Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
L 125 Bilag 7
Offentligt
2712712_0001.png
Til lovforslag nr.
L 125
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den [24. maj 2023]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ophavsret
(Gennemførelse af dele af direktiv om ophavsret og beslægtede rettigheder på det digitale indre marked)
[af kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
kulturministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 13
ændres i
stk. 4
»elek-
troniske netværk« til: »elektroniske miljøer«, og »lærere«
ændres til: »undervisningspersonale«.
[Terminologiske ændringer]
2)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 13 a
ændres i
stk. 5
»bestemmelse« til: »paragraf«.
[Præcisering]
3)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 14, stk. 1,
indsættes før »1. pkt. gælder ikke« ordene: »Bestemmelsen
i«.
[Korrektion]
4)
Nr. 14
affattes således:
»14.
I
§ 50, stk. 1,
ændres »en organisation, som omfatter
en væsentlig del af ophavsmændene« til: »en kollektiv for-
valtningsorganisation, som er tilstrækkelig repræsentativ for
ophavsmændene«.«
[Opdeling af nr. 14 pga. uens formulering i lovteksten og
præcisering]
5)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 50, stk. 2, 1. pkt.
ændres »en organisation, der om-
fatter en væsentlig del af ophavsmændene« til: »en kollektiv
forvaltningsorganisation, som er tilstrækkelig repræsentativ
for ophavsmændene«.«
[Opdeling af nr. 14 pga. uens formulering i lovteksten og
præcisering]
6)
Nr. 18
affattes således:
»18.
I
§ 54, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Ophavsmanden kan
bringe aftalen« til: »Ophavsmanden kan bringe en aftale på
DokumentId
Journalnummer
L 125 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Udkast til betænkning
2712712_0002.png
2
et eksklusivt grundlag«, og »inden 3 år« ændres til: »inden
rimelig tid«.«
[Præcisering af, at det er den første forekomst af ordet »afta-
len« i punktet, der ændres]
7)
Nr. 31
affattes således:
»31.
I
§ 75 d, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter: »gjort brug af
de i«: »§ 11 c, stk. 3, eller« og efter »bestemmelserne i §§«
indsættes: »11 c,«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 2
8)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovti-
dende.
Stk. 2.
§ 1, nr. 18 og 19, finder ikke anvendelse på aftaler
indgået inden lovens ikrafttræden. For sådanne aftaler finder
de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3.
§§ 55 og 55 a, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 20, finder ikke anvendelse på aftaler indgået før lovens
ikrafttræden. For sådanne aftaler finder de hidtil gældende
regler anvendelse. Ophavsmanden har i spørgsmål om afta-
lejustering, jf. § 55 b affattet ved denne lovs § 1, nr. 20,
for aftaler, der er indgået inden lovens ikrafttræden, dog
tidligst 5 år før lovens ikrafttræden, efter anmodning ret
til oplysningerne for at kunne vurdere, om vederlaget har
været uforholdsmæssigt lavt og derfor specifikt anmoder om
oplysningerne til dette formål.
Stk. 4.
Regler fastsat i medfør af § 50, stk. 5, jf. lov nr.
1144 af 23. oktober 2014, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 50, stk. 6, i
lov om ophavsret.«
[Fremrykket ikrafttræden, konsekvensrettelser og præcise-
ring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der i lovforslagets nr. 4 foretages to
sproglige ændringer i § 13, stk. 4, således at »elektroni-
ske miljøer« anvendes i stedet for »elektroniske netværk«,
og »undervisningspersonale« anvendes i stedet for »lære-
re«. Dette sker med henblik på at ensrette terminologien i
lovforslaget og for at sikre, at det mest direktivnære sprog-
brug anvendes.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i nr. 4 foretages en ændring af den
foreslåede § 13 a, stk. 5, som indebærer, at ordet »bestem-
melse« erstattes med ordet »paragraf«. Ændringen indebæ-
rer en præcisering af, at der er tale om anvendelse efter hele
§ 13 a og ikke kun stk. 5.
Til nr. 3
Det foreslås, at der i den under nr. 5 foreslåede § 14,
stk. 1, indsættes ordene »Bestemmelsen i« før »1. pkt. gæl-
der ikke«. Ændringen foretages med henblik på ensretning,
således at der anvendes den samme formulering som i den
foreslåede § 13, stk. 2, § 13 a, stk. 4, og § 16, stk. 2.
Til nr. 4 og 5
Det foreslås, at nr. 14 opdeles i to ændringsnumre, hvor-
efter nr. 14 nyaffattes. Ændringen indebærer, at nr. 14 alene
kommer til at omhandle § 50, stk. 1, mens det nye ændrings-
nummer vil omhandle § 50, stk. 2, 1. pkt. Årsagen er, at
der i lovteksten gøres brug af pronomenet »der«, mens der
i § 50, stk. 1, gøres brug af pronomenet »som«. Med lovfor-
slaget ensrettes stk. 1 og 2. Derudover indsættes i begge
ændringsnumre ordet »kollektiv« før »forvaltningsorganisa-
tion« med henblik på præcisering. Desuden udgår kommaet
efter »ophavsmændene«.
Til nr. 6
Det foreslås, at nr. 18 nyaffattes for at præcisere, at det er
den første forekomst af ordet »aftalen« i § 54, stk. 1, 2. pkt.,
der foreslås ændret.
Til nr. 7
Det foreslås, at nr. 31 nyaffattes. Dette sker for at rette op
på en lovteknisk fejl.
Til nr. 8
Det foreslås i § 2, stk. 1, at lovforslaget træder i kraft
ved bekendtgørelsen i Lovtidende. Ændringen indebærer, at
ikrafttrædelsestidspunktet fremrykkes fra den 1. juli 2023 til
den dag, hvor lovforslaget bekendtgøres i Lovtidende.
Årsagen er, at Europa-Kommissionen den 31. marts 2023
har indgivet en stævning ved EU-Domstolen mod Danmark
for den forsinkede gennemførelse af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2019/790 af 17. april 2019 om
ophavsret og beslægtede rettigheder på det digitale indre
marked og om ændring af direktiv 96/9/EF og 2001/29/EF,
EU-Tidende 2019 (DSM-direktivet). Europa-Kommissionen
har herved nedlagt påstand om, at Danmark bl.a. skal betale
daglige tvangsbøder på 3.642 Euro, som påløber fra dagen
efter fristen for gennemførelse af direktivet og indtil den
dag, hvor lovforslaget træder i kraft. Med den foreslåede
ændring vil antallet af daglige tvangsbøder nedbringes bety-
deligt og dermed indebære en væsentlig besparelse. Derfor
foreslås det, at lovforslaget kan træde i kraft hurtigst muligt.
I § 2, stk. 2 og 3, foreslås det, at der foretages konse-
kvensrettelser, således at angivelsen af ikrafttrædelsestids-
punktet stemmer overens med den i stk. 1 foreslåede ikraft-
træden. I stk. 4 foreslås det præciseret, at der er tale om §
50, stk. 6, i lov om ophavsret.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2023 og var til
1. behandling den 10. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
L 125 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Udkast til betænkning
2712712_0003.png
3
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 3. maj 2023 sendte kulturministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget [2] depu-
tationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 25 spørgsmål
til kulturministeren til skriftlig besvarelse, [som ministeren
har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Astrid Krag (S) Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Frederik Vad (S)
Kasper Sand Kjær (S) Matilde Powers (S) Mogens Jensen (S) Thomas Monberg (S) Jan E. Jørgensen (V)
Hans Christian Schmidt (V)
fmd.
Anni Matthiesen (V) Erling Bonnesen (V) Jeppe Søe (M) Lean Milo (M)
Søren Espersen (DD) Peter Skaarup (DD) Katrine Daugaard (LA) Louise Brown (LA) Helle Bonnesen (KF)
Mai Mercado (KF) Mikkel Bjørn (DF) Morten Messerschmidt (DF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Jacob Mark (SF)
Søren Søndergaard (EL) Mai Villadsen (EL) Zenia Stampe (RV)
nfmd.
Franciska Rosenkilde (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1