennævnte retningslinjer for udgiftsstierne i lande med underskud og/el-
ler gæld over hhv. 3 og 60 pct. af BNP, skal
alle
EU-landene også overholde kravet
om underskud på maksimalt 3 pct. af BNP eller årlige budgetforbedringer på 0,5
pct. af BNP.
Regeringen arbejder generelt for, at ovenstående foreslåede minimumskrav fasthol-
des og i visse tilfælde gøres mere ambitiøse. Regeringen støtter således blandt andet,
at reglerne fastsætter mere konkrete og målbare krav til, hvor meget og hvor hurtigt
gælden skal falde efter planens 4-7 årige periode i stedet for Kommissionens forslag
om, at gælden blot skal falde eller være stabil.
Tyskland har foreslået, at lande med gældsudfordringer som minimum skal reducere
gældens andel af BNP med mellem 0,5 og 1 pct.-point årligt fra starten af den 4-7-
årige tilpasningsperiode.
Regeringen finder, at der skal være krav om, at gælden blot ikke må stige i planens
periode, på linje med hvad Kommissionen har foreslået, mens der skal være mere
konkrete krav til gældsreduktionen efter denne periode. Det konkrete krav efter
planperioden kunne være en årlig gældsreduktion på 0,5-1 pct. af BNP, afhængig af
gældens niveau og holdbarhedsudfordringer samt den økonomiske udvikling, så der
alt andet lige stilles større krav i økonomisk gode tider og omvendt. Det konkrete
krav kunne også være noget andet, der er mere ambitiøst og målbart end Kommis-
sionens forslag. Regeringen er åben over for at drøfte den mest hensigtsmæssige
udformning af et mere konkret krav til gældsreduktion.
Regeringen har generelt en konstruktiv linje i forhandlingerne, og regeringen arbej-
der som nævnt for et højt ambitionsniveau ift. at sikre sunde offentlige finanser i
reglerne som helhed.
Regeringen har løbende redegjort for sin holdning til drøftelserne vedr. reformen
af de finanspolitiske regler i samlenotater forud for forelæggelser i Folketingets Eu-
ropaudvalg, herunder senest ifm ECOFIN 14. marts 2023, hvor ECOFIN vedtog
rådskonklusioner om Kommissionens udspil til en reform fra november 2022, samt
ifm. ECOFIN 6. december 2022 og ECOFIN 14. februar 2023, hvor landene drøf-
tede Kommissionens udspil fra november 2022. Regeringen har redegjort nærmere
for sin holdning til Kommissionens forslag af 26. april 2023 i samlenotat forud for
forelæggelsen i Folketingets Europaudvalg ifm. ECOFIN 16. juni 2023, hvor Kom-
missionen forslag drøftes.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fung. økonomiminister
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 556: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 198, 199 og 200 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
2724263_0003.png
Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 199
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. juni 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 199 (Alm. del) af 15. maj
2023
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan EU-Kommissionens lovgivningsforslag til en
reform af EU's ramme for økonomisk styring af 26. april 2023 præcis skærper
håndhævelsen af reglerne, herunder hvilke finansielle sanktioner kan tages i brug
med de nye forslag, og hvordan de adskiller sig fra de finansielle sanktioner, der
tages i brug under de nuværende regler? Spørgsmålet skal ses i sammenhæng
med, at det af EU-Kommissionen orientering fra 9. november 2022 fremgik, at
“Macroeconomic conditionality exists for structural funds and for the RRF and
would be applied in a similar spirit. EU financing could also be suspended when
Member States have not taken effective action to correct their excessive deficit.”
Svar
Kommissionen lægger med sin pakke med forslag til nye finanspolitiske regler af
26. april 2023 op til håndhævelse af de finanspolitiske regler blandt andet ved lø-
bende overvågning af landenes efterlevelse af reglerne under det europæiske seme-
ster samt via procedurer for tildeling af henstillinger og sanktioner rettet eurolande
i visse tilfælde, hvor henstillinger ikke efterleves.
Kommissionen lægger konkret op til at fastholde, at EU-landene ligesom under de
eksisterende regler kan tildeles henstillinger fra Rådet ved underskud på den faktiske
offentlige saldo, der overskrider 3 pct. af BNP, såkaldte
underskudshenstillinger.
Hvis
et land, der vurderes at have substantielle gældsudfordringer, overskrider 3-pro-
centsgrænsen, vil det som hovedregel medføre, at Kommissionen foreslår Rådet at
vedtage en
underskudshenstilling.
Kommissionen lægger ligeledes op til, at Rådet kan tildele henstillinger i tilfælde af
høj gæld, såkaldte
gældshenstillinger.
Da der samtidig lægges op til en afskaffelse af
gældsreglen om årlig gældsreduktion på 1/20 af forskellen mellem gælden og græn-
sen på 60 pct. af BNP, vil
gældshenstillingerne
blive tildelt i tilfælde, hvor et land afviger
fra den sti for de offentlige nettoudgifter, som er fastsat i landets nationale mellem-
fristede plan. Hvis et land, der vurderes at have substantielle gældsudfordringer,
overskrider sin udgiftssti, vil det som hovedregel medføre, at Kommissionen fore-
slår Rådet at vedtage en
gældshenstilling.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 556: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 198, 199 og 200 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
Side 2 af 2
Fsva. sanktioner lægger Kommissionen op til, at der som i de eksisterende regler
vil være mulighed for at pålægge eurolande sanktioner i form af bl.a. bøder ved
manglende efterlevelse af en henstilling. Kommissionens forslag lægger dog op til,
at sanktionerne over for eurolande, der ikke efterlever en henstilling, ændres, så
eventuelle bøder gøres mindre med henblik på i højere grad at tage bøderne i an-
vendelse.
Foruden bestemmelserne om sanktioner i de finanspolitiske regler er der i de gæl-
dende regler relateret samhørighedsfondene og genopretningsfaciliteten en såkaldt
konditionalitet, der gælder for
alle
EU-lande. Konditionaltiteten medfører, at
struktur- og genopretningsmidler kan tilbageholdes i tilfælde af manglende efterle-
velse af henstillinger om overskridelse af reglerne for underskud og gæld. Reglerne
om konditionalitet relateret til EU-budgettet ændres ikke med Kommissionens
forslag til reform af de finanspolitiske regler.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fung. økonomiminister
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 556: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 198, 199 og 200 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 200
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
7. juni 2023
Svar på Finansudvalget spørgsmål nr. 200 (alm. del) stillet efter ønske fra
Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Arbejder regeringen for, at der stilles skærpede krav til de medlemsstater, hvis offentlige
underskud er under 3 pct. af BNP, og hvis offentlige gæld er under 60 pct. af BNP i for-
hold til EU-Kommissionens lovgivningsforslag til en reform af EU's ramme for økono-
misk styring af 26. april 2023?
Svar
Regeringen arbejder grundlæggende ikke for, at
EU’s nye finanspolitiske regler
stiller skær-
pede krav til EU-lande, hvis underskud og gæld er under hhv. 3 og 60 pct. af BNP, i for-
hold til kravene fastsat i Kommissionens forslag.
Kommissionens forslag lægger generelt op til, at reglerne i højere grad fokuserer på lande,
som har væsentlige gælds- og holdbarhedsudfordringer, mens reglerne i mindre grad skal
stille krav til finanspolitikken i lavgældslande, der overholder traktatens grænser for under-
skud og gæld.
Lavgældslande, såsom Danmark, vil således fortsat skulle sikre, at gælden ikke overstiger 60
pct. af BNP, og at det faktiske offentlige underskud ikke overstiger 3 pct. af BNP, herunder
tilrettelægge finanspolitikken, så kravene også overholdes på mellemlangt sigt (dvs. i op til
10 år efter landenes planer). Derfor vil der under Kommissionens forslag fortsat være be-
hov for, at finanspolitikken i Danmark tilrettelægges med en margin til underskudskravet
på 3 pct. af BNP, således at kravet ikke overskrides i fx en lavkonjunktur.
Kravene til lande, hvis underskud og gæld ikke overskrider grænserne i EU-traktaten, er et
mindre tema i forhandlingerne mellem landene, hvor det blandt andet drøftes, om der fx
skal stilles skærpede krav til lavgældslande, der har udfordringer med den finanspolitiske
holdbarhed på langt sigt. Det er regeringen åben over for.
Det helt centrale for regeringen er, at de reformerede EU-regler er forenelige med, at det i
Danmark fortsat vil være muligt at tilrettelægge finanspolitikken inden for rammerne af
budgetloven. Pba. Kommissionens forslag vurderes det at være tilfældet.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 556: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 198, 199 og 200 om Kommissionens forslag til reform af EU's finanspolitiske regler
Regeringen har løbende redegjort for sin holdning til drøftelserne vedr. reformen af de fi-
nanspolitiske regler i samlenotater forud for forelæggelser i Folketingets Europaudvalg, her-
under senest ifm ECOFIN 14. marts 2023, hvor ECOFIN vedtog rådskonklusioner om
Kommissionens udspil til en reform fra november 2022, samt ifm. ECOFIN 6. december
2022 og ECOFIN 14. februar 2023, hvor landene drøftede Kommissionens udspil fra no-
vember 2022. Regeringen har redegjort nærmere for sin holdning til Kommissionens forslag
af 26. april 2023 i samlenotat forud for forelæggelsen i Folketingets Europaudvalg ifm. ECO-
FIN 16. juni 2023, hvor Kommissionen forslag drøftes.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fung. økonomiminister