Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 312
Offentligt
2821684_0001.png
Den 1. februar 2024
FVM 332
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af Kommissionens forordning (EU) nr.
2023/915 for så vidt angår maksimalgrænseværdier for kemiske forureninger i
fødevarer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring til forordning (EU) nr. 2023/915 af 25. april 2023 om
maksimalgrænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer og om ophævelse af forordning
(EF) nr. 1881/2006 (komitésag). Forslaget vedrører primært præciseringer i forhold til produktkate-
gorier inden for korn, kornprodukter, ris, hørfrø og hjortekød. For polycykliske aromatiske kulbrinter
(PAH) i modermælkserstatning i flydende form reduceres maksimalgrænseværdien grundet forbed-
rede analysemetoder. Forslaget vurderes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Forslaget
forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den
27. februar 2024. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring til forordning (EU) 2023/915 af 25. april 2023 om mak-
simalgrænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer og om ophævelse af forordning (EF)
nr. 1881/2006.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 2, stk. 2 i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar
1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger EU-Kommissionen
med henblik på legalitetskontrol
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. EU-Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-
sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger EU-Kommissionen sagen for
Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. EU-Kommissionen underretter sam-
tidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal for-
slaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. EU-Kommissionen vedtager forslaget, hvis
Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for kemiske forureninger i fødevarer
2821684_0002.png
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 27. februar 2024.
Formål og indhold
Forslaget omfatter primært tekniske præciseringer, som skal gøre forordningsteksten mere entydig.
Den væsentligste ændring vedrører polycykliske aromatiske kulbrinter (PAH) i modermælkserstatning.
Modermælkserstatning markedsføres både i pulverform og i flydende form, hvor det er klar til brug. For
andre kontaminanter er grænseværdierne lavere i modermælkserstatning i flydende form pga. fortyn-
dingen. Dette har dog ikke hidtil været muligt for PAH i modermælkserstatning på grund af begræns-
ninger i analysemetodernes detektionsgrænser. Da analysemetoderne er blevet forbedret, foreslås det
nu at reducere maksimalgrænseværdien for PAH i modermælkserstatning i flydende form.
Nuværende maksimalgrænse-
værdi (ML)
Benzo(a)pyren /PAH4
1,0/1,0
1,0/1,0
Foreslåede maksimalgrænse-
værdi (ML)
Benzo(a)pyren/PAH4
1,0/1,0
0,2/0,8
Modermælkserstatning
kedsført i pulverform
Modermælkserstatning
kedsført i flydende form
mar-
mar-
For uforarbejdet korn præciseres det, at maksimalgrænseværdierne for mykotoksiner og tungmetaller
gælder for den uforarbejdede havre inkl. husk (skaldele). Dette er en præcisering, men er væsentligt i
forhold til definitionen af, hvad uforarbejdet korn er, og hvor i kæden prøven skal tages.
For korn anvendes lige nu en formulering med
inden forarbejdning.
Dette forslås præciseret til at være
korn
inden den første forarbejdning.
Dette er en præcisering i forhold til, hvor i kæden prøven skal
tages, for at overholde den pågældende maksimalgrænseværdi.
Prøvetagningsforordning 401/2006 erstattes af forordning 2023/2782 fra 1. april 2024, hvilket indar-
bejdes i teksten for at referere til opdateret lovgivning.
Prøvetagningsforordning 2023/2782 for naturlige toksiner indarbejdes. Denne træder i kraft 1. april
2024. Dette er nye prøvetagningsregler, som myndighederne skal følge ved prøvetagning.
For hydrogencyanid i hørfrø refereres i gældende forordning til uforarbejdede hørfrø, hvilket omformu-
leres til nu at blive hele hørfrø.
For dioxin er der i gældende forordning en kategori for hjortevildt (Cervidae), som nu præciseres til at
være kød fra hjortefamilie, da den tidligere formulering har været for bred.
Forordningen vil træde i kraft på 20. dagen efter offentliggørelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om gennemfø-
relsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 312: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for kemiske forureninger i fødevarer
Gældende dansk ret
Grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer reguleres af Kommissionens forordning
(EU) 2023/915 af 25. april 2023 om maksimalgrænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødeva-
rer og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1881/2006. Ændringen vil være direkte gældende i Dan-
mark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget har ingen er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der i EU fastsættes grænseværdier for forurenende stoffer, der bi-
drager til at øge forbrugersikkerheden. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3