Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 82
Offentligt
2640114_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Skriftlig orientering om vedtagelse af Cadiz-erklæringen den 13.-14. december
2022.
Under hensyntagen til den nuværende parlamentariske situation orienteres Folke-
tingets Europaudvalg med nærværende notat om vedtagelsen af den politiske er-
klæring Cadiz-erklæringen i regi af Rabatprocessen den 13.-14. december 2022. Det
bemærkes, at erklæringen ikke er juridisk bindende.
Rabatprocessen (Euro-African Dialogue on Migration and Development) er en regi-
onal dialogplatform for migration, som består af EU-landene samt Norge og
Schweiz og 28 afrikanske lande. Rabatprocessen har siden 2006 udgjort fundamen-
tet for et konstruktivt samarbejde om migration mellem EU's medlemslande og 28
afrikanske nationer, der alle spiller en vigtig rolle på migrationsområdet, enten som
oprindelses-, transit- eller destinationslande langs den vestafrikanske migrations-
rute mod Europa.
I Rabatprocessen vedtages der løbende ca. hvert 4. år politiske erklæringer og fler-
årige handlingsplaner, der bekræfter partnerlandenes samarbejde inden for cen-
trale migrationspolitiske områder. I år har Spanien formandskabet for Rabatproces-
sen og har med udløbet af seneste erklæring og handlingsplan lagt op til en ny er-
klæring (The Cadiz Political Decleration) og dens handlingsplan (The Cadiz Action
Plan), der skal vedtages på ministerkonferencen den 13.-14. december 2022.
Cadiz-erklæringen og dens handlingsplan rammesætter samarbejdet for 2023-2027
og tager udgangspunkt i en række veletablerede internationale aftaler, som tidli-
gere regeringer, herunder den nuværende fungerende regering, har arbejdet inden
for rammerne af.
Disse tæller bl.a. “Joint Valletta Action Plan” (JVAP) og “The Global
Compact
on Safe, Orderly and Regular Migration” (GCM).
Den nye erklæring er ikke
retligt bindene og indeholder ikke nye og afvigende elementer fra tidligere ved-
tagne erklæringer. Den er således et udtryk for en fortsættelse af et allerede vel-
etableret samarbejde.
Cadiz erklæringen består af 33 punkter og har til formål at fastsætte parternes for-
ståelsesramme for samarbejdet i 2023-2027. For det første erklæres, at parterne
anerkender de seneste politiske udviklinger på migrationsområdet, herunder The
Global Compact
on Safe, Orderly and Regular Migration, EU’s Asyl-
og Migrations-
pagt og forpligtelserne vedtaget af europæiske og afrikanske ledere på det sjette
Side
1/3
12. december 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Kontor for Internationalt
Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
+45 61 98 34 71
[email protected]
2022 - 15391
2159090
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Notat om vedtagelse af Cadiz-erklæringen den 13.-14. december 2022
2640114_0002.png
EU-AU topmøde den 17. februar 2022. For det andet fastsætter erklæringen en
række centrale områder, hvor man ønsker at styrke samarbejdet, herunder med
fokus på at nedbringe irregulær migration ved bedre migrationsforvaltning, at an-
erkende regulære og velforvaltet migrationsbidrag til bæredygtig udvikling af op-
rindelses-, transit- og destinationslande, at finde holdbare løsninger for flygtninge
og personer med international beskyttelse samt at styrke samarbejdet inden for
tilbagetagelsesområdet mv. Endeligt vedtages i erklæringen en række praktiske an-
liggender vedr. styringsmekanismen for Rabatprocessen.
Handlingsplanen konkretiserer aktiviteterne for samarbejdet under fem hovedom-
råder:
1. Area 1: Development benefits of migration and addressing the root causes
of irregular migration and forced displacement:
Handlinger under område
1 har til formål at udvikle en fælles forståelse for de grundlæggende årsager
til irregulær migration, samt hvordan man bedst muligt kan adressere
disse. Derudover har handlinger under område 1 til formål at fremhæve de
positive effekter ved regulær migration, herunder med fokus på hvordan
diasporaer (immigrantsamfund) bedst muligt kan være med til at fremme
udviklingen i hjemlandet.
2. Area 2: Regular migration and mobility:
Handlinger under område 2 har til
formål at fremme regulær migration og mobilitet, især blandt unge og kvin-
der. Dette skal ske igennem handlinger, der bl.a. 1) fremmer dialogen om
arbejdskraftsmobilitet på et højt politisk niveau, 2) fremmer etableringen
af uddannelses- og rekrutteringsprogrammer inden for bl.a. erhvervsud-
dannelser og 3) anerkender diplomer og erhvervserfaring til brug for re-
kruttering.
3. Area 3: Protection and asylum:
Under område 3 understreges parternes in-
ternationale forpligtelse til at yde beskyttelse til mennesker i henhold til
Flygtningekonventionen såvel som øvrige regionale og internationale in-
strumenter. Handlinger herunder har fokus på at fremme beskyttelsen og
integrationen af flygtninge og modtagelsen af fordrevne i værtslandene.
4. Area 4: Prevention and effective reduction of irregular migration, fight aga-
inst migrant smuggling and trafficking in human beings:
Handlinger under
område 4 har til formål at forebygge og reducere irregulær migration bl.a.
igennem kapacitetsopbygning af migrationsforvaltningssystemer og be-
kæmpelse af menneskesmuglernetværk.
5. Area 5: Return, readmission and reintegration:
Handlinger under område 5
har til formål at styrke og sikre gode processer for tilbagesendelse samt at
fremme programmer med henblik på bæredygtig reintegration i oprindel-
seslande.
Cadiz-erklæringen og dens handlingsplan skal vedtages på ministerkonferencen
den 13.-14. december d.å.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets samt Udenrigsministeriets klare
vurdering, at det vil være uhensigtsmæssigt for Danmarks fremtidige samarbejde
Side
2/3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 82: Notat om vedtagelse af Cadiz-erklæringen den 13.-14. december 2022
på migrationsområdet at stå uden for vedtagelsen som det eneste EU-land sammen
med Ungarn.
På den baggrund vil Danmark tilslutte sig Cadiz-erklæringen og den handlingsplan
under ministerkonferencen.
Side
3/3