Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
L 125
Offentligt
2710480_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
18. maj 2023
Folketingets Kulturudvalg har 16. maj 2023, efter ønske fra Katrine Daugaard (LA),
stillet mig følgende spørgsmål 11 ad (L 125), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Kan ministeren komme med eksempler på, hvornår der foreligger andre ”særlige
grunde” jf. § 55 a, stk. 4 end at den efterfølgende erhverver af
ophavsrettighederne er
blevet retsuccessor i forhold til førstegangserhververen (eksempelvis i tilfælde af kon-
kurs eller fuldstændig rettighedsoverdragelse), således at en ophavsmand kan rette en
anmodning vedr. de i stk. 1 angivne oplysninger direkte mod en underlicenstager?
Svar:
Følgende fremgår af de almindelige bemærkninger i lovforslaget pkt. 2.9.2.3:
”Udgangspunktet
er, at det er ophavsmanden og den udøvende kunstners oprin-
delige aftaleerhverver, der skal give de pågældende oplysninger, da det typisk
også vil være den oprindelige aftaleerhverver, som står for udnyttelsen af de på-
gældende rettigheder. I tilfælde, hvor den oprindelige aftaleerhverver ikke er i be-
siddelses af de nødvendige oplysninger, kan ophavsmænd og udøvende kunstnere
kræve, at aftaleerhververen sørger for at indhente oplysningerne ved en eller flere
underlicenstagere. I den forbindelse bemærkes, at der kan foreligge situationer,
hvor udgangspunktet nødvendigvis må fraviges, f.eks. når den oprindelige aftale-
erhverver er gået konkurs eller har videreoverdraget rettighederne fuldstændigt
til en ny part. Her vil kravet kunne rettes mod den til hvem, rettighederne er
overdraget, da der ikke længere vil bestå et direkte forhold mellem ophavsman-
den/den udøvende kunstner og den oprindelige aftaleerhverver. Det foreslås i en
ny § 55 a, stk. 4, at oplysningerne som udgangspunkt skal kræves fra den direkte
aftalepart, jf. DSM-direktivets artikel 19, stk. 2.”
Den foreslåede § 55 a, stk. 4, indeholder et beskyttelseshensyn ift. underlicenstagere,
således at disse ikke potentielt bliver mødt med krav om information fra alle involve-
rede kunstnere og ophavsmænd. Det er mere nærliggende, at det er deres direkte afta-
lepart
for en sanger vil det være dennes musikselskab
som informere om brug af ret-
tigheder. Det er dog vigtigt, at kunstnere og ophavsmænd altid har adgang til oplysnin-
ger, og der er derfor også adgang til at få oplysningerne fra andre end den oprindelige
Dok. nr. 105130
L 125 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om eksempler på, hvornår der foreligger andre »særlige grunde«, jf. § 55 a
aftalepart. Det fremgår således af lovforslaget, at når f.eks. en fonogram- eller filmpro-
ducent ikke har de nødvendige oplysninger, så vil en komponist, tekstforfatter eller udø-
vende kunstner m.v. kunne gå til den efterfølgende aftaleerhverver, f.eks. en streaming-
tjeneste, med henblik på at modtage oplysningerne. Det afgørende er således, om den
oprindelige aftaleerhverver har eller kan få adgang til de pågældende oplysninger, eller
eventuelt om der er en anden, som har overtaget den oprindelige aftaleerhververs rolle.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2