Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 300
Offentligt
2820225_0001.png
Notat
Skriftlig forelæggelse i Europaudvalget af forslag til forordning om ind-
førelse af en tilbagesendelsesprocedure ved grænserne, og om ændring
af forordning (EU) 2021/1148
Det belgiske formandskab har d. 3. februar 2024 fremlagt forslag til en sær-
skilt Schengenretsakt om indførelse af en tilbagesendelsesprocedure ved
grænserne. Bestemmelserne i forslaget har tidligere været en del af asylrets-
akter under Migrations- og asylpagten (pagten). Der blev i december 2023
indgået foreløbig politisk aftale om retsakterne under pagten mellem Rådet
og Europa-Parlamentet. Det er forventningen, at pagten kan blive endeligt
vedtaget snarligt. Sagen er på dagsordenen for møde hos medlemsstaternes
faste repræsentanter i Bruxelles (Coreper) d. 8. februar. Forslaget indgår i
pagten og indeholder tekniske justeringer, der skal sikre, at Schengenrele-
vante bestemmelser fremgår af en særskilt Schengenretsakt og i stedet for af
asylretsakter.
Det bemærkes, at Danmark som følge af retsforbeholdet ikke er med til at
vedtage forslaget. Danmark skal i overensstemmelse med artikel 4 i Protokol
nr. 22 om Danmarks stilling inden for seks måneder efter endelig vedtagelse
beslutte, om Danmark vil gennemføre retsakten i dansk ret og dermed være
bundet på mellemstatsligt grundlag.
Formål
Migrations- og asylpagten fra 2020 består af flere forslag til nye retsakter. To
forslag regulerer nye obligatoriske grænseprocedurer for asyl og tilbagesen-
delse (hhv. forslag til asylprocedureforordning og ny kriseforordning). Under
grænseprocedurerne vil asylansøgere og afviste asylansøgere ikke blive anset
for indrejste, og de skal opholde sig i nærheden af de ydre grænser. Det skal
bidrage til at sikre hurtigere tilbagesendelse.
Retsakter på asylområdet er omfattet af det danske retsforbehold. Rådets Ju-
ridiske Tjeneste og Europa-Parlamentets juridiske tjeneste har anbefalet, at
grænseproceduren for tilbagesendelse ikke fremgår sammen med grænsepro-
ceduren for asyl i de to asylretsakter, da der er tale om en udbygning af Schen-
genreglerne. De juridiske tjenester finder i stedet, at denne procedure skal
fremgå af en særskilt Schengenretsakt.
Det belgiske formandskab har derfor d. 3. februar 2024 fremlagt et forslag til
en sådan særskilt Schengenretsakt for grænseproceduren for tilbagesendelse.
Den nye retsakt udskiller og samler således bestemmelser, der tidligere har
fremgået af de to asylretsakter.
Derudover indeholder den særskilte Schengenforordning tekniske ændringer
til en forordning for EU’s finansielle instrument for Grænser og Visumpolitik
(BMVI), der også udgør en udbygning af Schengenreglerne. Dette vedrører
ikke grænseproceduren for tilbagesendelse.
Side
1/2
5.. februar 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Morten Larsen Nonboe
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 33 23
[email protected]
2024 -77
2604127
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 300: Skriftlig forelæggelse af forslag om Indførelse af en tilbagesendelsesprocedure ved grænserne
Den nye retsakt om tilbagesendelsesprocedure ved grænserne får ikke umid-
delbart betydning for Danmark, fordi Danmark ikke har en national grænse-
procedure for asyl. Den nye retsakt vil først finde anvendelse, hvis Danmark
på et tidspunkt skulle indføre en grænseprocedure for asyl i stil med de nye
EU-regler.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget og ser gerne, at der hurtigst
muligt opnås enighed om den samlede Migrations- og asylpagt.
I øvrigt kan henvises til samlenotat.
Forhandlingsoplægget lyder:
At man fra dansk side kan støtte forslaget om en Schengenretsakt om en
grænseprocedure for tilbagesendelse og ændringer i BMVI-forordningen.
At Danmark efter endelig vedtagelse af forslaget meddeler, at Danmark
vil gennemføre forslaget i dansk ret.
En manglende tilslutning kan betyde, at Danmark i yderste konsekvens må
træde ud af Schengensamarbejdet og dermed ikke længere vil være omfattet
af de fælles regler for passage af Schengenområdets indre og ydre grænser.
Side
2/2