Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
L 125 Bilag 8
Offentligt
2712861_0001.png
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tel
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
23. maj 2023
Kære medlemmer af Kulturudvalget
Med reference til brev fra Kulturudvalget af 17. maj 2023 og i forlængelse af udvalgsbe-
handlingen vedr. L 125 forslag til lov om ændring af lov om ophavsret (Gennemførsel af
dele af direktiv om ophavsret og beslægtede rettigheder på det digitale indre marked)
skal jeg hermed redegøre nærmere for den efterfølgende revision af ophavsretsloven,
som jeg meldte ud om ifm. udmeldingen af fremskyndelsen af lovarbejdet om gennemfø-
relse af DSM-direktivet.
Lad mig indledningsvis takke udvalget for den fleksibilitet og konstruktive tilgang til
behandlingen af L 125, som er nødvendig for, at forslaget kan blive vedtaget inden som-
merferien.
Som angivet i brevet fra udvalget har jeg noteret mig et bredt ønske om behandling af
ønsket fra Copydan Tekst & Node, VISDA, Danske Medier, DPCMO, Danske Forlag og
Dansk Forfatterforening om en aftalelicens på området for tekst og datamining. Og jeg
er helt på linje med ideen om at styrke danske rettighedshavere ift. fx tech-giganter,
der foretager tekst- og dataming. Jeg ser således positivt på ideen om at indføre en afta-
lelicensordning som foreslået.
Det er dog vigtigt, at udvalget er opmærksom på, at forslaget om en aftalelicens ikke er
det eneste ønske til ændring af ophavsretsloven. Jeg ved, at kunst- og kulturlivet har
mange ændringsønsker til lovgivningen om ophavsret. Og alle interessenter er blevet
oplyst, at deres forslag ikke kunne komme med i denne omgang, men ville blive behand-
let ifm. næste ændring af loven. Derfor meldte jeg også klart ud i en pressemeddelelse,
at der vil komme en yderligere revision af ophavsretsloven i næste folketingssamling.
De ønsker, der for nuværende er indkommet til Kulturministeriet, er:
Danske Medier, DPCMO og Copydan mfl.
aftalelicens på tekst- og datamining.
DR og TV 2
aftalelicensordning for værker og lydoptagelser, der udnyttes on de-
mand.
Dok. nr. 105339
L 125 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 8: Kulturministerens svar på Kulturudvalgets brev vedr. proces for næste ændring af ophavsretsloven
2712861_0002.png
Databeskyttelse
ulovlige hjemmesider. Mulighed for at en privat aktør
fx Ret-
tighedsAlliancen
kan lave en liste over ulovlige hjemmesider og dele den med ak-
tørerne i internettets værdikæde, så de kan blokere for disse ulovlige hjemmesider.
Alt dette med det formål at få et mere lovligt internet.
Autor, Dansk Artist Forbund, Dansk Komponistforening, Dansk Musiker Forbund,
Danske Populær Autorer, IFPI, Koda og Musikforlæggerne
ændring af betegnel-
sen ”ophavsmand” i ophavsretsloven, dvs. gøre loven
mere kønsneutral.
Forskere fra Københavns Universitet (professorer)
tilpasning af ophavsretsloven
ift. EU-retten. En artikel, der gennemgår hele loven og angiver steder, hvor loven
bør opdateres ift. EU-retten.
Det Kongelige Bibliotek
bredere adgang til materiale, der er i bibliotekernes sam-
linger, data til forskningsbrug og forenkling af privatkopieringsreglerne.
Copydan Tekst og Node (forvaltningsorganisation for forfattere og forlag/udgivere)
tilpasning af reglerne om privatkopiering ift. materiale til brug i undervisning samt
undervisningsinstitutioners ansvar.
Autor, Dansk Artist Forbund, Dansk Komponistforening, Dansk Musiker Forbund,
Danske Populær Autorer, Koda og Musikforlæggerne
digital uoverdragelig veder-
lagsret (fix streaming).
Gruppe af kunstner- og producentorganisationer - fælles forslag til datarapporte-
ring fra streamingtjenester.
En lang række kunstner- og producentorganisationer
ønske til fremlæggelse af
datasæt, som der foretages tekst- og datamining i.
Flere af de oplistede forslag er vigtige for kunst- og kulturlivet, ligesom de er komplekse
forslag. Min plan for en samlet behandling af de oplistede forslag er derfor, at det frem-
adrettede arbejde med ændring af ophavsretsloven allerede går i gang efter vedtagelsen
af L 125, hvor dialogen med interessenterne indledes
dvs. inden sommerferien. På
baggrund af dialogen med interessenterne, som indledes så snart L 125 er vedtaget, vil
der blive indkaldt til politiske drøftelser i det tidligere efterår 2023. Efterfølgende skal
et lovforslag sendes i høring i det sene efterår 2023, således at lovforslaget kan frem-
sættes i begyndelsen af 2024, forventeligt februar 2024.
Processen vil på den måde blive tilrettelagt således, at slutproduktet er et lovforslag,
som fremsættes i 2. halvdel af næste folketingssamling, som kan træde i kraft d. 1. juli
2024. På den måde kan alle forslag indgå i det fremadrettede arbejde og ikke kun for-
slaget om aftalelicens på området for tekst og datamining.
Jeg håber, at udvalget kan se sig selv i den beskrevne proces.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2