Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 60 Bilag 1
Offentligt
2675857_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Fond
for Udstationerede og barselsloven (Udmøntning af
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens
Hovedorganisations aftale om principper for juste-
ring af Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede
m.v.)
15. marts 2023
J.nr. 2022 - 6179
CAIJ
Baggrund
Lovforslaget udmønter
Aftale om principper for justering af Arbejdsmarkedets
Fond for Udstationerede
(AFU), indgået mellem Dansk Arbejdsgiverforening
(DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) i forbindelse med overens-
komstforhandlingerne på det private arbejdsmarked i 2020.
Lovforslaget indfører desuden en særlig tavshedspligt om lønmodtagerens identitet
i forbindelse med fondens sagsbehandling. Fagbevægelsen har erfaret eksempler
på, at der er lønmodtagere, som udsættes for repressalier fra arbejdsgiveren, når ar-
bejdsgiveren bliver bekendt med AFU’s behandling af
anmeldelser om lønmodta-
gerenes løntilgodehavender m.v. Dette kan have uhensigtsmæssige konsekvenser
for lønmodtagerne og AFU’s virke.
Endvidere indfører lovforslaget en ordning med obligatorisk remonstration (gen-
vurdering) af AFU’s afgørelser.
En proces med obligatorisk remonstration i forbin-
delse med klage over en afgørelse kendes fra et antal øvrige ordninger, hvor admi-
nistrationen foretages af ATP.
For så vidt angår ændringen i barselsloven skyldes denne, at der ved en fejl ikke
blev foretaget konsekvensændring af en varslingsfrist, da barselsloven blev ændret
ved lov nr. 343 af 22. marts 2022.
Formål
Lovforslaget har til formål at udmønte DA og FH’s
Aftale om principper for juste-
ring af Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede.
Med lovforslaget gives fonden
en udvidet mulighed for at inddrive fagretlig bod fra sager om overenskomstbrud
mod udstationerende virksomheder på vegne af faglige organisationer. Forslaget
understøtter effekten af fagretlig bod og styrker samtidig inddrivelse af lønmodta-
gernes løntilgodehavender som fastslået fagretligt.
Lovforslaget har desuden til formål at afskære en eventuel risiko for, at lønmodta-
geren udsættes for repressalier fra arbejdsgiveren. Med lovforslaget sikres det såle-
des, at oplysninger om lønmodtagerens identitet som altovervejende hovedregel
L 60 - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar, ligestillingsnotat og lovforslaget
ikke bliver videregivet til arbejdsgiveren i forbindelse med fondens sagsbehand-
ling. Det forventes, at forslaget vil øge antallet af anmeldte løntilgodehavender til
fonden, og fonden vil således i højere grad kunne sikre lønmodtagerne deres beret-
tigede løntilgodehavender.
Lovforslaget har endvidere til formål at effektivisere processen ved klager over
fondens afgørelse og medvirke til at skabe en mere smidig proces ud fra et teknisk
og administrativt synspunkt.
For så vidt angår konsekvensændringen i barselsloven, har denne til formål at rette
den manglende konsekvensændring. Med ændringen ensrettes lønmodtageres vars-
lingsfrister over for arbejdsgiver.
Den primære målgruppe
Lønmodtagere, der udstationeres til Danmark fra et andet EU- eller EØS-land.
Barselslovens primære målgrupper er forældre i beskæftigelse og arbejdsgi-
vere.
Alle private og offentlige danske ATP-arbejdsgivere.
Udenlandske virksomheder, der beskæftiger ansatte i forbindelse med levering
af en tjenesteydelse i Danmark.
Arbejdsmarkedets parter.
De sekundære målgrupper
Samlet vurdering
Langt de fleste lønmodtagere, der udstationeres til Danmark fra et andet EU- eller
EØS-land er mænd. Ifølge tal fra Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT)
var der i alt 75.788 personer registreret i RUT i perioden 2019-2021. Af disse per-
soner var fordelingen 3 pct. kvinder og 97 pct. mænd.
Der vil således være flere mænd der omfattes af lovforslaget, end de vil være kvin-
der. På trods heraf vurderes lovforslaget ikke at have negative ligestillingsmæssige
konsekvenser, idet der ikke er forskel på lovforslagets konsekvenser for henholds-
vis en mand eller en kvinde
hverken direkte eller indirekte.
Lovforslaget vurderes således ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.
2