Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
SEK (2022) 0250 Bilag 3
Offentligt
2638506_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
18. november 2022
Orientering om foreløbig aftale mellem Europa-Parlamentet og
Rådet om EU’s 2023-budget
Efter intense forhandlinger blev der d. 14. november indgået en foreløbig aftale mellem Rådet og
Europa-Parlamentet
om EU’s 2023-budget.
Aftaleteksten indebærer en stigning i forpligtelser
på ca. 267 mio. euro og et fald i betalinger på ca. 14 mio. euro sammenlignet med
Kommissionens forlag til EU’s
2023-budget inkl. ændringsbrev 1. Aftalen skal formelt
godkendes af medlemslandene d. 22. november og herefter godkendes i Europa-Parlamentet. Der
ventes opbakning til budgetaftalen blandt medlemslandene, idet Sverige og Ungarn ventes at afstå
fra at stemme for aftalen.
Nedenfor gengives centrale ændringer, som aftaleteksten om 2023-budgettet
indebærer ift. Kommissionens forslag inkl. ændringsbrev 1, som d. 4. november
2022 blev forelagt Europaudvalget skriftligt.
Nye elementer i aftalen
Forligsteksten indebærer et samlet forpligtelsesniveau på 186,6 mia. euro og et
betalingsniveau på 168,6 mia. euro,
jf. tabel 1.
Udgiftsniveauet skal ses i lyset af
Kommissionens ændringsbrev, som indeholdt flere initiativer som varslet ifm.
2023-budgetforslaget, og som Rådet også tog højde for i sin position. Disse
vedrører bl.a. øget humanitær bistand, indarbejdelse af instrumentet for fælles
forsvarsindkøb, øget fleksibilitet i udmøntning af strukturfondene for at afbøde
konsekvenserne af Ruslands militære aggression (FAST-CARE) samt øgede
renteomkostninger ifm. EU’s genopretningsinstrument.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
sek (2022) 0250 - Bilag 3: Notat om foreløbig aftale mellem Europa-Parlamentet og Rådet om EU’s 2023-budget
2638506_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Foreløbig aftale om
EU’s 2023-budget
Forskel mellem foreløbig
aftale om EU’s 2023-budget
og Kommissionens
ændringsbrev
Forpligtelser
+19
-91
+37
-
59
+280
+3
+267
+414
-
-267
-24
Betalinger
+0
-125
+10
-29
25
+101
+3
-14
+255
-
-15
+270
Forskel mellem foreløbig
aftale om EU’s 2023-
budget og EU’s 2022-
budget
1)
Forpligtelser
-297
+2.812
+578
+367
+304
+41
+528
+4.334
+867
+56
+4.389
-284
Betalinger
-572
-3.865
+1.629
-216
-29
+1.079
+528
-1.446
+481
+57
-1.390
-56
Mio. euro, løbende
priser
Budgetkategori
1. Det indre marked,
innovation og det digitale
område
2. Samhørighed,
resiliens og værdier
3. Naturressourcer og
miljø
4. Migration og
grænseforvaltning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og
verden
7. Europæisk offentlig
forvaltning
I alt budgetkategori 1-7
Heraf
fleksibilitetsinstrument
Andre særlige
instrumenter
I alt
Margen
Foreløbig aftale
om EU’s
2023-budget
Forpligtelser
21.548
70.587
57.259
3.727
2.117
17.212
11.311
183.762
1.236
2.855
186.617
421
Betalinger
20.901
58.059
57.456
3.038
1.208
13.995
11.311
165.969
948
2.855
168.649
3.554
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Inkl. ændringsbudget 1-4 og forslag til ændringsbudget 5-6.
Kilde: EU-Kommissionen samt Rådssekretariatets foreløbige oversigt
over aftalen om EU’s 2023-budget.
Det indre marked, innovation og det digitale område
Aftalen indebærer et fald under
udgiftskategori 1 - det indre marked, innovation og det
digitale område
på 19,2 mio. euro i forpligtelser og en stigning på 0,3 mio. euro i
betalinger ift. Kommissionens ændringsbrev. Der indgår en række stigninger fsva.
forpligtelser og betalinger til forskningsprogrammet Horisont Europa, Connect-
Europe Faciliteten vedr. transport og energi samt Indre-Marked programmet.
Faldet i forpligtelsesniveauet skyldes særligt en nedjustering til den Internationale
Thermonukleare Forsøgsreaktor.
Samhørighed, resiliens og værdier
Udgiftsniveauet under
udgiftskategori 2 - samhørighed, resiliens og værdier
nedjusteres
med i alt 91,4 mio. euro i forpligtelser og 124,8 mio. euro i betalinger ift.
Kommissionens ændringsbrev. Dette kan bl.a. henføres til en nedjustering af de
forventede finansieringsomkostninger til EU’s genopretningsinstrument med
170
mio. euro. Der indgår endvidere en opjustering af udgifterne til
sundhedsprogrammet EU4Health, Erasmus+,
EU’s Solidaritetskorps
samt en
række øvrige programmer.
Naturressourcer og miljø
Under
udgiftskategori 3
-
naturressourcer og miljø
øges udgiftsniveauet med 36,7 mio.
euro i forpligtelser og 10,4 mio. euro i betalinger ift. Kommissionens forslag,
hvilket i overvejende grad kan henføres til en merbevilling til miljø- og
klimaprogrammet LIFE.
sek (2022) 0250 - Bilag 3: Notat om foreløbig aftale mellem Europa-Parlamentet og Rådet om EU’s 2023-budget
Side 3 af 4
Migration og grænseforvaltning
Bevillingen til
udgiftskategori 4 - migration og grænseforvaltning
nedjusteres med 29 mio.
euro i betalinger, mens forpligtelsesniveauet er det tilsvarende niveau som
Kommissionens ændringsbrev. Faldet i betalinger kan primært henføres til et fald i
bevillingen til Frontex på 49,5 mio. euro. Samtidig opjusteres Asyl- og
Migrationsfonden med 36,5 mio. euro i forpligtelser og 15 mio. euro i betalinger
samt af Instrumentet for
Grænseforvaltning
og
Visa
med 10 mio. euro i
forpligtelser og 2,5 mio. euro i betalinger.
Sikkerhed og forsvar
Under
udgiftskategori 5
sikkerhed og forsvar
øges niveauet med 58,5 mio. euro i
forpligtelser og 25 mio. euro sammenlignet med Kommissionens ændringsbrev,
hvilket kan tilskrives en tilsvarende opjustering af programmet vedr. militær
mobilitet.
Naboområder og verden
Kompromisteksten indebærer en merbevilling på 280 mio. euro i forpligtelser og
101 mio. euro i betalinger under udgiftskategori 6
naboområder og verden
sammenlignet med Kommissionens ændringsbrev. Denne opjustering kan
henføres til udgiftsstigninger til naboskabsinstrumentet NDICI.
Administration
Der foretages en marginal opjustering under
udgiftskategori 7 - europæisk offentlig
forvaltning
sammenlignet med Kommissionens ændringsbrev på 2,7 mio. euro i
forpligtelser og betalinger.
Erklæringstekst vedr. ansatte i Europa-Parlamentet
Endelig indebærer aftalen, at der udformes en inter-institutionel erklæring om, at
Europa-Parlamentet imødekommes på ønsket om 52 flere ansatte til
cybersikkerhed. Dog vil Kommissionen i løbet af 2023 udarbejde en
behovsvurdering på tværs af institutionerne, som efterfølgende skal se på
allokeringen af ressourcer til cybersikkerhed
på tværs af EU’s institutioner.
Regeringens holdning
Det fremgår af bl.a. af regeringens forhandlingsmandat, at helt centrale danske
hovedprioriteter bør imødekommes i en endelig aftale, hvor der skal foretages en
samlet vurdering af margen
under EU’s udgiftslofter til
håndtering af uforudsete
begivenheder, og at der skal foretages udgiftspolitiske prioriteringer, herunder
fokus på bl.a. modernisering og klimaindsatsen samt et generelt lavere
udgiftsniveau.
Fsva. det samlede udgiftsniveau er regeringen tilfreds med, at der med aftalen
sikres et betalingsniveau, som ligger under Kommissionens ændringsbrev. Det
sikrer et vis
handlerum under EU’s udgiftslofter til at kunne håndtere uforudsete
udgifter. Fra dansk side har man arbejdet aktivt i forhandlingerne med den brede
gruppe af budgetansvarlige lande mhp. at nedbringe betalingsniveauet.
sek (2022) 0250 - Bilag 3: Notat om foreløbig aftale mellem Europa-Parlamentet og Rådet om EU’s 2023-budget
Side 4 af 4
Regeringen finder det positivt, at der
med aftalen om EU’s 2023-budget
prioriteres betydelige midler til især klima, humanitær bistand, forskning,
migration. Det er i tråd med traditionelle danske prioriteter.
Afslutningsvis finder regeringen det hensigtsmæssigt, at der kunne opnås en inter-
institutionel erklæring vedr. behovsvurdering og fordeling af ansatte til
cybersikkerhed, på trods af, at man fra dansk side havde foretrukket, at antallet af
ansatte blev baseret på selve behovsvurderingen.
Samlet er det regeringens vurdering, at aftalen imødekommer danske prioriteter i
tilstrækkeligt omfang og ligger inden for forhandlingsmandatet. Regeringen
forventes på den baggrund at godkende en endelig aftale
til EU’s 2023-budget.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Fungerende finansminister