Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2667105_0001.png
NOTAT
Dato:
Sagsbeh.:
Dok.nr.:
2.
februar 2023
Stig Rötzler Banke
21/14834-39
Vejledning om registrering af særligt prioriterede sager med per-
sonfarlig kriminalitet (PFK-/PRIO-sager)
Denne vejledning beskriver registrering og prioritering af en ny gruppe af straffesager, PFK-/PRIO-
sager, samt til dels også PRIO-sager, til afløsning for VVV-sagerne i DSI Straffe, samt implemente-
ringen heraf. Endvidere er baggrunden for den nye prioritering også beskrevet indledningsvis.
1. Baggrund
Der er et politisk ønske om, at de mest alvorlige straffesager prioriteres og får en kortere sags-
behandlingstid.
Efter drøftelser med præsidentkredsen har Domstolsstyrelsen meddelt til Justitsministeriet, at dom-
stolene i 2023 er indstillet på at prioritere de sager om
personfarlig kriminalitet,
der også er PRIO-
sager
1
(herefter PFK-/PRIO-sager). Dette indebærer, at det politiske fokus på VVV-sagerne ophører,
jf. nærmere nedenfor. Ministeriet oplyser ud fra analyser foretaget af Rigspolitiet og Rigsadvokaten
på baggrund af data for 2019-2021, at der estimeres at være tale om ca. 3.500 sager i 2023
2
. Op-
lysningerne om antallet af prioriterede sager skal holdes op mod de nuværende 4.000-4.500 VVV-
sager pr. år.
Samtidig har styrelsen orienteret ministeriet om, at anklagemyndigheden også kan markere de re-
sterende
PRIO-sager
i 2023 – dvs. de PRIO-sager, der ikke samtidig er PFK-sager - når de sen-
des til retterne. Ikke med henblik på, at domstolene skal prioritere disse, men kan vælge at gøre
det, hvis det i den konkrete sag vurderes hensigtsmæssigt, og der i øvrigt er ledige hastetider.
Rigspolitiet har således oplyst, at de har analyseret sig frem til, at det er den sidste del af PRIO-
sagerne – dvs. den del af PRIO-sagerne (estimeret ca. 2.000 sager), der ikke er PFK-/PRIO-sager
– der rummer det største potentiale i forhold til en samlet forbedring af sagsbehandlingstiden i
straffesagskæden for den samlede mængde af PRIO-sager.
1
Ved en PRIO-sag forstås en straffesag, der sendes til retten, hvor anklagemyndigheden vurderer, at der vil blive idømt
en ubetinget frihedsstraf.
2
Skønnet vedrørende PFK-/PRIO-sager er forbundet med en vis usikkerhed, og det indgår samtidig, at der vil være sager,
der afgøres med ubetinget frihedsstraf, der ikke identificeres i den indledende prioritering, ligesom der selvfølgelig også vil
være prioriterede sager, der ikke fører til idømmelse af ubetinget frihedsstraf. Erfaringerne med behandlingen af PRIO-
sager ved Vestegnens Politi og Retten i Glostrup indgår i vurderingsgrundlaget.
DOMSTOLSSTYRELSEN • STORE KONGENSGADE 1-3 • 1264 KØBENHAVN K • TELEFON 70 10 33 22 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN.NR. 5798000161184
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm., om ministeren oversende Domstolsstyrelsens brev til retterne vedr. den nye model for prioritering af straffesager (PFK-sager)
2667105_0002.png
Domstolsstyrelsen har understreget overfor Justitsministeriet, at det er afgørende for domstolene,
at der ikke fastlægges et specifikt mål for den prioriterede sagsmængde i 2023, men foreta-
ges en rapportering af sagsbehandlingstid mv. vedrørende denne,
at prioriteringen af VVV-sager ophører,
at de hastetider, der allerede er reserveret i dommernes kalendere, anvendes til prioritering
af de nye sager (dvs. antallet af hastetider kan ikke forventes udvidet),
at der ikke foretages omberammelse af de straffesager, der allerede er berammet, herun-
der berammede VVV-sager, samt
at der foretages en konkret afvejning mellem prioriteringen af PFK-/PRIO-sager (samt
PRIO-sager) og andre hastende sager.
Det er også nævnt overfor ministeriet, at domstolene lægger vægt på PFK-elementet i ordningen,
idet bl.a. økonomistyringsarbejdsgruppen på domstolsområdet flere gange i 2022 har drøftet en
prioritering af PFK-sager.
Det vurderes, at der er flere fordele end ulemper forbundet med den ændrede prioritering i 2023.
Der vil således ske en mere ensartet prioritering på tværs af straffesagskæden, og prioriteringen af
VVV-sagerne ophører således, uden at der skal prioriteres et øget antal sager. Endvidere vil dom-
stolene forhåbentlig fremstå som en aktiv medspiller før de vanskelige forhandlinger om en ny fler-
årsaftale. Derudover vil der blive indhøstet erfaringer vedrørende det reelle antal PFK-/PRIO-sa-
ger, restgruppen af PRIO-sager og en anden prioritering af straffesager, før der eventuelt aftales
mål vedrørende prioriterede straffesager i en ny flerårsaftale. Endelig vil der ikke været noget mål
knyttet op på PFK-/PRIO-sagerne i 2023.
Til orientering vedlægges Justitsministeriets brev af 23. januar 2023 om midlertidig model for dom-
stolenes prioritering af straffesager for 2023.
2. Nærmere om registrering af PFK-/PRIO-sager samt PRIO-sager
2.1. Anklagemyndighedens mærkning af sagerne
Anklagemyndigheden vil i relevant omfang mærke anklageskrifterne/retsmødebegæringerne på føl-
gende vis:
”Personfarlig
sag”
og ”Prioriteret
sag”
– dvs. der er tale om en PFK-PRIO-sag (1), eller
”Prioriteret
sag”
– dvs. der er tale om en PRIO-sag (2)
Se figur 1 nedenfor, der er et eksempel på en sag, der er mærket som ”Personfarlig sag” og ”Priori-
teret sag” og derfor skal registreres som ”PFK-/PRIO-sag”.
Ved ”personfarlig kriminalitet” (PFK-sag) forstås kriminelle handlinger, hvor der rejses tiltalte efter en
eller flere paragraffer i det vedlagte bilag 1. Ved prioriteret sag (PRIO-sag) forstås en sag, der efter
anklagemyndighedens vurdering vil føre til ubetinget frihedsstraf. Der må forventes at være PRIO-
sager, der ikke fører til ubetinget frihedsstraf, ligesom der må forventes at være sager, der ikke er
markeret som PRIO-sager, der fører til ubetinget frihedsstraf.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm., om ministeren oversende Domstolsstyrelsens brev til retterne vedr. den nye model for prioritering af straffesager (PFK-sager)
2667105_0003.png
Figur 1. Anklagemyndighedens markering af ”Personfarlig sag” og ”Prioriteret sag” – PFK-/PRIO-sag
Kilde: Rigspolitiet.
Sager, der åbenlyst ikke opfylder kriterierne, skal selvfølgelig ikke prioriteres. Erfaringerne med an-
klagemyndighedens markering af sagerne bør også løbende drøftes med den lokale anklagemyn-
dighed.
2.2. Registrering i DSI Straffe
Indtil DSI Straffe er tilpasset den nye prioritering skal registrering af PFK-/PRIO-sager samt PRIO-
sager ske ved at bruge kategorierne ”Særligt prioriteret voldssag” og ”Særligt prioriteret våbensag”.
Figur 2. DSI Straffe - tiltalte og sagstype
Anvendes midlertidig til re-
gistrering af PRIO-sager
Anvendes midlertidigt til regi-
strering af PFK-/PRIO-sager
Anvendes ikke længere
Kilde: Skærmdump fra DSI Straffe testmiljø. Bemærk, at CPR-nr. er fiktivt.
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm., om ministeren oversende Domstolsstyrelsens brev til retterne vedr. den nye model for prioritering af straffesager (PFK-sager)
2667105_0004.png
Kategorien ”Voldtægtssag” anvendes ikke længere. Det skal fortsat registreres, hvis der er tale om
en sag, hvor
tiltalte/sigtede er 15-17 år
(ungesag), ligesom øvrig registrering også fortsat foretages
som hidtil.
Det er forventningen, at der vil komme en systemmæssig opdatering af DSI Straffe i løbet af 1.kvartal
2023, hvor ”Særligt prioriteret voldssag” ændres til ”PFK-/PRIO-sager” og ”Særligt prioriteret
våbensag” ændres til ”PRIO-sag”. Samtidig vil ”Voldtægtssag” blive slettet.
2.2.1.
Når sagsbehandlingstiden overstiger 37 dage
Der er som nævnt ikke fastsat et specifikt mål for sagsbehandlingstiden i PFK-/PRIO-sager, men da
VVV-delen i DSI Straffe anvendes indtil en ændring i DSI Straffe er implementeret, er det nødvendigt
fortsat at vælge en forsinkelsesårsag, når der er gået 37 dage uden afslutning af sagen, for at få
formularen lukket og kunne komme videre med sagsbehandlingen.
Figur 3. Skærmbillede om registrering af forsinkede sager (tidligere brug til VVV-sager)
Det er i fanerne ”Årsag til fristoverskridelse” eller ”Andre årsager”, at sagsbehandleren skal angive
en årsag til fristoverskridelsen for at kunne komme videre.
Der skal i overgangsperioden indtil DSI Straffe er ændret vælges C – ”Andet” i fanen ”Årsag til frist-
overskridelse”, jf. markeringen med gult i figur 4 nedenfor.
Fig. 4: Fanen ’Årsag til fristoverskridelse’ (vindue2)
Hvis der ikke vælges en forsinkelsesårsag, når sagsbehandlingstiden overstiger 37 dage, kommer
der en fejlmeddelelse, jf. figur 5 nedenfor.
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm., om ministeren oversende Domstolsstyrelsens brev til retterne vedr. den nye model for prioritering af straffesager (PFK-sager)
2667105_0005.png
Fig. 5: Fejlmeddelelse når formular ikke er opfyldt
Når forsinkelsesårsag er valgt, forsvinder fejlmeddelelsen. Styrelsen beklager den ulejlighed, som
den manglende systemtilpasning vil medføre i en kort overgangsperiode.
2.3. Implementering
Den ændrede prioritering implementeres med
ikrafttræden fra og med den 15. februar 2023
og
omfatter sager, der
modtages i Straffepost og fysisk fra dette tidspunkt.
Prioriteringen og regi-
streringen af VVV-sager ophører med virkning fra samme tidspunkt – dvs. VVV-sager registreres
ikke længere fra 15. februar 2023, idet anklagemyndigheden heller ikke længere vil markere sa-
gerne som VVV-sager.
3. Spørgsmål og statistik mv.
Eventuelle spørgsmål om den ændrede prioritering af sager og registrering heraf rettes til
Fuldmægtig Stig Rötzler Banke på
[email protected]
eller tlf. nr. 21 16 11 61.
Ud fra retternes registreringer vil der løbende kunne udarbejdes ledelsesinformation og statistik om
gennemsnitlig sagsbehandlingstid mv. for henholdsvis PFK-/PRIO-sager og PRIO-sager. Det er
ikke forventningen, at sagsbehandlingstiden i 2023 vil være meget kort, idet mange retter er under
stort sagspres.
Styrelsen vil samtidig foretage en tilpasning af den ledelsesinformation (BLOND), der månedligt
sendes til retterne.
Det vil i øvrigt være hensigtsmæssigt, at de enkelte retter løbende drøfter erfaringerne med den
nye ordning med den lokale anklagemyndighed, ligesom Domstolsstyrelsen også løbende vil
drøfte ordningen med Rigsadvokaten.
5