Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2707260_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
15. maj 2023
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Emma Saugmandsgaard
Øe
Sagsnr.: 2023-0030-8709
Dok.:
2811589
Besvarelse af spørgsmål nr. 587 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 587 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. april 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 582: Spm. om, hvad den midlertidige grænsekontrol ved den dansk-tyske grænse forventes at koste årligt
Spørgsmål nr. 587 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
Vil ministeren oplyse, hvad ændringerne i grænsekontrollen
forventes at betyde for behovet for ressourcer ved grænsen for
henholdsvis Sverige og Tyskland, f.eks. i forhold til sparede års-
værk.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at ressourcebehovet ved ændringerne i
grænsekontrolindsatsen mod Tyskland samlet set er uændret.
Med genindførelsen af den midlertidige grænsekontrol efter den
11. maj 2023 omlægges politiets ressourcer i forbindelse med
grænseindsatsen, og omlægningen tager afsæt i det nuværende
ressourcebehov ved grænsen, herunder varetagelsen af merop-
gaver som følge af ophøret af Forsvarets bistand til politiets
grænsekontrolindsatser. Det årlige ressourcebehov til grænse-
kontrolindsatsen efter den 11. maj 2023 vil således svare til ca.
460 årsværk samlet set i politiet samt ca. 32 årsværk i bistand
fra Hjemmeværnet.
Grænseindsatsen omlægges, så den kriminalitetsbekæmpende
indsats styrkes ved at omdisponere ressourcer, der i dag anven-
des til at gennemføre grænsekontrol. Det estimeres, at ændrin-
gerne af den midlertidige grænsekontrolindsats mod Tyskland
vil frigøre ca. 85 politiårsværk, der vil allokeres til en styrket
kriminalitetsbekæmpende indsats. Den primære styrkelse af den
kriminalitetsbekæmpende indsats sker henholdsvis i de grænse-
nære områder ved landegrænsen mod Tyskland (den grønne
grænse) og færgehavnene på søgrænsen mod Tyskland (den blå
grænse) med samlet ca. 65 årsværk bestående af dels politifolk
og dels et antal civile analytikere. Derudover vil politikredsene
endvidere blive styrket med ca. 20 politiårsværk til varetagelse
af den generelle udlændingekontrolindsats.
For så vidt angår ophævelsen af den midlertidige grænsekontrol
mod Sverige vil det betyde, at de frigivne ressourcer, svarende
til ca. 55 politiårsværk, fra grænsekontrollen anvendes til at
styrke politiets generelle opgavevaretagelse, herunder krimina-
litetsbekæmpende opgaver i de grænsenære områder mod Sve-
rige. Ophævelsen af den midlertidige grænsekontrol frigiver
herudover 14 politikadetter, som fremover vil kunne bistå i an-
dre opgaver i politiet, f.eks. ved bevogtningsopgaver.”
Side 2/2