Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
L 125 Bilag 9
Offentligt
2715261_0001.png
Til lovforslag nr.
L 125
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 24. maj 2023
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ophavsret
(Gennemførelse af dele af direktiv om ophavsret og beslægtede rettigheder på det digitale indre marked)
[af kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Kulturministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambands-
flokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgi-
velsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne,
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Dansk Folkeparti
Et flertal bestående af Socialdemokratiets, Venstres, Mo-
deraternes, Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances, So-
cialistisk Folkepartis, Enhedslistens og Dansk Folkepartis
medlemmer støtter forslaget, idet partierne lægger afgørende
vægt på, at ministerens tilsagn i brevet af 23. maj 2023, jf. L
125 – bilag 8, overholdes.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
kulturministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af ALT):
Til § 1
1)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 13
ændres i
stk. 4
»elek-
troniske netværk« til: »elektroniske miljøer«, og »lærere«
ændres til: »undervisningspersonale«.
[Terminologiske ændringer]
2)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 13 a
ændres i
stk. 5
»bestemmelse« til: »paragraf«.
[Præcisering]
3)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 14, stk. 1,
indsættes før »1. pkt. gælder ikke« ordene: »Bestemmelsen
i«.
[Korrektion]
4)
Nr. 14
affattes således:
»14.
I
§ 50, stk. 1,
ændres »en organisation, som omfatter
en væsentlig del af ophavsmændene« til: »en kollektiv for-
valtningsorganisation, som er tilstrækkelig repræsentativ for
ophavsmændene«.«
[Opdeling af nr. 14 på grund af uens formulering i lovtek-
sten og præcisering]
5)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 50, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »en organisation, der om-
fatter en væsentlig del af ophavsmændene« til: »en kollektiv
AX028865
L 125 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 24. maj 2023
2715261_0002.png
2
forvaltningsorganisation, som er tilstrækkelig repræsentativ
for ophavsmændene«.«
[Opdeling af nr. 14 på grund af uens formulering i lovtek-
sten og præcisering]
6)
Nr. 18
affattes således:
»18.
I
§ 54, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Ophavsmanden kan
bringe aftalen« til: »Ophavsmanden kan bringe en aftale på
et eksklusivt grundlag«, og »inden 3 år« ændres til: »inden
rimelig tid«.«
[Præcisering af, at det er den første forekomst af »aftalen« i
2. pkt., der ændres]
7)
Nr. 31
affattes således:
»31.
I
§ 75 d, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »gjort brug af
de i«: »§ 11 c, stk. 3, eller«, og efter »bestemmelserne i §§«
indsættes: »11 c,«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 2
8)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovti-
dende.
Stk. 2.
§ 1, nr. 18 og 19, finder ikke anvendelse på aftaler
indgået inden lovens ikrafttræden. For sådanne aftaler finder
de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3.
§§ 55 og 55 a i lov om ophavsret som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 20, finder ikke anvendelse på aftaler
indgået før lovens ikrafttræden. For sådanne aftaler finder
de hidtil gældende regler anvendelse. Ophavsmanden har i
spørgsmål om aftalejustering, jf. § 55 b i lov om ophavsret
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 20, for aftaler, der er
indgået inden lovens ikrafttræden, dog tidligst 5 år før lo-
vens ikrafttræden, efter anmodning ret til oplysningerne for
at kunne vurdere, om vederlaget har været uforholdsmæssig
lavt, og kan derfor specifikt anmode om oplysningerne til
dette formål.
Stk. 4.
Regler fastsat i medfør af § 50, stk. 5, i lov om op-
havsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 1144 af 23. oktober 2014,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af § 50, stk. 6, i lov om ophavsret, jf. denne
lovs § 1, nr. 16 og 17.«
[Fremrykket ikrafttræden, konsekvensrettelser og præcise-
ring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der i lovforslagets nr. 4 foretages to
sproglige ændringer i § 13, stk. 4, således at »elektroni-
ske miljøer« anvendes i stedet for »elektroniske netværk«,
og »undervisningspersonale« anvendes i stedet for »lære-
re«. Dette sker med henblik på at ensrette terminologien i
lovforslaget og for at sikre, at det mest direktivnære sprog-
brug anvendes.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i nr. 4 foretages en ændring af den
foreslåede § 13 a, stk. 5, som indebærer, at »bestemmelse«
erstattes med ordet »paragraf«. Ændringen indebærer en
præcisering af, at der er tale om anvendelse efter hele §
13 a og ikke kun stk. 5.
Til nr. 3
Det foreslås, at der i den under nr. 5 foreslåede § 14,
stk. 1, indsættes »Bestemmelsen i« før »1. pkt. gælder
ikke«. Ændringen foretages med henblik på ensretning, så-
ledes at der anvendes den samme formulering som i den
foreslåede § 13, stk. 2, § 13 a, stk. 4, og § 16, stk. 2.
Til nr. 4 og 5
Det foreslås, at nr. 14 opdeles i to ændringsnumre, hvor-
efter nr. 14 nyaffattes. Ændringen indebærer, at nr. 14 alene
kommer til at omhandle § 50, stk. 1, mens det nye ændrings-
nummer vil omhandle § 50, stk. 2, 1. pkt. Årsagen er, at
der i lovteksten gøres brug af pronomenet »der«, mens der
i § 50, stk. 1, gøres brug af pronomenet »som«. Med lovfor-
slaget ensrettes stk. 1 og 2. Derudover indsættes i begge
ændringsnumre »kollektiv« før »forvaltningsorganisation«
med henblik på præcisering. Desuden udgår kommaet efter
»ophavsmændene«.
Til nr. 6
Det foreslås, at nr. 18 nyaffattes for at præcisere, at det er
den første forekomst af »aftalen« i § 54, stk. 1, 2. pkt., der
foreslås ændret.
Til nr. 7
Det foreslås, at nr. 31 nyaffattes. Dette sker for at rette op
på en lovteknisk fejl.
Til nr. 8
Det foreslås i § 2, stk. 1, at lovforslaget træder i kraft
ved bekendtgørelsen i Lovtidende. Ændringen indebærer, at
ikrafttrædelsestidspunktet fremrykkes fra den 1. juli 2023 til
den dag, hvor lovforslaget bekendtgøres i Lovtidende.
Årsagen er, at Europa-Kommissionen den 31. marts 2023
har indgivet en stævning ved EU-Domstolen mod Danmark
for den forsinkede gennemførelse af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2019/790 af 17. april 2019 om
ophavsret og beslægtede rettigheder på det digitale indre
marked og om ændring af direktiv 96/9/EF og 2001/29/EF,
EU-Tidende 2019 (DSM-direktivet). Europa-Kommissionen
har herved nedlagt påstand om, at Danmark bl.a. skal betale
daglige tvangsbøder på 3.642 euro, som påløber fra dagen
efter fristen for gennemførelse af direktivet og indtil den
dag, hvor lovforslaget træder i kraft. Med den foreslåede
ændring vil antallet af daglige tvangsbøder nedbringes bety-
deligt og dermed indebære en væsentlig besparelse. Derfor
foreslås det, at lovforslaget kan træde i kraft hurtigst muligt.
I § 2, stk. 2 og 3, foreslås det, at der foretages konse-
kvensrettelser, således at angivelsen af ikrafttrædelsestids-
L 125 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 24. maj 2023
2715261_0003.png
3
punktet stemmer overens med den i stk. 1 foreslåede ikraft-
træden. I stk. 4 foreslås det præciseret, at der er tale om §
50, stk. 6, i lov om ophavsret.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2023 og var til
1. behandling den 10. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Kulturudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 3. maj 2023 sendte kulturministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 25 spørgsmål
til kulturministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) Astrid Krag (S) Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Frederik Vad (S)
Kasper Sand Kjær (S) Matilde Powers (S) Mogens Jensen (S) Thomas Monberg (S) Jan E. Jørgensen (V)
Hans Christian Schmidt (V)
fmd.
Anni Matthiesen (V) Erling Bonnesen (V) Jeppe Søe (M) Lean Milo (M)
Søren Espersen (DD) Peter Skaarup (DD) Katrine Daugaard (LA) Louise Brown (LA) Helle Bonnesen (KF)
Mai Mercado (KF) Mikkel Bjørn (DF) Morten Messerschmidt (DF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Jacob Mark (SF)
Søren Søndergaard (EL) Mai Villadsen (EL) Zenia Stampe (RV)
nfmd.
Franciska Rosenkilde (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1