Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 61
Offentligt
2650606_0001.png
UDKAST
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del - Bilag 61
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
1
(Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret
på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direk-
tivet)
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1791 af 2.
september 2021, som ændret ved lov nr. 804 af 7. juni 2022, foretages føl-
gende ændring:
1.
I
§ 5. stk. 1
indsættes efter nr. 7 som nyt nummer:
»
8) Omgivelsesenergi: Naturligt forekommende termisk energi og energi
akkumuleret i miljøet med indskrænkede grænser, som kan lagres i den om-
givende luft, med undtagelse af i afgangsluft, eller i overflade- eller spilde-
vand.
Nr. 8 bliver herefter til nr. 9.
2.
I
§ 5. stk. 1
indsættes efter nr. 9, der bliver til nr. 10, som nyt num-
mer:
11) Støtteordning: Enhver form for instrument, ordning eller mekanisme,
som en EU-medlemsstat eller en gruppe af medlemsstater anvender, og som
fremmer brugen af energi fra vedvarende energikilder (VE) ved enten at
mindske omkostningerne ved denne energi, at øge den pris, den kan sælges
til, eller gennem indførelse af en VE-forpligtelse eller på anden måde at øge
den mængde af denne energiform, der købes, herunder, men ikke begrænset
til, investeringsstøtte, skattefritagelse eller nedsættelse, skatterefusion, støt-
teordninger for VE-forpligtelser, herunder anvendelse af grønne certifikater,
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om fremme af anvendelsen af energi fra ved-
varende energikilder (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 82
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
og direkte prisstøtte, herunder afregningstariffer og variable eller faste præ-
mieudbetalinger.
3.
I
§ 5. stk. 1
indsættes efter nr. 10, der bliver til nr. 12, som nyt num-
mer:
13) VE-forpligtelse: En støtteordning, der kræver, at en bestemt andel af
energiproducenternes produktion stammer fra energi fra vedvarende energi-
kilder, at en bestemt andel af energileverandørernes leverancer stammer fra
energi fra vedvarende energikilder, eller at en bestemt andel af energifor-
brugernes forbrug stammer fra energi fra vedvarende energikilder, herunder
ordninger, under hvilke der kan udstedes grønne certifikater til opfyldelse
af sådanne forpligtelser.«
Nr. 11-12 bliver herefter til nr. 14-15.
4.
I § 37, stk. 1, indsættes efter »§ 37 a«: »og § 37 b, stk. 1.«
5.
Efter § 37 a indsættes:
Ȥ 37 b.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan udbetale støtte til
elektricitet produceret på havvindmølleparker udbudt efter bestemmelserne
i § 23.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan opkræve betaling for
elektricitet produceret på havvindmølleparker udbudt efter bestemmelserne
i § 23.«
6.
Efter kapitel 6 a indsættes:
»Kapitel
6 b
Planer for støttetildeling mv.
§ 56 b.
Klima-, energi- og forsyningsministeren offentliggør årligt en plan
med den forventede støttetildeling for lovbundne finansielle støtteordninger
til fremme af vedvarende energi, og som skal dække som reference mindst
de næste fem år eller, i tilfælde af budgetplanlægningsmæssige begrænsnin-
ger, de næste tre år.
Stk. 2:
Klima-, energi- og forsyningsministeren forpligtes til mindst hver
femte år at vurdere effektiviteten af støtteordninger til elektricitet fra vedva-
rende energikilder og deres vigtigste fordelingsmæssige virkninger for for-
skellige forbrugergrupper og for investeringer.
2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
Stk. 3:
Der ydes ingen støtte til vedvarende energi, der produceres ved af-
faldsforbrænding, hvis forpligtelserne vedrørende særskilt indsamling i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv om affald (affaldsdirektivet) ikke er
opfyldt.
Stk. 4:
Oprindelsesgarantiers markedsværdi skal tages i betragtning i finan-
sielle støtteordninger for vedvarende energikilder. Klima-, energi-, og for-
syningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.«
§2
Loven træder i kraft 1. juli 2023. Gennemførelsen af bestemmelser fra VE
II-direktivet træder i kraft senest 1. juli 2023.
3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
1. Indledning
Lovforslaget vedrører udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for
elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker samt gennemførelse
af støttebestemmelser fra VE II-direktivet.
Det er således formålet med loven, at sikre hjemmel til at der fremadrettet
kan udbetales støtte og opkræves betaling for elektricitet produceret på
fremtidige udbudte havvindmølleparker samt sikre fuld implementering af
VE II-direktivet.
Der er politisk enighed om opstilling af 9 GW havvind efter udbud, inkl.
Energiø Bornholm, inden udgangen af 2030 i medfør af flere politiske afta-
ler, herunder dele af Energiaftale af 29. juni 2018 mellem den daværende
regering (Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) og So-
cialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Det Radikale
Venstre samt Socialistisk Folkeparti (herefter ”energiaftalen fra 2018”), Kli-
maaftale for energi og industri mv. af 22. juni 2020 mellem den daværende
regering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Li-
beral Alliance samt Alternativet (herefter ”klimaaftalen fra 2020”), Klima-
aftale om grøn strøm og varme af 25. juni 2022 mellem samme partier samt
Kristendemokraterne, og dertil Finanslovsaftalen for 2022 samt den davæ-
rende regerings (Socialdemokratiet) udspil Danmark kan mere II fra april
2022 (herefter ”klimaaftalen fra 2022”).
Det har tidligere været praksis, at der efter hver enkelt udbud af en havvind-
møllepark er blevet tilvejebragt en hjemmel i lovbekendtgørelse nr. 1791 af
2. september 2021 om fremme af vedvarende energi (herefter benævnt VE-
loven), som giver mulighed for at udbetale støtte til konkrete parker jf. VE-
lovens § 37, stk. 1. VE-lovens § 37 indeholder således det konkrete pristil-
læg til de enkelte parker.
Ved udbuddet af Thor Havvindmøllepark blev der for første gang udbudt en
CfD-støttemodel, hvor der også er mulighed for, at producenten skal betale
tillæg til staten, hvis referenceprisen pr. produceret kilowatt-time bliver hø-
jere end den aftalte pris. VE-loven giver hverken mulighed for at udbetale
støtte eller for at opkræve betaling for elektricitet produceret på havvind-
mølleparker, der udbydes efter udbuddet af Thor Havvindmøllepark.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
Det foreslås derfor med lovforslaget, at tilvejebringe en generel hjemmel i
VE-loven til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan udbetale støtte
og opkræve betaling for elektricitet produceret på fremtidige udbudte hav-
vindmølleparker.
Modellerne for udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet
produceret på havvindmølleparker vil, som det hidtil har været gældende for
udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på
havvindmøller, skulle aftales ved et flertal i Folketinget forinden, at det vil
kunne implementeres i de konkrete udbudsmaterialer. Forslaget vil således
ikke ændre på, at beslutningen om støtte og betaling til etablering af havvind
efter udbud er forankret i Folketinget, men vil give mulighed for, at den
politiske aftale herom efterfølgende vil kunne implementeres direkte i ud-
budsmaterialet.
Yderligere foreslås det, at gennemføre og muliggøre gennemførelse af støt-
tebestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2018/2001/EU af
11. december 2018 om fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder
(omarbejdning), herefter benævnt VE II-direktivet, der ikke blev gennem-
ført i dansk ret inden den 30. juni 2021. Lovforslaget indebærer, at flere
artikler vedrørende begrebsdefinitioner samt støtteordninger i VE II-direk-
tivet implementeres i dansk ret. Herunder en forpligtelse for klima, - energi
og forsyningsministeren til årligt at offentliggøre en langsigtet plan med for-
ventede støttetildeling, samt hvert femte år foretage en vurdering af effekti-
viteten af støtteordninger til elektricitet fra vedvarende energikilder.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Hjemmel til udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elek-
tricitet produceret på udbudte havvindmølleparker
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår nærmere af VE-lovens § 23, stk. 1, at der ved udbud gives til-
ladelse til udnyttelse af energi fra vedvarende energikilder på havet, jf. VE-
lovens § 22.
VE-loven indeholder bl.a. regler om pristillæg for elektricitet produceret på
anlæg, som anvender vedvarende energikilder.
Det fremgår af § 37 i VE-loven, at pristillæg kan gives til elektricitet produ-
ceret på havvindmølleparker, som er udbudt efter bestemmelserne i VE-lo-
vens § 23, jf. dog§ 37 a. Dertil indeholder VE-lovens § 37, stk. 2, en liste
over havvindmølleparker, som kan modtage støtte og det konkrete pristil-
5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
læg. Udbetaling af støtte til udbudte havvindmølleparker forudsætter såle-
des i dag, at der er blevet etableret en hjemmel hertil for den konkrete hav-
vindmøllepark.
Det fremgår af VE-lovens § 37 a, stk. 2, at der kan udbetales støtte og op-
kræves betaling for elektricitet produceret på Thor Havvindmøllepark.
Klima-, energi- og forsyningsministeren har dermed ikke hjemmel til at ud-
betale støtte eller opkræve betaling for elektricitet produceret på kommende
udbudte havvindmølleparker.
2.1.2. Klima-, energi- og forsyningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Udbudte havvindmølleparker har historisk set fået udbetalt støtte for den
producerede elektricitet. VE-loven indeholder bestemmelser om pristillæg
og udbetaling for elektricitet produceret på anlæg, som anvender vedva-
rende energikilder.
Med regeringens ambition om, at Danmark skal være nettoeksportør af grøn
energi i 2030, skal den danske udbygning af vedvarende energi accelereres.
Samtidig skal markedets innovative kompetencer aktiveres til fordel for at
fastholde en høj forsyningssikkerhed i en fremtid, hvor energiforsyningen
er afhængig af vedvarende energikilder. For at kunne imødekomme dette,
er det derfor nødvendigt at tilvejebringe en ny hjemmel, således at det bliver
muligt at udbetale og opkræve betaling for elektricitet produceret på kom-
mende udbudte havvindmølleparker, herunder for de kommende havvind-
mølleparker opsat ved Energiø Bornholm samt Energiø Nordsøen. Det er et
vilkår bag Aftale om Finanslov for 2022, at 1 GW, som skal opstilles inden
udgangen af 2030, ikke må belaste statens finanser negativt set over projekt-
perioden. Dertil er det et vilkår for havvindmølleparker aftalt med Klimaaf-
talen af juni 2022, at 4 GW skal opstilles inden udgangen af 2030 uden at
belaste statens finanser negativt.
Da der henset til de politiske aftaler forventes en udbygning af mere end 9
GW havvind frem mod 2030, finder Klima-, Energi- og Forsyningsministe-
riet det hensigtsmæssigt, at den fremtidige regulering udformes på en måde,
så der ikke fremadrettet forudsættes tilvejebringelse af hjemler til de enkelte
havvindmølleparker.
Med lovforslaget foreslås det derfor at tilvejebringe en generel hjemmel for
både udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produce-
ret på kommende udbudte havvindmølleparker, hvor de konkrete modeller
vil skulle fastsættes i udbudsmaterialerne. De konkrete modeller vil fortsat
6
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
skulle være aftalt af et flertal i Folketinget, forinden de kan implementeres i
de konkrete udbudsmaterialer.
Ved udbuddet af Thor Havvindmøllepark blev der for første gang udbudt en
CfD-støttemodel. Med støttemodellen for Thor Havvindmøllepark blev ud-
buddets vindende tilbudsgiver tildelt et variabelt støttetillæg pr. produceret
kilowatttime beregnet på baggrund af forskellen mellem den tilbudte aftale-
pris og en såkaldt referencepris. Referenceprisen er fast for en 12-måneders
periode og beregnes som det simple gennemsnit af elpriserne i det foregå-
ende kalenderår. Er referenceprisen lavere end den aftalte pris, modtager
producenten produktionsstøtte. Bliver referenceprisen omvendt højere end
den aftalte pris, skal producenten betale tillæg til staten. Støtteniveauet re-
guleres hvert år for at følge den gennemsnitlige udvikling i markedsprisen
for el. Det skal bevare producentens tilskyndelse til at producere, selv når
prisen på elektricitet er høj og på den måde sikre, at der bliver produceret
elektricitet på en måde, der svarer til markedets behov. Samtidig er produ-
centen beskyttet mod risikoen for en lav gennemsnitlig markedspris for
elektricitet. Dertil begrænses statens udgifter til støtte, og der gives mulig-
hed for indtjening til staten, hvis elprisen bliver højere end det forventes på
udbudstidspunktet. Det er forventningen, at støtten vil tildeles mere hen-
sigtsmæssigt med den nye model.
På baggrund af ovenstående beskrevet CfD-model blev der i forbindelse
med udbuddet af Thor havvindmøllepark blev der ud over en hjemmel til at
kunne udbetale støtte også indført en hjemmel til at opkræve betaling for
elektricitet produceret på den udbudte havvindmøllepark, jf. VE-lovens §
37 a, stk. 2. VE-loven giver hverken mulighed for at udbetale støtte eller
for at opkræve betaling for elektricitet produceret på havvindmølleparker,
der udbydes efter udbuddet af Thor Havvindmøllepark.
Det foreslås derfor med lovforslaget, at tilvejebringe en generel hjemmel i
VE-loven til, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan udbetale støtte
og opkræve betaling for elektricitet produceret på fremtidige udbudte hav-
vindmølleparker.
De endelige udbudsbetingelser og kontraktvilkår vil fremgå af det udbuds-
materiale, som offentliggøres samtidig med udbuddet. I medfør af VE-lo-
vens § 70 kan klima-, energi- og forsyningsministeren uddelegere sine kom-
petencer til Energistyrelsen. Det er fastsat i § 3, nr. 4 i bekendtgørelse nr.
1366 af 28. september 2022, at Energistyrelsen udøver beføjelser i henhold
til VE-loven på vegne af ministeren. Energistyrelsen har således beføjelser
til bl.a. afholdelse af udbud, herunder evaluering af indkomne tilbud samt
7
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
til indgåelse af kontrakter med de vindende tilbudsgivere. Energistyrelsen
har desuden hjemmel til at administrere indgåede kontrakter, herunder ud-
betaling af støtte og opkrævning af betaling.
I og med at lovforslaget vil give mulighed for udbetaling af støtte, såfremt
det er aftalt af et flertal i Folketinget, kan der indgås udbudskontrakter på
baggrund af lovforslaget, som indeholder statsstøtte. Disse vil skulle be-
handles efter de til enhver tid gældende EU-regler om statsstøtte, og vil
skulle anmeldes til Europa-Kommissionen, medmindre støtten er omfattet
af Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014
om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold
til traktatens artikel 107 og 108 (herefter gruppefritagelsesforordningen) el-
ler evt. forordninger som måtte erstatte denne. Der vil således ikke kunne
tildeles støtte til havvindmølleparker, før en sådan ordning er godkendt af
Europa-Kommissionen, medmindre støtten er omfattet af gruppefritagelses-
forordningen.
2.2 Gennemførelse af støttebestemmelser fra VE II-direktivet
2.2.1 Gældende ret
VE II-direktivet, som havde implementeringsfrist den 30. juni 2021, om-
handler blandt andet fælles EU-regler om støtteordninger.
Der er på nuværende tidspunkt ikke regler i dansk ret, som gennemfører de
direktivbestemmelser som foreslås gennemført ved dette lovforslag. Be-
stemmelserne blev ikke implementeret ved lov eller bekendtgørelser inden
30. juni 2022, da Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderede, at
direktivbestemmelserne rettede sig mod medlemsstaterne, og skulle efterle-
ves i de enkelte støtte- og udbudsbetingelser, samt at der ikke var behov for
gennemførelse i danske retsregler. Danmark har på baggrund af kommuni-
kation med Europa-Kommissionen fundet anledning til at gennemføre be-
stemmelserne (se afsnit 2.2.2 for uddybning).
Gennemførelsen vedrører nedenstående direktivbestemmelser.
VE II direktivets artikel 3, stk. 3, 2. pkt. indeholder et forbud mod, at yde
støtte til vedvarende energi, der produceres ved affaldsforbrænding, hvis
forpligtelserne vedrørende særskilt indsamling fastsat i affaldsdirektivet (di-
rektiv 2008/98/EF) ikke er opfyldt.
Artikel 6 omhandler den finansielle støttes stabilitet. Det følger af artikel 6,
stk. 3, at medlemsstaterne offentliggør en langsigtet plan, der forudser den
8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
forventede støttetildeling, og som skal dække som reference mindst de næ-
ste fem år eller, i tilfælde af budgetplanlægningsmæssige begrænsninger, de
næste tre år, herunder den vejledende tidsplan, hyppigheden af udbudspro-
cedurer, hvis det er hensigtsmæssigt, den forventede kapacitet og det for-
ventede budget eller den maksimale støtte pr. enhed, der forventes at blive
tildelt, samt de forventede støtteberettigede teknologier, hvis det er relevant,
samt at denne plan ajourføres én gang om året, eller når det er nødvendigt
for at afspejle den seneste markedsudvikling eller den forventede støttetil-
deling.
Det følger af artikel 6, stk. 4, at medlemsstaterne minimum hver femte år
vurderer effektiviteten af deres støtteordninger til elektricitet fra vedvarende
energikilder og deres vigtigste fordelingsmæssige virkninger for forskellige
forbrugergrupper og for investeringer. I vurderingen skal der tages hensyn
til de virkninger, som mulige ændringer af støtteordningerne kan have. Den
vejledende langsigtede planlægning om afgørelserne om støtte og udform-
ning af ny støtte skal tage hensyn til resultaterne af denne vurdering. Med-
lemsstaterne medtager denne vurdering i de relevante ajourføringer af deres
integrerede nationale energi- og klimaplaner og statusrapporter i overens-
stemmelse med forordning (EU) 2018/1999.
Det følger af artikel 19, stk. 2, tredje og fjerde afsnit, at medlemsstaterne
skal sikre, at når en producent modtager finansiel støtte fra en støtteordning,
tages oprindelsesgarantiens markedsværdi for samme produktion i betragt-
ning på passende vis i den relevante støtteordning. Af direktivbestemmelsen
følger det, at det formodes, at oprindelsesgarantiens markedsværdi er blevet
taget i betragtning på passende vis i ethvert af følgende tilfælde: a) hvor
finansiel støtte ydes via en udbudsprocedure eller et omsætteligt grønt cer-
tificeringssystem, b) hvor oprindelsesgarantiernes markedsværdi tages ad-
ministrativt i betragtning i niveauet af finansiel støtte, eller c) hvor oprin-
delsesgarantierne ikke udstedes direkte til producenten, men til en leveran-
dør eller forbruger, der køber energien fra vedvarende energikilder enten i
et konkurrencepræget miljø eller i en langsigtet VE-elkøbsaftale.
For at tage oprindelsesgarantiens markedsværdi i betragtning kan medlems-
staterne bl.a. beslutte at udstede en oprindelsesgaranti til producenten og
straks annullere den.
2.2.2 Klima, - Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning
Danmark skal implementere direktivets bestemmelser om støtteordninger i
VE-direktivet i dansk ret.
9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
Bestemmelserne blev ikke implementeret ved lov eller bekendtgørelser in-
den 30. juni 2022, da Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderede,
at direktivbestemmelserne var myndighedsforpligtelser for medlemsstaten,
og at der ikke var behov for gennemførelse i danske retsregler.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderede ved implementering af
VE II-direktivet, jf. forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi, biobrændstofloven, lov om naturgasforsyning og forskellige
andre love fremsat den 27. januar 2021, at kravet om at tage markedsvær-
dien af oprindelsesgarantierne i betragtning i støtteordninger var rettet mod
medlemsstaterne, og ville fremadrettet i udformningen af nye støtteordnin-
ger sikre, at markedsværdien af oprindelsesgarantier tages i betragtning i
overensstemmelse med direktivet. Det blev derfor vurderet, at der ikke var
behov for regulering herom i lov eller bekendtgørelse.
Disse ovenstående vurderinger er revideret, og Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet vurderer nu, at det er nødvendigt at implementere direktiv-
bestemmelserne i danske retsregler. Den nye vurdering er foretaget på bag-
grund af en begrundet udtalelse fra Europa-Kommissionen, som Danmark
modtog den 29. september 2022.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at implementeringen af
direktivbestemmelserne vil bidrage til transparens og ensartethed ved såvel
nye støtteordninger som ved revidering af eksisterende støtteordninger.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet foreslår, at bestemmelsen i arti-
kel 3, stk. 3, 2. pkt., der foreskriver, at der ikke ydes støtte til vedvarende
energi, der produceres ved affaldsforbrænding, hvis forpligtelserne vedrø-
rende særskilt indsamling i affaldsdirektivet (Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2008/98/EF om affald – senest ændret ved Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv (EU) 2018/851 af 30. maj 2018 om ændring af di-
rektiv 2008/98/EF om affald) ikke er opfyldt, gennemføres ved indsættelse
af bestemmelse herom i loven. Her bemærker Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet, at bestemmelsens henvisning til særskilt indsamling i be-
stemmelsen henviser til artikel 22 i affaldsdirektivet, hvor det bl.a. frem-
går, at der skal ske særskilt indsamling af bioaffald med henblik på kom-
postering og bioforgasning af bioaffald samt artikel 10, stk. 4, hvor det
fremgår, at affald, som er indsamlet særskilt for at blive forberedt med
henblik på genbrug eller genanvendt i henhold til artikel 11, stk. 1, og arti-
kel 22, ikke forbrændes, dog med undtagelse af affald hidrørende fra efter-
følgende behandlinger af det særskilte indsamlede affald, for hvilket for-
brænding giver det bedste miljømæssige resultat.
10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker dog, at der på nuvæ-
rende tidspunkt ikke er finansielle støtteordninger, hvor der ydes finansiel
støtte i strid med artikel 3, stk. 3, andet punktum. Det bemærkes derud-
over, at affaldsrammedirektivets krav til særskilt indsamling allerede er
implementeret i dansk lovgivning.
Artikel 6 omhandler den finansielle støttes stabilitet. Bestemmelsen har til
formål, at sikre at støtteordninger til vedvarende energi er forudsigelige og
stabile, samt at undgå hyppige ændringer eller ændringer med tilbagevir-
kende kraft. Artikel 6, stk. 3 indebærer en konkret forpligtelse til at offent-
liggøre en langsigtet plan, der forudser den forventede støttetildeling, og
som skal dække som reference som minimum de næste fem år eller, i til-
fælde af budgetplanlægningsmæssige begrænsninger, de næste tre år, her-
under den vejledende tidsplan, hyppigheden af udbudsprocedurer, hvis det
er hensigtsmæssigt, den forventede kapacitet og det forventede budget eller
den maksimale støtte pr. enhed, der forventes at blive tildelt, samt de for-
ventede støtteberettigede teknologier, hvis det er relevant. Planen berører
ikke Danmarks mulighed for at træffe afgørelse om budgetbevillinger i de
år, planen vedrører.
På nuværende tidspunkt offentliggør Danmark ikke en sådan plan. Danmark
offentliggør dog årligt den finansielle støttetildeling i finansloven, som er
det juridiske grundlag for disponeringen af indtægter og udgifter i staten i
det kommende finansår. I finansloven beskrives tildeling i indeværende år,
det kommende budgetår, samt 3 år frem.
I medfør af VE-lovens § 70 kan klima-, energi- og forsyningsministeren ud-
delegere sine kompetencer til Energistyrelsen. Det er fastsat i § 3, nr. 4 i
bekendtgørelse nr. 2573 af 22. december 2021, at Energistyrelsen udøver
beføjelser i henhold til VE-loven på vegne af ministeren.
Med henblik på at indføre en passende national foranstaltning og formod-
ningsregel for indregning af oprindelsesgarantiers markedsværdi i støtteud-
møntning, foreslås yderligere, at kravet i artikel 19, stk. 2, tredje og fjerde
afsnit, om, at når en producent modtager finansiel støtte fra en støtteordning,
tages oprindelsesgarantiens markedsværdi for samme produktion i betragt-
ning på passende vis i den relevante støtteordning, skrives ind i dansk ret.
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at ministeren bør fast-
sætte de nærmere regler herom.
3. Konsekvenser for FN’s verdensmål
Lovforslaget vurderes ikke i sig selv at have positive eller negative konse-
kvenser for FN’s verdensmål.
11
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
Lovforslaget vil ikke i sig selv medføre igangsættelse af konkrete initiativer
med det formål at reducere Danmarks udledninger af drivhusgasser, da lov-
forslaget udelukkende vil give mulighed for udbetaling af støtte og opkræv-
ning af betaling for elektricitet produceret fra kommende udbudte havvind-
mølleparker samt gennemfører generelle støttebestemmelser fra VE II-di-
rektivet.
Lovforslaget kan bidrage til at fremme vedvarende energi på havet ved at
muliggøre udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet pro-
duceret fra havvindmølleparkerne som skal i udbud, til opfyldelsen af flere
politiske aftaler om udbygning af vedvarende energi på havet.
Lovforslaget kan dermed understøtte Danmarks grønne omstilling, vejen
mod 70 pct. reduktion af drivhusgasudledninger i 2030, klimalovens mål om
klimaneutralitet i senest 2050 og regeringens mål om klimaneutralitet i
2045.
Lovforslaget kan derfor have indirekte positive konsekvenser for opnåelse
af FN’s verdensmål, herunder verdensmål 7 om
bæredygtig energi
og ver-
densmål 13 om
klimaindsats.
Lovforslaget vurderes tillige at understøtte
delmål 13.2 om at
tiltag mod klimaforandringer skal integreres i nationale
politikker, strategier og planlægning,
da lovforslaget er medvirkende til at
danne rammerne for Danmarks udvikling mod et klimaneutralt samfund.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil ikke i sig selv have økonomiske konsekvenser eller imple-
menteringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget vurderes både indirekte at kunne medføre udgifter og indtæg-
ter for staten, alt efter hvilke modeller, der fremadrettet vælges for de kom-
mende havvindmølleparker. Omfanget af økonomiske konsekvenser for det
offentlige vil afhænge af, hvilke konkrete modeller for de enkelte udbud,
der besluttes af Folketinget. Både udbetaling af støtte og opkrævning af be-
taling fra koncessionshavere afhænger af den langsigtede udvikling i elpri-
sen og den aftalte pris i henhold til det vindende tilbud.
Det var dog et vilkår bag Klimaaftalen fra 2022, at minimum fire GW af de
kommende havvindmølleparker, som skal opstilles inden udgangen af 2030,
ikke må belaste statens finanser negativt i deres levetid.
12
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
Lovforslagets indførelse af VE II-direktivets støttebestemmelser vurderes
dog at medføre en mindre udgiftsstigning for det offentlige, da Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet forpligtes til årligt at offentliggøre en plan
for budgetterede støttetildelinger. Det forventes dog, at stigningen er be-
grænset, og den forventes at kunne afholdes inden for Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets nuværende ramme. Ministeriet udarbejder i forvejen
støttefremskrivninger til brug for den årlige finanslov samt administration
af støtteordninger. Lovforslaget øvrige dele omkring gennemførelse af ge-
nerelle bestemmelser fra VE II-direktivet vurderes ikke at ville medføre
konsekvenser for det offentlige, da ændringerne først og fremmest bunder i
juridisk korrekt implementering af EU-ret.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for lov-
forslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil ikke i sig selv have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
De indirekte økonomiske konsekvenser for erhvervslivet i forbindelse med
forslaget om indførelse af hjemmel til at udbetale støtte og opkræve betaling
for elektricitet produceret på de kommende udbudte havvindmølleparker,
forventes samlet at være positive. Således forventes en sidegevinst ved etab-
leringen af de kommende havvindmølleparker i form af jobskabelse i Dan-
mark, bl.a. fordi anlægsværdien og investeringen per havvindmøllepark for-
ventes at være ca.16 mia. kr. Hertil kommer Energiø Bornholm, som med
sine 3 GW forventes at have en anlægsværdi på omkring 45 mia. kr.
Det bemærkes, at det er valgfrit for tilbudsgiverne at afgive tilbud.
Der vurderes ikke at være væsentlige administrative omstillingsomkostnin-
ger eller løbende efterlevelsesomkostninger i forbindelse med lovforslaget.
Det bemærkes dertil, at det er frivilligt at afgive tilbud, hvorfor koncessi-
onshaverne har accepteret vilkårene for evt. opkrævning af betaling til sta-
ten.
Lovforslaget del omkring gennemførelse af generelle bestemmelser fra VE
II-direktivet vurderes ikke at ville medføre konsekvenser for erhvervslivet,
da ændringerne først og fremmest bunder i juridisk korrekt implementering
af EU-ret.
13
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at ville medføre administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vil ikke i sig selv have klimamæssige konsekvenser.
Lovforslaget tilvejebringer en generel hjemmel til udbetaling af støtte og
opkrævning af betaling for elektricitet produceret på de kommende havvind-
mølleparker.
Lovforslaget bidrager indirekte til en øget anvendelse af havvind til energi-
produktion, der vil reducere udledningen af drivhusgasser, idet den klima-
neutrale energiproduktion fra anvendelse af havvindmøllerne vil kunne for-
trænge fossile energiformer som naturgas, kul og olie. Dette vil også mulig-
gøre en grøn elektrificering i andre sektorer, der hermed også bidrager med
drivhusgasreduktioner.
Lovforslaget del omkring gennemførelse af generelle bestemmelser fra VE
II-direktivet vurderes ikke at ville medføre klimamæssige konsekvenser, da
ændringerne først og fremmest bunder i juridisk korrekt implementering af
EU-ret.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vil ikke i sig selv have positive eller negative miljø- og natur-
mæssige konsekvenser.
I forbindelse med opstilling af havvindmøller foretages der miljøkonse-
kvensvurderinger efter gældende klima- og miljøretlige regler vil sikre, at
havvindmølleparker bliver bedst muligt tilpasset omgivelserne, og at miljøet
ikke påvirkes unødvendigt.
Lovforslagets del omkring gennemførelse af generelle bestemmelser fra VE
II-direktivet vurderes ikke at ville medføre miljø- og naturmæssige konse-
kvenser, da ændringerne først og fremmest bunder i juridisk korrekt imple-
mentering af EU-ret.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget tilvejebringer bl.a. hjemmel til, at klima-, energi- og forsy-
ningsministeren vil kunne betale støtte til elektricitet produceret på kom-
mende udbudte havvindmølleparker. En sådan støtte vil udgøre statsstøtte i
henhold til artikel 107, stk. 1 i traktaten, og vil skulle behandles efter de til
14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
enhver tid gældende EU-regler om statsstøtte, herunder anmeldes til og god-
kendes af Europa-Kommissionen efter retningslinjerne for statsstøtte til
klima, miljøbeskyttelse og energi 2022, medmindre den er omfattet af Eu-
ropa-Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning. Afholdelse af
udbud, kontrakt med de vindende tilbudsgivere og udbetaling af støtte m.v.
vil skulle overholde EU-regler om statsstøtte og de betingelser, som vil følge
af Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelse eller af gruppefritagelses-
forordningen. Der tages således bl.a. forbehold for, at Europa-Kommissio-
nen i en evt. statsstøttegodkendelse kan stille vilkår i forhold til indretning
af støttemodellen og udbudsbetingelserne. Tildeling af støtte vil først kunne
gennemføres, når og i det omfang Europa-Kommissionens statsstøttegod-
kendelse foreligger, hvis støtten skal anmeldes til og godkendes af Europa-
Kommissionen.
Lovforslaget gennemfører eller muliggør gennemførelse af dele af VE II-
direktivets artikel 2 om definitioner, artikel 3, stk. 3, andet punktum om
støtte til VE-produceret ved affaldsforbrænding, artikel 6 om den finansielle
støttes stabilitet og artikel 19, stk. 2, tredje og fjerde afsnit, om at tage op-
rindelsesgarantiens markedsværdi i betragtning på passende vis i de rele-
vante støtteordninger i dansk ret.
VE II-direktivet skulle være gennemført i national lovgivning senest den 30.
juni 2021 og afløste VE I-direktivet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer ikke, at de foreslåede be-
stemmelser er erhvervsrettet med den virkning, at reglerne om erhvervsrettet
EU-regulering skal iagttages, da lovforslaget vedrører forpligtelser til myn-
digheder som støttegiver.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. januar 2023 til den 20.
februar 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.:
Advokatrådet – Advokatsamfundet, Akademikerne, Akademisk Arkitekt-
forening, Aktiveenergiforbrugere, Affald Plus, AffaldVarme Aarhus, Alu-
minium Danmark, Ankenævnet på Energiområdet, Andel, Antenneforenin-
gen Vejen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, ARI (Af-
fald- og ressourceindustrien under DI), Asfaltindustrien, BAT-kartellet,
Better Energy, Billund Vand A/S, Biobrændselsforeningen, Biofos A/S,
Blik- og Rørarbejderforbundet, Borger, Brancheforeningen Dansk Luftfart,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for Hus-
standsvindmøller, Brancheforeningen for Skov, Have og Park-Forretninger,
15
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
Brancheforeningen for Små- og Mellemstore Vindmøller, Brintbranchen,
Brunata, Bryggeriforeningen, Bornholms Energi og Forsyning (BEOF),
Bopa Law, Business Danmark, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BATT-
kartellet), Byggecentrum, Bygningssagkyndige & Energikonsulenter, Bæ-
rebro A/S, Byggeskadefonden, C4 – Carbon Capture Cluster Copenhagen,
Crossbridge Energy Fredericia, Center for Electric Power and Energy
(DTU), CEPOS, Cerius, Cevea, Center for Electric Power and Energy
(DTU), CTR, CO-industri, Concito, COWI, Copenhagen Infrastructure
Partners, Copenhagen Merchants, ADB(Association Dansk Biobrændsel),
DAKOFA, Dana Petroleum
DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond), DANICA RE-
SOURCES APS, Danske halmleverandører, Danmarks Almene Boliger
(BL), Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Frie Autocampere, Danmarks
Jordbrugsforskning, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfrednings-
forening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskredit, Danmarks
Vindmølleforening, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Danoil Explo-
ration A/S, Dansk Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Danske Bygningscenter, Dansk Center for
Lys, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri,
Dansk Gas Forening, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Industri,
Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk Metal,
Dansk Methanolforening, Dansk Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk For-
ening , Dansk Producentansvarssystem, Dansk Retursystem A/S, Dansk
Shell A/S, Dansk Skovforening, Dansk Solcelleforening, Dansk Solkraft,
Dansk Standard, Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk Transport og Logi-
stik (DLTL), Dansk Varefakta Nævn, Danske Advokater, Danske Annon-
cører og Markedsførere, Danske Arkitektvirksomheder DANSKE ARK,
Danske Commodities A/S, Danske Energiforbrugere (DENFO), Danske
Havne , Danske Maritime, Danske Mediedistributører, Danske Regioner,
Danske Tegl, Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsfor-
ening), DANVAK, Datatilsynet, DCC Energi Naturgas, De frie Energisel-
skaber, DELTA Dansk Elektronik, DENFO, Danske Energiforbrugere, Rå-
det for grøn omstilling, DI, DKCPC, Dommerfuldmægtigforeningen, Driv-
kraft Danmark, DTU – Institut for Vindenergi, DTU – Myndighedsbetje-
ning, EA Energianalyse, E.ON Danmark A/S, EmballageIndustrien, Energi
Danmark, Energi Fyn, Energiforum Danmark, Energiklagenævnet, Energi-
net, Energisammenslutningen, Energi- og Bygningsrådgivning A/S
(EBAS), Energycluster, Energisystemer ApS, Energitjenesten, Enyday,
Equinor, Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES-DAA), EUROPEAN
GREEN CITIES, European Energy, Eurowind Energy A/S, Evida, Everfuel,
16
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
EWE Energie AG, Fagligt Fælles Forbund (3F), FDO, FH - Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finansrådet, Real-
kreditforeningen og Realkreditrådet - FinansDanmark, Fjernvarme Fyn,
Fonden Kraka, Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske El-bilister (FDEL),
Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af fabrikanter og im-
portører af elektriske belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikan-
ter og importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA), Foreningen
Biogasbranchen, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen
Danske Kraftvarmeværker, Foreningen for Platformsøkonomi i Danmark
(FPD), Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Slutbrugere af Energi,
Fors A/S, Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen, Forsynings-
tilsynet, Fredericia Spildevand A/S, Frederiksberg Forsyning, Frie Funktio-
nærer, FSE, FSR Danske revisorer, GAFSAM, Gaz-system, GRAKOM,
Greenpeace, GreenTech Advisor, Gentofte og Gladsaxe Fjernvarme, Green
Power Denmark , GTS (Godkendt Teknologisk service), Havarikommissi-
onen for Offshore Olie- og Gasaktiviteter, Havarikommissionen, Hess Den-
mark ApS, HK-Kommunal, HK-Privat, HOFOR A/S, HOFOR Fjernkøling
A/S, HOFOR Vind A/S, HOFOR el og varme , HORESTA, SMV Danmark,
H2 Energy Esbjerg, Hulgaard advokater, IBIS, Ingeniørforeningen i Dan-
mark (IDA), Institut for produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, Ineos
Danmark, Investering Danmark, IT-Branchen , Justitia, Kjærgaard A/S, Kli-
maEnergi A/S, Kommunernes Landsforening, Kooperationen (Den Koope-
rative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark), Kraka, Kræftens
Bekæmpelse, Københavns Kulturcenter, Københavns Universitet, Land-
brug & Fødevarer, Landsbyggefonden, Landsforeningen af Solcelleejere,
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller, Landsforeningen Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede,
LCA Center, Lederne Søfart, Ledernes Hovedorganisation, Lokale Penge-
institutter, Lundsby Biogas, MOE Rådgivende ingeniører, Mellemfolkeligt
Samvirke, Metalemballagegruppen, Middelgrundens Vindmøllelaug, Mine-
ralolie Brancheforeningen, Mærsk Drilling, Maabjerg Energy Center –
MEC, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Nationalt Center
for Miljø og Energi, NEAS Energy A/S, NGF Nature Energy, N1 A/S, Net-
Varme, Niras, NOAH Energi og Klima, Nordisk Folkecenter for Vedva-
rende Energi, Nordisk Energirådgivning ApS, Noreco, Norlys, NRGi Re-
newables A/S, Nærbutikkernes landsforening, Nævnenes Hus, Olie Gas
Danmark, Otto Kjær, Oxfam IBIS, Partnerskabet for Bølgekraft, Planenergi,
Plan og Projekt, Plesner Advokatpartnerselskab, Plastindustrien, Procesin-
dustrien, Radius Elnet A/S, Rambøll, Rejsearbejdere.dk, Rejsearrangører i
Danmark, Ren Energi Oplysning (REO), Regstrup Natur og miljøforening,
17
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
2650606_0018.png
UDKAST
Restaurationsbranchen.dk, Rådet for Bæredygtig Trafik, SEAS-NVE, SE-
GES, Serviceforbundet, Siemens Gamesa, SKAD - Autoskade- og Køretøjs-
opbyggerbranchen i Danmark, SMVdanmark, Solar Lightning Consultants
ApS, Solaropti, Spirit Energy, Spyker Energy ApS, SRF Skattefaglig For-
ening, Statens ByggeforskningsInstitut, Syd Energi (SE), Synergi, Substain,
TEKNIQ Arbejdsgiverne, Teknologisk Institut, Total S.A., T-REGS, TRE-
FOR/EWII, Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, Vedvarende
Energi, Vejle Spildevand, VELTEK – VVS- og El-Tekniske Leverandørers
Brancheforening, Verdens Skove, VEKS, VELTEK, Verdo Randers, Vest-
forbrænding, Vestas Wind systems A/S, Vindenergi Danmark, Vin og Spi-
ritus Organisationen i Danmark, Vindmølleindustrien, VisitDenmark, Nep-
tune Energy Denmark ApS, Wind Denmark, Wind Estate A/S, Wintershall
Nordszee B.V., WWF Verdensnaturfonden, Ældre Sagen, Økologisk
Landsforening, Ørsted, Aalborg Portland A/S, Aalborg Energikoncern, Aal-
borg Universitet, Aarhus Universitet og 92-Gruppen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Lovforslaget har ikke i sig selv posi- Lovforslaget har ikke i sig selv nega-
konsekvenser for tive økonomiske konsekvenser for tive økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner stat, kommuner og regioner.
stat, kommuner og regioner.
og regioner
De økonomiske konsekvenser afhæn- De økonomiske konsekvenser af-
ger af konkrete politiske aftaler om hænger af konkrete politiske aftaler
støtte- eller betalingsmodeller for de om støtte- eller betalingsmodeller for
konkrete udbud af havvindmøllepar- de konkrete udbud af havvindmølle-
ker.
parker.
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Ingen
Økonomiske
Lovforslaget har indirekte positive Ingen
konsekvenser for økonomiske konsekvenser for er-
erhvervslivet
hvervslivet.
18
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
2650606_0019.png
UDKAST
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Lovforslaget har indirekte positive Ingen
klimamæssige konsekvenser.
Opstilling af havvindmølleparker,
som lovforslaget har positiv effekt på
når det udnyttes, forventes af bidrage
til den reduktion af nationale drivhus-
gasser.
Miljø- og natur- Ingen.
mæssige konse-
kvenser
Lovforslaget har ikke i sig selv ne-
gative miljø- og naturmæssige kon-
sekvenser.
Lovforslaget indeholder en hjemmel,
som ikke i sig selv vil have negative
konsekvenser for miljø og natur. Når
og i det omfang, hvis hjemmel udnyt-
tes vil dette medføre, at der meddeles
tilladelse til aktiviteter, der kan have
miljø- og naturmæssige konsekven-
ser.
Forholdet til EU- Lovforslaget muliggør udbetaling af støtte for elektricitet produceret på hav-
retten
vindmølleparker, der kan udgøre statsstøtte i henhold artikel 107, stk. 1 i
TEUF-traktaten, og skal anmeldes og godkendes af Europa-Kommissionen,
medmindre støtten er omfattet af gruppefritagelsesforordningen.
Lovforslaget gennemfører eller muliggør gennemførelse af dele af VE II-
direktivets artikel 2 om definitioner, artikel 3, stk. 3, andet punktum om
støtte til vedvarende energi produceret ved affaldsforbrænding, artikel 6 om
den finansielle støttes stabilitet og artikel 19, stk. 2, tredje og fjerde afsnit,
om at tage oprindelsesgarantiens markedsværdi i betragtning på passende
vis i de relevante støtteordninger i dansk ret.
19
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
2650606_0020.png
UDKAST
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
20
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-3
Den gældende § 5 definerer i dag tolv centrale begreber i loven.
Der er på nuværende tidspunkt ikke regler der implementerer VE II-direk-
tivets definitioner for omgivelsesenergi og VE-forpligtelse i dansk ret. De-
finitionen af begrebet ”støtteordning” er implementeret i bekendtgørelse
nr. 1216 af 7. juni 2021 om oprindelsesgarantier for elektricitet, gas, fjern-
varme og fjernkøling fra vedvarende energikilde.
Den foreslåede ordning vil medføre, at definitionerne for omgivelses-
energi, støtteordning, VE-forpligtelse vil fremgå af VE-lovens § 5. Dette
vurderes hensigtsmæssigt, da VE-loven er reference for definitioner på
vedvarende energi og indeholder bestemmelser om VE-støtteordninger.
Begrebet omgivelsesenergi benyttes i dansk ret først og fremmest i forbin-
delse med definitionen af energi fra vedvarende energikilder i VE-lovens §
2, stk. 2. Det kan dog ikke udelukkes, at begrebet får betydning i forhold
til fremtidige støtteordninger, da begrebet definerer en vedvarende energi-
form. Begrebet defineres som naturligt forekommende termisk energi og
energi akkumuleret i miljøet med indskrænkede grænser, som kan lagres i
den omgivende luft, med undtagelse af i afgangsluft, eller i overflade- eller
spildevand. Omgivelsesenergi vil være den difference som er mellem den
termiske energi produceret ved en varmepumpe og den mængde elektrici-
tet som den forbruger.
Begreberne støtteordning og VE-forpligtelse vedrører EU’s støttebegreb.
Støttebegrebet i VE II-direktivet er bredt og dækker enhver form for in-
strument, ordning eller mekanisme, som en medlemsstat eller en gruppe af
medlemsstater anvender, og som fremmer brugen af energi fra vedvarende
energikilder (VE) ved enten at mindske omkostningerne ved denne energi,
at øge den pris, den kan sælges til, eller gennem indførelse af en VE-for-
pligtelse eller på anden måde at øge den mængde af denne energiform, der
købes, herunder, men ikke begrænset til, investeringsstøtte, skattefritagelse
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
eller nedsættelse, skatterefusion, støtteordninger for VE-forpligtelser, her-
under anvendelse af grønne certifikater, og direkte prisstøtte, herunder af-
regningstariffer og variable eller faste præmieudbetalinger.
En VE-forpligtelse er defineret som en støtteordning, der kræver, at en be-
stemt andel af energiproducenternes produktion stammer fra energi fra
vedvarende energikilder, at en bestemt andel af energileverandørernes le-
verancer stammer fra energi fra vedvarende energikilder, eller at en be-
stemt andel af energiforbrugernes forbrug stammer fra energi fra vedva-
rende energikilder, herunder ordninger, under hvilke der kan udstedes
grønne certifikater til opfyldelse af sådanne forpligtelser.
Til nr. 4
Det fremgår af VE-lovens
§
37, stk. 1, at bestemmelsen omhandler pristillæg
til elektricitet produceret på havvindmølleparker udbudt efter bestemmel-
serne i VE-lovens
§
23, jf. dog § 37 a.
Det følger af den foreslåede ændring af VE-lovens
§
37, stk. 1,
at der ind-
sættes »og § 37 b, stk. 1« efter »§ 37 a«.
Den foreslåede ændring af
§
37, stk. 1, vil medføre, at der i bestemmelsen
henvises til, at der i VE-lovens § 37 b, stk. 1, også er en bestemmelse, der
omhandler støtte til elektricitet produceret på havvindmølleparker udbudt
efter bestemmelserne i VE-lovens
§
23.
Den foreslåede ændring er således en konsekvens af, at der foreslås indsat
en ny bestemmelse i § 37 b, stk. 1.
Til nr. 5
Det fremgår af VE-lovens § 23, stk. 1, at der ved udbud gives tilladelse til
udnyttelse af energi fra vedvarende energikilder på havet, jf. VE-lovens §
22.
Det fremgår af VE-lovens § 37, at pristillæg kan gives til elektricitet produ-
ceret på havvindmølleparker, som er udbudt efter bestemmelserne i §§ 23
og 37 a. Dertil indeholder VE-lovens § 37, stk. 2, en udtømmende liste over
hvilke havvindmølleparker, som kan modtage støtte og det konkrete støtte-
beløb.
22
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
Det fremgår af VE-lovens § 37 a, at der kan udbetales støtte og opkræves
betaling for elektricitet produceret på Thor Havvindmøllepark.
Klima-, energi- og forsyningsministeren har dermed ikke hjemmel til at ud-
betale støtte eller opkræve betaling for elektricitet produceret på kommende
udbudte havvindmølleparker.
Det følger af den foreslåede
§ 37 b, stk. 1,
indsættes der en ny bestemmelse,
der giver mulighed for, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan ud-
betale støtte til elektricitet produceret på havvindmølleparker udbudt i med-
før af VE-lovens § 23.
Bestemmelsen vil dog ikke kunne anvendes, førend et flertal i Folketinget
beslutter, at der skal udbetales støtte til en given havvindmøllepark forinden
et udbud. De endelige udbudsbetingelser og kontraktvilkår m.v., herunder
støtte- og betalingsmodel, vil fremgå af det udbudsmateriale, som offentlig-
gøres samtidig med udbuddet.
Det er ikke forventningen, at der i samtlige af de kommende udbud vil være
behov for at beslutte støttemodeller for etableringen af udbudte havvindmøl-
ler, men den foreslående bestemmelse vil give muligheden herfor, såfremt
er flertal i Folketinget ønsker det.
Med den foreslåede indsættelse af
§ 37 b, stk. 2,
indsættes en ny bestem-
melse, der vil give mulighed for, at klima-, energi- og forsyningsministeren
kan opkræve betaling for elektricitet produceret på havvindmølleparker ud-
budt i medfør af VE-lovens § 23.
Bestemmelsen vil dog ikke kunne anvendes, førend et flertal i Folketinget
beslutter, at der skal opkræves betaling til en given havvindmøllepark for-
inden et udbud. De endelige udbudsbetingelser og kontraktvilkår m.v., her-
under betalingsmodel, vil fremgå af det udbudsmateriale, som offentliggø-
res samtidig med udbuddet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Den foreslåede § 56 b er en gennemførelse af VE II-direktivets artikel 3,
stk. 3, andet punktum, § 6 samt § 19, stk. 2, tredje og fjerde afsnit.
Der er ingen regler i gældende ret, som gennemfører VE II-direktivets arti-
kel 6, stk. 3’s krav om, at medlemsstaten skal offentliggøre en langsigtet
23
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
plan, der forudser den forventede støttetildeling, og som skal dække som
reference mindst de næste fem år eller, i tilfælde af budgetplanlægnings-
mæssige begrænsninger, de næste tre år, herunder den vejledende tidsplan,
hyppigheden af udbudsprocedure. Danmark offentliggør dog årligt den fi-
nansielle støttetildeling i finansloven, som er det juridiske grundlag for di-
sponeringen af indtægter og udgifter i staten i det kommende finansår. I fi-
nansloven beskrives tildeling i indeværende år, det kommende budgetår
samt 3 år frem.
Det følger af den foreslåede § 56 b, stk. 1, at klima,- energi- og forsynings-
ministeren forpligtes til årligt at udarbejde en langsigtet plan i overens-
stemmelse med VE II-direktivets artikel 6, stk. 3. Da formålet med VE II-
direktivets artikel 6 er, at sikre den finansielle støttes stabilitet, så vurderes
det, at denne plan kan holdes til de lovbestemte støtteordninger og dermed
ikke enkeltstående støtteprojekter. Planen skal bidrage til at sikre stabilitet,
da manglende forudsigelighed og stabilitet af politikker har en direkte ind-
virkning på kapitalfinansieringsomkostningerne, udgifter til projektudvik-
ling og derfor på de samlede omkostninger ved at udbrede vedvarende
energi.
Der er ingen regler i gældende ret, som gennemfører VE II-direktivets arti-
kel 6, stk. 4’s krav om, at medlemsstaten mindst hvert hver femte år vurde-
rer effektiviteten af deres støtteordninger til elektricitet fra vedvarende
energikilder og deres vigtigste fordelingsmæssige virkninger for forskel-
lige forbrugergrupper og for investeringer.
Det følger af den foreslåede § 56 b, stk. 2, at Klima,- Energi- og Forsy-
ningsministeriet forpligtes til at foretage en vurdering af finansielle støtte-
ordninger til elektricitet fra vedvarende energikilder hvert femte år. I vur-
deringen skal der tages hensyn til de virkninger, som mulige ændringer af
støtteordningerne kan have. Den vejledende langsigtede planlægning om
afgørelserne om støtte og udformning af ny støtte skal tage hensyn til re-
sultaterne af denne vurdering. Vurderingen skal medtages i de relevante
ajourføringer af integrerede nationale energi- og klimaplaner og statusrap-
porter i overensstemmelse med forordning (EU) 2018/1999. Bestemmelsen
har til formål, at forhindre, at en revision af en eventuel støtte til projekter
for vedvarende energi påvirker projekternes økonomiske levedygtighed
negativt.
Der er ingen regler i gældende ret, som gennemfører VE II-direktivets arti-
kel 3, stk. 3, andet punktums bindende krav, om at der ikke ydes støtte til
24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
vedvarende energi produceret ved affaldsforbrænding, hvis reglerne om
særskilt indsamling i affaldsdirektivet ikke er opfyldt. Det vurderes, at
Danmark ikke har eksisterende finansielle støtteordninger i strid med den
foreslåede bestemmelse.
Det følger af den foreslåede § 56 b, stk. 3, at forbuddet mod støtte til ved-
varende energi producereret ved affaldsforbrænding, hvis reglerne om sær-
skilt indsamling i affaldsdirektivet ikke er opfyldt, skrives ind i dansk ret.
Den foreslåede ændring vil indebære, at det tydeliggøres i dansk lovgiv-
ning, at der ikke kan ydes støtte til vedvarende energi, der produceres ved
affaldsforbrænding, hvis forpligtelserne vedrørende særskilt indsamling i
affaldsdirektivet ikke er iagttaget. Da det udelukkende er den biogene del
af dansk affaldsforbrænding, der kan anses som vedvarende energi, vil kra-
vet kun berøre afbrænding af biogent affald.
Der er ingen regler i gældende ret, som eksplicit stiller krav om, at støtte-
giver tager markedsværdien af oprindelsesgarantier i betragtning.
Det følger af den foreslåede § 56 b, stk. 4, at oprindelsesgarantiers mar-
kedsværdi skal tages i betragtning i finansielle støtteordninger for vedva-
rende energikilder, samt at klima, - energi- og forsyningsministerieren kan
fastsætte nærmere regler herom.
Det formodes, at oprindelsesgarantiens markedsværdi er blevet taget i be-
tragtning på passende vis i ethvert af følgende tilfælde: a) hvor finansiel
støtte ydes via en udbudsprocedure eller et omsætteligt grønt certifice-
ringssystem, b) hvor oprindelsesgarantiernes markedsværdi tages admini-
strativt i betragtning i niveauet af finansiel støtte, eller c) hvor oprindelses-
garantierne ikke udstedes direkte til producenten, men til en leverandør el-
ler forbruger, der køber energien fra vedvarende energikilder enten i et
konkurrencepræget miljø eller i en langsigtet VE-elkøbsaftale.
Den foreslåede ordning vil indebære, at ministeren kan fastsætte regler til
yderligere gennemførelse af VE II-direktivets artikel 19, stk. 2, tredje og
fjerde afsnit, med henblik på at indføre en foranstaltning og formodnings-
regel for indregning af oprindelsesgarantiers markedsværdi i støtteudmønt-
ninger.
Det forventes, at ministeren vil udmønte bemyndigelsen til at foretage æn-
dringer i eksisterende bekendtgørelser, som regulerer relevante støtteord-
ninger og/eller oprindelsesgarantier.
25
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
UDKAST
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet hovedloven ikke er
gældende for Færøerne og Grønland og derfor ikke kan sættes i kraft her-
for, jf. VE-lovens § 77.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2023. Gennemførelsen af
bestemmelser fra VE II-direktivet foreslås at træde i kraft senest 1. juli 2023.
26
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
2650606_0027.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fremme af vedvarende
energi, jf. lovbekendtgørelse nr.
1791 af 2. september 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2605 af 28.
december 2021 og § 1 i lov nr. 804
af 7. juni 2022, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 5. stk. 1
indsættes efter nr. 7
som nyt nummer:
»
8) Omgivelsesenergi: Naturligt
forekommende termisk energi og
energi akkumuleret i miljøet med
indskrænkede grænser, som kan
lagres i den omgivende luft, med
undtagelse af i afgangsluft, eller i
overflade- eller spildevand.
Nr. 8 bliver herefter til nr. 9.
2.
I
§ 5. stk. 1
indsættes efter nr. 9,
der bliver til nr. 10, som nyt num-
mer:
11) Støtteordning: Enhver form for
instrument, ordning eller meka-
nisme, som en EU-medlemsstat el-
ler en gruppe af medlemsstater an-
vender, og som fremmer brugen af
energi fra vedvarende energikilder
(VE) ved enten at mindske omkost-
ningerne ved denne energi, at øge
27
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
2650606_0028.png
UDKAST
den pris, den kan sælges til, eller
gennem indførelse af en VE-for-
pligtelse eller på anden måde at øge
den mængde af denne energiform,
der købes, herunder, men ikke be-
grænset til, investeringsstøtte, skat-
tefritagelse eller nedsættelse, skat-
terefusion, støtteordninger for VE-
forpligtelser, herunder anvendelse
af grønne certifikater, og direkte
prisstøtte, herunder afregningstarif-
fer og variable eller faste præmie-
udbetalinger.
3.
I
§ 5. stk. 1
indsættes efter nr. 10,
der bliver til nr. 12, som nyt num-
mer:
13) VE-forpligtelse: En støtteord-
ning, der kræver, at en bestemt an-
del af energiproducenternes pro-
duktion stammer fra energi fra ved-
varende energikilder, at en bestemt
andel af energileverandørernes le-
verancer stammer fra energi fra
vedvarende energikilder, eller at en
bestemt andel af energiforbruger-
nes forbrug stammer fra energi fra
vedvarende energikilder, herunder
ordninger, under hvilke der kan ud-
stedes grønne certifikater til opfyl-
delse af sådanne forpligtelser.«
Nr. 11-12 bliver herefter til nr. 14-
15.
4.
I
§37,
stk. 1, indsættes efter »§ 37
a«: »og § 37 b, stk. 1.«
5.
Efter § 37 a indsættes:
28
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
2650606_0029.png
UDKAST
Ȥ 37 b.
Klima-, energi- og for-
syningsministeren kan udbetale
støtte til elektricitet produceret på
havvindmølleparker udbudt efter
bestemmelserne i § 23.
Stk. 2. Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren kan opkræve beta-
ling for elektricitet produceret på
havvindmølleparker udbudt efter
bestemmelserne i § 23.«
6.
Efter kapitel 6 a indsættes:
»Kapitel
6 b
Planer for støttetildeling mv.
§ 56 b.
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren offentliggør årligt
en plan med den forventede støtte-
tildeling for lovbundne finansielle
støtteordninger til fremme af ved-
varende energi, og som skal dække
som reference mindst de næste fem
år eller, i tilfælde af budgetplanlæg-
ningsmæssige begrænsninger, de
næste tre år.
Stk. 2:
Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren
forpligtes
til
mindst hver femte år at vurdere ef-
fektiviteten af støtteordninger til
elektricitet fra vedvarende energi-
kilder og deres vigtigste fordelings-
mæssige virkninger for forskellige
forbrugergrupper og for investerin-
ger.
Stk. 3:
Der ydes ingen støtte til ved-
varende energi, der produceres ved
29
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 61: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og opkrævning af betaling for elektricitet produceret på udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE II-direktivet)
2650606_0030.png
UDKAST
affaldsforbrænding, hvis forpligtel-
serne vedrørende særskilt indsam-
ling i direktiv 2008/98/EF om af-
fald ikke er opfyldt.
Stk. 4:
Oprindelsesgarantiers mar-
kedsværdi skal tages i betragtning i
finansielle støtteordninger for ved-
varende energikilder. Klima-,
energi-, og forsyningsministeren
kan fastsætte nærmere regler herom
«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli
2023. Gennemførelsen af bestem-
melser fra VE II-direktivet vil
træde i kraft senest 1. juli 2023.
30